معرفی Samsung ISOCELL Slim 3T2 – کوچک‌ترین سنسور تصویری حال حاضر دنیا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/11/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : پس از بریدگی بالای نمایشگر یا در اصطلاح "ناچ"، راه حل جدید صنعت اسمارت‌فون برای افزایش سطح صفحه‌نمایش و تحقق کامل‌تر گوشی‌های فول-اسکرین، قرار دادن دوربین جلو در حفره‌ای کوچک روی نمایشگر است. این سبک از نمایشگر به punch hole یا سوراخ پانچ معروف شده و هرچه این حفره کوچک‌تر باشد، نمایشگر به فول-اسکرین نزدیک‌تر است. برای کوچک‌تر بودن حفره دوربین، راهی نیست جز آنکه سنسور دوربین جلو در اندازه کوچکی طراحی شود. در این راستا، سامسونگ راه‌حل جالبی دارد. این شرکت کره‌ای در روز سه‌شنبه 22 ژانویه 2019 (2 بهمن 1397) از تولید کوچک‌ترین سنسور تصویری با رزولوشن بالا – با نام ISOCELL Slim 3T2 – خبر داد.

Introducing Samsung ISOCELL Slim 3T2 Image Sensor

طبق ادعای سامسونگ، این سنسور تصویری 1/3.4 اینچی (که قطر آن حدودا 5.1 میلی‌متر است) فشرده‌ترین سنسور تصویری حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. Slim 3T2 با داشتن پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرون، می‌تواند رزولوشن 20 مگاپیکسل را برای هر دو دوربین جلو و عقب در اسمارت‌فون‌های میان‌رده کنونی، تأمین کند. برخی کارشناسان معتقدند، سامسونگ در ساخت این سنسور تا حدی از سنسور 48 مگاپیکسلی GM1 (با همان پیکسل‌های 0.8 میکرونی و تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها) الگو گرفته است.

به گفته جین‌هیون کئون (Jinhyun Kwon)، مدیرعامل بازاریابی کسب‌وکار System LSI سامسونگ، سنسور Slim 3T2 کوچک‌ترین و همه‌کاره‌ترین سنسور تصویری 20 مگاپیکسلی سامسونگ است که ضمن ارزش‌آوری در زمینه عملکرد دوربین، در موارد دیگری از جمله طراحی سخت‌افزار نیز کارگشا خواهد بود. وی افزود همزمان با ادامه رشد تقاضا برای قابلیت‌های تصویربرداری پیشرفته در دیوایس‌های موبایل، سامسونگ هم به منظور رسیدن به تجربه کاربری غنی‌تر، مرز محدودیت‌ها در تکنولوژی‌های سنسور تصویری را فراتر خواهد برد.

Slim 3T2 دارای 20 میلیون پیکسل فعال به اندازه 0.8 میکرون بوده و با این اوصاف انتظار می‌رود در زمینه وضوح تصویر و جزییات آن، عملکرد خوبی داشته باشد. به گفته سامسونگ این سنسور با تکنولوژی ISOCELL Plus سامسونگ ساخته شده و روی کاغذ توانایی بالایی در بازتولید دقیق رنگ‌ها خواهد داشت . ناگفته نماند، به موجب فناوری ISOCELL Plus، سنسورها اطلاعات نوری بیشتری ضبط و جذب کرده و حتی با داشتن پیکسل‌هایی با اندازه‌های کمتر از یک میکرون، می‌توانند رنگ‌ها را با دقت فراوان بازتولید کنند.

همانطور که در مقدمه هم ذکر شد، به منظور پشتیبانی از اسمارت‌فون‌هایی که نمایشگر آنها به حفره دوربین جلو یا ناچ مجهز است، سنسورهای دوربین جلو بایستی تا حد امکان کوچک باشند (البته این کوچک شدن نباید به قیمت از دست رفتن کیفیت تمام شود). طبق ادعای سامسونگ، سنسور 1/3.4 اینچی Slim 3T2 به‌راحتی در یک ماژول ریز جا گرفته و می‌تواند فضای بیشتری را برای نمایشگر آزاد کند. البته ممکن است سنسورهایی به اندازه 0.8 میکرون، نتوانند عملکرد مناسبی در محیط‌های کم‌نور داشته باشند. ولی ظاهرا برای این مورد هم چاره‌اندیشی شده است.

Slim 3T2 از تکنولوژی Tetracell سامسونگ بهره می‌برد. این تکنولوژی با ادغام 4 پیکسل در هم (به گونه‌ای که گویی یک پیکسل هستند) باعث می‌شود تا سنسور بتواند تصویرهای روشن‌تر و باکیفیت‌تری را در محیط‌های کم‌نور به دست دهد. به گفته سامسونگ، در چنین شرایطی، میزان حساس بودن فیلتر‌های رنگی این سنسور به نور، به اندازه حساسیت فیلترهای یک سنسور با پیکسل‌هایی به بزرگی 1.6 میکرون در رزولوشن 5 مگاپیکسل، افزایش خواهد یافت.

Introducing Samsung ISOCELL Slim 3T2 Image Sensor

فناوری ترکیب سلول‌های مجاور برای تشکیل پیکسل‌های بزر‌گ‌تر

زمانی که Slim 3T2 در دوربین‌های چندگانه پشت دستگاه (در لنزهای تله‌فوتو) به کار گرفته شود، این سنسور به جای تکنولوژی Tetracell، از فیلتر رنگی RGB بهره‌مند خواهد شد. اندازه کوچک این سنسور تصویری، موجب شده تا ارتفاع ماژولِ لنز تله‌فوتو (در مقایسه با سنسور 1/3 اینچی 20 مگاپیکسلی سامسونگ) تا 7 درصد کاهش یافته و در نتیجه اسمارت‌فون، ظاهر شکیل‌تری خواهد داشت. به گفته شرکت سازنده، اگر Slim 3T2 را با سنسور 13 مگاپیکسلی سامسونگ (با همان ارتفاع ماژول) مقایسه کنیم، رزولوشن مؤثر Slim 3T2 در زوم 10 برابر، تا 60 درصد بالاتر بوده و تصاویری واضح‌تر و با دقت بیشتری به دست خواهد داد.

به گفته سامسونگ، انتظار می‌رود سنسور ISOCELL Slim 3T2 در نیمه نخست سال جاری میلادی به تولید انبوه برسد. پس زمان انتظار برای ورود این سنسور به اسمارت‌فون‌ها چندان زیاد نخواهد بود. گفتنی‌ست، تاکنون شاهد گرایشی در صنعت بوده‌ایم که در آن، برندها در جلوی گوشی از دوربین‌های با رزولوشن بالا و بعضا مجهز به تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها استفاده می‌کنند. با این اوصاف، ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا می‌توان انتظار داشت تا سامسونگ در ساخت Galaxy S10 از این سنسور جدید استفاده کند؟ ظاهرا پاسخ منفی‌ست، زیرا خود سامسونگ به این نکته اشاره کرده که Slim 3T2 برای به کار گیری در گوشی‌های میان‌رده در نظر گرفته شده است.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا