درخواست پتنت هواوی برای نمایشگری که تمام سطح آن حسگر اثر انگشت است

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، حق اختراع Patent ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : حسگر اثر انگشت، انقلاب بزرگی در قفل‌گشایی اسمارت‌فون‌هاست که ضمن بالا بردن امنیت، کاربر را از به خاطر سپردن رمز عبور یا الگو بی‌نیاز کرده است. پس از قرار دادن حسگر در پشت دستگاه و روی دکمه‌های هوم و پاور، تعبیه آن در زیر لایه نمایشگر دستاورد بزرگ دیگری در صنعت به شمار می‌رود. در این نوع قفل‌گشایی کاربر انگشت را روی ناحیه مشخصی از قسمت پایین نمایشگر قرار می‌دهد و اگر انگشت در جای مناسب قرار نگیرد، احراز هویت به مشکل برخواهد خورد. حال تصور کنید می‌توانستید انگشت خود را در هر جای دلخواه از نمایشگر گذاشته و گوشی را به این طریق قفل‌گشایی کنید. شاید کمی رویاپردازانه باشد، اما کمپانی چینی هواوی به دنبال تحقق این رویاست.

طبق خبری که روز سه‌شنبه 11 آگوست 2020 (21 مرداد 1399) در وب‌سایت Android Authority منتشر شد، کمپانی هواوی برای ثبت پتنتی جدید، درخواست داده است. موضوع این پتنت – همان طور که در مقدمه گفته شد – نمایشگری‌ست که بتوان از جای جای آن برای قرار دادن انگشت به منظور قفل‌گشایی گوشی استفاده کرد. هواوی برای ثبت این تکنولوژی به نام خود در 6 بازار چین، اروپا، آمریکا، ژاپن، کره و هند درخواست داده و منتظر تأیید آنهاست.

در این پتنت، هواوی به دیگر کاربردهای احتمالی این تکنولوژی نیز اشاره کرده است. یکی از این کاربردها تأیید اثر انگشت برای تک‌تک اپلیکیشن‌ها از طریق آیکون آنهاست. این ایده قبلا از سوی شرکت‌های سازنده تحت عنوان app lock یا قفل اپلیکیشن عملی شده بود، اما در اینجا یک فرق مهم وجود دارد. در app lock، کاربر ابتدا با لمس آیکون مربوطه، اپلیکیشن را اجرا نموده و سپس با لمس حسگر اثر انگشت آن را قفل‌گشایی می‌کند. اما در طرح جدید هواوی – با توجه به اینکه تمام صفحه توانایی خواندن اثر انگشت را دارد – کاربر به محض لمس آیکون اپلیکیشن، آن را به طور همزمان اجرا و قفل‌گشایی خواهد کرد و دیگر نیازی به لمس مجدد برای قفل‌گشایی نخواهد بود.

همچنین، به لطف این فناوری جدید می‌توان بدون نیاز به قفل‌گشایی گوشی، یکراست از صفحه قفل به اپلیکیشن SMS رفت و به پیام‌ها پاسخ داد. این امر تعاملات با لاک‌اسکرین را به مراتب ساده‌تر می‌کند، زیرا صرفا لمس یک ویجت یا نوتیفیکیشن در لاک‌اسکرین بلافاصله موجب قفل‌گشایی گوشی خواهد شد.

به گفته هواوی، این فناوری به‌ گونه‌ی طراحی شده تا کاربر بتواند سنسور را در ناحیه مورد نظر خود فعال کرده و در نواحی دیگر صفحه، سنسور غیرفعال باشند. به عنوان مثال، اگر معمولا انگشت خود را برای قفل‌گشایی روی یک سوم پایینیِ صفحه نمایش قرار می‌دهید، می‌توانید سنسور موجود در دو سوم باقی‌مانده از نمایشگر را غیرفعال کنید. هدف از گنجاندن این قابلیت، صرفه‌جویی در مصرف باتری عنوان شده است.

کمپانی Synaptics (فعال در زمینه زیست‌سنجی)، در سال 2018 برآورد کرده بود که قفل‌گشایی با حسگر انگشت تمام-صفحه، سرانجام "احراز هویت پیوسته" (continuous authentication) را امکان‌پذیر خواهد کرد. احراز هویت پیوسته به قابلیتی گفته می‌شود که در آن یک اسمارت‌فون می‌تواند در تمام مدتی که در حال استفاده شدن است، همواره اثر انگشت کاربر را چک کرده و اطمینان حاصل کند که این خود کاربر اصلی است و نه کس دیگر. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا هواوی با درخواست این پتنت قصد دارد در این مسیر قدم بگذارد یا خیر، اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌تواند سطح امنیت را به شکل چشم‌گیری ارتقا دهد.

در پایان لازم به ذکر است، این نخستین باری نیست که ایده حسگر اثر انگشت در تمام صفحه نمایش مطرح می‌شود، زیرا کمپانی ویوو قبلا با گوشی مفهومی Vivo Apex 2019 این ایده را به نمایش گذاشته بود. با این اوصاف، انتظار می‌رود درخواست هواوی برای این پتنت با مقاومت‌هایی از سوی ویوو مواجه شود. اما در مجموع، اینکه چنین طرحی امکان تجاری شدن را دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست زیرا این ایده در حال حاضر صرفا یک درخواست پتنت بوده و هیچ تضمینی برای تجاری شدن آن وجود ندارد.