پتنت اپل برای تعبیه سنسور اثر انگشت روی دکمه‌ای غیر از Home – دکمه پاور، اصلی‌ترین کاندیدا

نمایش خبر

تاریخ : 1396/3/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اخبار و تصاویری که از آیفون بعدی اپل (احتمالا با نام آیفون 8) به بیرون درز کرده، هنوز به یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌ها درباره آیفون پرچمدار اپل در سال 2017 پاسخ نداده‌اند: آیا سنسور اثر انگشت این بار در صفحه نمایش تعبیه خواهد شد؟ اپل تاکنون پتنت‌های زیادی را در این رابطه ثبت کرده، از جمله پتنت این کمپانی برای به کارگیری Touch ID در زیر شیشه نمایشگر. پتنت‌هایی مثل تعبیه سنسورهای نوری در داخل نمایشگر و نمایشگر منفذدار، که نشان از تصمیم اپل برای استفاده از نمایشگر تمام صفحه دارند، نیز گواهی است بر این ادعا.

از طرفی، برخی خبرهای درز کرده سنسور اثر انگشت را در پشت دستگاه به نمایش گذاشته‌اند.

Apple Touch ID on the Power Button Patent

حالت سومی هم وجود دارد که در آن چیزی شبیه به نوار Touch Bar عمل اسکن را انجام می‌دهد. اما پتنتی که اخیرا منتشر شده، از یک حالت چهارم خبر می‌دهد. اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) اخیرا مجموعه‌ای از 68 پتنت را رسما به نام اپل منتشر کرده است که یکی از مهم‌ترین آنها، در رابطه با حذف دکمه Home و قرار دادن سنسور اثر انگشت در جایی غیر از آن است. این پتنت در روز سه‌شنبه 13 ژوئن 2017 (23 خرداد 1396) تحت عنوان "مجموعه سنسور زیست‌سنجی اثر انگشت، شامل رابط پیوند دهنده مستقیم و روش‌های مربوطه" در USPTO منتشر شد. این پتنت شیوه‌ای را توصیف می‌کند که در آن اسکنر اثر انگشت روی یک دکمه تعبیه شده است. تصویر زیر – که به همراه این پتنت منتشر‌شده – گویای آن است که ظاهرا سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور قرار می‌گیرد.

Apple Touch ID on the Power Button Patent

اپل در پتنت اخیر به این نکته اشاره می‌کند که چون مجموعه سنسور اثر انگشت جدید (شماره 30)، از مجموعه سنسورهای قبلی کوچک‌تر است، جای کمتری اشغال کرده و می‌تواند مثلا در طول لبه نازک بدنه دستگاه (شماره 21) قرار بگیرد.

در تصویر فوق، مجموعه سنسور (شماره 30) در طول محیط بدنه (شماره 21) از دستگاه الکترونیکی (شماره 20) به تصویر کشیده شده است. شماره 24، یک دیوایس ورودی (مثل دکمه پاور) را نشان می‌دهد که روی لبه نسبتا نازک بدنه واقع شده و سنسور اثر انگشت می‌تواند روی آن جای داده شود. یکی از مزایای این کار آن است که صفحه نمایش (شماره 23) می‌تواند بزرگ‌تر شود.

البته عمده محتوای پتنت در رابطه با ماده پیونددهنده‌ای است که بین سنسور و لایه بیرونی استفاده می‌شود. بنا بر آنچه در متن پتنت آمده، مجموعه سنسور اثرانگشت ممکن است شامل یک قالب آی‌سی سنسور بوده که دارای قسمتی برای حس کردن انگشت و یک لایه پوششی (همردیف با این ناحیه) باشد. البته ممکن است بین قالب آی‌سی سنسور و لایه پوششی، یک رابط پیونددهنده مستقیم به کار رفته باشد.

این رابط پیونددهنده مستقیم می‌تواند آب‌دوست (هیدروفیلیک) یا آب‌گریز (هیدروفوبیک) باشد. همچنین ممکن است شامل "سیلسیم اوکسی نیترید" و یا "اکسید سیلسیم" باشد.

لایه بیرونی ممکن است شامل قشر نازکی از شیشه یا یاقوت کبود باشد.

درست است که محتوای پتنت، بخش بالایی بدنه را تنها یکی از مکان‌های احتمالی برای قرار دادن دکمه و تعبیه اسکنر اثر انگشت روی آن قلمداد می‌کند، اما به نظر می‌رسد گزینه ترجیحی خود پتنت نیز، همان بخش بالایی دستگاه باشد. البته پیش‌نمونه‌ها و رِندرهایی از طراحی آیفون با سنسور Touch ID در پشت آن منتشر شده، اما به اعتقاد بسیاری از افراد، این رویکرد بعید است.

Apple Touch ID on the Power Button Patent

تصویر تأیید نشده‌‌ای از قاب پشت و روی ایفون 8 بدون دکمه Touch ID

به دلیل تکنولوژی مورد استفاده اپل، ایده تعبیه سنسور Touch ID روی دکمه پاور همیشه بعید به نظر می‌رسید. سازوکار سنسورهای کوچک اثر انگشت، در حال حاضر، به این شکل است که به جای یک تماس ساده بین انگشت و سنسور، کاربر بایستی انگشتش را در عرض سنسور حرکت دهد. اما طبق آنچه که در این پتنت ارائه شده، گویا اپل این مشکل را برطرف کرده است. ولی در مجموع باید توجه داشت، همانطور که در ابتدا هم گفته شد، اینکه اپل کدام گزینه را برای تعبیه سنسور اثر انگشت در آیفون بعدی خود انتخاب می‌کند، هنوز مشخص نیست.

در پایان گفتنی است، درخواست این پتنت در دومین فصل از سال 2015 به USPTO داده شده بود، اما شاهد آن بودیم که کمپانی سونی، اسمارت‌فون XPERIA Z5 – که اسکنر اثر انگشت آن روی دکمه پاور قرار دارد – را در سه‌ماهه چهارم همان سال به بازار عرضه کرد. سونی به دلائل نچندان مشخصی که یکی از بندهای قرارداد با اپراتورهای امریکایی یکی از موارد آشکار شده آن به حساب می‌آید این قابلیت را برای گوشی‌هایی که در آمریکا عرضه می‌کند غیرفعال کرده است بنابراین احتمال رویارویی این شرکت با اپل در این زمینه کاملا کاهش پیدا می‌کند.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا