پتنت جدید اپل - استفاده از تصویربرداری آکوستیک در زیر نمایشگر برای اسکن اثر انگشت

نمایش خبر

تاریخ : 1396/6/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حسگر اثر انگشت التراسونیک Ultrasonic Fingerprint Sensor ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 29 آگوست سال 2017 (7 شهریور 1396) پتنتی را تحت عنوان "عنصر حسگر فعال برای سیستم‌های تصویربرداری آکوستیک" در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت رساند. اپل چندی پیش پتنتی را ثبت کرد که نشان‌دهنده قصد این کمپانی برای تعبیه سنسور Touch ID در زیر نمایشگر بود. اما پتنت اخیر – که با شماره 9,747,488 در USPTO ثبت شده – در واقع تلاشی است برای خداحافظی با دکمه Home و جایگزین کردن آن با روشی جدیدتر. در همین راستا اپل روی ایده‌های دیگری مثل تجهیز آیفون به اسکنر التراسونیک و تعبیه سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور نیز کار کرده بود. در ادامه نگاهی داریم به جدیدترین ایده اپل برای احراز هویت کاربر.

 

Apple sub Display Acoustic Imaging Fingerprint Recognition Patent

طبق پتنت جدید اپل، جمع‌آوری داده‌های بیومتریک (به ویژه اثر انگشت) در این ایده با ارسال و تشخیص فراصوتی (ultrasonic) تحقق می‌پذیرد. از آنجا که در این روش، سنسور نیازی به دسترسی مستقیم اپتیکال به اثر انگشت ندارد، می‌توان سنسور را در زیر شیشه نمایشگر تعبیه کرد؛ جایی که باید یک مبدل انرژی آکوستیک واقع شود. به این شکل که دسته‌ای از مبدل‌های آکوستیک در پایین دیوایس قرار گرفته و سیگنال‌های پیزوالکتریک (piezoelectric) را به بالای دیوایس می‌فرستند. آنگاه از امواج برگشتیِ این سیگنال‌ها برای اسکن اثر انگشت استفاده می‌شود. به این شکل که پالس‌های آکوستیک برگشتی توسط مبدل به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل و آنالیز می‌شوند.

جالب است بدانید، پستی و بلندی‌های ریز موجود در پوست نوک انگشت شما محدوده‌های آکوستیک متفاوتی داشته و یک الگوی آکوستیک منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند. این الگوی منحصربه‌فرد می‌تواند در قالب یک پالس به الکتریسیته تبدیل شده و از این طریق هویت شما توسط سیستم احراز شود.

البته اپل برای طراحی چنین سیستمی، با مشکلات و محدودیت‌های متعددی مواجه است. قطعات مورد نیاز برای ارسال سیگنال‌های پیزوالکتریک، در مقایسه با قطعات حسگر، با ولتاژهای بالاتری کار می‌کنند. طبق برآورد اپل، ولتاژ مداری مورد نیاز برای تغذیه عنصرهای پیزوالکتریک بین 0 تا 100 ولت متغیر است. این در حالی است که حسگر نهایتا به 3.3 ولتاژ نیاز خواهد داشت. از طرفی، با توجه به ظرفیت خازنی بالای موادی که در ساخت قطعات پیزوالکتریک به کار می‌رود، راه‌اندازی این عناصر در ولتاژهای بالا ممکن است موجب افزایش جریان‌های مخرب شود. راه‌حل اپل برای این مشکل، به‌کارگیری سیستمی متشکل از کنترلگرهای مبدل یکپارچه است که می‌توانند ارسال سیگنال و حس کردن را به طور مستقل اداره کنند.

Apple sub Display Acoustic Imaging Fingerprint Recognition Patent

قبلا شایعه شده بود که اپل در ساخت آیفون 8، اسکنر اثر انگشت را زیر شیشه نمایشگر تعبیه خواهد کرد، اما گفته می‌شود این دیوایس – که رسما در 12 سپتامبر (21 شهریور) معرفی می‌شود – در تحقق این امر به مشکل برخورده و حتی شنیده می‌شود آیفون 8 هیچ‌گونه اسکنر اثر انگشتی نداشته و برای احراز هویت از روش تشخیص چهره 3 بعدی استفاده خواهد کرد (گفته می‌شود این فناوری به لطف دوربین عمق‌سنج محقق خواهد شد). لذا برخی کارشناسان این احتمال را می‌دهند که اپل در آیفون بعدی – که شاید آیفون 9 نامیده شود – بتواند اسکنر را در زیر نمایشگر کار گذاشته و دکمه Home را از دستگاه حذف کند. حذف دکمه قدیمی Home زمینه را برای ساخت آیفونی با نمایشگر تمام صفحه فراهم خواهد کرد.

در پایان گفتنی است درخواست پتنت فوق در آگوست 2015 به USPTO ارائه شد و مخترعین این ایده عبارتند از محمد یکه یزدان‌دوست (Mohammad Yeke Yazdandoost)، جووانی گوتزینی (Giovanni Gozzini) و ژان-ماقی بوسات (Jean-Marie Bussat). 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا