درخواست پتنت سامسونگ برای حسگر اثر انگشت التراسونیک در زیر صفحه‌نمایش

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حسگر Sensor ، حسگر اثر انگشت التراسونیک Ultrasonic Fingerprint Sensor ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در ماه می امسال، پتنتی از سوی اپل برای اسکنر اثر انگشت التراسونیک به ثبت رسید. این حسگر علاوه بر زیر صفحه‌نمایش، قابلیت قرار گرفتن در بدنه پشتی را نیز داراست. در همین راستا، وب‌سایت Patently Apple هم گزارشی را مبنی بر احتمال به‌کارگیری حسگر اثر انگشت التراسونیک در گوشی‌های گلکسی اس10 سامسونگ منتشر کرد. چند هفته بعدتر، منابع دیگری نیز به احتمال عرضه S10 با اثر انگشت التراسونیک زیر صفحه‌نمایش اشاره کردند. این در حالی است که اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا به تازگی درخواست پتنتی از سامسونگ منتشر کرده است که از به‌کارگیری حسگر زیست‌سنجی با استفاده از فناوری التراسونیک برای گوشی‌های هوشمند خبر می‌دهد.

Samsung Ultrasonic Fingerprint Scanner Patent Application

یکی از دلایل اصلی که سازندگان مطرح اسمارت‌فون را به استفاده از شیوه‌های جدید احراز هویت ترغیب می‌کند، جذابیت گوشی‌های تمام‌صفحه برای کاربران امروزی است. این تولیدکنندگان برای تولید گوشی‌هایی که قادر به پاسخگویی به این نیاز باشد، از روش‌های گوناگونی استفاده کرده‌اند که از جمله آن‌ها، انتقال حسگر اثر انگشت به زیر لایه صفحه‌نمایش اسمارت‌فون است؛ روشی که در محصولاتی همچون سری Vivo NEX، هواوی Mate RS و Mi 8 Explorer Edition شاهد آن بوده‌ایم.

اپل حدود یک سال و نیم پیش هم پتنتی را در USPTO در خصوص «حسگر بیومتریک با مبدل‌های التراسونیک مجزا» به ثبت رسانده بود و برخی کارشناسان از احتمال استفاده از این حسگر در آیفون 8 خبر داده بودند. با این حال، این فناوری در هیچ یک از آیفون‌های سال گذشته مورد استفاده قرار نگرفت. شیائومی نیز نخستین بار در اسمارت‌فون Mi 5s از اسکنر اثر انگشت فراصوتی استفاده کرده بود. کمپانی کوالکام هم سال گذشته نسل دوم فناوری Sense ID را بر مبنای اسکن التراسونیک معرفی کرد. اما به نظر می‌رسد فناوری مورد استفاده سامسونگ و عملکرد آن با تکنولوژی‌های پیشین متفاوت است.

Xiaomi Mi 5X

Xiaomi Mi 5s

از دید طراحان و تحلیل‌گران سامسونگ، روش‌های احراز هویت کنونی با استفاده از اثر انگشت، در برابر خطاها آسیب‌پذیر هستند. به همین جهت در درخواست پتنت اخیر، روی به‌کارگیری زیست‌سنجی از طریق فناوری فراصوتی یا التراسونیک تمرکز خاصی شده است تا به این شیوه، از مشکلات سیستم‌های تشخیص هویت کنونی جلوگیری شود.

بر اساس تصاویر منتشرشده در این درخواست پتنت، حسگر بیومتریک می‌تواند سنسوری باشد که برای عملکرد خود از نور مادون قرمز استفاده می‌کند. از سوی دیگر، حسگرهای بیومتریک می‌توانند از سنسور تصویر اپتیکال در ترکیب با ماژول ارسال/دریافت التراسونیک یا الگوی الکترود الکترواستاتیک بهره برند.

Samsung Ultrasonic Fingerprint Scanner Patent Application

درخواست پتنت سامسونگ دو اسمارت‌فون متفاوت را نمایش می‌دهد که هر دوی آنها مجهز به اسکنر اثر انگشت در صفحه‌نمایش هستند؛ در حالی که یکی از آنها به نمایشگر معمولی و دیگری به نمایشگر تمام‌صفحه مجهز است. در واقع، در هر دو اسمارت‌فون، حسگر اثر انگشت بیومتریکی قرار دارد که در بخشی از صفحه‌نمایش تعبیه شده است.

مطابق این درخواست پتنت، حسگر اثر انگشت التراسونیک مورد اشاره به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند علاوه بر جای‌گیری در زیر صفحه‌نمایش، در کناره‌ها یا پشت گوشی و همچنین، داخل یکی از دکمه‌ها در هر جای اسمارت‌فون تعبیه شود.

Samsung Ultrasonic Fingerprint Scanner Patent Application

حسگر زیست‌سنجی مورد اشاره می‌تواند یک حسگر تصویر را نیز در بر گیرد. این حسگر تصویر قادر به ارائه خروجی نور ( نور مرئی یا مادون قرمز) است که از طریق یک منبع نوری (مثلا صفحه‌نمایش یا ال‌ای‌دی مادون قرمز) به اثر انگشت کاربر تابانده شود و با کمک نور بازتاب‌شده از آن، هویت کاربر شناسایی می‌شود.

این حسگر بیومتریک می‌تواند در نقاط دیگر صفحه‌نمایش نیز قرار گیرد. برای ایمنی بیشتر، الاستومرهایی همچون اسفنج یا لاستیک به منظور جلوگیری از ورود مواد خارجی میان حسگر بیومتریک و صفحه‌نمایش به کار می‌روند.

Samsung Ultrasonic Fingerprint Scanner Patent Application

درخواست پتنت سامسونگ در تاریخ 22 ژانویه 2018 ثبت شده و اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری (USPTO) آن را در 26 جولای 2018 (4 مرداد 1397) منتشر کرده است. همچون همیشه باید توجه داشت که این تنها یک درخواست پتنت است و در خصوص زمان تجاری شدن آن نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد. اگر چه شنیده‌ها همه حاکی از آن است که سامسونگ احتمالا قصد دارد اسمارت‌فون سری Galaxy S10 را در سه نمونه معرفی و دو مدل از آن را به حسگر بیومتریک التراسونیک مجهز نماید. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا