APEX 2019 گوشی مفهومی ویوو بدون پورت، بدون دکمه و مجهز به 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 855 snapdragon 855 ، گوشی مفهومی Concept Phone ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : از چند روز پیش خبرهائی مبنی بر ارائه یک اسمارت‌فون مفهومی توسط شرکت Vivo منتشر شد که فاقد هرگونه پورت و دکمه‌ای‌ بوده و همه درگاه‌های معمول از جک هدست و پورت USB گرفته تا دکمه‌های پاور و ولوم از آن حذف شده است. این اسمارت‌فون که مطابق انتظار اولیه، Vivo APEX 2019 نام دارد بالاخره در روز پنج‌شنبه 24 ژانویه 2019 (4 بهمن 1397) در یک کنفرانس خبری در پکن چین به صورت رسمی معرفی شد و تقریبا همه اطلاعات پیشین در رابطه با آن تأیید گردید. APEX 2019 ظاهرا همانند Vivo APEX سال گذشته که چند ماه بعد به اسمارت‌فون دیگری به نام Vivo NEX مبدل شد یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ بوده و در مورد حضور آن در بازار نمی‌توان با اطمینان سخن گفت.

Introducing Vivo APEX 2019

ایده ساخت یک گوشی بدون درز و شکاف با اینکه اولین بار توسط Vivo مطرح شد اما این شرکت، اولین برند ارائه‌کننده این ویژگی نبوده و تنها یک روز قبل از معرفی APEX 2019، دیگر کمپانی چینی یعنی میزو با رونمائی از MEIZU Zero در این زمینه پیش‌دستی کرده بود. برخی از ایده‌های این دو گوشی به هم شباهت دارد اما اختلاف‌های مهمی نیز بین این دو دیده می‌شود و از لحاظ مشخصات و فناوری‌های به کار گرفته شده، ‌به راحتی می‌توان APEX 2019 را در جایگاه بالاتری قرار داد.

Meizu Zero

Meizu Zero

جذابیت اصلی APEX 2019 طبیعتا در طراحی آن نهفته است؛ ویوو در توصیف طراحی این گوشی اینگونه می‌گوید: «نخستین اسمارت‌فون 5G ویوو یک طراحی قابل شناسائی منحصر به فرد و فوق‌العاده ساده را با شیشه [موسوم به] قطره آب با سطح خمیده بدون هیچ منفذ، درز، یا حاشیه‌ برای یک تجربه کاربری ساده‌تر ارائه می‌کند.» آنچه ویوو در این توصیف تحت عنوان Curved-Surface Waterdrop Glass معرفی می‌کند مجموعه یک‌پارچه‌ای از شیشه و فلز در فریمی با کناره‌های خمیده و صفحه‌نمایشی‌ست که تقریبا در هر چهار طرف بدون حاشیه طراحی شده و ترکیبی تمام‌صفحه و دلپذیر را تشکیل می‌دهد.

Introducing Vivo APEX 2019

دوربین‌های بخش پشتی کاملا هم‌سطح با بدنه بوده و جست‌وجو برای یافتن المان برآمده یا فرو رفته‌ای خارج از این هارمونی طراحی به جایی ختم نمی‌شود. ویوو برای حفظ طراحی یک‌دست و روان این گوشی ظاهرا حتی به طور کامل از دوربین سلفی نیز صرفنظر کرده یا حداقل در این نوبت از آن صحبتی به میان نیاورده است. اسپارک نی (Spark Ni) معاونت ارشد شرکت Vivo‌ در رابطه با این گوشی ضمن اشاره به سادگی در ذات طراحی و کاربری ارتقاء یافته، Vivo APEX 2019 را جلوه‌ای از آینده طراحی و توسعه گوشی‌های هوشمند قلمداد کرد و می‌افزاید: «طراحی Super Unibody و فناوری اسکن اثر انگشتِ کلِ صفحه‌نمایش، از میان چندین ویژگی پیشرفته دیگر، APEX 2019 را به یک گوشی هوشمند واقعا استثنائی که [اهداف] ویوو در اکتشاف پیوسته و دنبال کردن ابداعات منحصر به فرد برای کاربران را به به نمایش می‌گذارد، تبدیل کرده است.»

Introducing Vivo APEX 2019

همانطور که اشاره شد یکی از ویژگی‌های اصلی APEX 2019 به سیستم تشخیص اثر انگشت آن وابسته است؛ ویوو در APEX سال گذشته که در رویداد MWC 2018 به نمایش گذاشت نیمی از صفحه‌نمایش را به سنسور اثر انگشت درون پنل اختصاص داده بود و لمس هر نقطه پائین این صفحه‌نمایش برای تشخیص اثر انگشت کفایت می‌کرد. این سیستم البته بعد از مدتی در Vivo NEX به یک سنسور اثر انگشت نقطه‌ای تبدیل شد. ویوو این ایده را امسال یک پله به جلوتر برده و نه‌فقط نیمی از صفحه‌نمایش، بلکه، کل آن را به سنسور اثر انگشت اختصاص داده است؛ به بیان دیگر برای تشخیص اثرات انگشت، لمس هر نقطه از صفحه‌نمایش کفایت می‌کند. نحوه کارکرد این سیستم ظاهرا به این صورت است که با نزدیک شدن انگشت به سطح پنل، حسگرهای مخصوصی ناحیه نزدیک به انگشت کاربر را تشخیص داده و این قسمت را برای شناسائی شیارها و فرو رفتگی سطح انگشت، روشن می‌کنند.

Introducing Vivo APEX 2019

صفحه‌نمایش در یک اسمارت‌فون بدون حفره و بدون درز و شکاف یک وظیفه مهم دیگری را نیز بر عهده می‌گیرد؛ جائی‌که درست همانند Meizu Zero (و البته اسمارت‌فون‌های مشابه قبل از آن مثل Xiaomi Mi Mix)، صفحه‌نمایش با مبدل Piezoelectric و لرزش‌های خفیف نیاز به اسپیکر جداگانه برای پخش صدا را از میان برده و نقش خروجی صدا را نیز ایفا می‌کند. این فناوری که ویوو آن را Body SoundCasting می‌نامد البته تا به امروز از لحاظ قدرت و کیفیت صدا هنوز در سطح اسپیکرهای معمول نبوده و به همین علت اغلب تنها در نمونه‌های خاص و کانسپت به کار گرفته می‌شود. از دوربین سلفی همانطور که اشاره شد در اطراف صفحه‌نمایش خبری نیست و طراحی دستگاه امکان مشاهده ساختاری همچون APEX سال گذشته با سلفی خارج شونده از بدنه را نیز تقریبا غیر ممکن ساخته است. البته برخی از صاحب‌نظران، امکان استفاده از سلفی درون صفحه‌نمایش برای این گوشی را دور از ذهن ندانسته‌اند.

Introducing Vivo APEX 2019

همانند Meizu Zero در اینجا نیز از پورت USB خبری نیست اما برای شارژر و تبادل دیتا، این بار از راه‌کار متفاوتی استفاده شده است؛ در پشت دستگاه، یک کانکتور مغناطیسی کوچک (که شرکت سازنده به آن MagPort‌ می‌گوید) به چشم می‌خورد که در حقیقت دریچه اتصال به دنیای سیمی بیرون از گوشی بوده و نه‌تنها شارژر، بلکه کابل دیتای این مدل نیز به آن متصل می‌شود. APEX 2019 ظاهرا فاقد شارژ بی‌سیم است که این مورد برای یک گوشی کاملا بدون درگاه و پورت، نکته نسبتا عجیبی به نظر می‌رسد.

Introducing Vivo APEX 2019

راه‌حل ویوو برای دکمه‌های جانبی ولوم و پاور مشابه Meizu Zero و البته ترکیب مشابهی‌ست که پیش از این در HTC U12+ به‌کار گرفته شده بود؛ فناوری به‌کار گرفته شده در کناره‌ دستگاه که شرکت سازنده از آن با عنوان فناوری Touch Sense یاد می‌کند، ترکیبی از تاچ خازنی و تشخیص فشار است که حرکات دست کاربر را به دستورات متناسب و متمایزی تبدیل می‌کند.

Introducing Vivo APEX 2019

Vivo APEX 2019 جدا از ویژگی‌های مرتبط با طراحی، در زمینه امکانات سخت‌افزاری نیز در سطح برترین‌های بازار جای می‌گیرد؛ پردازش در این مدل با پلتفرم 7 نانومتری کوالکام یعنی Snapdragon 855 انجام شده و 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی (ظاهرا بدون امکان ارتقاء) را ارائه می‌کند. حضور SD855 امکان اتصال ماژول 5G کوالکام یعنی Snapdragon X50 را فراهم آورده و APEX 2019 را به یکی از اولین گوشی‌های مجهز به این فناوری تبدیل کرده است. ویوو برای جای‌گذاری این ماژول جدید از سیستم Duplex PCB Design بهره گرفته که منجر به افزایش 20 درصدی حجم داخلی گوشی و آزاد شدن فضا برای قرارگیری ماژول 5G شده است.

Introducing Vivo APEX 2019

شرکت ویوو در این مرحله اطلاعات دیگری در مورد APEX 2019 از جمله وضوح دوربین‌های دوگانه بخش پشتی، ظرفیت باتری، چگونگی حضور سیم‌کارت و معمای دوربین سلفی ارائه نکرده اما با نمایش این مدل در رویداد MWC 2019 در اواخر ماه آینده میلادی، مطمئنا بسیاری از این ابهامات برطرف خواهند شد.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا