جنگ تجاری آمریکا و چین: خطر در کمین همه تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : چین China ، آمریکا USA ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : نبرد تجاری آمریکا و چین به مراحل تازه‌ای رسیده و رفته‌رفته رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود می‌گیرد. دولت آمریکا این هفته تایید کرده است که طرح‌هایی برای اقدام علیه اپلیکیشن‌ها و تولیدکنندگان «غیر مطمئن» چینی در دست اجرا دارد. با آن که دولت ترامپ به طور دقیق از این اقدامات سخن نگفته است، اما می‌توان انتظار داشت که بر اساس این طرح‌ها، از دسترسی، دانلود یا پیش‌نصب اپ‌های تولیدی توسط برخی تولیدکنندگان چینی جلوگیری به عمل خواهد آمد. اصطلاح «غیر مطمئن» دامنه معنایی وسیعی دارد، اما به طور کلی نوعی هشدار به همه تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون درباره اقدامات احتمالی در آینده نزدیک به حساب می‌آید.

ادبیات دولت آمریکا در مورد طرح‌های جدید به واژه‌هایی شباهت دارد که در طول سال‌های گذشته علیه شرکت هواوی به کار گرفته شده بود؛ از این جهت اغلب برندهای چینی باید این گفته‌ها را جدی تلقی کنند. تحریم تجاری ایالات متحده آمریکا علیه غول شنزنی از اواسط ماه می سال 2019 در جهان خبرساز شد. چنان که هواوی به ناگاه خود را در فهرست ممنوعیت‌های تجاری وزارت بازرگانی آمریکا یافت که معنای آن، محدودیت برخی شرکت‌های آمریکایی دارای فناوری مرتبط با ایالات متحده برای تجارت با این شرکت چینی بود. حال ممکن است مجموعه مشابهی از مجازات‌های محدودکننده علیه دیگر برندهای مبتنی بر اندروید در چین اعمال شود و آن‌ها باید خود را برای رویارویی با چالش‌های مرتبط با تحریم آماده سازند؛ چالش‌هایی که حتی ممکن است از موارد پیشین بدتر و سخت‌تر باشد.

جنگ تجاری چین و آمریکا: خطرناک برای هواوی، خطرناک‌تر برای دیگر تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون

در تحریم هواوی توسط ایالات متحده، گوگل یکی از شرکت‌هایی بود که ناگزیر از قطع همکاری با این کمپانی شد. قطع دسترسی محصولات هواوی به سرویس‌های گوگل پلی بدون تردید ضربه بزرگی به شرکت چینی زد و تمام محصولات اخیر این تولیدکننده ناگزیر بدون اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده گوگل، پلی استور و دیگر سرویس‌های گوگل ارائه شدند. از این رو با آن که موقعیت جهانی و سهم بازار هواوی همچنان پرقدرت باقی مانده است، بخش قابل توجهی از عملکرد شرکت به درون مرزهای چین معطوف شده که از گزند محدودیت‌های مرتبط با گوگل در امان است. حال به نظر می‌رسد سرنوشت مشابهی در انتظار دیگر سازندگان چینی همچون وان‌پلاس، TCL، اوپو و شیائومی است، چرا که بیان مبهم دولت ترامپ و اشاره کلی به محصولات «غیر مطمئن»، هیچ برند چینی را در حاشیه امن باقی نمی‌گذارد.

راهکار شرکت‌های چینی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

یکی از راه‌های غلبه بر آثار از دست دادن احتمالی خدمات گوگل آن است که شرکت‌های چینی تا حد امکان دستگاه‌های خود را برای دسترسی به مجوزهای گوگل ثبت نام کنند. این البته راه‌حل فراگیری برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده نیست و تولیدکنندگان گوشی هوشمند در چین پیش از آغاز ممنوعیت‌ها باید ضمن پیش‌بینی محصولات جدید و احتمالی، سبد خود را با سرویس‌های گوگل مجهز کنند.

راه‌حل دیگر پیش روی چینی‌ها که به نظر می‌رسد مطلوبیت کمتری دارد، برندسازی دوباره محصولات تولیدی شرکت‌هاست؛ کاری که به طور مثال در مورد اسمارت‌فون P30 Pro New Edition محصول هواوی شاهد آن بودیم. با این حال تلاش برای برندسازیِ دوباره، بیشتر به نقاشی دوباره یک ساختمان شبیه است تا بازسازی آن. ممکن است رنگ و نقش جدید دیوارها جذاب به نظر برسد، اما خانه همان خانه است و مصرف‌کنندگان در نهایت به این امر پی خواهند برد.

Huawei P30 pro New Edition

هر نوع تحریم و ممنوعیت آمریکا علیه تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون، بسیار فراتر از جلوگیری از دسترسی به پلتفرم اندروید، خدمات گوگل و امکانات آن است و زمینه‌های دیگری از جمله امکان استفاده از سخت‌افزارهای ضروری برای نصب اندروید را نیز در بر خواهد گرفت.

در واقع نبرد تجاری میان دو کشور در نهایت موجب محدود شدن یا قطع زنجیره تامین پردازشگرهای مورد استفاده در اغلب برندهای مشهور چینی، از جمله اوپو، وان‌پلاس و شیائومی خواهد شد. هیچ یک از این شرکت‌ها امکانات داخلی و بومی طراحی تراشه‌ را در سطح HiSilicon هواوی (طراح چیپ‌ست‌های Kirin) در اختیار ندارند و از محصولات و تراشه‌های کوالکام یا مدیاتک استفاده می‌کنند. البته اوپو به تازگی از پیشرفت خود و تلاش برای طراحی تراشه‌های اختصاصی خبر داده است، اما به هر حال در زمینه رقابت‌پذیری، ویژگی‌ها و کارآمدی، با غول‌های آمریکایی این عرصه مانند کوالکام فاصله زیادی دارد. به علاوه حتی اگر شرکت‌هایی همچون اوپو یا شیائومی بتوانند پردازنده‌‌های مورد نیاز خود را طراحی کنند، باز هم در تولید این طرح‌ها با دشواری مواجه خواهند بود و توانایی تولید مستقل آن‌ها را نخواهند داشت. این دقیقا موقعیتی است که هواوی با آن دست به گریبان است؛ چرا که بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل تراشه در جهان، یعنی شرکت تایوانی TSMC، بر اساس تحریم‌های آمریکا از تولید محصول برای HiSilicon منع شده و هواوی را ناگزیر از تایید این مطلب ساخته است که سری Mate 40 آخرین پرچمداران مجهز به تراشه‌های پیشرفته Kirin این شرکت خواهند بود.

اگر اقدامات مشابهی از سوی دولت آمریکا و در ابعاد گسترده‌تر صورت گیرد، بسیاری از تولیدکنندگان چینی ناچار خواهند شد به سازندگان تراشه‌ای روی آورند که بدون فناوری آمریکایی و البته با توانایی‌های محدودتر فعالیت می‌کنند. اما آیا می‌توان پرچمداران تازه وان‌پلاس را بدون جدیدترین پردازنده‌های پیشرفته اسنپ‌دراگون تصور کرد؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این پرسش در آینده نزدیک مثبت خواهد بود. بهترین و محتمل‌ترین گزینه پیش روی این شرکت‌ها در حال حاضر، ذخیره هر چه سریع‌تر چیپ‌ست‌ها و دیگر اجزای مورد نیازی است که توسط تامین‌کنندگان قابل عرضه است. هرچند این امر تنها در کوتاه مدت از تاثیرات تحریم خواهد کاست و در بلند مدت مسائل به این شیوه قابل حل نخواهد بود.

بر اساس آخرین بررسی‌های موسسات پژوهشی، 70 درصد از عرضه محصولات هواوی در سه‌ماهه دوم 2020، نخستین دوره‌ در نه سال گذشته که شرکت چینی از سامسونگ پیشی گرفت و به برترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در جهان بدل شد، درون مرزهای چین صورت پذیرفته است. هواوی با سیطره کامل بر بازار چین، منابع گسترده و سرمایه‌گذاری مداوم در اکوسیستم موبایل HMS، به عنوان جایگزینی برای سرویس‌های موبایل گوگل، در بهترین موقعیت برای مواجهه با دشواری‌های تحریم قرار دارد؛ توانایی‌هایی که بسیاری از دیگر تولیدکنندگان چینی گوشی هوشمند قادر به استفاده از آن‌ها نیستند.

تولیدکنندگانی همچون شیائومی و برند ریل‌می در حال حاضر دست به سرمایه‌گذاری عظیمی در هند زده‌اند، حال آن که وان‌پلاس از جمله معدود شرکت‌های چینی است که امکان استفاده از بازار ایالات متحده را داراست. موقعیت این شرکت‌ها در حال حاضر با مخاطرات جدیدی مواجه شده و امکان استفاده از توان پردازشی بالا و خدمات گوگل توسط آن‌ها در معرض خطر است. نمونه‌ای از این مشکلات را می‌توان در مورد شرکت ZTE مشاهده کرد. این شرکت چینی که در سال 2018 به مدت چند هفته مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، زیان‌ قابل توجهی را متحمل شد و الگویی را ایجاد کرد که آسیب‌های تحریم برای شرکت‌های کوچک را در برابر دیدگان تولیدکنندگان چینی قرار می‌دهد.

تشکیل جبهه متحد سازندگان چینی اسمارت‌فون علیه آمریکا

یکی از راه‌حل‌های ممکن برای برندهای چینی، تشکیل جبهه‌ای متحد علیه هر اقدام تحریمی از سوی آمریکاست. این امر ممکن است عجیب به نظر رسد که شرکت‌های رقیب در یک زمینه به همکاری بپردازند، اما بررسی‌های گذشته نشان می‌دهد که پیش از این نیز مواردی از این همکاری‌ها وجود داشته است.

اوایل سال جاری میلادی اخباری منتشر شد که از اتحاد شیائومی، اوپو، ویوو و هواوی و تمرکز نیرو و امکانات این شرکت‌ها در قالب طرحی با نام Global Developer Service Alliance به منظور رقابت با پلی‌ استور گوگل حکایت داشت. هدف از این مشارکت ایجاد امکان بارگذاری و پخش محتوای خارجی روی فروشگاه‌‌های اپلیکیشن هر یک از تولیدکنندگان در بازارهای مختلف جهانی، در کنار تسهیل روند عرضه این محتوا توسط توسعه‌دهندگان اعلام شد. البته این رویکرد متمرکز ضرورتا مانند یک فروشگاه یکپارچه موثر نیست، اما به هر حال در همان راستا عمل می‌کند. به علاوه، چالش‌های متنوعی پیش روی این راهکار وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مسئله توسعه محتوا و خط قرمزهای قانونی اشاره کرد. اما به نظر می‌رسد این روش یکی از بهترین شیوه‌های مقابله با شرایطی است که در نبود خدمات گوگل، امکان ادامه فعالیت شرکت‌های چینی تولیدکننده گوشی هوشمند و ادامه رشد آن‌ها در خارج از مرزهای این کشور را فراهم می‌سازد.

از سوی دیگر اوپو، ویوو و شیائومی به تازگی طرحی را با عنوان Peer to Peer Transmission Alliance راه‌اندازی کرده‌اند که از اشتراک‌گذاری فایل میان گوشی‌های این شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند؛ قابلیتی در اندروید که گوگل چندی پیش آن را از فهرست خدمات خود حذف کرده بود. همچنین نباید Unified Push Alliance را از یاد برد که جایگزین چینی سرویس Push Notification گوگل به حساب می‌آید و نام شرکت‌هایی همچون هواوی، وان‌پلاس، اوپو، ویوو، شیائومی، ریل‌می و حتی سامسونگ در میان اعضای آن دیده می‌شود.

تمام این طرح‌ها نشان می‌دهد که چگونه تولیدکنندگان چینی (و حتی سامسونگ کره جنوبی در مرحله بعدی) می‌توانند با همکاری یکدیگر برای حل مسائلی وارد عمل شوند که گوگل توان یا تمایل ورود به آن‌ها را ندارد. در واقع، یک طرح وسیع برای ضربه زدن به شرکت‌های چینی از طریق تحریم، می‌تواند سبب گسترش همکاری‌ میان آنها شود.

آیا ممکن است برندهای چینی رقابت میان خود را کنار بگذارند و برای ایجاد جایگزینی برای اندروید یا حتی ارتقای سیستم‌عامل Harmony OS هواوی متحد شوند؟ البته سیستم‌عامل بومی هواوی هنوز به طور کامل آماده استفاده نیست، اما غول چینی بدون شک از دیگر برندهای این کشور خواهد خواست تا با حمایت از این پلتفرم، مقبولیت و گستردگی کاربرد و همچنین دسترسی آن را بهبود بخشند. به علاوه، وابسته نبودن این سیستم‌عامل به دستگاه به معنای آن است که توانایی پر کردن شکاف میان اندروید و ابزارهای پوشیدنی، اینترنت اشیا و فناوری‌های جدید تلویزیون را داراست.

با آن که داوری درباره آینده نبرد تجاری میان دو غول اقتصاد جهان تا حدود زیادی با حدس و گمان همراه خواهد بود، اما به نظر نمی‌رسد که بتوان چشم‌انداز کاهش تنش‌ها را در آینده نزدیک انتظار کشید. در واقع اگر شرکت‌های چینی بخواهند با طوفان پیش روی خود مواجه شوند، هیچ گزینه‌ای را از فهرست راه‌کارهای احتمالی بیرون نخواهند گذاشت. امری‌که در نهایت نوآوری‌های جدید و تلاش‌های غافلگیرکننده این شرکت‌ها را برای بقا در وضعیت دشوار آینده در پی خواهد داشت.