آشنایی با شرکت وان‌پلاس و محصولات آن – بخش دوم: گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/5        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : OnePlus 3 ، OnePlus 3T ، OnePlus 5 ، OnePlus 5T ، OnePlus 6 ، OnePlus 6T ، OnePlus 6T McLaren ، OnePlus 7 ، OnePlus 7T ، OnePlus 7T Pro ، OnePlus 7 Pro ، OnePlus 8 ، OnePlus 8 Pro ، OnePlus Nord ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : وان‌پلاس با هدف تمرکز بر کیفیت محصولات و ارتقای همه‌جانبه تجربه کاربری، در سال‌های ابتدایی تنها به عرضه یک گوشی هوشمند در هر سال اکتفا می‌نمود. با عرضه OnePlus 3T در سال 2016 این روند تغییر یافته و تعداد مدل‌های عرضه شده گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس در هر سال به عدد 2 افزایش یافت. اگرچه مدلی که در نیمه دوم سال عرضه شده و با اضافه شدن حرف T در انتهای نام مدل قبلی مشخص می‌گردید، در واقع نسخه بهبود یافته همان گوشی قبلی بود که در نیمه ابتدایی سال وارد بازار می‌شد. در سال 2019 این شرکت با عرضه 4 گوشی هوشمند مختلف، باز هم تعداد گوشی‌های سالانه خود را افزایش داد.

با توجه به محدود بودن تعداد محصولات عرضه شده وان‌پلاس تاکنون، اغلب گوشی‌های هوشمند آن‌ نقشی پررنگ و مهم در پیشرفت و شکل‌گیری این شرکت داشته‌اند. بنابراین به منظور آشنایی با این شرکت لازم است نگاهی نیز به تاریخ‌چه محصولات آن بی‌اندازیم.

OnePlus One: یک شروع رویایی

اولین گوشی هوشمند وان‌پلاس در تاریخ 22 آوریل 2014 با نام OnePlus One معرفی گردید. این دستگاه با مشخصاتی در سطح گوشی‌های رده‌بالا و پرچم‌دار آن سال و در عین حال قیمتی به مراتب کم‌تر از آن‌ها، به راحتی در رسانه‌ها لقب "Flagship Killer" یا "قاتل پرچم‌داران" را به دست آورد. این گوشی هوشمند با یک صفحه‌نمایش خوب 5.5 اینچی، پردازنده اسنپ‌دراگون 801، رم 3 گیگابایتی، حافظه داخلی 16 و 64 گیگابایت و دوربینی راضی‌کننده، نه تنها چیزی از یک پرچم‌دار کم نداشت، بلکه از برخی جهات نسبت به بعضی از رقبا برتر بود. طراحی زیبای قسمت جلویی گوشی، پوشش خاص و جذاب Sandstone یا ماسه‌سنگ در پشت دستگاه و همچنین استفاده از رام‌ خوش‌نام CyanogenMod به عنوان سیستم‌‌عامل رسمی، عواملی بود که بر جذابیت‌های این محصول می‌افزود. همه این ویژگی‌ها در کنار قیمت شگفت‌انگیز 299 دلاری برای نسخه 16 گیگابایتی و 349 دلاری برای نسخه 64 گیگابایتی، گوشی هوشمند OnePlus One را به گزینه‌ای ایده‌آل برای بسیاری از کاربران و به ویژه علاقه‌مندان دستگاه‌های همراه در سال 2014 بدل نموده بود.

اگرچه OnePlus One ابتدا فقط قرار بود در کشور هند عرضه شود، اما اشتیاق زیاد کاربران برای تهیه این گوشی هوشمند، عدم توانایی شرکت نوپای وان‌پلاس در پاسخ‌گویی مطلوب به حجم بالای سفارش‌های اولیه و احتمالا تمایل این شرکت به افزایش عطش کاربران و خبرساز شدن در رسانه‌ها موجب شد تا وان‌پلاس برای فروش این دستگاه از یک سیستم دعوت‌نامه‌ای استفاده کند. در این استراتژی فقط افرادی قادر به خرید OnePlus One بودند که دعوت‌نامه رسمی دریافت نموده باشند. شرکت وان‌پلاس تعدادی دعوت‌نامه به گروه‌های خاصی از کاربران اعطا نموده و هر کاربر که دعوت‌نامه را دریافت نموده بود، می‌توانست برای یک نفر دیگر دعوت‌نامه ارسال کند. جالب است بدانید که به گفته مسئولین وان‌پلاس پیش‌بینی آن‌ها از میزان فروش اولین گوشی هوشمندشان در حدود 50 هزار نسخه بوده است. اما موفقیت این محصول از انتظارات آن‌ها به مراتب فراتر رفته و تا انتهای سال 2014 بیش از 1 میلیون دستگاه OnePlus One به فروش رسید. این سطح از موفقیت در فروش اولین محصول از یک شرکت نوپا که تنها در دو کشور هند و چین عرضه شده بود، در نوع خود بسیار نادر و تحسین‌برانگیز است. بدین ترتیب وان‌پلاس با عرضه این گوشی هوشمند در سال 2014 شروعی رویایی را تجربه نمود که زمینه‌ساز موفقیت و پیشرفت پرشتاب این شرکت در سال‌های بعد گردید.

OnePlus 2: تکرار خوبی‌ها و خاطره بدعهدی‌ها

به دنبال موفقیت عجیب و غیرمنتظره OnePlus One، انتظارها و توجهات نسبت به محصول بعدی این شرکت بسیار بالا بود. وان‌پلاس نیز همچون دفعه قبل، در زمینه برانگیختن اشتیاق کاربران برای محصول جدید خود به خوبی عمل نمود. این مساله موجب شد تا دومین گوشی هوشمند وان‌پلاس حتی بیش از اولین محصول آن‌ها مورد توجه رسانه‌ها و کاربران حرفه‌ای قرار گیرد. توجهی که مانند یک شمشیر دولبه، از یک سو موجب پوشش رسانه‌ای گسترده و افزایش سطح شناخت کاربران از این برند جدید شده و از سوی دیگر موجب شد تا نقاط ضعف و مشکلات مرتبط با این محصول به سرعت و در سطحی وسیع رسانه‌ای شوند.

پس از حدود یک سال انتظار علاقه‌مندان، سرانجام OnePlus 2 در اواخر ماه ژوئیه سال 2015 رونمایی شد. این گوشی هوشمند که در تبلیغات و رسانه‌ها از آن به عنوان قاتل پرچم‌داران یاد می‌شد، مطابق انتظارها با مشخصاتی در سطح پرچم‌داران آن زمان و قیمتی به مراتب پایین‌تر از آن‌ها معرفی گردید. این دستگاه به یک صفحه نمایش 5.5 اینچی fullHD و تراشه اسنپ‌دراگون 810 کوآلکام مجهز شده و از 3 یا 4 گیگابایت رم، 16 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی و حسگر اثرانگشت بهره می‌برد. قیمت 329 دلاری برای مدل پایه این گوشی هوشمند اگرچه نسبت به محصول قبلی این شرکت 30 دلار بیش‌تر بود، اما همچنان فاصله زیادی با قیمت‌های 500 تا 650 دلاری گوشی‌های رده‌بالای آن زمان داشت. جالب این‌جاست که اگرچه محصول دوم وان‌پلاس به طور طبیعی از اغلب جهات نسبت به محصول اول بهبود پیدا کرده بود، اما از یک نظر نسبت به آن کمبود داشت. وان‌پلاس اعلام نمود که به اعتقاد آن‌ها پرداخت همراه هنوز شرایط استفاده در سطح گسترده را نداشته و از آن‌جا که کاربران OnePlus One نیز به ندرت از تراشه NFC دستگاه خود استفاده نموده‌اند، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا از قرار دادن این تراشه روی محصول جدید خود صرف نظر نموده و از این طریق قیمت تمام‌شده آن را کاهش دهند. اگرچه حذف NFC چندان برای کاربران ناراحت‌کننده نبود، اما طراحی ظاهری تکراری OnePlus 2 که شباهت زیادی به محصول قبلی این شرکت داشت، برای برخی از کارشناسان و علاقه‌مندان مایوس‌کننده بود. تنها تفاوت قابل توجه در طراحی قسمت جلوی دستگاه، قرار گرفتن یک حسگر اثرانگشت در بخش پایینی صفحه‌نمایش بوده و پشت دستگاه با همان پوشش زیبای ماسه‌سنگی، تنها در جانمایی دوربین تا حدودی با نسل قبلی خود تفاوت داشت.

یکی از خصوصیات بارز در بدنه و سخت‌افزار Oneplus 2، به کار رفتن دکمه لغزنده یا اسلایدر در کنار دستگاه برای قرار دادن گوشی در حالت ساکت یا سایلنت، ویبره یا حالت عادی است. این دکمه -- که می‌توان آن را الهام گرفته شده از محصولات اپل دانست -- در تمامی گوشی‌های هوشمند بعدی وان‌پلاس نیز تعبیه شده و به یکی از ویژگی‌های فیزیکی متمایزکننده دستگاه‌های وان‌پلاس نسبت به دیگر گوشی‌های اندرویدی بدل گردید. خصوصیتی که کاربران و کارشناسان بسیار از آن ابزار رضایت نموده‌ و امروزه به عنوان جزئی بدیهی و جدایی‌ناپذیر از گوشی‌های وان‌پلاس شناخته می‌شود.

یکی از تصمیمات پرریسک و بحث‌برانگیز وان‌پلاس در طراحی و ساخت OnePlus 2، استفاده از پورت USB نوع C به جای پورت‌های معمول microUSB بود. در حالی که بسیاری از سازندگان مطرح گوشی‌های اندرویدی از جمله سامسونگ، ال‌جی و سونی در آن زمان با حفظ جنبه احتیاط به استفاده از microUSB در محصولات خود ادامه می‌دادند، وان‌پلاس ترجیح داد تا با شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت و شیائومی همراه شده و با وجود احتمال ناراحتی کاربران از این تغییر، به جرگه شرکت‌های پیشرو در استفاده از این استاندارد جدید بپیوندند. در همین خصوص آقای Carl Pei طی مصاحبه‌ای با مجله Fortune گفت: "ما در تلاشیم تا در بازار خسته‌کننده و کالامحور گوشی‌های هوشمند، مرزها را کمی جابجا کنیم. به عنوان مثال، وان‌پلاس2 اولین گوشی هوشمند پرچم‌دار است که با پورت USB نوع C وارد بازار می‌شود. از این پورت در مک‌بوک جدید اپل و کروم‌بوک پیکسل گوگل استفاده شده بود. مردم از ما می‌پرسیدند که "چرا به جای این‌که 2 سال صبر کنید تا این پورت به یک استاندارد (متداول) تبدیل شود، الان از آن روی یک گوشی هوشمند استفاده نموده‌اید؟" از نقطه نظر ما، یک نفر می‌بایست این تغییر را شروع می‌کرد."

وان‌پلاس برای دومین گوشی هوشمند خود نیز از همان استراتژی فروش دعوت‌نامه‌ای استفاده نمود. البته قبل از آغاز عرضه این گوشی هوشمند، وان‌پلاس به مشتریان خود اطمینان داد که این بار به دست آوردن دعوت‌نامه بسیار آسان‌تر بوده و گوشی‌های خریداری شده بسیار سریع‌تر از دفعه قبل ارسال خواهند شد. این شرکت در آگوست 2015 اعلام کرد که از طریق سیستم دعوت‌نامه‌ای بیش از 2 میلیون درخواست رزرو را از سوی کاربران برای خریداری OnePlus 2 دریافت نموده است. اما وعده وان‌پلاس در خصوص ارسال سریع سفارش‌ها محقق نشده و Carl Pei طی یک عذرخواهی رسمی پذیرفت که آن‌ها در عرضه این محصول جدید ضعیف عمل کرده و تازه حدود یک ماه پس از زمان مقرر اولیه، ارسال گوشی‌های سفارش داده شده را در تعداد بالا آغاز نموده‌اند. علاوه بر این، درحالی‌که قرار بود OnePlus 2 تا 24 ماه ازنظر نرم‌افزاری پشتیبانی شده و به‌روزرسانی اندروید 7 را دریافت نماید، وان‌پلاس به این قول خود نیز نتوانست عمل کند و در نهایت سیستم‌عامل این دستگاه فراتر از نسخه 6.0.1 اندروید نرفت.

Oneplus X: اولین محصول وان‌پلاس که قرار نبود قاتل باشد

در پاییز 2015 شایعاتی منتشر شد از این‌که وان‌پلاس قصد دارد گوشی هوشمند دیگری را پس از OnePlus 2 عرضه نماید. در پاسخی زیرکانه به این شایعات، Carl Pei اعلام نمود که در سال 2015 فقط یک گوشی پرچم‌دار از وان‌پلاس وارد بازار می‌شود. چند ماه بعد اولین گوشی هوشمند میان‌رده و غیرپرچم‌دار وان‌پلاس با نام OnePlus X معرفی و به بازار عرضه گردید. این دستگاه که از نظر قطعات داخلی شباهت زیادی به پرچم‌دار سال قبل این شرکت یعنی OnePlus One داشت، با قیمت 249 دلار به فروش می‌رسید. بر خلاف دو گوشی هوشمند قبلی وان‌پلاس که به صفحه‌نمایش‌های 5.5 اینچی از نوع IPS LCD مجهز بودند، در ساخت OnePlus X از یک صفحه‌نمایش 5 اینچی AMOLED بهره گرفته شده بود.

تفاوت قیمت 70 دلاری میان این گوشی با پرچم‌دار همان سال وان‌پلاس، برای بسیاری از کاربران عاملی توجیه‌کننده جهت خرید OnePlus X نبود. به خصوص که در آن زمان هنوز OnePlus One با قیمت 299 دلار هنوز در برخی کشورها به فروش می‌رسید. جالب است بدانید که وان‌پلاس 10 هزار عدد از نسخه سرامیکی OnePlus X را نیز تولید نمود. این نسخه با همان مشخصات فنی، اما با بدنه‌ای سرامیکی و قیمت 399 دلار عرضه شد. اقدامی که با توجه به میان‌رده بودن این دستگاه و وجود OnePlus 2 با مشخصات بهتر و قیمت پایین‌تر، چندان منطقی و هوشمندانه به نظر نمی‌رسید. اگرچه وان‌پلاس هرگز میزان فروش این محصول خود را افشا ننمود، اما ادامه نیافتن رده X در سال‌های بعد را می‌توان به حساب موفقیت نه‌چندان بالای این محصول در بازار گذاشت. البته با تغییر شرایط بازار و افزایش قیمت گوشی‌های پرچم‌دار، این شرکت در سال 2020 نیز دومین گوشی هوشمند میان‌رده خود را عرضه کرد.

OnePlus 3/3T: درخششی دوباره

بدون شک موفقیت فوق‌العاده وان‌پلاس با OnePlus One، در دو محصول بعدی این شرکت تکرار نشد. اگرچه OnePlus 2 از نظر فروش عملکرد قابل قبولی داشت، اما موفقیت چندانی در کسب محبوبیت و مقبولیت در میان کاربران و منتقدین کسب ننمود. از OnePlus X نیز می‌توان کم‌و‌بیش به عنوان یک تجربه ناموفق یاد نمود. اما تجربه‌ای که وان‌پلاس از اشتباهات خود در طراحی، ساخت، عرضه و پشتیبانی این دو محصول کسب نمود، زمینه‌ساز درخشش دوباره آن‌ها با OnePlus 3 گردید. این شرکت با توجه به مشکلات و خواسته‌های کاربران، بسیاری از این اشتباهات را در این محصول اصلاح نمود. تراشه NFC که در OnePlus 2 حذف شده بود، در این گوشی بازگردانده شد. برخی مشکلات ناسازگاری در خصوص پورت USB-C دستگاه‌های این شرکت برطرف گردیده و عملکرد حسگر اثرانگشت که یکی از عوامل مهم نارضایتی کاربران OnePlus 2 بود، در سومین پرچم‌دار وان‌پلاس به خوبی بهبود یافته بود.

OnePlus 3 در ژوئن سال 2016 معرفی گردیده و از یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی AMOLED و جدیدترین پردازنده رده‌بالای کوآلکام به نام اسنپ‌درگون 820، همراه با 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.0 بهره می‌برد. قیمت این محصول نیز بار دیگر نسبت به پرچم‌دار قبلی وان‌پلاس افزایش یافته و به 399 دلار رسید. اگرچه با افزایش قیمت دیگر پرچم‌داران، اختلاف قیمت وان‌پلاس هنوز در حدی بود که بتوان آن را یک Flagship Killer یا قاتل پرچم‌داران نامید. طراحی OnePlus 3 به وضوح از گوشی‌های هوشمند محبوب و زیبای HTC One M7 و HTC One M8 الهام گرفته شده و تا حد زیادی با 3 گوشی هوشمند قبلی وان‌پلاس تفاوت داشت. بدنه فلزی یک‌پارچه با گوشه‌های خمیده و خطوط نمایان نوارهای آنتن در بالا و پایین قسمت پشتی OnePlus 3، همگی تداعی‌کننده پرچم‌داران HTC در سال‌های 2013 و 2014 بود. نمای جلوی دستگاه مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند آن سال‌ها متشکل بود از یک صفحه‌نمایش احاطه شده با دو نوار مشکی (یا سفید) در بالا و پایین، به همراه یک حسگر اثرانگشت که در قسمت میانی زیر صفحه نمایش جای می‌گرفت. در مجموع اگرچه نوآوری خاصی در طراحی این گوشی هوشمند به چشم نمی‌خورد، اما از نظر زیبایی، استحکام و اِرگونومی برای کاربران مطلوب و رضایت‌بخش بود.

OnePlus 3 اولین محصولی بود که با سیستم شارژ سریع انحصاری وان‌پلاس به نام Dash Charge عرضه می‌گردید. شارژر 20 واتی این گوشی هوشمند قادر بود تا باتری دستگاه را تنها ظرف 30 دقیقه از 0 تا حدود 60 درصد شارژ نماید. درحالی‌که بسیاری از پرچم‌داران آن زمان برای این کار به بیش از 1 ساعت زمان نیاز داشتند. فناوری Dash Charge که در واقع نسخه‌ای شخصی‌سازی‌شده از سیستم شارژ VOOC شرکت Oppo محسوب می‌شد، نمایان‌گر ردپای اوپو در فرآیند توسعه و ساخت محصولات وان‌پلاس و ارتباط بسیار نزدیک این دو شرکت بود.

کم‌تر از 6 ماه پس از عرضه OnePlus 3، این گوشی جای خود را به نسخه‌ای ارتقا یافته از خود با نام OnePlus 3T داد. این اولین سالی بود که دو گوشی پرچم‌دار از وان‌پلاس وارد بازار می‌گردید. این محصول جدید ظاهری مشابه OnePlus 3 داشته و تنها از برخی جهات نسبت به آن بهبودهایی جزئی یافته بود. وان‌پلاس 3T به پردازنده اسنپدراگون 821 تجهیز شده و ظرفیت باتری آن اندکی افزایش یافته بود. این دستگاه همچنین از دوربین سلفی بهتری برخوردار بوده و نسخه گران‌قیمت‌تر آن با حافظه داخلی 128 گیگابایت ارائه می‌گردید. این بهبودها OnePlus 3T را به یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند سال 2016 با قیمتی به مراتب پایین‌تر از دیگر رقبا تبدیل نمود. به عنوان نمونه پرچم‌دار سامسونگ در آن سال که Samsung Galaxy S7 نام داشت، با قیمت پایه 669 عرضه می‌شد. در حالی ‌که OnePlus 3T با مشخصات و امکاناتی مشابه آن، تنها 439 دلار قیمت داشت.

OnePlus 5/5T: عبور از مرگ

زمانی که همه منتظر OnePlus 4 در سال 2017 بودند، وان‌پلاس با پریدن از روی عدد 4 و انتخاب نام OnePlus 5 برای پرچم‌دار بعدی خود، همه را غافلگیر کرد. اگرچه این شرکت هرگز به طور رسمی دلیل این کار را اعلام ننمود، اما می‌توان حدس زد که علت آن تترافوبیا (tetraphobia) یا چهارترسی باشد. عامل اصلی تترافوبیا یا همان ترس از عدد 4، یک عقیده خرافاتی است که در شرق آسیا بسیار رواج دارد. در زبان چینی ماندارین نیز تلفظ کلمه "چهار" بسیار به تلفظ کلمه "مرگ" نزدیک است.

در هر صورت OnePlus 5 در ژوئن سال 2017 وارد بازار شده و با استقبال گسترده کاربران و همچنین نظرات مثبت منتقدین، فروشی درخشان را تجربه نمود. در طراحی ساده‌ و به اصطلاح minimalistic این گوشی هوشمند توجه بسیار خوبی به جزئیات شده بود تا کاربر با در دست گرفتن آن، کیفیت و راحتی را در کنار هم تجربه کند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های OnePlus 5 با محصولات قبلی این شرکت، وجود دو لنز دوربین در پشت دستگاه بود. به اعتقاد بسیاری از منتقدین، نقطه ضعف مشترک تمام گوشی‌های وان‌پلاس نسبت به پرچم‌داران رقیب، کیفیت سیستم دوربین‌های آن‌ها بوده است. به همین دلیل این شرکت در طراحی و تولید OnePlus 5 تمرکز و تلاش زیادی را برای توسعه و ارتقای سیستم دوربین‌ این گوشی هوشمند صرف نمود. وان‌پلاس حتی برای این منظور از مشاوره و همکاری شرکت فرانسوی DxO – صاحب امتیاز وب‌سایت معروف DxOMark – نیز بهره گرفت. این شرکت با عرضه OnePlus 5 از بسیاری رقبا همچون سامسونگ و گوگل در بکارگیری دوربین‌های چندگانه روی گوشی‌های هوشمند پیشی گرفت. در آن زمان مهم‌ترین گوشی هوشمند موجود در بازار که از سیستم لنزهای دوربین چندگانه برای دوربین اصلی بهره می‌گرفت، پرچم‌دار سال 2016 اپل به نام iPhone 7 Plus بود. گوشی هوشمندی که با قیمت پایه 769 دلار، حدود 300 دلار از OnePlus 5 گران‌تر بود.

مطابق روال سال قبل از آن، وان‌پلاس در نیمه دوم سال 2017 محصولی دیگر از سری T را وارد بازار نمود. بر خلاف سایر مدل‌های سری T، تفاوت‌های مهم OnePlus 5T با پرچم‌دار قبل از خودش در خصوصیات ظاهری و بدنه آن خلاصه می‌شد. در این گوشی با انتقال حسگر اثرانگشت به پشت دستگاه و کاهش محسوس چانه و پیشانی گوشی (حاشیه‌های بالا و پایین صفحه‌نمایش)، اندازه صفحه‌نمایش بدون تغییر جدی در ابعاد بدنه دستگاه از 5.5 به 6.01 اینچ افزایش یافت و برای اولین بار از نسبت تصویر واید 18:9 در یک گوشی وان‌پلاس استفاده شد. اما سایر خصوصیات سخت‌افزاری دستگاه، از پردازنده گرفته تا رم، حافظه داخلی، دوربین و حتی قیمت آن تغییر خاصی نداشته و مشابه OnePlus 5 بود. همچنین وان‌پلاس اولین بار با عرضه این گوشی هوشمند، قابلیت Face Unlock یا بازکردن قفل گوشی با چهره را به محصولات خود اضافه نمود. قیمت 499 دلار برای مدل پایه OnePlus 5T با 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی، در مقایسه با قیمت‌های 650 تا 750 دلاری دیگر پرچم‌داران 2017 بسیار جذاب و مقرون به صرفه بود. در نظرسنجی وب‌سایت Android Authority از کاربران، این محصول در جایگاه سوم بهترین گوشی هوشمند و جایگاه اول به‌صرفه‌ترین گوشی‌های هوشمند سال 2017 قرار گرفت.

OnePlus 6/6T: نقطه عطف وان‌پلاس

در سال 2018 تمام شرایط برای وان‌پلاس آماده بود تا با عرضه یک گوشی هوشمند خوب و مانند همیشه با قیمتی مناسب، جایگاه خوبی را در عرصه بین‌المللی برای خود به دست آورد. اگر به خاطر داشته باشید، 2018 سالی بود که ناچ (notch) یا همان بریدگی صفحه‌نمایش به صورت نسبتا گسترده‌ای در طراحی گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار ظهور پیدا کرده و تثبیت شد. پدیده‌ای که در آن زمان (و حتی تا امروز) بسیار بحث‌برانگیز بوده و با واکنش منفی زیادی مواجه شد. بریدگی صفحه‌نمایش که اولین بار در سال 2017 با گوشی به یادماندنی Essential Phone پا به دنیای گوشی‌های هوشمند گذاشته بود، به سرعت در طراحی پرچم‌داران شرکت‌های بزرگی همچون اپل و گوگل به کار گرفته شد. تغییری که با کاهش حاشیه‌ها، امکان افزایش فضای مفید صفحه‌نمایش را بدون بزرگ‌تر شدن گوشی فراهم ساخته و در عوض به عقیده بسیاری افراد، زایده‌ای مزاحم و بدترکیب در مقابل چشمان کاربر است. بسیاری از طرفداران وان‌پلاس نیز در آن زمان نگران وجود بریدگی در صفحه‌نمایش پرچم‌دار بعدی این شرکت بودند. سرانجام Carl Pei در مصاحبه‌ای با The Verge نمایی از ناچ یا بریدگی صفحه‌نمایش OnePlus 6 را به نمایش گذاشته و گفت "یاد بگیرید که ناچ را دوست بدارید." این گفته نسنجیده او که حکم نمک پاشیدن به زخم مخالفان ناچ را داشت، بسیاری از طرفداران وان‌پلاس را ناراحت نموده و کار بخش روابط عمومی این شرکت را در ایجاد محبوبیت برای پرچم‌دار جدید آن‌ها دشوار نمود.

با این حال، سطح رضایت بالای کاربران وان‌پلاس از محصولات قبلی این شرکت با کیفیت و کارایی بالا و قیمت مناسب OnePlus 6 همراه شد تا این گوشی هوشمند را به یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ این شرکت بدل سازد. این دستگاه به محض معرفی و عرضه رسمی در ماه می سال 2018، به شدت مورد استقبال کاربران و منتقدین قرار گرفت. تا حدی که وان‌پلاس برخلاف رسم همیشگی در عدم اعلام رسمی میزان فروش، اعلام نمود که تنها در یک ماه موفق به فروش بیش از 1 میلیون دستگاه OnePlus 6 شده است. چنین موفقیتی برای یک شرکت که تنها 4 سال از تاسیس آن می‌گذرد بسیار قابل توجه و ستودنی بود. فروش موفق این گوشی هوشمند تا مدت‌ها ادامه یافت تا بدین ترتیب رکورد سریع‌ترین و بیش‌ترین فروش در میان محصولات وان‌پلاس تا آن زمان را به خود اختصاص دهد.

گوشی هوشمند OnePlus 6 به یک صفحه‌نمایش Optic AMOLED با رزولوشن +FHD و قطر 6.28 اینچ، تراشه اسنپ‌دراگون 845 کوآلکام و 6 یا 8 گیگابایت رم تجهیز گردیده بود. سیستم دوربین‌های این دستگاه متشکل بود از ترکیب دو حسگر 16 و 20 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 4K در پشت گوشی و یک دوربین 16 مگاپیکسلی برای گرفتن تصاویر سلفی در جلوی آن. این محصول اولین پرچم‌دار وان‌پلاس بود که قسمت پشت بدنه آن از شیشه ساخته شده و از 256 گیگابایت حافظه داخلی در بالاترین نسخه‌اش بهره می‌برد. نسخه پایه OnePlus 6 با 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی، معادل 529 دلار ایالات متحده قیمت‌گذاری شده بود. این قیمت همچون روال همیشگی با افزایش نسبت به محصولات قبلی این شرکت همراه بوده اما همچنان فاصله معناداری با اغلب پرچم‌داران زمان خود داشت. جالب است بدانید که اگرچه OnePlus 6 با اندروید 8.1 وارد بازار گردید، اما هم اکنون ماه‌هاست که نسخه 10 اندروید را دریافت نموده و انتظار می‌رود که به‌ اندروید 11 نیز به‌روزرسانی شود. اتفاقی که از پشتیبانی نرم‌افزاری بسیار خوب وان‌پلاس حکایت داشته و عامل مهمی در جلب رضایت کاربران بوده است. این گوشی هوشمند همچنین اولین محصول وان‌پلاس بود که تحت پوشش برنامه‌ای به نام Android Beta قرار گرفته و کاربران آن قادر بودند تا در صورت تمایل جدیدترین نسخه‌های آزمایشی سیستم‌عامل اندروید را تقریبا به صورت هم‌زمان با کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل دریافت نمایند. اتفاقی که به ویژه برای علاقه‌مندان سرسخت دنیای فناوری و گوشی‌های هوشمند بسیار جذاب و مطلوب بود.

در نیمه دوم سال 2018 مطابق انتظارها OnePlus 6T با بهبود‌هایی نسبت به پرچم‌دار قبلی این شرکت معرفی گردید. این دستگاه از بسیاری جهات همچون پردازنده، رم، حافظه داخلی، دوربین و بدنه مشابه OnePlus 6 بود. مهم‌ترین تغییر این گوشی هوشمند عبارت بود از حذف حسگراثرانگشت خازنی پشت دستگاه و جایگزینی آن با یک حسگر نوری درون صفحه‌نمایش. البته بریدگی بالای صفحه‌نمایش هم کوچک‌تر شده و به اصطلاح حالت قطره‌اشکی پیدا نمود. یک تغییر ناخوشایند در این دستگاه، حذف جک هدفون بود که در گوشی‌های هوشمند بعدی وان‌پلاس نیز دیگر اثری از آن دیده نشد. درحالی‌که احتمال داده می‌شد OnePlus 6T در سایه موفقیت بالای پرچم‌دار قبل از خودش قرار گرفته و فروش چندان بالایی نداشته باشد، وان‌پلاس توانست با سوار شدن بر موج موفقیت OnePlus 6 و گسترش دامنه فروش خود، فروشی موفق‌تر را با نسخه بهبود یافته آن رقم بزند.

وان‌پلاس اولین بار برای فروش این گوشی هوشمند موفق به انعقاد قراردادی با اپراتور T-Mobile گردید. نتیجه این اتفاق فروش فوق‌العاده این دستگاه در بازار ایالات متحده امریکا بود. به گفته آقای Pete Lau مدیرعامل وان‌پلاس، این شرکت با محصول جدیدش توانسته بود رکورد قبلی را شکسته و 249 درصد فروش بیش‌تر‌ نسبت به OnePlus 6 را در ایالات متحده تجربه نماید. نکته جالب دیگر در خصوص این محصول وان‌پلاس آن است که این شرکت برای اولین بار با برند معروف انگلیسی خودرو به نام مک‌لارن همکاری نمود تا نسخه‌ای ویژه از گوشی هوشمند جدید خود را با نام OnePlus 6T McLaren Edition طراحی و عرضه نماید. از ویژگی‌های بارز این نسخه می‌توان به استفاده از ترکیب رنگ ویژه مشکی و نارنجی در بدنه گوشی، کابل، شارژر و حتی جعبه گوشی با الهام گرفتن از طراحی خودروهای مک‌لارن اشاره نمود که جلوه‌ای خاص و جذاب را به OnePlus 6T می‌بخشید. البته تفاوت‌های این محصول تنها به طراحی ظاهری محدود نمی‌شد. گوشی هوشمندOnePlus 6T McLaren Edition اولین محصول این شرکت بود که از 10 گیگابایت رم و همچنین فناوری "Warp Charge 30" بهره می‌برد. به گفته وان‌پلاس شارژر 30 واتی این دستگاه قادر بود تا شارژ مورد نیاز برای یک روز را تنها ظرف 20 دقیقه تامین کند. قیمت تعیین شده برای این محصول معادل 699 دلار امریکا بود که نسبت به نمونه‌های مشابه بسیار رقابتی و مناسب به نظر می‌رسید.

در نهایت می‌توان گفت که این دو محصول موفق سالی رویایی را برای وان‌پلاس رقم زده و آن را از یک شرکت نوپای چینی به یک بازیگر مهم بین‌المللی در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل نمودند. شرکتی که توانسته بود سهم قابل توجهی از فروش گوشی‌های پرچم‌دار در سال 2018 را به خود اختصاص داده و تهدیدی برای بزرگان این صنعت محسوب شود.

OnePlus 7 و OnePlus 7 Pro: ظهور رده گوشی‌های گران‌قیمت وان‌پلاس

پس از گذراندن یک سال رویایی و فروش موفق دو گوشی هوشمند سال 2018، وان‌پلاس فرصت را مناسب دید تا دامنه محصولات خود را گسترش داده و بخش‌ بزرگ‌تری از بازار را هدف بگیرد. تا آن زمان وان‌پلاس به عنوان یک شرکت سازنده گوشی‌های Flagship Killer شناخته می‌شد. گوشی‌های این شرکت با این هدف طراحی و تولید می‌شدند که بسیاری از خصوصیات اساسی و مهم پرچم‌داران را با یک تجربه کاربری خوب و قیمتی بسیار پایین‌تر ارائه نمایند. اما کاهش قیمت ‌تمام‌شده محصولات این شرکت فقط از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی و توسعه نرم‌افزارهای جانبی نبود. بلکه برای این منظور لازم بود تا در ساخت گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس از برخی قابلیت‌های غیراساسی و خصوصیات لوکس پرچم‌داران صرف نظر شود. مواردی همچون شارژ بی‌سیم، گواهی مقاومت در برابر آب، صرف هزینه بالا برای ارتقای دوربین‌ها و حتی استفاده از صفحه‌نمایش خمیده. بنابراین می‌توان گفت که هیچ‌یک از گوشی‌های هوشمند قبلی وان‌پلاس یک پرچم‌دار تمام‌عیار نبوده و به همین دلیل نمی‌توانستند لقب بهترین گوشی هوشمند بازار را از آن خود نمایند.

سرانجام وان‌پلاس در سال 2019 با معرفی یک سری جدید از گوشی‌های هوشمند خود، تلاش برای ارائه یک پرچم‌دار کامل و واقعی را آغاز نمود. بدین ترتیب در طراحی و ساخت این سری جدید که با پسوند Pro نام‌گذاری می‌شد، قرار بود تا به جای تلاش زیاد برای کاهش قیمت و اکتفا به امکانات اساسی مورد نیاز کاربر، بر افزایش حداکثری کیفیت و فراهم آوردن تمامی امکانات مورد انتظار برای یک پرچم‌دار تمرکز شود. البته طبیعی بود که بدین ترتیب قیمت محصولات رده Pro به پرچم‌داران رقیب در بازار نزدیک‌تر شده و خصوصیت Flagship Killer بودن را از دست بدهند. البته روند ورود وان‌پلاس به بازار پرچم‌داران گران‌قیمت به یک‌باره اتفاق نیفتاده و اولین محصول سری Pro این شرکت یعنی OnePlus 7 Pro همچنان از نظر قیمت و امکانات کمی پایین‌تر از رقبا قرار می‌گرفت.

دو گوشی هوشمند OnePlus 7 و OnePlus 7 Pro در ماه می سال 2019 معرفی و به بازار عرضه گردیدند. آن‌ها اولین گوشی‌هایی بودند که با حافظه داخلی مبتنی بر فناوری UFS 3.0 به بازار عرضه شده و در اختیار کاربران قرار می‌گرفتند. از جمله خصوصیات مشترک این دو دستگاه می‌توان به پردازنده اسنپ‌دراگون 855 کوآلکام و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی اشاره نمود. گوشی اقتصادی‌ OnePlus 7 از جهات بسیاری به گوشی‌های هوشمند سال 2018 وان‌پلاس شباهت داشت. طراحی این دستگاه تفاوت قابل توجهی با OnePlus 6T نداشته و از حافظه رم و همچنین صفحه‌نمایشی مشابه با آن برخودار بود. نسخه پایه این گوشی هوشمند با 6 گیگابایت رم در اروپا قیمتی حدود 549 یورو و در هند قیمتی معادل 460 دلار امریکا داشت.

در مقابل، OnePlus 7 Pro از جهات زیادی با محصولات قبلی وان‌پلاس متفاوت بود. این دستگاه اولین محصول وان‌پلاس بود که از یک صفحه‌نمایشی خمیده، آن‌ هم با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز بهره می‌برد. پیش از آن صفحه‌نمایش‌هایی با نرخ تازه‌سازی بالاتر از 60 هرتز تنها در گوشی‌های مخصوص بازی دیده شده و وان‌پلاس یکی از اولین شرکت‌هایی بود که چنین صفحه‌نمایش‌هایی را در گوشی‌های هوشمند عادی و پرفروش به کار می‌گرفت. به علاوه، این اولین باری بود که وان‌پلاس از یک صفحه‌نمایش با رزولوشن بالاتر از FullHD در گوشی‌های هوشمندش استفاده می‌نمود. اما تفاوت‌های OnePlus 7 Pro به همین‌جا ختم نمی‌شد. این دستگاه همچنین اولین محصول وان‌پلاس بود که با بهره‌گیری از یک دوربین سلفی بیرون جهنده یا pop-up، توانست به صفحه‌نمایشی یک‌دست، بدون بریدگی و با ‌کم‌ترین حاشیه دست یابد. در واقع این اولین گوشی هوشمندی بود که با دوربین سلفی بیرون جهنده وارد بازار ایالات متحده امریکا می‌شد. به علاوه، OnePlus 7 Pro اولین گوشی هوشمند این شرکت با دوربین پشتی سه‌گانه بود. دوربینی که امتیاز خوبی را نیز از DxOMark دریافت نموده و موجب شد تا OnePlus 7 Pro چندین ماه‌ در رده‌بندی این وب‌سایت بین 10 دستگاه همراه برتر از نظر کیفیت دوربین قرار داشته باشد. اگرچه این دستگاه از گواهی IP برای مقاومت در برابر آب بی بهره بود، اما وان‌پلاس اعلام نمود که صرفا برای کاهش هزینه‌ها از دریافت این گواهی صرف نظر نموده و این گوشی در برابر نفوذ آب مقاوم است. پیش از عرضه این گوشی هوشمند، وان‌پلاس در توییت جالبی گفته بود که "رتبه‌بندی‌های (رسمی) ضدآب برای گوشی‌ها هزینه‌بر هستند. ما فقط یک سطل خریدیم." آزمایش‌های عملی انجام گرفته توسط کاربران و متخصصین در یوتیوب حکایت از مقاومت قابل قبول این گوشی هوشمند در مقابل خیس شدن و قرار گرفتن در مقادیر کمی از آب داشت. قیمت در نظر گرفته شده برای مدل پایه این گوشی هوشمند با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی، در زمان عرضه آن 669 دلار ایالات متحده بود.

OnePlus 7T و OnePlus 7T Pro: خیلی خوب، خیلی تکراری

مطابق روال معمول محصولات وان‌پلاس، در نیمه ابتدایی سال یک محصول اصلی با تغییرات مهم نسبت به گوشی‌های سال پیش از آن عرضه شده و در نیمه دوم سال، یک محصول از سری T با بهبودهایی مختصر و محدود نسبت به دستگاه قبلی معرفی می‌شود. اما در سال 2019 دو محصول OnePlus 7 و OnePlus 7T نقش و ماهیت متفاوتی داشتند. محصول اول یک کپی از OnePlus 6T با بهبودهایی جزئی بود. درحالی‌که OnePlus 7T هم از نظر طراحی و هم مشخصات فنی تفاوت قابل توجهی با نسخه هم‌رده خود در نیمه ابتدایی سال داشت. اگرچه طراحی جلوی این دستگاه مشابه OnePlus 7 بود، اما طراحی قسمت پشتی آن به ویژه با برآمدگی دایره‌ای شکل و بزرگ دربردارنده دوربین‌ها، کاملا متفاوت بود. صفحه‌نمایش این گوشی هوشمند با این‌که همچون نسل‌های قبلی تخت بوده و بریدگی قطره‌اشکی داشت، اما مانند 7 Pro از نرخ تازه‌سازی 90 هرتز بهره می‌برد. از دیگر تفاوت‌های OnePlus 7T می‌توان به پردازنده ارتقا یافته اسنپ‌دراگون 855 پلاس، افزایش رم در مدل پایه به 8 گیگابایت و باتری بزرگ‌تر اشاره نمود. قیمت اولیه این دستگاه معادل 599 دلار ایالات متحده بود که مدتی بعد از آغاز عرضه با 100 دلار کاهش به 499 و حتی در برخی بازارهای به 450 دلار رسید تا بدین ترتیب یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین گوشی‌های هوشمند سال 2019 و حتی 2020 باشد.

اما OnePlus 7T Pro بر خلاف 7T، بهبود قابل توجهی نسبت به هم‌رده قبلی خود نداشت. به جز تغییر رنگ پشت دستگاه، بهبودی اندک در پردازنده و افزایش 85 میلی‌آمپری ظرفیت باتری، این دستگاه یک کپی کامل از OnePlus 7 Pro محسوب می‌شد. تنها تفاوت آن با نسخه عادی یعنی 7T نیز در صفحه‌نمایش خمیده و دوربین سلفی pop-up بود. البته این تفاوت برای بسیاری افراد بیش از آن‌که برتری باشد، یک عیب محسوب می‌گردید. بنابراین به عقیده برخی منتقدین OnePlus 7T بیش از حد خوب بود. تا حدی که توجیه چندانی برای خرید OnePlus 7T Pro باقی نمی‌گذاشت. شاید به همین دلیل نیز از بین دو محصول نیمه دوم سال 2019 وان‌پلاس، تنها OnePlus 7T به بازار ایالات متحده امریکا عرضه گردید. اپراتور T-Mobile که پیش از آن دو محصول OnePlus 6T و OnePlus 7 Pro را به مشتریان خود ارائه می‌نمود، با شروع عرضه این گوشی هوشمند، هر دو دستگاه قبلی را با این محصول جدید و به‌صرفه جایگزین نمود. با این‌که وان‌پلاس اطلاعات دقیقی در خصوص میزان فروش این دو محصول ارائه ننموده است، اما می‌توان حدس زد که OnePlus 7T Pro در زمره کم‌فروش‌ترین گوشی‌های هوشمند سال‌های اخیر این شرکت قرار گرفته و در مقابل، OnePlus 7T بسیار پرفروش و موفق بوده باشد.

OnePlus Concept One: جلوه‌ای از آینده طراحی صنعتی

وان‌پلاس در ژانویه سال 2020 و در جریان نمایشگاه CES 2020، از یک گوشی هوشمند مفهومی به نام OnePlus Concept One پرده برداشت. نکته جذاب و قابل توجه در خصوص این دستگاه، استفاده از شیشه الکتروکرومیک برای مخفی ساختن دوربین‌های پشت دستگاه بود. در فناوری شیشه‌های الکتروکرومیک، با بهره‌گیری از ذرات اُرگانیک این امکان فراهم می‌شود تا بتوان شفافیت شیشه را به دل‌خواه تغییر داد. بدین ترتیب یک شیشه الکتروکرومیک می‌تواند در شرایط مختلف و بسته به نیاز، کدر یا بی‌رنگ باشد. این نوع شیشه‌ که پیش از آن فقط در هتل‌ها، هواپیماها و خودروهای لوکس به چشم می‌خورد، اولین بار توسط وان‌پلاس در ساخت این گوشی هوشمند مفهومی به کار گرفته شد. به کمک این فناوری، شیشه به کار رفته در پشت دستگاه هنگام استفاده نکردن از دوربین، حالت کدر و مشکی داشته و به محض باز شدن اپلیکیشن دوربین به حالت شفاف و بی‌رنگ تغییر می‌یابد.

وان‌پلاس با این گوشی هوشمند مفهومی نشان داد که می‌توان به کمک این نوع شیشه‌ها حفره‌های دوربین – که روز به روز تعدادشان بیش‌تر می‌شود – را مخفی نموده و با دست یافتن به سطحی یک‌دست و تمیز، طراحی‌های زیباتری را خلق نمود. راه‌کاری در طراحی که این شرکت از آن با نام "Electronic CMF" یاد می‌کند. آقای Pete Lau مدیرعامل وان‌پلاس، ECMF را آینده طراحی صنعتی دانسته و در توضیح آن می‌گوید که این اصطلاح به معنی نوعی طراحی‌ست که پویا و واکنش‌محور بوده و خود را با دستگاه (و نیاز کاربر) تطبیق می‌دهد. در جریان معرفی گوشی مفهومی Concept One، وان‌پلاس بیان داشت که این دستگاه جلوه‌ای‌ از فلسفه "burdenless design" یا «طراحی بدون سربار» این شرکت است. فلسفه‌ای که بر مبنای آن سعی می‌شود طراحی محصولات این شرکت به گونه‌ای انجام شود تا چیزی را به کاربر تحمیل ننموده و طبق شعار همیشگی آن‌ها، کاربر مجبور نباشد کوتاه آمده و به چیزی ناخوشایند رضایت دهد.

طراحی کلی این گوشی هوشمند با الهام از اَبَرخودرو مک‌لارن 720S و بهره‌گیری از شیشه‌های الکتروکرومیک، آن‌قدر جذاب و زیبا بود که نگاه‌های بسیاری را در این نمایشگاه به سمت خود جلب نموده و مورد ستایش اغلب منتقدین و کاربران قرار گرفت. طی سال‌های گذشته گوشی‌های مفهومی متعددی از سوی شرکت‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند. اما اغلب آن‌ها فقط جنبه نمایشی داشته و با این هدف ساخته می‌شدند تا نشان داده شود که آن تولیدکننده قادر است یک فناوری خاص و عجیب را در ساخت گوشی مورد استفاده قرار دهد. اما در واقعیت هرگز این اتفاق نیفتاده و برنامه‌ای جدی نیز برای آن وجود ندارد. اما وان‌پلاس رویکرد متفاوتی را در طراحی و ساخت این گوشی مفهومی نشان داد. چرا که فناوری به کار گرفته شده توسط آن‌ها آن‌قدر کاربردی و دست‌یافتنی به نظر می‌رسد که احتمال دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور توسط این شرکت و حتی دیگر تولیدکنندگان، در ساخت گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار و پرفروش به کار گرفته شود. اگرچه به احتمال فراوان OnePlus Concept One هرگز به صورت رسمی عرضه نخواهد شد، اما وان‌پلاس روی این ایده به طور جدی مشغول به کار بوده و معتقد است که در آینده نزدیک از این فناوری و به طور کلی از طراحی ECMF در محصولات خود استفاده خواهد نمود.

OnePlus 8 و OnePlus 8 Pro: افول قاتل با ظهور پرچم‌دار

بر خلاف محصولات سری پایه و پرو شرکت وان‌پلاس در سال 2019 که از نظر طراحی تفاوت زیادی با یک‌دیگر داشتند، گوشی‌های هوشمند نیمه اول سال 2020 این شرکت، از طراحی یک‌سانی برخوردار بوده و تنها تفاوت ظاهری آن‌ها در ابعاد و اندازه صفحه‌نمایش است. این دو گوشی از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به نسخه‌های پرو از سری 7 وان‌پلاس داشته و مهم‌ترین تفاوت طراحی آن‌ها را می‌توان در حذف دوربین بیرون جهنده دانست. وان‌پلاس در ساخت دو گوشی هوشمند جدید خود برای اولین بار از سبک "سوراخ پانچ" برای دوربین سلفی استفاده نموده و بدین ترتیب این دوربین درون حفره‌ای کوچک در قسمت بالا و سمت چپ صفحه‌نمایش جای گرفته است. با وجود تشابه ظاهری بسیار زیاد این دو گوشی هوشمند، خصوصیات و امکانات آن‌ها تا حد زیادی با هم متفاوت است. در حالی‌که انتظار می‌رفت OnePlus 8 نقش قاتل پرچم‌دار را برای وان‌پلاس در نیمه اول 2020 ایفا کند، این دستگاه تنها از بهبودهایی جزئی نسبت به OnePlus 7T برخوردار بوده و حتی از نظر دوربین گامی رو به عقب محسوب می‌شود. در مقابل، گوشی OnePlus 8 Pro را می‌توان از نظر امکانات و سطح کیفیت، برترین گوشی هوشمند این شرکت تا به امروز برشمرد. در واقع وان‌پلاس با این محصول برای اولین بار به طور کامل به محدوده گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت و تمام‌عیار وارد شده است. محصولی که تقریبا از هیچ نظر نسبت به دیگر پرچم‌داران مطرح موجود در بازار کمبود نداشته و شانس این را دارد تا در این نسخه یا با نسخه بهبود یافته خود یعنی OnePlus 8T Pro، عنوان بهترین گوشی هوشمند سال را از آن خود نماید.

OnePlus 8 Pro یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند تا به امروز را در اختیار دارد. صفحه‌‌نمایشی 6.78 اینچی از نوع Fluid AMOLED با نرخ تازه‌سازی فوق‌العاده 120 هرتز، و رزولوشن QHD+ که در دو طرف خمیده بوده و از +HDR10 نیز پشتیبانی می‌نماید. این صفحه‌نمایش مانند نمونه به کار رفته در Oppo Find X2 Pro، قابلیت نمایش 1 میلیارد رنگ را دارد. در صورتی‌ که اغلب پرچم‌داران موجود در بازار به صفحه‌نمایش‌هایی با قابلیت نمایش حداکثر 16 میلیون رنگ تجهیز گردیده‌اند. این خصوصیت در کنار نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، گوشی هوشمند OnePlus 8 Pro را به برترین پرچم‌دار فعلی بازار از نظر صفحه‌نمایش از نگاه DisplayMate بدل ساخته است. البته گزارش برخی مشکلات از سوی کاربران در خصوص این صفحه‌نمایش خبرساز شده و نگرانی‌هایی را ایجاد نمود. اما هیچ‌یک از این مشکلات آن‌قدر جدی و اساسی نبودند تا سد راه موفقیت این گوشی هوشمند شوند. از مهم‌ترین مشکلات گزارش شده عبارت بود از ظاهر شدن هاله سبز رنگ (!) در نمایش رنگ‌های تیره، البته تنها در زمانی که روشنایی صفحه‌نمایش بسیار کم بوده و روی حالت 120 هرتز تنظیم شده باشد.

این پرچم‌دار وان‌پلاس برای اولین بار به شارژ بی‌سیم، آن هم از نوع بسیار سریع Warp Charge 30 مجهز است. همچنین OnePlus 8 Pro اولین محصول این شرکت محسوب می‌شود که موفق به کسب گواهی رسمی IP68 برای مقاومت در برابر آب گردیده است. از دیگر مشخصات فنی این گوشی هوشمند می‌توان به پردازنده اسنپ‌دراگون 865 کوآلکام با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G، حافظه رم از نوع پیشرفته و پرسرعت LPDDR5 با ظرفیت 8 یا 12 گیگابایت، حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی از نوع UFS 3.0 و باتری 4510 میلی‌آمپری اشاره نمود. گوشی OnePlus 8 Pro با قیمتی معادل 899 دلار ایالات متحده برای مدل پایه وارد بازار امریکا و اروپا گردیده است. جالب این‌جاست که همین مدل در بازار چین و هند با قیمتی در حدود 760 دلار به فروش می‌رسد.

تفاوت‌های قابل توجه OnePlus 8 نسبت به نسخه pro را می‌توان در صفحه‌نمایش، دوربین، شارژ بی‌سیم و گواهی ضدآب IP68 خلاصه نمود. صفحه‌نمایش این گوشی هوشمند از نرخ تازه‌سازی پایین‌تر (90 هرتز)، رزولوشن کم‌تر (Full HD) و قابلیت نمایش تعداد رنگ محدود‌تری (16 میلیون) برخوردار است. مجموعه دوربین‌های به کار رفته در OnePlus 8 نیز به شکل محسوسی نسبت به پرچم‌دار رده‌بالای وان‌پلاس ضعیف‌تر هستند. مشخصات و عملکرد دوربین‌های این گوشی هوشمند تا حد زیادی مشابه محصولات قبلی این شرکت به ویژه OnePlus 7T است، با این تفاوت که در گوشی جدید‌تر لنز تله‌فوتو (telephoto) حذف شده و جای خود را به یک لنز ماکرو (macro) داده است. در نتیجه مجموعه دوربین پشتی OnePlus 8 نه تنها نسبت به نسخه پرو بلکه نسبت به هم‌رده سال گذشته خود نیز در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. این کمبودها در کنار قیمت 699 دلاری این دستگاه در هنگام عرضه اولیه، موجب شد تا OnePlus 8 از سوی منتقدین و کاربران چندان مورد استقبال قرار نگیرد. البته این دستگاه در بازار چین و هند با قیمتی معادل 560 دلار ایالات متحده به فروش می‌رسد. اما بنا به دلایلی که گفته شده، ‌در همان بازارها نیز نسخه Pro از محبوبیت بیش‌تری برخوردار است.

OnePlus Nord: تلاشی دوباره برای ورود به بازار گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت

وان‌پلاس که به عنوان برندی موفق در زمینه ارائه گوشی‌های باکیفیت و قدرتمند، با قیمتی بسیار مناسب‌تر از رقبا به شهرت رسیده بود، به دنبال افزایش قیمت محصولاتش در سال‌های اخیر، با انتقاداتی در این زمینه مواجه گردیده است. با افزایش امکانات و کیفیت گوشی‌های هوشمند این شرکت، فاصله قیمتی آن‌ها با رقبا کم‌تر شده و درحالی‌که کاربران در گذشته می‌توانستند محصولات وان‌پلاس را در بازه قیمت 300 تا 500 دلار خریداری نمایند، اکنون قیمت‌هایی بین 650 تا 900 دلار (و حتی بالاتر) را روی محصولات جدید این شرکت می‌بینند. پاسخ وان‌پلاس به این انتقادها و خواسته‌های کاربران، ارائه یک سری جدید از گوشی‌های هوشمند میان‌رده، با شعار "New beginnings" یا"آغازی دوباره" بود. این شرکت که پیش از این با پروژه OnePlus X تلاشی ناموفق را برای ورود به بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده تجربه نموده بود، اکنون با نامی جدید و رویکردی هوشمندانه‌تر به این بازار بازگشته است.

درحالی‌که شایعات و گمانه‌زنی‌ها حکایت از عرضه این محصول جدید تحت نام OnePlus 8 Lite یا OnePlus Z داشت، وان‌پلاس سرانجام اعلام نمود که نام Nord را گوشی هوشمند جدید خود برگزیده است. این شرکت که تبحر و سابقه ویژه‌ای در زمینه ایجاد هیاهو و هیجان میان کاربران برای محصولات جدید خود دارد، برای این محصول میان‌رده پا را از همیشه فراتر گذاشته و از اواخر سال 2019 شروع به تحریک کاربران و ایجاد جو خبری در رسانه‌ها پیرامون این گوشی هوشمند نموده است. اتفاقی که برای یک گوشی میان‌رده به ندرت افتاده و تقریبا بی‌سابقه است. اقداماتی همچون درز تدریجی اخبار، ایجاد اکانت اینستاگرامی مخصوص، افشای تصاویر از نمونه‌ طراحی‌های اولیه دستگاه، انتشار تصاویر خاص از جعبه محصول، معرفی دستگاه با بهره‌گیری از واقعیت افزوده، 3 نوبت پیش‌فروش بسیار محدود و حتی ساخت یک مستند 4 قسمتی در مورد فرآیند طراحی این گوشی هوشمند، همگی دست به دست هم داد تا هیاهو و انتظار در میان کاربران و طرفداران وان‌پلاس برای معرفی این محصول جدید بسیار بالا رود.

سرانجام در 21 جولای (31 تیرماه) این گوشی هوشمند معرفی گردیده و اعلام شد که عرضه آن به بازارهای بین‌المللی از 4 آگوست 2020 شروع می‌شود. بازاری که البته شامل ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای مهم‌ دیگر نخواهد شد. طراحی قسمت پشتی OnePlus Nord تا حد زیادی شبیه به دیگر گوشی‌های هوشمند سال‌های اخیر این شرکت است. با این تفاوت که این‌بار چیدمان عمودی دوربین‌های پشتی، در وسط قرار نداشته و به سمت چپ دستگاه منتقل شده است. در قسمت جلوی دستگاه هم مانند OnePlus 7T با یک صفحه‌نمایش مسطح از نوع AMOLED با رزولوشن fullHD و نرخ تازه‌سازی 90 هرتز مواجه هستیم. وان‌پلاس در ساخت این دستگاه برای اولین بار از یک دوربین سلفی دوگانه بهره گرفته که درون حفره‌ای در گوشه صفحه‌نمایش جلب توجه می‌کند. این دوربین سلفی از یک حسگر اصلی 32 مگاپیکسلی Sony IMX616 به همراه یک لنز ثانویه 8 مگاپیکسلی ultrawide برای کمک به ثبت تصاویر با زاویه دید وسیع‌تر تشکیل یافته است. این ماژول دوربین سلفی خاص‌ترین ویژگی OnePlus Nord محسوب شده و پتانسیل آن را دارد که موجب تمایز این محصول از دیگر گوشی‌های هوشمند میان‌رده در بازار گردیده و عامل محبوبیت آن در میان کاربران شود. در طرف دیگر دستگاه، مجموعه دوربین پشتی کاملا مشابه چیزی‌ست که پیش از این در OnePlus 8 مورد استفاده قرار گرفته بود.

وان‌پلاس برای کاهش قیمت تمام‌شده این محصول، برای اولین بار از یک پردازنده میان‌رده یعنی Qualcomm Snapdragon 765G بهره گرفته که البته از کارایی خوبی به همراه پشتیبانی از شبکه 5G برخوردار است. حافظه داخلی به کار رفته در این دستگاه نیز مبتنی بر فناوری UFS 2.1 است که نسبت به گوشی‌های هوشمند نسل 8 این شرکت در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. همچنین همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، این محصول فاقد گواهی ضدآب و قابلیت شارژ بی‌سیم است. به طور کلی OnePlus Nord از نظر خصوصیات اصلی تا حد زیادی شبیه به OnePlus 8 است. با این تفاوت‌ها که از پردازنده و حافظه داخلی ضعیف‌تری برخوردار بوده، صفحه‌نمایش خمیده نداشته، دوربین سلفی بهتر و قیمتی پایین‌تر دارد. البته در ساخت بدنه این دستگاه از ترکیب پلاستیک و شیشه به جای فلز و شیشه استفاده شده است. اما ناحیه مابین دو قسمت پشت و روی دستگاه آن‌قدر کوچک بوده و پلاستیک به کار رفته ظاهرا به قدری با کیفیت است که به سختی می‌توان این تفاوت را میان Nord با گوشی‌های نسل 8 این شرکت تشخیص داد. در نهایت می‌رسیم به مهم‌ترین خصوصیت این گوشی میان‌رده که قیمت آن است. این محصول در دو نسخه مختلف با 8 گیگابایت رم/ 128 گیگابایت حافظه داخلی و همچنین 12 گیگابایت رم/ 256 گیگابایت حافظه داخلی به ترتیب با قیمت‌هایی معادل 399 و 499 یورو در بازارهای بین‌المللی به فروش خواهد رسید. البته یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر هم با 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی تنها برای بازار هند در نظر گرفته شده است که با قیمت 24999 روپیه معادل 334 دلار ایالات متحده یا 290 یورو در اختیار کاربران هندی قرار خواهد گرفت.

در مجموع OnePlus Nord را می‌توان یک گوشی هوشمند میان‌رده با کیفیتِ بسیار خوب و مشخصات متوازن برشمرد که نسبت به رده قیمتی خود، کمبود و ایراد خاصی ندارد. اما با توجه به حضور رقبای متعدد از برندهای دیگر در این بازه قیمتی و با مشخصاتی کم‌و‌بیش مشابه، باید دید که آیا این محصول می‌تواند در میان کاربران محبوبیت خوبی را کسب نموده و به فروش مطلوبی دست یابد. یا این‌که در نهایت به عنوان یک گوشی متوسط و معمولی، به انبوه نمونه‌های دیگر موجود در بازار خواهد پیوست.