آشنایی با شرکت وان‌پلاس و محصولات آن – بخش اول

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/31        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : اکسیژن او اس OxygenOS ، هیدروژن او اس HydrogenOS ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : فکر می‌کنید یک شرکت تازه تاسیس در سال 2013 بتواند تنها 2 سال پس از شروع کار خود، بیش از 1 میلیارد دلار درآمد داشته باشد؟ به نظر شما در شرایطی که بازار گوشی‌های هوشمند مملو بوده است از شرکت‌های قدرتمند و شناخته شده‌ای هم‌چون اپل، سامسونگ، ال‌جی، مایکروسافت، سونی، هواوی و شیائومی، آیا شرکتی کوچک و نوظهور می‌تواند پا به میدان گذاشته و با بر هم زدن معادلات بازی، بازیگرانی قدرتمندتر از خود را کنار زده و به جایگاهی قابل توجه در این صنعت پیچیده دست یابد؟ جواب این سوالات مثبت است و همه این‌ موفقیت‌های کم‌سابقه (و شاید بی‌سابقه) در سال‌های اخیر توسط شرکت OnePlus کسب گردیده است.

تولد وان‌پلاس

همه چیز از آن‌جا شروع شد که Pete Lau نایب رئیس قبلی شرکت Oppo با همکاری یک برنامه‌نویس کامپیوتر به نام Carl Pei، شرکت OnePlus را در 16 دسامبر 2013 تاسیس نمود. برای شناخت وان‌پلاس و دلایل موفقیت آن شاید بهتر باشد که اول با پدیدآورندگان آن آشنا شویم. آقای Carl Pei در سال 1989 در شهر پکن چین متولد شده و در کشور سوئد بزرگ شده است. وی از سال 2008 دوره لیسانس خود را در دانشگاه اقتصاد استکهلم آغاز نمود، اما در سال 2011 به دلیل اشتغال تمام‌وقت در صنعت دستگاه‌های همراه دانشگاه را ترک نمود. او در سال 2010 به نوکیا ملحق شد و به مدت 3 ماه در آن شرکت مشغول به کار بود. Pei پس از نوکیا به تیم بازاریابی شرکت چینی Meizu در هنگ‌کنگ پیوست. سپس در نوامبر سال 2012 به عنوان مدیر بازارهای بین‌المللی، به استخدام شرکت Oppo درآمده و زیر نظر Pete Lau مشغول به کار شد. در نهایت حدود 1 سال بعد این دو نفر به اتفاق یک‌دیگر از Oppo جدا شده و OnePlus را بنیان نهادند. اگرچه از آن زمان تا کنون آقای Lau نقش مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد، اما موثرترین فرد در موفقیت وان‌پلاس را می‌توان Carl Pei دانست. کارنامه کاری جالب او حکایت از پیمودن پرشتاب پله‌های موفقیت توسط وی دارد. Pei در مدت 3 سال از زمان شروع به کار حرفه‌ای خود، به استخدام 3 شرکت مهم صنعت گوشی‌های هوشمند درآمده و در 24 سالگی اقدام به تاسیس شرکت مورد نظر خود نموده است. به دلیل موفقیت‌هایش در بازاریابی، نام او در نسخه 2016 از لیست 100 نفر برتر بازاریابی سال در مجله Marketing Week قرار گرفته و در همین سال، مجله فوربس نیز از وی به عنوان یکی از 30 جوان موثر صنعت فناوری یاد نمود.

آقای Pei در خصوص علت تاسیس وان‌پلاس طی مصاحبه‌ای با Wall Street Journal در سال 2015 گفته است: "یکی از دلایلی که وان‌پلاس را آغاز نمودیم این بود که ما به همه گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار نگاه کردیم و در میان آن‌ها حتی یک گوشی که برای استفاده خود ما به اندازه کافی خوب باشد وجود نداشت." در همین خصوص آقای Lau تعریف می‌کند که "همه چیز در آگوست 2013 از یک گفت‌وگو دور میز قهوه میان تعدادی از دوستان – که بعدا اولین کارمندان وان‌پلاس را تشکیل دادند– آغاز گردید. گوشی‌هایمان را روی میز گذاشته بودیم و متوجه شدیم که همگی از آیفون استفاده می‌کنیم. این واقعا شگفت‌آور بود، چرا که برخی از ما برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی کار می‌کردیم. بنابراین از خودمان پرسیدیم که چرا همه ما از آیفون استفاده می‌کنیم؟" به نظر می‌رسد که جواب این سوال را می‌توان در گفته‌های Carl Pei پیدا کرد. به عقیده آن‌ها در آن زمان هیچ گوشی اندرویدی در بازار وجود نداشته است که تجربه کاربری خوبی در سطح آیفون را برای کاربران رقم زده بزند. همین اتفاق زمینه‌ساز شروع داستان وان‌پلاس شد تا آن‌ها با تاسیس این شرکت جدید، به سوی تولید یک گوشی‌ هوشمند مبتنی بر اندروید که کیفیت بالا و تجربه کاربری خوب را در کنار قیمت مناسب به کاربران ارائه نماید، گام بردارند. نتیجه تلاش‌های آن‌ها طراحی و تولید محصولاتی بوده است که به عقیده بسیاری از کاربران و کارشناسان، کم‌وبیش در این زمینه موفق بوده‌اند. تا جایی که امروزه روان بودن و تجربه کاربری عالی، به عنوان مشخصه‌ بازر گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس شناخته می‌شود.

Carl Pei در سمت راست و Pete Lau در سمت چپ

در سال 2013 که Carl Pei و Pete Lau شرکت وان‌پلاس را با سرمایه‌ای نه چندان زیاد تاسیس نمودند، این شرکت تنها 6 نفر کارمند داشت. کمتر از 6 سال بعد، تعداد کارکنان این شرکت به بیش از 2700 نفر رسیده و درآمد سالانه آن‌ها فراتر از 1.4 میلیارد دلار بود. با توجه به این‌که در ابتدای کار یکی از اولویت‌های اصلی آن‌ها کاهش هزینه‌های شرکت و قیمت تمام‌شده محصولات‌شان بود، با الهام از مدل بازاریابی اوپو و رده محصولات نکسوس گوگل، تصمیم گرفتند که اولین محصول شرکت را فقط به صورت آنلاین به فروش برسانند. همچنین از آن‌جا که وان‌پلاس کارخانه‌ای برای تولید گوشی هوشمند نداشت، آقای Lau از خط تولید شرکت قبلی خود Oppo برای ساخت محصول‌شان بهره گرفت. سرانجام اولین محصول وان‌پلاس با نام Oneplus One در آوریل 2014 معرفی گردیده و از ماه ژوئن همان سال فروش آنلاین آن آغاز گردید. طراحی خوب، مشخصات سطح بالا، کارایی مطلوب و قیمت شگفت‌انگیز این محصول، وان‌پلاس را مورد توجه رسانه‌ها و کاربران قرار داده و موجب درخشش وان‌پلاس در بدو ورود به صنعت گوشی‌های هوشمند شد.

بر اساس پرونده‌های عمومی دولت چین، تنها سهام‌دار حقوقی وان‌پلاس شرکت Oppo است. با این حال هر دو شرکت اعلام نموده‌اند که وان‌پلاس کاملا مستقل بوده و یک شرکت تابعه اوپو نیست. در هر صورت از نظر قانونی هر دو این شرکت‌ها در کنار برندهای دیگری همچون Vivo ،Realme و IQOO تحت تملک و زیرمجموعه BBK Electronics بوده و به اصطلاح با یک‌دیگر نسبت خواهر و برادری دارند. از میان این نام‌ها، Oppo و Vivo قدمت بیشتری داشته و با بهره‌مند بودن از چندین کارخانه مستقل، بر تولید گوشی‌های هوشمند و فروش آن‌ها به سبک سنتی در بازار (غیرآنلاین) تمرکز دارند. در صورتی که وان‌پلاس همچنان برای تولید گوشی‌های هوشمند خود از خطوط تولید دیگر سازندگان به ویژه Oppo بهره گرفته و بر فروش محصولات خود از طریق فروشگاه‌های آنلاین متمرکز است.

هدف و فلسفه کاری وان‌پلاس

ایدئولوژی و شعار اصلی شرکت وان‌پلاس عبارت "Never Settle" به معنای "هرگز (به کم) راضی نشو" است که هم در تبلیغات و هم روی بسته‌بندی محصولات‌شان همواره جلب توجه می‌کند. از ابتدا تا کنون هدف اصلی این شرکت طراحی گوشی هوشمندی بوده است که کیفیت و امکانات بالا را در کنار قیمتی به مراتب کمتر از دستگاه‌های هم‌رده خود به کاربران ارائه نماید. به عقیده آن‌ها کاربران نباید مجبور باشند که به دلیل نداشتن بودجه بالا برای خرید دستگاه‌های خوب و با کیفیت، به گوشی‌های ضعیف و سطح‌ پایین رضایت دهند. آن‌ها همچنین تا حدودی با الهام گرفتن از رویکرد اپل در تمرکز بر کیفیت و تجربه کاربری، سعی بر این دارند تا در طراحی محصولات خود به نیازهای واقعی کاربران توجه ویژه‌ای داشته و محصولی را عرضه کنند که تجربه کاربری لذت‌بخشی را برای کاربر رقم بزند. آقای Lau در این خصوص می‌گوید: "ما محصولی زیباتر و باکیفیت‌تر خلق خواهیم نمود." و همچنین اضافه می‌کند که: "ما هرگز متفاوت نخواهیم بود فقط برای همین ‌که از دیگران متمایز باشیم. هر کاری که انجام می‌شود بایستی تجربه واقعی کاربر در استفاده روزمره از دستگاه را بهبود بخشد. هر دو ما فقط می‌خواهیم هر طور که شده بهترین محصول را خلق کنیم." این شعارها در حد حرف باقی نمانده و نگاهی به محصولات وان‌پلاس در گذر زمان حکایت از تاکید و توجه آن‌ها بر ارائه محصولاتی با کیفیت بالا و طراحی ساده و کاربرپسند دارد. تلاش برای بهبود تجربه کاربری در بخش‌های مختلف محصولات این شرکت، از نرم‌افزار و رابط کاربری گرفته تا طراحی بدنه، صفحه‌نمایش و امکانات داخلی آن‌ها به چشم می‌خورد. بدون شک همین پایبندی به بهبود تجربه کاربری در کنار قیمت‌های اغلب مناسب محصولات، عامل اصلی موفقیت این شرکت نوپا بوده است.

قیمت گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس به ویژه در چند سال اول آن‌قدر نسبت به محصولات مشابه رقبا پایین‌تر بود که همه را به تعجب وا می‌داشت. برای بسیاری از کاربران و کارشناسان این سوال مطرح شده بود که چگونه چنین چیزی ممکن است و با این قیمت‌های پایین برای دستگاه‌هایی با کیفیت بالا، وان‌پلاس از چه راهی کسب سود می‌کند؟ به ویژه که این شرکت بر خلاف بسیاری از رقبا سرویس‌های نرم‌افزاری خاص خود را به صورت پیش‌فرض همراه گوشی‌های هوشمندش به کاربران ارائه نمی‌نمود تا از طریق حق اشتراک آن‌ها کسب سود نماید. آقای Pei در جواب این سوال به مجله Forune می‌گوید: «ما چگونه پول درمی‌آوریم؟ واضح است از آن‌جا که ما از بسته سرویس‌های گوگل استفاده نموده و مجموعه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مخصوص به خود را تولید ننموده‌ایم، درآمدی از نرم‌افزار نداریم. مجبور هستیم که همه درآمدمان را از سخت‌افزار به دست آوریم. تفاوت کار ما (نسبت به رقبا) در این است که ما پول زیادی صرف بازاریابی نمی‌کنیم. از آن طریق پول زیادی صرفه‌جویی می‌کنیم. به علاوه، ما (محصولات‌مان را) مستقیما به مصرف‌کننده می‌فروشیم.»

دیگر رویکرد کاری این شرکت، تمرکز آن‌ بر فروش آنلاین است. وان‌پلاس با تبعیت از تجربه فروش نکسوس گوگل و برخی محصولات شرکت قدیمی‌شان اوپو، در ابتدا به جای توزیع محصولات در فروشگاه‌های فیزیکی سطح شهرها، محصولات خود را در فروشگاه‌های آنلاین عرضه می‌نمود. این سیاست به آن‌ها کمک کرد تا هزینه‌های مربوط به توزیع و مدیریت فروش را به شدت پایین آورده و از آن طریق بتوانند قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند. به عنوان نمونه، محصولات وان‌پلاس در چین از طریق سایت رسمی این شرکت به فروش رسیده و در هند انحصار فروش آن‌ها به فروشگاه آمازون واگذار شده بود.‌ در دیگر کشورها نیز محصولات وان‌پلاس از طریق فروشگاه‌های آنلاین معتبر و در سال‌های اخیر توسط برخی اپراتورهای تلفن همراه عرضه می‌شوند. البته لازم به ذکر است که وان‌پلاس به تدریج در کنار فروش آنلاین، فروشگاه‌هایی را نیز در برخی کشورها از جمله هند راه‌اندازی نموده است. اما هنوز بخش عمده‌ای از محصولات این شرکت در اغلب کشورها به صورت آنلاین به فروش می رسد.

جالب است بدانید که فروش اولین محصول وان‌پلاس یعنی OnePlus One در کشور هند – که یکی از بازارهای هدف اصلی این شرکت است -- از طریق دعوت‌نامه آغاز گردید. سیستم فروش دعوت‌نامه‌ای وان‌پلاس بدین ترتیب بود که این شرکت تعدادی دعوت‌نامه برای اعضای فروم‌های رسمی این شرکت و هم‌چنین برای برندگان رقابت خاصی به نام Smash The Past ارسال نمود. هر یک از افرادی که این دعوت‌نامه را دریافت کرده بود قادر بود تا برای یک نفر دیگر دعوت‌نامه ارسال کند. بنابراین برای خرید این محصول در ابتدای عرضه آن در کشور هند، شما بایستی در رقابت Smash The Past برنده شده، عضو قبلی فروم وان‌پلاس بوده یا یک نفر که دعو‌ت‌نامه دریافت نموده است را می‌شناختید. دریافت‌کننده دعوت‌نامه می‌توانست با مراجعه به فروشگاه آنلاین آمازون، یک دستگاه OnePlus One سفارش داده و به کلوپ انحصاری دارندگان این گوشی بپیوندد. وان‌پلاس می‌گوید که قصدش از این استراتژی فروش، مدیریت و کاهش حجم اولیه تقاضا بوده است تا بتوانند با توجه به منابع محدود خود به موقع سفارشات را به دست کاربران برسانند. اما در عمل این استراتژی نقشی پررنگ‌تر ایفا نموده و با تبدیل این محصول به یک نماد ویژه، عطش شدیدی را برای خرید آن میان کاربران ایجاد نمود.

رشد و توسعه شرکت

وان‌پلاس فروش محصولات خود را اولین بار در سال 2014 با OnePlus One در کشور هند آغاز نمود. هنگام عرضه اولین گوشی هوشمند وان‌پلاس در هند، این شرکت اعلام نمود که قصد دارد به صورت جدی در این کشور حضور یافته و 25 مرکز خدمات رسمی را در نقاط مختلف کشور راه‌انداری نماید. وان‌پلاس خیلی زود به وعده خود عمل نموده و ضمن در اختیار گرفتن سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند هند، تا سال 2019 حدود 35 فروشگاه و مرکز خدمات را در سرتاسر این کشور افتتاح نمود. این شرکت همچنین در آوریل 2014 آقای Han Han را با هدف کمک به بازاریابی محصولات‌ش در کشور چین استخدام نمود. به دنبال حضور بسیار موفق وان‌پلاس در هند و ورودش به بازار چین، آن‌ها بلافاصله تلاش‌های خود را برای ورود به بازارهای بین‌المللی آغاز نمودند. Carl Pei در مصاحبه‌ای با مجله فوربس می‌گوید: "در ابتدا قرار نبود که وان‌پلاس یک شرکت بین‌المللی باشد. تمرکز اصلی ما بر بازار چین بود. وقتی شرکت را راه‌اندازی نمودیم، یک تیم مدیریتی با تجربه بالا در بازار چین را تشکیل دادیم. اما در تیم بازارهای جهانی وان‌پلاس، ما تنها یک مشت جوان کم‌تجربه هستیم. مثل یک آزمایش بود. گفتیم: "هی، برو به بازار جهانی و ببین چی میشه. هر کار دلت میخواد بکن."

وان‌پلاس برای فروش دو محصول ابتدایی خود یعنی OnePlus One و OnePlus Two از استراتژی فروش دعوت‌نامه‌ای بهره گرفت. اگرچه این استراتژی در آن زمان بسیار موفق و هیجان‌انگیز بود، اما با گسترش و توسعه این شرکت توان پاسخ‌گویی آن‌ها به حجم بالای سفارش‌های کاربران افزایش یافته و عرضه OnePlus 3 در سال 2016 به صورت آزاد و بدون نیاز به دعوت‌نامه انجام گرفت. پس از آن این استراتژی دیگر هرگز توسط وان‌پلاس مورد استفاده قرار نگرفت. در ابتدا فروش محصولات این شرکت به هند و چین محدود بود. اما خیلی زود دامنه فعالیت وان‌پلاس گسترش یافته و فروش رسمی محصولات آن در کشورهای مختلف قاره اروپا و امریکا آغاز گردید. تا جایی که نسل هفتم و هشتم از گوشی‌های هوشمند این شرکت حداقل در بیش از 21 کشور از جمله هند، چین، کانادا، انگلیس، ایالات متحده امریکا، سوئد، دانمارک، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، هنگ کنگ، ایتالیا، ایرلند، هلند و اسپانیا، به صورت رسمی عرضه گردید.

وان‌پلاس بدون شک یکی از شرکت‌هایی‌ست که سریع‌ترین رشد را در صنعت گوشی‌های هوشمند داشته است. فروش محصولات این شرکت بین سال‌های 2017 و 2018 افزایش شگفت‌انگیز 45 درصدی را تجربه نمود. این سطح از رشد فروش تنها در یک سال مالی کاری نیست که از عهده هر شرکتی برآید. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت تحقیق بازار Counterpoint Research، وان‌پلاس در سال 2018 با در اختیار گرفتن 33 درصد از سهم فروش بازار گوشی‌های هوشمند ممتاز هند، شرکت سامسونگ را با 26 درصد از پشت سر گذاشته و جایگاه اول فروش در این بازار را از آن خود نمود. به گزارش IDC، در سه ماهه ابتدایی سال 2019 وان‌پلاس پس از اپل و سامسونگ جایگاه سوم را در بازار گوشی‌های هوشمند با قیمت بالاتر از 500 دلار کشور هند در اختیار داشته است. در کشور چین نیز این شرکت پس از Vivo بیش‌ترین فروش را در بازار گوشی‌های بین 300 تا 500 دلار به خود اختصاص داده است.

OxygenOS: سیستم‌عامل‌ خوش‌نام وان‌پلاس

آقای Lau هنگامی که به عنوان نایب رئیس شرکت Oppo مشغول به کار بود، طی اقدامی کم‌سابقه قراردادی را با گروه Cyanogen منعقد نمود تا از رام اندروید شخصی‌سازی‌شده آن‌ها به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض برای گوشی هوشمند Oppo N1 استفاده نماید. سیانوژن شامل گروهی از توسعه‌دهنده‌ها بود که سال‌ها در زمینه انتشار رام‌های شخصی‌سازی شده برای گوشی‌های هوشمند پرفروش بازار فعالیت داشتند. رام‌های شخصی‌سازی شده آن‌ها از جمله پرطرفدارترین و کارآمدترین گزینه‌های موجود برای کاربرانی بود که علاقه داشتند گوشی‌ هوشمند خود را دست‌کاری نموده و سیستم‌عامل رسمی آن‌ را با رام‌های اندروید شخصی‌سازی‌شده جایگزین نمایند. آقای Lau به دنبال تجربه همکاری‌اش با سیانوژن در پروژه Oppo N1، پس از تاسیس وان‌پلاس اقدام به عقد قراردادی با این شرکت برای استفاده انحصاری از نسخه‌های اندروید شخصی‌سازی‌شده آن‌ها روی گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس نمود.

به دنبال امضای این توافق‌نامه، وان‌پلاس در سال 2014 وعده داد که برای گوشی‌های هوشمند خود از یک سیستم‌عامل نزدیک به نسخه پایه و رسمی گوگل، با قابلیت شخصی‌سازی بالا و بدون اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اضافه و متعدد (bloatware-free) بهره گیرد. آن‌ها همچنین با برپایی رقابتی با عنوان "Name the ROM" به معنی "رام را نام‌گذاری کن" از کاربران خواستند تا برنده شدن در این رقابت و دریافت جوایز مربوطه، نام‌های پیشنهادی خود برای این سیستم‌عامل اعلام نمایند. سرانجام در ژانویه 2015 وان‌پلاس به صورت رسمی نام‌های OxygenOS و HydrogenOS را به ترتیب برای بازار بین‌الملل و بازار چین برگزید و اعلام نمود. برنده بلژیکی این رقابت نیز به مقر وان‌پلاس در شنزن چین دعوت شد تا ضمن دریافت جایزه، با تیم وان‌پلاس و مدیرعامل آن Pete Lau ملاقات نماید. بدین ترتیب اگرچه OnePlus One ابتدا با نسخه‌ای از رام شخصی‌سازی‌شده CyanogenMod در اختیار کاربران قرار گرفته بود، اما در سپتامبر 2015 اولین نسخه از سیستم‌عامل ویژه سیانوژن برای محصولات وان‌پلاس با نام بین‌المللی OxygenOS (اکسیژن اُ اِس) را طی یک بروزرسانی ویژه دریافت نمود. چندی بعد، طی مصاحبه‌ای که در سپتامبر 2016 توسط XDA Developers منتشر گردید، اعلام شد که وان‌پلاس در حال تلفیق دو پلتفرم OxygenOS و HydrogenOS در یک سیستم‌عامل منسجم و واحد است.

واژه OS – که مخفف Operating System یا همان سیستم‌عامل است – در انتهای نام این سیستم‌عامل حکایت از آن دارد که ما با یک رام دست‌کاری‌شده یا شخصی‌سازی‌شده مواجه نیستیم. بلکه با یک سیستم‌عامل مبتنی بر اندروید با هویتی مستقل روبرو هستیم که از پایه با این هدف طراحی و توسعه یافته است تا با استفاده بهینه از سخت‌افزار گوشی‌های وان‌پلاس، از فلسفه کاری این شرکت پیروی نموده و تجربه کاربری بسیار خوبی را برای کاربران محصولات این شرکت رقم بزند. در مراسم معرفی OxygenOS عنوان شد که دلیل استفاده از نام اکسیژن این بوده که آن‌ها می‌خواهند این سیستم‌عامل چیزی باشد که به سادگی در پس‌زمینه کار کرده و این اطمینان را ببخشد که تمام امور حیاتی دستگاه به خوبی می‌شوند. آن‌ها همچنین اعلام داشتند که این سیستم‌عامل را برای سخت‌افزار گوشی‌های هوشمندشان بهینه‌سازی نموده و مجموعه قابلیت‌هایی را برای اضافه کردن به آن در نظر گرفته‌اند که زندگی کاربر را آسان‌تر کنند. همین رویکرد موجب شده است تا OxygenOS به عنوان یکی از روان‌ترین، کارآمدترین و محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های مبتنی بر اندروید شناخته شده و نقشی کلیدی را در موفقیت شگفت‌‌آور وان‌پلاس ایفا نماید. تا جایی که امروزه این سیستم‌عامل به دلیل اصلی بسیاری از کاربران برای خرید گوشی‌های هوشمند این شرکت بدل گردیده است.

در کنار سادگی، پایداری، کارایی بالا و روان بودن کلی سیستم‌عامل، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های OxygenOS عبارتند از:

- طراحی و قابلیت شخصی‌سازی: طراحی رابط‌ کاربری در عین سادگی، زیبا و چشم‌نواز است. در طراحی بخش‌های مختلف رابط کاربری سعی شده است تا با انجام تغییرات و بهبودهایی ساده اما کاربردی، بدون دست‌کاری بیش از حد و با حفظ تمام نقاط قوت نسخه اصلی اندروید، تجربه‌ای لذت‌بخش و مطلوب را از کار با این سیستم‌عامل برای کاربر رقم بزند. در کنار طراحی خوب ، سطح بالایی از قابلیت شخصی‌سازی برای کاربران فراهم گردیده است تا بتوانند با تغییرات متنوع در پوسته سیستم‌عامل، فونت‌ها، رنگ‌بندی، آیکون‌ها، ترکیب صفحه قفل و بخش تنظیمات سریع، رابط کاربری دستگاه را تا حد زیادی بر مبنای سلیقه و نیازهای خود شکل دهند.

- دکمه‌ها و ژست‌های حرکتی: یکی از عواملی که کار با این گوشی‌های وان‌پلاس را لذت‌بخش می‌کند، توجه ویژه‌ای‌ست که به استفاده از دکمه‌های سخت‌افزاری و ژست‌های حرکتی در رابط کاربری آن‌ها شده است. گوشی‌های وان‌پلاس از یک دکمه سخت‌افزاری لغزنده یا slider برای قرار دادن گوشی روی حالت ویبره یا ساکت (سایلنت) بهره می‌برند. این دکمه ساده -- که احتمالا از محصولات اپل الهام گرفته شده است – در عمل آن‌قدر مفید و کاربردی‌ست که نمی‌توان درک کرد چرا دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند از نمونه‌های مشابه آن در محصولات خود استفاده نمی‌کنند. علاوه بر این در OxygenOS کاربران می‌توانند طیف نسبتا وسیعی از ژست‌های حرکتی را برای اجرای اپلیکیشن‌ها و کنترل گوشی هوشمند خود به کار گیرند. همچون برخی از لانچرهای پرطرفدار، روی صفحه اصلی با کشیدن انگشت به سمت پایین می‌توان به اعلان‌ها و تنظیمات سریع دسترسی یافته و با کشیدن انگشت به سمت بالا، قفسه اپلیکیشن‌ها را باز نمود.

کاربران حتی می‌توانند در زمانی که صفحه گوشی خاموش است، با انگشت خود علامت‌هایی را رسم نموده و از آن طریق به صورت مستقیم دوربین، چراغ‌قوه یا هر اپلیکیشن دلخواه دیگری را اجرا کنند. برخی از دیگر ژست‌های حرکتی مفید ارائه شده در OxygenOS عبارتند از قطع کردن صدای زنگ با چرخاندن گوشی، دوبار لمس صفحه برای روشن کردن آن، جواب دادن تماس با قرار دادن گوشی کنار گوش و همچنین کنترل پخش موسیقی با کشیدن انگشت روی صفحه در حالت خاموش. کاربران وان‌پلاس می‌توانند انتخاب کنند که با حذف نوار پیمایشی پایین صفحه و 3 دکمه‌ استاندارد اندروید که روی آن قرار دارند، فضای مفید صفحه‌نمایش را افزایش داده و از ژست‌های حرکتی برای جابجایی بین اپلیکیشن‌ها و قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل بهره بگیرند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند از دکمه پاور و حسگر اثرانگشت خازنی دستگاه نیز برای انجام برخی کارها استفاده نمایند، از جمله گرفتن عکس از طریق قرار دادن طولانی مدت انگشت روی حسگر یا باز کردن اپلیکیشن دوربین با 2 بار فشردن دکمه پاور دستگاه.

- حالت‌های ویژه بازی: در این سیستم‌عامل برای علاقه‌مندان به بازی روی دستگاه‌های همراه دو حالت ویژه به نام‌های Gaming Mode و Fnatic Mode در نظر گرفته شده است. با اجرای هر بازی پیامی مبنی بر فعال شدن حالت بازی ظاهر شده و کاربر قادر خواهد بود از طریق همین پیام یا با استفاده از نوار بالای صفحه، از این حالت خارج شده یا اقدام به تغییر تنظیمات آن را کند. این حالت کمک می‌کند تا بازی‌ها بهتر اجرا شده و کاربر با تمرکز بیش‌تری به بازی روی دستگاه همراه خود بپردازد. با فعال شدن حالت بازی یا Gaming Mode، منابع پردازشی دستگاه بهینه‌سازی گردیده و تمامی تماس‌های دریافتی کاربر به بلندگو یا اسپیکر دستگاه انتقال داده می‌شود. بدین ترتیب که تماس دریافتی از طریق یک اعلان در بالای صفحه به اطلاع کاربر رسانده شده و در صورت قبول تماس، وی قادر خواهد بود تا بدون خروج از بازی یا حتی توقف آن، از طریق بلندگو به مکالمه با فرد تماس‌گیرنده بپردازد. علاوه بر این، با استفاده از امکانات این حالت می‌توان تنظیم نمود که حین بازی هیچ‌گونه اعلان و پیامی برای کاربر به نمایش در نیامده، فقط پیامک‌ها نمایش داده شده یا این‌که تمامی اعلان‌ها از طریق پیام‌های کوچک در قسمت میانی بالای صفحه (به اصطلاح heads up) نمایش داده شوند.

یکی دیگر از قابلیت‌های مفید این حالت، غیرفعال شدن تنظیم خودکار روشنایی صفحه است. بدین ترتیب هنگام بازی‌ با قرار گرفتن انگشتان در مقابل حسگر نوری دستگاه، دیگر نور صفحه خود‌به‌خود کم و زیاد نخواهد شد. اما حالت دوم که پیشرفته تر بوده و Fnatic Mode نام دارد، حاصل همکاری وان‌پلاس با یک گروه تخصصی مسابقات ویدئویی esports به نام Fnatic است. این حالت مخصوص افرادی‌ست که به صورت حرفه‌ای یا بسیار جدی روی گوشی هوشمند خود به بازی مشغول می‌شوند. در خلق این حالت سعی شده است تا گوشی هوشمند کاملا در خدمت بازی درآمده و برای افزایش کیفیت اجرای بازی و غرق شدن کاربر در بازی مورد علاقه‌اش، تمام تمهیدات ممکن در نظر گرفته شود. با فعال شدن این حالت، تمامی پیام‌ها و اعلان‌ها به جز هشدار کمبود شارژ باتری و زنگ‌های هشدار تنظیم‌شده توسط کاربر، مسدود شده و به هیچ‌وجه در حین بازی به وی اطلاع داده نمی‌شود. همچنین در این حالت منابع دستگاه از جمله پردازنده اصلی، رم و پردازنده گرافیکی بهینه‌سازی شده و روی بازی اجرا شده توسط کاربر متمرکز می‌شوند. در نتیجه با ورود به این حالت ممکن است دیگر اپلیکیشن‌ها به سختی و کندی اجرا شوند. علاوه بر این، در حالت Fnatic امکانات ارتباطی و شبکه‌ای دستگاه نیز به خدمت بازی در می‌آیند. بدین ترتیب که دسترسی بازی فعال به اینترنت در اولویت قرار گرفته و برای کاهش تاخیر و کندی در ارتباط اینترنت بازی، دستگاه به طور کامل روی ارتباط سیم‌کارت اصلی تمرکز نموده و سیم‌کارت دوم قطع می‌شود. بدیهی‌ست که با خروج کاربر از بازی، حالت Gaming و Fnatic خودبه‌خود غیرفعال شده و تنظیمات دستگاه به حالت عادی بازمی‌گردد. همچنین کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشنی به نام Game Space، به تنظیمات این دو حالت دسترسی یافته و بازی‌های مورد نظر خود را برای استفاده از حالت‌های ویژه بازی انتخاب نمایند.

- اجرای موازی دو نسخه از یک اپلیکیشن: کاربران OxygenOS می‌توانند با استفاده از ابزاری به نام Parallel Apps، دو نسخه متفاوت از یک اپلیکیشن را روی گوشی خود به صورت هم‌زمان و موازی در اختیار داشته و اجرا کنند. این قابلیت که برای علاقمندان به شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های جانبی و تحمل دردسرهای مربوط به آن‌ها، دو نسخه مجزا از اپلیکیشن‌هایی همچون تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ و تیک‌تاک را در اختیار داشته و با حساب‌‌های کاربری متفاوت از آن‌ها استفاده نمایند. برای استفاده از این قابلیت کافی‌ست ابزار Parallel Apps را از بخش Utilities در قسمت تنظیمات گوشی باز نموده و این قابلیت را برای اپلیکیشن مورد نظر خود فعال نمایند. بدین ترتیب بعد از چند ثانیه یک آیکون جدید از آن اپلیکیشن به لیست برنامه‌های گوشی اضافه شده و کاربر قادر خواهد بود مانند یک اپلیکیشن تازه‌نصب‌شده از آن استفاده نماید.

- حالت Zen: حالت آرامش یا Zen Mode برای کاربرانی طراحی شده است که تمایل دارند بازه‌هایی از شبانه‌روز را بدون تلفن‌همراه بگذرانند. با فعال‌سازی این حالت گوشی به مدت حداقل 20 دقیقه به طور کامل قفل شده و در این مدت فقط استفاده از دوربین و برقراری تماس‌های اضطراری امکان‌پذیر خواهد بود. اپلیکیشن‌های جانبی مختلفی برای این منظور در Play Store وجود دارند، اما تقریبا در تمام آن‌ها کاربر قادر است به راحتی اپلیکیشن مربوطه را بسته و مسدودیت ایجاد شده را لغو نماید. اما در Zen Mode راه برگشتی وجود ندارد. با ورود به این حالت شما مجبور خواهید شد تا در مدت تعیین شده زندگی بدون گوشی هوشمند را تجربه کنید.

- قفل‌کردن اپلیکیشن‌ها: بسیاری از افراد برای حفظ حریم شخصی و اطلاعات حساس موجود در اپلیکیشن‌های مختلف، به ابزارهای جانبی برای قفل‌گذاری روی اپلیکیشن‌ها متوسل می‌شوند. اما در OxygenOS این قابلیت به صورت پیش‌فرض در سطح سیستم‌عامل ارائه گردیده است. کاربران گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس می‌توانند از قسمت تنظیمات دستگاه به این ابزار دسترسی یافته و اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را برای قفل‌گذاری مشخص کنند. از آن پس حتی در صورتی که قفل دستگاه باز باشد، اجرای اپلیکیشن‌های قفل‌گذاری شده تنها با وارد کردن رمز دستگاه یا اثرانگشت امکان‌پذیر خواهد بود. با وجود چنین ابزاری در سطح سیستم‌عامل، کارایی و سرعت‌عمل آن به مراتب بهتر بوده و نیازی نخواهد بود که کاربر برای محافظت از اطلاعات حساس خود به اپلیکیشن‌های جانبی اعتماد نماید.

- خاموش و روشن کردن دستگاه به صورت زمان‌بندی‌شده: این قابلیت نیز مانند اغلب ابزارهای ارائه شده توسط وان‌پلاس، در عین سادگی می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. با فعال‌سازی این قابلیت می‌توان مشخص نمود که دستگاه در ساعت مشخصی روشن یا خاموش شود.

- آزمایشگاه وان‌پلاس: از نسخه 9.0.8 بخشی به نام OnePlus Laboratory در بخش Utilities از قسمت تنظیمات OxygenOS اضافه گردید. با این هدف که کاربران بتوانند به برخی ابزارها و قابلیت‌ها که هنوز در حالت آزمایشی قرار داشته یا به دلایل مختلف به صورت رسمی در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرند، دسترسی پیدا کنند. بدین ترتیب از یک طرف تیم توسعه‌دهنده این سیستم‌عامل می‌تواند برخی ابزارها‌ را در سطحی گسترده و در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار داده و از طرف دیگر کاربران علاقه‌مند به قابلیت‌های خاص و جدید قادر خواهند بود تا با ریسک کمتری به آن‌ها دسترسی پیدا نموده و به نوعی در فرآیند توسعه مشارکت نمایند.