آتش‌بازی اژدهای امریکایی - معرفی پردازنده‌های قدرتمند 64بیتی اسنپ‌دراگون 810 و 808 کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1393/1/30
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پردازنده Processor ، اسنپ دراگون 810 Snapdragon 810 ، اسنپ دراگون 808 Snapdragon 808

واحد خبر mobile.ir : تقریباً شش ماه پیش بود که شرکت اپل با معرفی آخرین نسل از پردازنده‌های اختصاصی خود، یعنی پردازنده A7، سایر رقبا را برای تولید تراشه‌های موبایل 64بیتی به تکاپو وادار کرد. سران کوپرتینو با قراردادن اولین پردازنده 64بیتی موبایل دنیا در قلب آیفون ۵اس، علاوه بر این‌که تبلیغی بسیار مناسب برای فروش پرچمدار خود انجام دادند، برای سایر نام‌های بزرگ صنعت طراحی و تولید تراشه نیز خط و نشان کشیدند.

پس از این اقدام اپل، هر یک از شرکت‌های رقیب واکنش متفاوتی از خود بروز دادند. سامسونگ که مدت‌ها خود را با افزایش تعداد هسته‌های چیپ‌های اگزینوس مشغول کرده بود، خبر داد که به زودی پردازنده‌های 64بیتی خود را به بازار عرضه خواهد کرد. مدیاتک نیز از این موج عقب نماند و به برنامه‌اش برای ساخت پردازنده‌های 64بیتی MT6752 و MT6732 در سال 2014 اشاره کرد. کمی بعد، ان‌ویدیا نیز با معرفی تگرا K1‌ به کلوب 64بیتی‌ها پیوست و اینتل نیز پردازنده اتم Z3480‌ را به عنوان اسلحه 64بیتی خود معرفی کرد.

در این بین، واکنش کوالکام جالب بود! یک روز پس از معرفی آی‌فون 5اس، مدیر بازاریابی کوالکام در واکنشی هیجانی، کاربرد یک پردازنده 64بیتی در پرچمدار اپل را غیرکاربردی توصیف کرد و این عمل را حقه بازاریابی دانست و گفت: «معمولاً فناوری 64بیتی برای اپلیکیشن‌های بسیار بزرگ و سنگین در سطح سرور به کار می‌رود؛ نه برای اپلیکیشن‌‎های کوچک موبایل.»

اما پس از گذشت چند روز، سخنگوی ر‌سانه‌ای کوالکام، اظهارنظر مدیر بازاریابی این شرکت را غیر دقیق خواند و این‌طور بیان کرد که صنعت سخت‌افزار و نرم‌افزار در حال حرکت به سوی استفاده از پردازنده‌های 64بیتی است و شرکت‌های دیگری به غیر از اپل (احتمالاً منظور وی شرکت متبوعش کوالکام بوده است) نیز به زودی از این فناوری در محصولات خود بهره خواهند برد. خیلی زود و با معرفی پردازنده‌های 64بیتی اسنپ‌دراگون 410، 610 و 615 توسط کوالکام، سخنان سخنگوی رسانه‌ای این شرکت تفسیر شد و این شرکت امریکایی نیز رسماً ورود به دنیای 64بیتی را جشن گرفت.

به هر حال، چندی پیش کوالکام به‌صورت رسمی از اولین سری تراشه‌های 64بیتی خود که از معماری جدید big.LITTLE شرکت ARM بهره می‌برند رونمایی کرد و وعده داد که این پردازنده‌ها بر روی تلفن‌های همراه پرچمدار سال 2015 استفاده خواهند شد. اگر شما هم کنجکاو هستید که نتیجه تلاش‌های کوالکام را ببینید، در ادامه با ما همراه باشید تا با دو اژدهای آتشین این روزهای کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 808 و 810 بیشتر آشنا شویم.

توازن بین قدرت عملیاتی و مصرف انرژی

اسنپ‌دراگون 808 و 810 اعضای جدید خانواده اسنپ‌دراگون 800 کوالکام هستند که معماری 20نانومتری دارند. همانطور که می‌دانید، کوالکام پیش از این پردازنده‌های موفق 32بیتی اسنپ‌دراگون 800، 801 و 805 را معرفی کرده و برخی از این پردازنده‌ها هم‌اکنون در پرچمداران شرکت‌هایی مثل سونی، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، نوکیا، سامسونگ و ... استفاده می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت اسنپ‌دراگون 808 و 810 با برادران قدیمی‌تر خود در استفاده از معماری big.LITTLE با هسته‌های کورتکس A57 و A53 و ساختار حافظه 64بیتی (بر خلاف در اعضای پیشین خانواده اسنپدراگون 800) است.

Qualcomm Snapdragon Family

big.LITTLE‌ چیست؟

معماری big.LITTLE حاصل نوآوری‌های شرکت آرم بوده و به این شکل کار می‌کند که چند هسته با توان پردازشی زیاد که طبیعتاً مصرف انرژی بیشتری نیز دارند (معمولاً هسته‌های کورتکس A15 یا A57) در کنار چند هسته با توان پردازشی کمتر و مصرف انرژی ‌کمتر (معمولاً هسته‌های کورتکس A7 یا A53) قرار می‌گیرند تا بسته به توان عملیاتی مورد نیاز، یک گروه مستقل از پردازنده‌ها به کار بیفتد یا هر دو گروه به‌صورت همزمان فعال شوند یا حتی ترکیبی از پردازنده‌های پر‌قدرت و کم‌مصرف با هم شروع به کار کنند.

big.Little

در چنین حالتی اگر بتوان با راهکارهای نرم‌افزاری، تقسیم وظایف را بین هسته‌های قوی و ضعیف به درستی انجام داد، پردازشی قدرتمند با مصرف انرژی بهینه خواهیم داشت و این یعنی طول عمر بهتر باطری پرچمدار‌ها و رضایت بیشتر کاربران.

ساختار 64بیتی به‌کار رفته در اسنپ‌دراگون‌های جدید کوالکام نیز کمک می‌کند که از پردازنده‌هایی با توان ذخیره‌سازی داده‌ها در بلوک‌های 64بیتی حافظه استفاده شده و بتوان در هر مرتبه دسترسی به حافظه، بلوک یا بلوک‌هایی شامل 64بیت اطلاعات (8 بایت) را فراخوانی کرد و این به معنای سرعت بیشتر در ذخیره و بازیابی داده‌هاست. علاوه براین در ساختار 64بیتی امکان استفاده از حافظه RAM با ظرفیت بیش از 4 گیگابایت فراهم است در صورتی که در ساختار 32 بیتی حداکثر 4 گیگابایت قابل استفاده بود.

ارتباط سریعتر با پهنای باند بیشتر

کوالکام برای اینکه سریعترین ارتباط شبکه‌ای را در پردازنده‌های جدید خود داشته باشد از وسیع‌ترین پهنای باند ممکن در انتقال داده‌ها بهره برده است؛ به این شکل که هر لوله‌ی داده‌ها (Data Pipe) در معماری چیپ شبکه LTE 64بیتی این شرکت، متشکل از تجمیع سه کانال با فناوری 32بیتی است. بنابراین فرکانس خروجی به‌جای 20مگاهرتز، 60مگاهرتز خواهد بود. این فرکانس امکان انتقال داده‌ها با حداکثر سرعت 300مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند که دو برابر بیشتر از سرعت شبکه‌های بی‌سیم رایج و معادل سرعت کابل‌های CAT6 است.

Snapdrragon Data Pipe

توان فیلم‌برداری و نمایش محتوای اولترا اچ‌دی

اسنپ‌دراگون 810 از قدرت کافی برای تولید و پخش محتوای ویدئویی 30 فریم بر ثانیه با رزولوشن اولترا اچ‌دی 4K‌ یا 120 فریم بر ثانیه با رزولوشن فول‌اچ‌دی برخوردار است و به‌طور کامل از کدک ویدئویی H.265‌ که یکی از جدیدترین استانداردها در این زمینه است پشتیبانی می‌کند. این پردازنده به انکودر و دیکودر داخلی مجهز است و بدون اینکه بار پردازش محتوایی با این کیفیت را به دوش پردازنده گرافیکی بیندازد، می‌تواند علاوه بر تولید تصاویر و ویدئوهایی با رزولوشن 2160 در 4096 پیکسل، محتوای اولترا اچ‌دی را با سرعت 1.2گیگاپیکسل بر ثانیه بر روی صفحه نمایش موبایل و تبلت یا صفحات نمایش خارجی پخش کند.

Snapdragon Video Capabilities

امکان عکس‌برداری 55 مگاپیکسلی و فیلم‌برداری HDR با موبایل

اگر تولیدکننده‌های سنسور دوربین روزی تصمیم بگیرند دوربین‌های 55مگاپیکسلی را بر روی تلفن‌های همراه قرار دهند نباید هیچ ترسی بابت توان اندک پردازنده‌های موبایل برای پردازش تصاویری با این حجم را داشته باشند. علاوه‌ بر این اگر کاربران بخواهند دوربین موبایل خود را رودرروی خورشید قرار دهند و از منظره غروب آفتاب فیلم بگیرند یا اگر بخواهند یک عکس Selfi  با پس‌زمینه پرنور از خود بیندازند نباید نگران تاریک شدن فیلم و عکس خود باشند چرا که اسنپ‌دراگون 808 و 810 از پردازنده‌های دوگانه 14بیتی دوربین برای پردازش سیگنال‌های تصویری بهره می‌برند که امکان عکس‌برداری تا سقف 55 مگاپیکسل و فیلم‌برداری HDR را فراهم می‌کند. بله درست خواندید و اشتباه نمی‌کنید! فیلم‌برداری کاملاً HDR. منظور از دوگانه نیز این است که این پردازنده می‌تواند همزمان دو دوربین را پشتیبانی کند.

Snapdragon Camera

پردازنده‌های گرافیکی Adreno سری 400

کوالکام در تراشه اسنپ‌دراگون 810 از یک پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 430 استفاده کرده است و در تراشه اسنپ‌دراگون 808 نیز مدل آدرنو 418 را به کار گرفته. تنها اطلاعاتی که تا به امروز از این دو پردازنده می‌دانیم این است که آدرنو 430 که برای نمایش محتوای 4K‌ آماده شده، نسبت به آدرنو 420 موجود در اسنپ‌دراگون 805، حدود 30درصد در بخش نمایش محتوای گرافیک سریعتر و در بخش پردازش محتوای گرافیکی نیز حدود 100درصد توانمندتر است و در عین حال در مصرف انرژی 20درصد بازدهی بهتر دارد.

پردازنده گرافیکی آدرنو 418 نیز که برای حداکثر رزولوشن تصویری WQXGA یعنی 2560*1600 پیکسل طراحی شده است، حدود 20 درصد سریع‌تر از آدرنو 330 است که در اسنپ‌دراگون 801 قرار دارد.

حافظه RAM از نوع DDR4 با فرکانس کاری 1600مگاهرتز

اسنپ‌دراگون 810 اولین چیپ پردازشگر موبایل در دنیاست که از حافظه رم LPDDR4 استفاده می‌کند. سرعت باس این حافظه 1600مگاهرتز با فرکانس مؤثر 3200مگاهرتز و پهنای باند انتقال داده‌های آن 25.6گیگابیت بر ثانیه است. اسنپ‌دراگون 808 نیز به تکنولوژی LPDDR3‌ با سرعت باس 933 مگاهرتز و فرکانس مؤثر 1866مگاهرتز مجهز شده که پهنای باند انتقال داده‌های آن حداکثر به 15گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

سایر ویژگی‌ها

اسنپ‌دراگون 810 به عنوان قدرتمندترین پردازنده سری 800 کوالکام از استانداردهای HDMI 1.4، بلوتوث نسخه 4.1، پورت انتقال داده‌های USB 3.0، فناوری ارتباط بی‌سیم کوتاه‌برد NFC و هسته مکان‌یابی IZat‌ کوالکام برای سرویس‌های مبتنی بر GPS پشتیبانی می‌کند.

Qualcomm Snapdragon 810 Platform

کوالکام وعده داده است که تراشه‌های جدید خود را در نیمه دوم سال 2014 به دست سازندگان تلفن‌های همراه خواهد رساند بنابراین برای دیدن محصولاتی که از این دو پردازنده استفاده می‌کنند باید تا نیمه اول سال 2015 میلادی منتظر بمانیم.

از آن‌جا که کوالکام شریک تجاری آرم است و لایسنس استفاده از پتنت‌ها و محصولات آرم را دارد، به نظر می‌رسد پردازنده‌های اسنپ‌دراگون 808 و 810 شروعی برای همکاری بیشتر این دو شریک باشند و به زودی پیشرفت‌های بیشتری را در زمینه طراحی و تولید پردازنده‌های موبایل شاهد باشیم. باید دید چه زمانی پردازنده‌های موبایل می‌توانند با قاطعیت رقبای PC خود را از میدان به در کرده و از لحاظ توان پردازشی و مصرفی، جایگزین پردازنده‌های رایانه‌های رومیزی شوند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا