معرفی Essential Phone – اسمارت‌فونی قدرتمند و جذاب از سوی اندی رابین، خالق اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1396/3/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Essential ، Essential PH-1 ، اندروید Android ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندی روبین Andy Rubin

واحد خبر mobile.ir : اندی رابین (Andy Rubin)، مهندس و برنامه‌نویس آمریکایی‌تبار، کسی است که برای نخستین بار در اکتبر 2003، با همکاری ریچ ماینر، نیک سی‌یرز و کریس وایت، استارت‌آپی را به نام Android Inc. تأسیس نمود. این استارت‌آپ در سال 2005 توسط گوگل خریداری و رابین به سمت معاون ارشد بخش "موبایل و محتوای دیجیتال" منصوب شد و تا سال 2013 در این سمت باقی ماند. در همین مقطع زمانی بود که رابین پروژه توسعه سیستم عامل متن‌باز اندروید را راهبری کرد. پس به نوعی می‌توان اندی رابین را خالق اندروید نامید. اما رابین در اکتبر 2014 پس از 9 سال فعالیت در گوگل، این شرکت را ترک کرد و استارت‌آپ دیگری را به نام Essential Products تأسیس نمود.

Introducing Essential PH-1

این استارت‌آپ اخیرا از گوشی هوشمند جدید خود به نام Essential Ph-1 – که عموما آن را Essential Phone می‌نامند – رونمایی کرده است. این گوشی در ابعاد 7.8×71.1×141.5 میلی‌متر طراحی شده و حدود 185 گرم وزن دارد، که کمی سنگین به نظر می‌رسد. شاید این سنگینی به دلیل نوع موادی باشد که در ساخت بدنه آن به کار رفته است.

بدنه Essential Phone از یک فریم فلزی تشکیل شده که یک قاب سرامیکی در پشت آن و یک شیشه Gorilla Glass 5 در جلو آن قرار دارد. بر خلاف بسیاری از کمپانی‌ها که در بدنه از جنس آلومینیوم استفاده می‌کنند، در گوشی Essential شاهد به کارگیری فلز تیتانیوم هستیم. تیتانیوم فلزی است که راکت‌های فضایی از آن ساخته شده و می‌توان آن را به جای استخوان نیز به کار برد. بر خلاف آلومینیوم، تیتانیوم خش نمی‌گیرد، خم نمی‌شود و در صورت ضربه دیدن، تو رفتگی در آن به وجود نمی‌آید.

Introducing Essential PH-1

Essential تست پرتابی را انجام داده که در آن Essential Phone به همراه دو گوشی دیگر (با قاب آلومینیومی) از فاصله معینی روی بتون رها می‌شوند. Essential با قرار دادن تصویر زیر در وب‌سایت اصلی خود مدعی شده بر خلاف فریم‌های آلومینیومی که در اثر برخورد با بتون دچار خوردگی شده‌اند، فریم تیتانیومی Essential Phone در این آزمایش آسیبی ندیده است. گفتنی است این فریم تیتانیومی در چهار گوشه دستگاه، خمیده بوده و ظاهری شبیه به Xiaomi Mi Mix را تداعی می‌کند.

Introducing Essential PH-1

 

به گفته یکی از مسئولین Essential، به کارگیری سرامیک رنگی در پشت، درخشندگی خوشایندی به این دیوایس می‌بخشد که نظیر آن در شیشه یا هر چیز دیگری یافت نمی‌شود. این سرامیک در چهار رنگ مشکی، سفید، خاکستری و نوعی رنگ آبی موسوم به Ocean Depths (اعماق اقیانوس) در پشت گوشی به کار می‌رود. البته Essential Phone ابتدا فقط در رنگ‌های سفید و مشکی تولید شده و تولید در رنگ‌های دیگر، بعدها آغاز خواهد شد.

Introducing Essential PH-1

یکی از نکات جالبی که در مورد بدنه این اسمارت‌فون وجود دارد، آن است که لوگوی Essential در هیچ جای بدنه دیده نمی‌شود. در این باره در وب‌سایت Essential‌ اینگونه آمده است: «فقط به این دلیل که ما در ساخت این [گوشی] نقشی ایفا کردیم، به این معنی نیست که شما باید مجبور باشید این حقیقت را به همه افراد در زندگی‌تان تبلیغ کنید.»

یکی از نقاط قوت Essential Phone، که در نگاه اول خودنمایی می‌کند، نمایشگر آن است. این اسمارت‌فون از یک نمایشگر ال‌سی‌دی با فناوری LTPS بهره برده که به معنی واقعی کلمه تمام صفحه (edge-to-edge) بوده و در این زمینه حتی از پرچمدارهایی چون Galaxy S8 سامسونگ هم با در برگرفتن کامل بخش بالایی گوشی جلوتر است. قطر نمایشگر 5.71 اینچ است که با توجه به رزولوشن 1312×2560 پیکسل (تقریبا QHD)، تراکم پیکسلی 503ppi را به دست می‌دهد. نسبت تصویر این نمایشگر 19:10 ذکر شده که عریض‌تر از 16:9 است ولی به اندازه LG G6 یا Galaxy S8 عریض نیست.

Introducing Essential PH-1

نکته جالب درباره نمایشگر Essential Phone آن است که دوربین جلو در قسمت مرکزی بالای صفحه قرار گرفته و چون در بالای صفحه هیچ حاشیه پیرامونی وجود ندارد، نمایشگر، این دوربین را احاطه کرده است. دوربین سلفی این اسمارت‌فون، 8 مگاپیکسلی بوده و از لنزی که شرکت سازنده آن را ابر کانونی ثابت (fixed hyperfocal lens) –عملا به معنای نداشتن فوکوس خودکار-- با گشودگی دیافراگم f/2.2 توصیف می‌کند برخوردار است.

در پشت دستگاه – مثل بسیاری از اسمارت‌فون‌های پرچمدار – یک سیستم 2 دوربینه به چشم می‌خورد که متشکل از یک سنسور 13 مگاپیکسلی RGB (رنگی) و یک سنسور 13 مگاپیکسلی مونوکروم (تک‌رنگ) است. دوربین رنگی در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.85 قرار داشته و با کمک سنسور تک‌رنگ، می‌تواند در حالت‌های telephoto (زوم در فاصله‌های دور)، بوکه و حالت تک‌رنگ حقیقی، عکس بگیرد. Essential مدعی شده دوربین پشت این گوشی، نازک‌ترین سیستم 2 دوربینه‌ای است که برای یک گوشی طراحی شده و تا 200 درصد بیشتر از دوربین‌های متعارف اسمارت‌فون‌ها، نور را جذب می‌کند که در نتیجه، انتظار می‌رود حتی در محیط‌های کم‌نور نیز عکس‌هایی با رنگ‌های مناسب و جزئیات باکیفیت به دست دهد. گفتنی است، دوربین‌های عقب و جلو در این دیوایس، می‌توانند با وضوح 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، با وضوح 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه و با وضوح 720p با سرعت 120 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنند.

Introducing Essential PH-1

مثل خیلی از گوشی‌های پرچمدار، Essential Phone نیز از تراشه و حافظه مناسبی برخوردار است. این اسمارت‌فون از چیپ‌ست 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 835 (محصول کوالکام) بهره‌مند است. این چیپ‌ست مشتمل بر 4 هسته پردازشی قدرتمند، با حداکثر سرعت کلاک 2.45 گیگاهرتز و 4 هسته پردازشی ضعیف‌تر، با حداکثر سرعت کلاک 1.9 گیگاهرتز بوده و هر 8 هسته از نوع Kryo 280 هستند. واحد پردازش گرافیکی آن نیز Adreno 540، با سرعت 710 مگاهرتز است. حافظه RAM دستگاه 4 گیگابایت و حافظه داخلی آن 128 گیگابایت از نوع UFS 2.1 است. رابین درباره پشتیبانی از کارت حافظه حرفی به میان نیاورده است.

سیستم عامل گوشی نیز طبیعتا اندروید است که البته توسط یکی از خالقین اولیه این پلتفرم بازبینی شده است. ممکن است با آمدن گوشی Essential Phone، طرفداران اندروید خالص بر سر یک دوراهی قرار بگیرند: کدام اسمارت‌فون، اندروید خالص‌تری را ارائه می‌کند؟ گوشی Pixel، که حاصل تلاش 9 ساله گوگل در جهت تکامل اندروید است؟ و یا گوشی Essential Phone که توسط شخص خالق اندروید طراحی شده است؟

در پشت دستگاه، یک اسکنر اثر انگشت دیده می‌شود. Essential Phone فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدفون بوده و گفته می‌شود که این گوشی به همراه یک دانگل هدفون به بازار خواهد آمد. پورت USB Type-C در بدنه دستگاه به چشم می‌خورد و به گفته Essential، از طریق USB می‌توان باتری 3040 میلی‌آمپر ساعتی را به سرعت شارژ کرد. اما روش دیگری نیز برای شارژ کردن وجود دارد.

می‌توان Essential Phone را به داکِ شارژر – که یکی از وسایل جانبی این گوشی محسوب می‌شود – متصل و به شکل بی‌سیم آن را شارژ کرد. این اتصال از طریق کانکتور مغناطیسی موجود در روی داک، برقرار می‌شود.

Introducing Essential PH-1

یکی دیگر از لوازم جانبی جالب در این گوشی یک ماژول دوربین 360 درجه‌ای است. این دوربین کوچک در ابعاد 67×32×12 میلی‌متر طراحی شده و تنها 35 گرم وزن دارد. به همین دلیل، شرکت سازنده آن را کوچک‌ترین دوربین شخصی 360 درجه می‌داند. در قسمت بالایی پشت گوشی، دو پین دیده می‌شود که اتصال ماژول دوربین به گوشی از طریق آنها فراهم می‌شود. این دوربین به دو سنسور 12 مگاپیکسلی در جلو و عقب مجهز است که این سنسورها در پشت لنزهای 210 درجه چشم‌ماهی (fisheye) با f/1.8 تعبیه شده‌اند. این دوربین صرفا برای عکاسی نیست و می‌تواند تقریبا با وضوح UHD (معادل وضوح 1920×3840 پیکسل) و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. ناگفته نماند این ماژول دوربین به 4 میکروفون نیز مجهز است تا در هنگام فیلم‌برداری، صدا را نیز ضبط نماید.

Introducing Essential PH-1

 

Introducing Essential PH-1

ظاهرا علاوه بر دو مورد فوق، وسایل جانبی دیگری نیز برای این گوشی ساخته خواهد شد. این استراتژی تا حدی شبیه به استراتژی موتورولا در ساخت گوشی ماژولار Moto Z است که در آن وسایل جانبی – تحت عنوان Modها – به گوشی اضافه می‌شوند. اما هنوز مشخص نیست که آیا کمپانی‌ها حاضر می‌شوند برای اسمارت‌فونی که محصول یک استارت‌آپ بوده و مانند غول‌هایی چون اپل و سامسونگ مخاطب ندارد، سخت‌افزارهای جانبی بسازند؟

سؤال دیگری که به ذهن متبادر می‌شود، نحوه بازاریابی و فروش این گوشی است که از سوی Essential برابر با 699 دلار قیمت‌گذاری شده است (البته اگر مشتری بخواهد ماژول دوربین 360 درجه را نیز به همراه گوشی دریافت کند، 50 دلار به قیمت آن اضافه خواهد شد). Essential هنوز درباره زمان عرضه این گوشی حرفی به میان نیاورده و در حال حاضر، تنها مشتریان آمریکایی می‌توانند Essential Phone را از وب‌سایت اصلی شرکت، برای خود رزرو کنند، که قاعدتا با ثبت پیش‌سفارش متفاوت است.

Introducing Essential PH-1

فروش یک اسمارت‌فون در آمریکا، به حجم گسترده‌ای از بازاریابی و پشتیبانی شدن از سوی یک اپراتور عرضه‌کننده نیاز دارد. کمپانی‌هایی که فاقد منابع و شرکای مناسب باشند، حتی در پروسه تولید گوشی نیز با مشکل مواجه خواهند شد. ناگفته نماند، تا این لحظه سخنگوهای اپراتورهای مطرح آمریکا (T-Mobile، Sprint و Verizon)، از اظهارنظر درباره عرضه این گوشی خودداری کرده‌اند. 

منبع : Essential


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا