تولید اسنپ‌دراگون 820 با استفاده از نسل دوم تکنولوژی 14 نانومتری FinFET سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1394/10/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir :  با وجود اینکه صنعت نیمه‌رساناها و تراشه‌ها انقلابی بزرگ در دنیای فناوری ایجاد کرده‌اند، کمپانی‌های معدودی هستند که تولید این قطعات را در مقیاس صنعتی و با کیفیت بالا به انجام می‌رسانند، که از جمله آنها می‌توان به سامسونگ اشاره کرد.

این شرکت کره‌ای که چندین سال است به تولید محصولات نیمه‌هادی می‌پردازد، در سه ماهه نخست سال 2015 از تولید Exynos 7 Octa خبر داده بود؛ چیپ‌ستی که با معماری 14 نانومتری LPE (یا Low Power Early) تولید شده و نسل اول این نوع تراشه‌ها به شمار می‌رفت.

این روزها سامسونگ در نتیجه کاهش سودآوری بخش اسمارت‌فون از ایده‌آل‌های خود فاصله گرفته و از این رو به منظور جبران این مسأله به کسب‌وکار تولید تراشه خود امید بسته است. در همین راستا این کمپانی کره‌ای در روز پنج‌شنبه 14 ژانویه 2016 (24 دی 1394) از تولید انبوه تراشه منطقی پیشرفته خود خبر داد. این تراشه با بهره‌گیری از ساختار 14 نانومتری LPP (یا Low Power Plus) ساخته شده که در واقع نسل دوم تکنولوژی 14 نانومتری FinFET محسوب می‌گردد.

Samsung produces the Snapdragon 820 SoC using its second gen 14nm FinFET process

چارلی بائه (Charlie Bae)، معاون اجرایی سامسونگ در بازاریابی و فروشِ کسب‌وکار سیستم LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ)، در این زمینه می‌گوید: «از اینکه تولید نسل دوم تکنولوژی پردازشی 14 نانومتری FinFET را آغاز کرده‌ایم خرسندیم. این تکنولوژی در صنعت پیشرو بوده و بالاترین سطح از عملکرد و بهره‌وری در انرژی را ارائه می‌کند. سامسونگ به ارائه فرایندهای مشتق شده از تکنولوژی 14 نانومتری FinFET برای حفظ رهبری و برتری خود در تکنولوژی ادامه می‌دهد.»

به گفته سامسونگ قرار است این تکنولوژی نوین در ساخت جدیدترین چیپ‌ست سامسونگ یعنی Exynos 8 Octa به کار گرفته شود. اما خبری که برای بسیاری از دنبال‌کنندگان دنیای تکنولوژی جالب بود این است که سامسونگ رسما اعلام نموده که مسئولیت ساخت چیپ‌ست بعدی شرکت کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 820 را نیز بر عهده گرفته و قرار است از این تراشه جدید در ساخت دیوایس‌های رده‌بالای تولید شده در نیمه نخست سال میلادی جاری استفاده شود. گفتنی است کوالکام در گذشته، شرکت تایوانی TSMC را برای شراکت در ساخت تراشه انتخاب کرده بود ولی اکنون به این نتیجه رسیده که سامسونگ گزینه مناسب‌تری است.

Qualcomm Snapdragon 820

کمپانی کوالکام در سال 2015 تراشه‌ اسنپ‌دراگون 810 را با معماری 20 نانومتری به تولید رساند. مشکل اساسی این تراشه -- که به طراحی یا ساخت آن مربوط می‌شود -- داغ کردن بیش از حد بود، به طوری که موارد متعددی از این مشکل و خفه کردن چیپ‌ست (یا در اصطلاح chip throttling) گزارش شد که به کاهش عملکرد تراشه منجر شده بود. در نتیجه این امر، سامسونگ نیز در اقدامی بی‌سابقه اسنپ‌دراگون 810 را کنار گذاشت و تصمیم گرفت گوشی‌های پرچم‌دار خود -- نظیر Galaxy Note5 و سری دیوایس‌های Galaxy S6 -- را به جای اسنپ‌دراگون 810، به Exynos (چیپ‌ست تولیدی خود) مجهز نماید.

samsung galaxy note5

سامسونگ گلکسی نوت5

البته کسب‌وکار تولید محصولات نیمه‌رسانای سامسونگ نباید با کسب‌وکار تولید گوشی یا حتی چیپ‌ست‌هایی که خود این شرکت تولید می‌کند اشتباه گرفته شود، چون این کسب‌وکار بیشتر جنبه صادراتی داشته و به مشارکت با دیگر سازندگان می‌پردازد. با این اوصاف اینکه سامسونگ برای یکی از مهم‌ترین رقبای خود چیپ‌ست می‌سازد چیز عجیبی نیست. ناگفته نماند که این اولین مورد نیز نبوده و مسئولیت ساخت برخی از چیپ‌ست‌های سری A اپل، به کار رفته در آیفون و آی‌پدهای مختلف، نیز بر عهده سامسونگ بوده است.

حال سؤال اینجاست که نسل دوم تکنولوژی 14 نانومتری FinFET چه چیز جدیدی را ارائه کرده و چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

سامسونگ مدعی شده که به موجب ساختار FinFET سه بعدی روی ترانزیستورهای نسل جدید و بهینه‌سازی پردازش در آنها، سرعت پردازنده در مقایسه با نسل اول، حدود 15 درصد افزایش یافته و در عین حال مصرف انرژی نیز 15 درصد کاهش داشته است. به‌علاوه، استفاده از ترانزیستور‌های FinFET موسوم به fully-deplated یا FD، با به ارمغان آوردن قابلیت‌های تولیدی پیشرفته‌، باعث غلبه بر محدودیت‌های مرتبط با سایز خواهند شد. تکنولوژی 14 نانومتری FinFET را می‌توان جزو یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای موبایل و کارکردهای مرتبط با IoT (اینترنت اشیا) دانست و انتظار می‌رود تا در سطح وسیعی از کارکردهای نیازمند به کارایی بالا و مصرف بهینه انرژی -- از حوزه شبکه گرفته تا صنعت اتوموبیل – مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق برخی شایعات، حداقل تعدادی از مدل‌های Galaxy S7 به چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 820 مجهز خواهند بود. طبق گزارشی از پایگاه خبری Recode منشتر شده در سال 2015، ممکن است کوالکام به این امید با سامسونگ وارد همکاری شده باشد که بتواند مجددا در گوشی‌های سامسونگ حضور داشته باشد البته این کار برای سامسونگ نیز فواید فراوانی خواهد داشت. به گزارش رویترز، درآمد حاصل از معامله کوالکام برای سامسونگ بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده و سامسونگ تنها تولیدکننده اسنپدراگون 820 خواهد بود. هم‌چنین اقدام اخیر کوالکام نشان‌دهنده برتری تکنیکی سامسونگ بر TSMC است چرا که تراشه‌های سامسونگ حداقل روی کاغذ ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا