معرفی OnePlus 7 و OnePlus 7 Pro – دوقلوهای ناهمسان وان‌پلاس

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/2/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 855 snapdragon 855 ، OnePlus 7 ، OnePlus 7 Pro ، وان پلاس OnePlus

واحد خبر mobile.ir : کمپانی وان‌پلاس از سال 2014 با تولید اسمارت‌فونی به نام One، رسما وارد عرصه تولید گوشی‌های هوشمند شد و تاکنون تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر این صنعت داشته است. با وجود اینکه بسیاری از کاربران، اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس را به عنوان محصولاتی ارزشمند با قیمت مناسب می‌شناسند، اما حقیقت آن است که طی چند سال اخیر وان‌پلاس ضمن بالا بردن کیفیت محصولات، قیمت آنها را نیز افزایش داده است. این ارتقای کیفیت را به وضوح می‌توان در وان‌پلاس 6 – که سال گذشته عرضه شد – مشاهده کرد، اما وقتی وان‌پلاس – که به ساختن قاتل‌های پرچمدار معروف است – پرچمدار پیشرفته خود را می‌سازد چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ اسمارت‌فونی‌ست با نام OnePlus 7 Pro.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

کمپانی چینی وان‌پلاس در روز سه‌شنبه 14 می 2019 (24 اردیبهشت 1398) از تولید دو اسمارت‌فون جدید با نام‌های OnePlus 7 و OnePlus 7 Pro خبر داد. OnePlus 7 یک به‌روزرسانی سخت‌افزاری نسبت به مدل‌ قبلی (OnePlus 6T) محسوب می‌شود، اما OnePlus 7 Pro فاصله زیادی با آن داشته و می‌توان آن را یک گوشی فوق پیشرفته (ultra-premium) تلقی کرد که سطح اسمارت‌فون‌های این شرکت را به یک‌باره چندین درجه ارتقا می‌دهد.

این نخستین بار است که کمپانی وان‌پلاس به طور همزمان اقدام به عرضه دو اسمارت‌فون جدید می‌کند. البته اگر ورژن نسل پنجم OnePlus 7 Pro را نیز در نظر بگیریم، قاعدتا وان‌پلاس به یکباره سه گوشی هوشمند را روانه بازار خواهد کرد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد این برند چینی روز به روز به شعار تبلیغاتی خود Never Settle (هرگز یک جا نمان) نزدیک‌تر می‌شود.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

هر دو گوشی به جدیدترین تراشه کوالکام، دوربین‌های چندگانه، نمایشگرهای بزرگ، باتری‌های قدرتمند، اسپیکرهای استریو و شارژ سریع مجهز شده‌اند، اما در حالی که OnePlus 7 همان طراحی OnePlus 6T را حفظ کرده، OnePlus 7 Pro چندین عنوان "اولین" را برای شرکت به ارمغان آورده است: اولین گوشی وان‌پلاس که حقیقتا تمام-صفحه بوده و بدون ناچ یا بریدگی تولید شده، نخستین اسمارت‌فون وان‌پلاس با رزولوشن بالای 1080p و نهایتا اولین گوشی این برند که از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد.

در ادامه بیشتر با مشخصات این دو محصول آشنا می‌شویم:

• طراحی

همانطور که گفته شد OnePlus 7 از نظر ظاهری، تفاوتی با OnePlus 6t نداشته و تقریبا با همان ابعاد (8.2×74.8×157.7 میلی‌متر)، حدودا همان وزن (182 گرم) و با همان ناچ قطره آب در بالای نمایشگر طراحی و در پشت دستگاه باز هم از قاب شیشه‌ای سه بعدی از جنس گوریلا گلس استفاده شده است. این گوشی در رنگ‌های خاکستری و قرمز به تولید می‌رسد. البته رنگ قرمز تنها مختص بازارهای هند و چین خواهد بود.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

با در دست گرفتن OnePlus 7 Pro از وزن بالای آن تعجب خواهید کرد. این گوشی 206 گرم وزن داشته و می‌توان آن را یکی از سنگین‌ترین اسمارت‌فون‌های حال حاضر دنیا محسوب کرد. البته با توجه به ابعاد بزرگ گوشی (8.8×75.9×162.6 میلی‌متر) چنین وزنی دور از انتظار نیست.. البته خمیدگی لبه‌های نمایشگر و قاب پشتی – که در اینجا هم از جنس گوریلا گلس است – تا حدی به ارگونومی دیوایس کمک کرده و البته تا حدی ظاهر Galaxy S10 Plus را تداعی می‌کند. این اسمارت‌فون در سه رنگ خاکستری، آبی مات و نوعی رنگ طلایی با نام "بادامی" (Almond) به تولید می‌رسد. این رنگ‌ها در زیر قاب شیشه‌ای، جلوه خاصی خواهند داشت که به گفته برخی کارشناسان، چیزی بین گلکسی S10 و هواوی P30 خواهد بود.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

• نمایشگر

نمایشگر OnePlus 7 همان نمایشگر 6.41 اینچی در OnePlus 6T است؛ از نوع AMOLED و با رزولوشنی معادل 2340×1080 پیکسل که در بالای آن یک ناچ قطره آب دیده می‌شود. اما نمایشگر OnePlus 7 Pro با قطری به اندازه 6.67 اینچ بزرگ‌تر بوده و وضوح آن نیز به QHD+ (معادل 3120×1440 پیکسل) ارتقا یافته است. پس از دو سال تولید اسمارت‌فون به همراه ناچ، وان‌پلاس سرانجام تصمیم گرفت برای دوربین سلفی OnePlus 7 Pro از ماژول پاپ-آپ استفاده کند. به این ترتیب، نمایشگر OnePlus 7 Pro به معنای واقعی کلمه تمام-صفحه خواهد بود. ظاهرا وان‌پلاس برای نمایشگر این گوشی سنگ تمام گذاشته و پنل‌هایی که در آن استفاده شده، از همان تکنولوژی مورد استفاده سامسونگ برای Galaxy S10 بهره می‌برد. وان‌پلاس نمایشگر این گوشی را Fluid AMOLED نامیده که کلمه fluid در این ترکیب، به معنای روان است. حال سؤال اینجاست که وان‌پلاس روان بودن نمایشگر را در چه چیزی جست‌وجو می‌کند؟

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

در پاسخ به این سؤال باید گفت، آنچه نمایشگر OnePlus 7 Pro را از پرچمدار سامسونگ متمایز می‌کند، نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش است که طبق ادعای شرکت سازنده در اینجا به 90 هرتز افزایش یافته که از اکثر دیگر اسمارت‌فون‌ها سریع‌تر است (گزینه‌ای که حتی در هیچ‌یک از سری گوشی‌های آیفون، گلکسی اس یا پیکسل، دیده نمی‌شود). به این ترتیب، اسکرول کردن با کیفیت بیشتری انجام شده و میزان تأخیر لمسی آن نیز کاهش می‌یابد. البته ناگفته نماند قبل از OnePlus 7 Pro گوشی‌هایی بوده‌اند که با این نرخ تازه‌سازی به تولید رسیده باشند، اما در حال حاضر تنها اسمارت‌فونی که وضوح 1440p و نرخ تازه‌سازی 90 هرتز دارد OnePlus 7 Pro است. جالب است بدانید نهایت ظرفیت صفحه نمایشی‌ که یک رابط کاربری MIPI با DSC (فشردگی جریان نمایشگر) می‌تواند از پس آن برآید، وضوح 1440p با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز است. با این اوصاف، OnePlus 7 Pro بایستی رابط نمایشگر دوگانه MIPI داشته باشد.

این امر ممکن است عمر باتری گوشی را تحت تأثیر قرار دهد به همین دلیل وان‌پلاس این گزینه را در نظر گرفته که چنانچه نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی، باتری را با مشکل مواجه سازد، کاربر بتواند آن را به 60 هرتز کاهش دهد. اگر مشخص شود که نرخ تازه‌سازی 90 هرتز تأثیر نامطلوبی روی باتری ندارد، آنگاه این ویژگی می‌تواند یکی از برجسته‌ترین امکانات OnePlus 7 Pro لقب گرفته و علاوه بر تأثیر مستقیم در فروش، این گوشی را یک سر و گردن از سایر دیوایس‌های 2019 بالاتر ببرد.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

گفتنی‌ست، نمایشگر هر دو دیوایس جدید وان‌پلاس، نسبت تصویری برابر با 19.5:9 داشته و با پوشش 2.5 بعدی از گوریلا گلس (ورژن نامعلوم) محافظت می‌شود. در زیر لایه نمایشگر در هر دو گوشی، نسل جدیدی از حسگر اثر انگشت اپتیکال کار گذاشته شده است. به گفته شرکت سازنده، ضمن افزایش اندازه سنسور برای سهولت در کار، مدت زمان مورد نیاز برای قفل‌گشایی گوشی به 0.21 ثانیه کاهش یافته است (در مقایسه با زمان 0.34 ثانیه‌ای در OnePlus 6T).

• پردازنده

هر دو گوشی به جدیدترین و قدرتمندترین تراشه حال حاضر صنعت اسمارت‌فون، یعنی اسنپ‌دراگون 855، مجهز شده‌اند که نسبت به چیپ‌ست استفاده شده در OnePlus 6 و 6T (اسنپ‌دراگون 845) ارتقای چشم‌گیری محسوب می‌شود. هر دو گوشی جزو نخستین دیوایس‌هایی هستند که در صنعت اسمارت‌فون به حافظه داخلی از نوع UFS 3.0 مجهز می‌شوند. این نوع حافظه داخلی، سرعت انتقال داده را بهبود بخشیده و کمک می‌کند اپلیکیشن‌های وابسته به حافظه سریع‌تر لود شوند. البته سامسونگ نخستین برندی بود که از تولید Galaxy Fold با این تکنولوژی حافظه خبر داد، اما ظاهرا دیوایس‌های وان‌پلاس زودتر وارد بازار خواهند شد. ناگفته نماند از لحاظ حافظه داخلی، هر دو گوشی در مدل‌های 128 یا 256 گیگابایتی به تولید رسیده و ظاهرا امکان ارتقای حافظه از طریق میکرو اس‌دی وجود ندارد.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

از لحاظ حافظه RAM، وان‌پلاس گزینه‌های 6 و 8 گیگابایتی را در نظر گرفته است. البته ورژن آبی مات OnePlus 7 Pro با 12 گیگابایت RAM به تولید خواهد رسید. با توجه به اینکه هر دو محصول از لحاظ پردازشی و حافظه‌ای در وضعیت ایده‌آلی قرار دارند، می‌توانند گزینه مناسبی برای بازی باشند. وجود سیستم خنک‌کننده 10 لایه‌ای و موتور لرزاننده بزرگ‌تر برای ایجاد فیدبک‌های لرزشی در هنگام بازی، گزینه‌هایی‌ست که می‌تواند برای گیمرها جذاب باشد. جالب است بدانید OnePlus 7 Pro حتی یک گام جلوتر رفته و با قابلیت‌های نرم‌افزاری RAM Boost و Fnatic Mode، انجام بازی‌های سنگین را تسهیل می‌کند. به این ترتیب که RAM Boost با تخصیص مجدد RAM به اپلیکیشن‌های وابسته به حافظه، آنها را روان‌تر اجرا کرده و Fnatic Mode حالتی‌ست که با بهینه‌سازی انرژی، انجام بازی‌های سنگین را آسان‌تر می‌کند.

• دوربین

در ابتدا باید بگوییم که مجموعه دوربین در OnePlus 7 دوگانه و در OnePlus 7 Pro سه‌گانه است. دوربین اصلی در هر دو گوشی، سنسور 48 مگاپیکسلی IMX 586 (محصول سونی) است که ضمن برخورداری از لرزه‌گیرهای اپتیکال و الکترونیک، با بهره‌مندی از ترکیب پیکسلی، به صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی برداشت می‌کند. به این ترتیب که با ترکیب هر 4 پیکسل، اندازه آنها از 0.8 به 1.6 میکرون رسیده و عکس‌های 12 مگاپیکسلی مناسبی را حتی در محیط‌های کم‌نور به دست می‌دهند. اما در حالتی موسوم به Pro Mode می‌توان از تمام ظرفیت 48 مگاپیکسلی دوربین استفاده کرد که البته تنها در فرمت JPEG امکان‌پذیر است. از دیگر امکانات این دوربین می‌توان به حالت تصویربرداری در شب (Nightscape)، نورپردازی استودیویی، حالت پرتره، HDR، تشخیص منظره با هوش مصنوعی، فیلمبرداری 4K و فیلم‌برداری اسلوموشن اشاره کرد.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

البته این سنسور 48 مگاپیکسلی در هر یک از گوشی‌ها با تفاوت‌هایی همراه است؛ در OnePlus 7، گشودگی دیافراگم لنز f/1.7 بوده و شاهد قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) هستیم. در حالی که در OnePlus 7 Pro، گشودگی دیافراگم به f/1.6 ارتقا یافته و علاوه بر PDAF، فوکوس خودکار لیزری (LAF) و فوکوس خودکار کنتراست (CAF) نیز در نظر گرفته شده‌اند. لازم به ذکر است اندازه بزرگ پیکسل‌ها، دیافراگم بزرگ و لرزه‌گیر اپتیکال باعث افزایش ضخامت سنسور دوربین و بیرون‌زدگی آن شده‌‌اند. به گفته برخی منابع، این سنسور34.8 برابر بزرگ‌تر از سنسور دوربین اصلی در OnePlus 6T است.

مجموعه دوربین OnePlus 7 با یک دوربین 5 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.4 و فوکوس ثابت) که وظیفه تشخیص عمق را بر عهده دارد، به کار خود خاتمه می‌دهد. اما وضعیت در OnePlus 7 Pro پیچیده‌تر است.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

مجموعه دوربین OnePlus 7 Pro علاوه بر سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی، به دو دوربین دیگر نیز مجهز شده است: یکی دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فوتو (با گشودگی f/2.4) که ضمن زوم اپتیکال تا 3 برابر، از لرزه‌گیر اپتیکال هم بهره می‌برد و دیگری یک دوربین 16 مگاپیکسلی با لنز زاویه باز، گشودگی f/2.2 و میدان دید 117 درجه. به گفته شرکت سازنده، مجموعه دوربین OnePlus 7 Pro بزرگ‌ترین جهش این برند در زمینه دوربین اسمارت‌فون‌های ساخت خود محسوب می‌شود. بد نیست بدانید سایت DxOMark نیز به این دوربین امتیاز 111 داده و در رتبه‌بندی، پس از Galaxy S10 5G و هواوی P30 Pro (با امتیاز 112) قرار می‌گیرد.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

همان طور که در ابتدا هم گفته شد، وان‌پلاس با حذف ناچ در OnePlus 7 Pro، نمایشگر تمام-صفحه‌ای را محقق کرده است. اما بر خلاف گرایش جدید صنعت موسوم به نمایشگرهای hole-punch، وان‌پلاس تصمیم گرفته با پیروی از Oppo و Vivo، از دوربین جلوی پاپ-آپ یا جهنده استفاده کند. مثل Vivo Nex یا Oppo Find X، در اینجا نیز با فعال شدن اپلیکیشن دوربین جلو، ماژول دربردارنده دوربین سلفی از بدنه بیرون می‌زند. به گفته برخی منابع بالا آمدن ماژول دوربین سلفی و بازگشتن آن به درون بدنه مابین 0.53 تا 0.57 ثانیه طول می‌کشد. وان‌پلاس تضمین کرده که دوربین پاپ-آپ تا 300 هزار مرتبه بدون هیچ مشکلی باز و بسته شود. با این حساب، اگر کاربر حتی روزی 150 بار هم سلفی بگیرد، این دوربین تا بیش از 5 سال بدون مشکل به کار خود ادامه خواهد داد.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

طبق ادعای شرکت سازنده، این ماژول به لطف درزگیری از جنس سیلیکون، در برابر گرد و خاک مقاوم است. همچنین، در صورت افتادن دیوایس، این اتفاق به طور خودکار تشخیص داده شده و ماژول پاپ-آپ بسته خواهد شد. دوربین جلوی OnePlus 7 Pro از یک سنسور 16 مگاپیکسلی IMX471 (محصول سونی، با گشودگی f/2.0) تشکیل شده که ضمن برخورداری از فوکوس ثابت و لرزه‌گیر الکترونیک، با تشخیص چهره 2 بعدی می‌تواند گوشی را قفل‌گشایی کند. قفل‌گشایی به این روش ظاهرا 0.65 ثانیه طول خواهد کشید. ناگفته نماند، همین دوربین با همین مشخصات، در جلوی OnePlus 7 و در داخل ناچ بالای نمایشگر جای گرفته است.

• باتری و اسپیکر

ظرفیت باتری در OnePlus 7 برابر با 3,700 میلی‌آمپر ساعت بوده و باتری از تکنولوژی شارژ سریع 20 واتی بهره‌مند است. این شارژ می‌تواند در زمان بازی کردن هم (بدون تحمیل حرارت اضافی) ادامه داشته و طبق ادعای وان‌پلاس در عرض یک ساعت، ذخیره باتری در هنگام بازی از 0 به 80 درصد می‌رسد (در حالی که برای Galaxy S10+ این کمیت تا 24 درصد عنوان شده است).

باتری OnePlus 7 Pro با ظرفیت 4,000 میلی‌آمپر ساعت و برخورداری از تکنولوژی شارژ سریع 30 واتی – که وان‌پلاس آن را Warp Charge 30 می‌نامد – به مراتب قدرتمندتر است. این همان فناوری مورد استفاده در ورژن "مک‌لارن" OnePlus 6T است که طبق ادعای شرکت سازنده، با 20 دقیقه شارژ، ذخیره باتری را از صفر به حدود 50 درصد رسانده و با این حساب تا 34 درصد سریع‌تر از OnePlus 6T خواهد بود. در هر دو گوشی، شارژر از طریق پورت USB Type-C به دیوایس وصل شده و لذا خبری از شارژ بی‌سیم نیست.

اسپیکرها در هر دو گوشی ارتقا یافته‌ و برای اولین بار وان‌پلاس در تولید اسمارت‌فون‌های خود از اسپیکرهای استریوی دوگانه (با تکنولوژی دالبی آتموس) استفاده نموده است.

• سیستم‌عامل و ارتباطات

هر دو گوشی دو سیمکارته (از نوع نانو) بوده و از امکاناتی چون وای-فای، بلوتوث نسخه 5.0، سامانه‌های ناوبری Beidou ،Galileo ،GLONASS ،GPS و SBAS و همچنین NFC پشتیبانی می‌کنند. فناوری ارتباطی این دیوایس‌ها LTE بوده اما احتمال دارد در آینده نسخه 5G آنها نیز عرضه شود. سیستم‌عامل گوشی‌ها اندروید Pie بوده که پوسته اختصاصی وان‌پلاس – یعنی OxygenOS – ظاهر و امکانات آن را تا حدی تغییر داده است. از جمله مهم‌ترین امکانات این پوسته می‌توان به Night Mode 2.0 اشاره کرد که با پایین آوردن روشنایی نمایشگر تا 0.27 نیت (nit)، نور آبی را فیلتر می‌کند. یکی دیگر از قابلیت‌های نرم‌افزاری این پوسته، Zen Mode نام دارد که با غیرفعال کردن تمام کارکردهای گوشی – به جز تماس اضطراری و عکس‌ها – باعث می‌شود کاربر کمی از گوشی و کار کردن با آن فاصله بگیرد.

• کاستی‌ها

وان‌پلاس به طور گذرا به مقاوم بودن این گوشی‌های جدید در برابر آب اشاره کرده، اما هیچ‌یک از اسمارت‌فون‌های OnePlus 7 و نسخه Pro آن، موفق به دریافت گواهینامه IP نشده‌اند. وان‌پلاس در توجیه این نقطه ضعف، اظهار کرده که اخذ این گواهینامه نوعی وقت تلف کردن بوده و هزینه‌های اضافی را به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند. همچنین، استدلال وان‌پلاس برای پشتیبانی نکردن این گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم آن است که سرعت شارژ بی‌سیم هیچ‌گاه به شارژ از طریق کابل نمی‌رسد. اما حقیقت آن است که بیشتر پرچمدارهای هم‌رده گوشی‌های وان‌پلاس، از این دو گزینه بهره‌مندند.

جای تعجب است که نمایشگر همیشه روشن (always-on) در دیوایس‌های جدید وان‌پلاس پشتیبانی نمی‌شود. جک هدفون نیز یکی از غایب‌های این دو دیوایس بوده و وان‌پلاس برای جبران آن، حتی از ارائه آداپتور هدفون هم خودداری کرده است.

Introducing OnePlus 7 and OnePlus 7 Pro

• قیمت و حضور در بازار

OnePlus 7 Pro در چین، هنگ‌کنگ، هند، آمریکا، کانادا و تمام کشورهای اتحادیه اروپا عرضه خواهد شد. اما جای تعجب است که OnePlus 7 به آمریکا و کانادا وارد نمی‌شود. قیمت مدل‌های مختلف این دو گوشی به ترتیب زیر است:

- OnePlus 7 (با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی): 499 پوند

- OnePlus 7 (با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی): 549 پوند

- OnePlus 7 Pro (با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی): 649 پوند

- OnePlus 7 Pro (با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی): 699 پوند

- OnePlus 7 Pro (با 12 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی): 799 پوند 

منبع : OnePlus