کانترپوینت: سهم 5 درصدی گوشی‌های 5G از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سه‌ماهه سوم 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، هواوی Huawei ، وان پلاس OnePlus ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی کانترپوینت در روز چهارشنبه 4 دسامبر سال جاری میلادی (13 آذر 1398) تازه‌ترین گزارش خود را از وضعیت عرضه گوشی‌های هوشمند پیشرفته در سه‌ماهه سوم 2019 منتشر کرد. مطابق این گزارش که توسط سرویس Market Pulse این موسسه تهیه شده، فروش جهانی اسمارت‌فون‌های پیشرفته در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۷ درصد کاهش‌ یافته است. با وجود افت فروش گوشی‌های پیشرفته، به نظر می‌رسد فناوری 5G توانسته نقشی هر چند اندک در بهبود وضعیت بازار داشته باشد، به طوری که سهم بخش مرتبط با فناوری نسل پنجم در عرضه اسمارت‌فون‌های پیشرفته، 5 درصد اعلام شده است.

Apple iPhone XR

آمارهای منتشرشده کانترپوینت نشان می‌دهد که سامسونگ با در اختیار داشتن ۷۴ درصد از سهم بازار 5G در سومین فصل سال جاری پیشتاز بوده است. پس از سامسونگ، دیگر کمپانی کره‌ای یعنی ال‌جی با داشتن 11 درصد از سهم بازار گوشی‌های سازگار با فناوری نسل پنجم جایگاه دوم را از آنِ خود ساخته و سپس ویوو با سهم بازار 5 درصدی در مکان سوم قرار گرفته است. سهم قابل توجه شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی بیش از همه به سبب پذیرش زودهنگام فناوری نسل پنجم در کره جنوبی به دست آمده و پس از این کشور، آمریکای شمالی و چین پیش از سایر کشورها در مسیر کاربرد فناوری تازه قرار گرفته‌اند. در میان محصولات تولیدی شرکت‌ها نیز اسمارت‌فون گلکسی S10 5G سامسونگ پرفروش‌ترین اسمارت‌فون 5G بوده و بیشتر از یک‌سوم کل فروش دستگاه‌های سازگار با این فناوری را به خود اختصاص داده است.

سهم برندهای تولیدکننده گوشی‌های هوشمند از رده پیشرفته بازار در Q3 2019

همان طور که می‌دانید در حال حاضر به جز شرکت اپل همه شرکت‌های OEM در بخش محصولات پیشرفته دستگاه‌هایی سازگار با فناوری 5G را ارائه کرده‌اند. با این حال، اپل با وجود حضور نیافتن در این بخش، به تنهایی بیش از نیمی از بازار محصولات رده بالا را در سه‌ماهه سوم 2019 در اختیار داشته به طوری که سهم بازار خود را از 48 درصد در فصل سوم 2018 به 52 درصد در سه‌ماهه گذشته رسانده است؛ امری‌که بیش از همه در اثر تقاضای اولیه بالا برای آیفون 11 در کنار موفقیت مستمر آیفون XR محقق شده است. بر اساس گزارش کانترپوینت، آیفون XR در سطح جهانی عنوان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون در بخش محصولات پیشرفته را از آنِ خود ساخته است.

در همین حال، هواوی نیز به لطف محبوبیت گوشی‌های سری P30، به ویژه در چین، جایگاه خود را در میان سه تولیدکننده برتر محصولات رده بالا حفظ کرده است. همچنین سهم بازار چین برای هواوی از 73 درصد در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 به بیش از ۸۰ درصد در فصل اخیر رسیده است؛ روندی‌که احتمالا در آینده نیز ادامه خواهد یافت. مطابق تحلیل کارشناسان کانترپوینت، استقبال از اسمارت‌فون سری Mate 30 هواوی در خارج از مرزهای چین دشوار به نظر می‌رسد، چرا که این گوشی از سرویس‌های موبایل گوگل (یا GMS کوتاه‌شده Google Mobile Services) بهره نمی‌برد؛ سرویس‌هایی که نقش مهمی در زمینه موفقیت غول چینی در سایر کشورها ایفا می‌کنند.

وا‌ن‌پلاس دیگر شرکت تولیدکننده محصولات رده بالا است که در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019 توانسته موقعیت خود را به عنوان یکی از پنج شرکت برتر باز پس گیرد. به علاوه، کمپانی چینی ضمن پیشتازی در بخش گوشی‌های پیشرفته در هند، در طول فصل گذشته به رکورد بالایی از نظر میزان عرضه در این کشور دست یافته است. این شرکت با عرضه محصولاتی همچون وان‌پلاس 7T و 7T Pro، سبد خود را در تمام طیف قیمتی محصولات پیشرفته وسعت بخشیده است تا با قیمت‌های متنوع کاربران را به ارتقاء گوشی‌های قدیمی‌تر خود ترغیب کند.

ال‌جی نیز با ارائه اسمارت‌فون سازگار با فناوری نسل پنجم V50 ThinQ توانسته در میان پنج تولیدکننده نخست محصولات رده بالا قرار گیرد و در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال 2018 رشدی 20 درصدی را در این بازه قیمتی تجربه نماید. امری‌که در تقابلی آشکار با کاهش سالانه 30 درصدی در عرضه کل‌ اسمارت‌فون‌های این کمپانی قرار دارد.

LG V50 ThinQ 5G

به طور کلی، در میان طیف قیمتی محصولات پیشرفته، بازه عمده‌فروشی600 تا 799 دلاری، در پی حضور موفق آیفون XR، بیشترین حجم عرضه را به خود اختصاص داده و مطابق آمار کانترپوینت، 43 درصد از کل فروش محصولات رده بالا در این بازه قیمت صورت پذیرفته است. همچنین سریع‌ترین میزان رشد، در بازه قیمتی عمده‌فروشی ۸۰۰ تا ۹۹۹ دلار ثبت شده و سامسونگ با رشد سالانه 145 درصدی و محصولات گلکسیS10 و گلکسی Note10 نقش پررنگی در این طیف قیمت بازی کرده‌اند.

درصد توزیع گوشی‌های هوشمند در رده پیشرفته برحسب قیمت عمده‌‌فروشی به دلار

انتظار می‌رود در ماه‌های آتی پذیرش و استفاده از فناوری نسل پنجم شبکه‌های همراه، نقشی کلیدی در رشد بخش محصولات پیشرفته در کنار کل بازار گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی ایفا کند. اپل در سال 2020 دستگاه‌های سازگار با 5G را در اختیار کاربران قرار خواهد داد که علاوه بر ارتقای کاربران iOS به طور بالقوه می‌تواند برخی مصرف‌کنندگان اندرویدی را نیز به سوی محصولات این شرکت جلب نماید. تاکنون تمام محصولات عرضه‌شده مبتنی بر فناوری نسل پنجم، گوشی‌های پیشرفته بوده‌اند و به نظر می‌رسد این شرایط در سال 2020 تغییر خواهد کرد. چنان که برخی تولیدکنندگان چینی از برنامه‌های خود برای معرفی گوشی‌های 5G در بازه قیمتی زیر چهارصد دلار سخن گفته‌اند. به علاوه، رونمایی اخیر کوالکام از پردازنده‌های رده میانی اسنپ‌دراگون 765 و 765G (نخستین تراشه‌های کوالکام که مودم 5G آنها به طور داخلی به درون چیپ‌ست منتقل شده است) امکان به‌کارگیری فناوری نسل پنجم را در گوشی‌های میان‌رده با قیمت مقرون‌به‌صرفه تقویت خواهد کرد.

کانترپوینت در پایان این گزارش پیش‌بینی کرده است که بازار چین در کنار دیگر بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی، رشد و گسترش بخش 5G را به پیش خواهند برد و رشد این بخش با احتمال زیاد شرایط رکود در بازار اسمارت‌فون را در سال آینده میلادی تغییر خواهد داد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا