گزارش Counterpoint از درآمد و سود بازار جهانی موبایل در سه‌ماهه سوم 2019 – اپل، بی‌رقیب در صدر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز پنج‌شنبه 19 دسامبر 2019 (28 آذر 1398) گزارش خود از میزان درآمدزایی و سودآوری دیوایس‌های موبایل در سه‌ماهه سوم 2019 را منتشر کرد. طبق این گزارش، سود بازار جهانی موبایل در فصلی که گذشت، 12 میلیارد دلار برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افت داشته است. Counterpoint این افت را به افزایش تولید اسمارت‌فون‌های رده‌های پایین و میانی و همچنین سقوط درآمد در شرکت‌های سازنده کلیدی نسبت می‌دهد. لازم به ذکر است، در بین 10 برند برتر، تنها سامسونگ و هواوی هستند که موفق شدند درآمد خود را در یک سال گذشته افزایش دهند.

Apple iPhone Pro

گوشی‌های جدید از لحاظ ویژگی‌های سخت‌افزاری، جذابیت چندانی برای مصرف‌کنندگان نداشته و لذا کاربران تمایل زیادی به خرید اسمارت‌فون جدید و ارتقاء گوشی خود ندارند. همین امر موجب شده تا چرخه جایگزینی برای گوشی‌های هوشمند پیشرفته طولانی‌تر شود.

در بین برندهای برتر، اپل با در اختیار داشتن 66 درصد از سود بازار (حدود 8 میلیارد دلار) و کسب 32 درصد از مجموع درآمد بازار جهانی موبایل، با اختلاف زیادی از سایر برندها پیش است. وجود کاربران ثابت و وفادار آیفون در بازارهای بزرگی مثل آمریکا، اروپا و ژاپن تنها یکی از دلایل سودآوری بالای اپل است. سطح سودآوری اپل به قدری بالاست که سایر رقبا فقط می‌توانند آرزوی آن را داشته باشند. در حال حاضر کمپانی اپل از یک استراتژی قوی در زمینه خدمات برخوردار بوده و اکوسیستم این شرکت به اندازه کافی قدرت دارد که بتواند جریان ثابتی از درآمد را در سال‌های آتی تضمین کند. طبق پیش‌بینی Counterpoint، به لطف استقبال خوبی که از آیفون‌های جدید به عمل آمده، انتظار می‌رود میزان سودآوری اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2019 (فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی) افزایش یابد. معمولا فصل‌های چهارم سال، سود فراوانی را برای اپل به همراه دارند. به عنوان نمونه، در سه‌ماهه چهارم سال 2018، سهم اپل از سود بازار جهانی موبایل به حدود 80 درصد رسیده بود.

روند توزیع جهانی سود عملیاتی گوشی‌های موبایل از سه‌ماهه اول 2018 تا سه‌ماهه سوم 2019

گزارش Counterpoint حاکی از آن است که 34 درصد باقی‌مانده از سود بازار جهانی موبایل، عمدتا بین برندهای سامسونگ، هواوی، Vivo ،Oppo و شیائومی تقسیم می‌شود. از حیث سودآوری در بازار موبایل، کمپانی سامسونگ با فاصله زیادی از اپل در رتبه دوم قرار داشته و 17 درصد از سود این بازار نصیبش شده است. افزایش مدل‌های گلکسی در سری A، در کنار استارت موفقیت‌آمیز سری گلکسی نوت 10، از علل رشد سامسونگ در فصل اخیر عنوان شده‌اند.

برندهای چینی اسمارت‌فون با حاشیه سود پایین به کار خود ادامه داده و در سه‌ماهه سوم 2019، بهتر از مدت مشابه سال قبل ظاهر شدند. نباید فراموش کنیم که این برندها ضمن گسترش فعالیت خود به خارج از مرزهای چین، در رده‌های بالای قیمت‌ نیز ورود کرده‌اند. برندهای چینی پرچمدارهای جدید و پرامکانات را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه در اختیار کاربران قرار می‌دهند و این می‌تواند یک پیشنهاد جذاب باشد. جالب است بدانید، برخی از این برندهای چینی در پی آنند که با ارائه سرویس‌هایی از قبیل خدمات مالی، محصولات اینترنت اشیا و ... به مشتریان ثابت خود، از آنان کسب درآمد کنند.

البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر، برندهای چینی به‌راحتی نمی‌توانند متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌ها و حاشیه سود خود را بالا ببرند. زیرا از یک سو، مصرف‌کنندگان تمایل دارند گوشی‌های خود را مدت زمان طولانی‌تری نگه دارند و از سوی دیگر، اپل قیمت‌گذاری خود را در برخی مناطق پایین آورده است. این دو عامل در کنار هم تا حد زیادی دست برندهای چینی را برای افزایش قیمت محصولات‌شان می‌بندد.

Redmi K30 5G

طبق پیش‌بینی Counterpoint، انتظار می‌رود با گسترش ارتباطات نسل پنجم در فصل‌های پیش رو، بعضی کاربران به ارتقاء دیوایس‌های خود اقدام کنند. در این صورت، شاهد رشد درآمد در شرکت‌های سازنده خواهیم بود؛ شرکت‌هایی که پیش از تجاری‌سازیِ کامل 5G، در حال آماده‌سازی خود بودند. به عنوان مثال، گسترش همه‌جانبه ارتباطات نسل پنجم در چین، برای شرکت‌هایی مثل هواوی، Oppo، Vivo و شیائومی سودآور بوده و آنها می‌توانند با استفاده از این فرصت، متوسط قیمت فروش محصولات خود را افزایش دهند. در حالی که رشد درآمد دور از ذهن نیست، هزینه خرید مواد اولیه نیز به موازات آن افزایش خواهد یافت. لذا، ممکن است حاشیه سود، به همان میزان افزایش پیدا نکند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا