گزارش کانترپوینت از رشد 7 درصدی هند، دومین بازار بزرگ اسمارت‌فون در سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، هند India ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : با پایان یافتن سال 2019، موسسات پژوهشی مختلف آمار و تحلیل‌های خود را از وضعیت تولیدکنندگان اسمارت‌فون و جایگاه کشورهای مختلف در این حوزه ارائه نموده‌اند. موسسه تحقیقاتی کانترپوینت نیز در روز جمعه 24 ژانویه سال جاری میلادی (4 بهمن 1397) تازه‌ترین گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون کشور هند در سال 2019 منتشر کرده است. یافته‌های تحلیلگران کانترپوینت نشان می‌دهد که در سال میلادی گذشته، حدود 158 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در هند عرضه شده و این کشور توانسته رشد سالانه 7 درصدی را تجربه کند؛ به طوری که با پشت سر گذاشتن آمریکا، برای نخستین بار عنوان دومین بازار بزرگ اسمارت‌فون در جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس داده‌های حاصل از پژوهش سرویس نظارت بازار (Market Monitor service) کانترپوینت، شیائومی توانسته برای دومین سال پی‌درپی، جایگاه نخست بازار گوشی‌های هوشمند هند را از آنِ خود سازد. چهار شرکت Realme، ویوو، ایسوس و وان‌پلاس هم در سال 2019 با رشد به ترتیب 255، 76، 67 و 29 درصدی، سریع‌ترین رشد را در میان تولیدکنندگان اسمارت‌فون در هند ثبت کرده‌اند. نکته جالب آن که 84 درصد از سهم بازار در اختیار پنج شرکت برتر سازنده اسمارت‌فون بوده که کانترپوینت آن را بالاترین میزان تاکنون می‌داند.

همان طور که اشاره شد، بازار اسمارت فون هند نه تنها در مقایسه با سال پیشین بلکه نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2018 شاهد رشد 7 درصدی بوده است. تحلیلگران کانترپوینت این رشد را حاصل گسترش برندهای چینی و راهبرد تهاجمی قیمت‌گذاری و پیشنهادات جذاب قیمتی به مصرف‌کنندگان می‌دانند. مطابق این گزارش، رشد بازار هند بیش از همه در بخش محصولات میان‌رده روی داده که در آن، برندهای چینی به دنبال ارائه ویژگی‌های گوشی‌های پرچمدار و قابلیت‌های سطح بالا در دستگاه‌های رده میانی هستند تا بتوانند کاربرانی را جذب کنند که به دنبال ارتقاء نخستین یا دومین گوشی هوشمند خود به محصولات پیشرفته‌تر هستند. به علاوه، کانال‌های فروش آنلاین هم ضمن تبدیل به پلتفرم مطلوب فروش، بر روند صعودی تقاضا اثرگذار بوده و سبب شده‌اند که این محصولات سریع‌تر به بازار معرفی شوند.

سهم بازار برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون در هند در سال 2019

تارون پاتاک (Tarun Pathak)، یکی از مدیران کانترپوینت، ضمن اشاره به پویایی بازار هند، بر این باور است که اگرچه نرخ رشد سالانه بازار گوشی‌های هوشمند هند برای نخستین بار در طول سالیان اخیر، یک رقمی بوده است، اما این کشور همچنان در مقایسه با اغلب بازارهای جهان دست‌نخورده به حساب می‌آید؛ چنان که ضریب نفوذ فناوری نسل چهارم در میان مشترکین هندی در حدود 55 درصد گزارش شده است. او در ادامه افزوده است:« انتظار داریم با گذشت زمان و به دلیل انتقال مداوم کاربران از فیچرفون‌ها به گوشی‌های هوشمند و گسترش تصاعدی ویژگی‌های کلیدی اسمارت‌فون‌ها در سطوح پایینی قیمتی که نتیجه رقابت شدید میان برندهای اصلی است، تقاضای بازار روند افزایشی خود را ادامه دهد. به علاوه، انتظار داریم که برندها استراتژی‌های خود را در چند سطح قیمتی طراحی کنند که مشارکت در اکوسیستم موبایل را در زمینه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات شامل می‌شود و به این ترتیب، فرصت‌های جدیدی در بخش‌های مختلف، مانند سرگرمی، بازی، خدمات مالی و غیره را ایجاد ‌کنند.»

آنشیکا جین (Anshika Jain)، تحلیلگر پژوهشی کانترپوینت نیز به فضای رقابتی بازار هند و نقش برندهای چینی در آن اشاره کرده است. به گفته او، سهم برندهای چینی در سال ۲۰۱۹ به رکورد ۷۲ درصدی دست یافته، در حالی که این رقم در سال پیش از آن، حدود ۶۰ درصد بوده است. در طول سال گذشته میلادی، تمام برندهای بزرگ چینی حضور خود را در کانال‌های فروش آنلاین و آفلاین گسترش دادند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار گیرند. به عنوان نمونه، شیائومی، Realme و وان‌پلاس تعداد مراکز فروش آفلاین خود را بیشتر کردند، در حالی که برندهایی مانند ویوو با عرضه اسمارت‌فون‌های سری Z و U کانال آنلاین خود را توسعه داده‌اند. سال ۲۰۱۹ همچنین پنجمین سالگرد حضور برخی تولیدکنندگان گوشی هوشمند در هند بوده که برخی از آنها نسبت به نخستین سال حضور کامل خود در این بازار، رشد فوق‌العاده‌ای را شاهد بوده‌اند. به طور مثال، شیائومی، ویوو و وان‌پلاس در طول چهار سال گذشته سهم بازار خود را به ترتیب ۱۵، ۲۴ و ۱۸ برابر کرده‌اند؛ امری که از بلوغ کافی تولیدکنندگان برای پیوستن به موج بعدی رشد و گسترش بیشتر در بازار هند حکایت دارد.

سهم بازار برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون در هند در سه‌ماهه چهارم سال 2019

بر اساس گزارش کانترپوینت، رشد عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار هند در حالی رقم خورده است که بازار گوشی‌های ساده یا فیچرفون‌ها بازار در یک سال اخیر با کاهش 42 درصدی و در سه‌ماهه پایانی 2019 با کاهش 38 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رویارو بوده است. این روند نزولی بیش از همه در پی کاهش عرضه محصولات جدید از سوی اپراتور هندی Reliance Jio روی داده است. با وجود این، میزان عرضه سالانه تولیدکنندگانی همچون itel، Lava، نوکیا و Micromax رشد سالانه را تجربه کرده است. در واقع، در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019، شرکت itel برترین تولیدکننده فیچرفون بوده و سامسونگ و Lava پس از آن در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. البته تمام برندهای اصلی حاضر در بازار هند اینک می‌کوشند آن دسته از محصولات خود را گسترش دهند که در بخش قیمتی میانی تا بالا قرار دارند؛ بازه‌ای که به احتمال زیاد، سریع‌ترین رشد را در سال 2020 به ثبت خواهد رساند.

در گزارش کانترپوینت عملکرد تولیدکنندگان برتر اسمارت‌فون کشور هند در طول سال میلادی گذشته مورد تحلیل قرار گرفته که در ادامه آن را مرور خواهیم کرد.

شیائومی

این شرکت با توسعه کانال‌های فروش آفلاین و عملکرد قدرتمند سری Redmi Note به رشد سالانه 7 درصدی در فصل چهارم و رشد 5 درصدی در کل سال 2019 دست یافت. در حال حاضر هند بزرگترین بازار محصولات شیائومی به حساب می‌آید که حتی بازار خانگی یعنی چین را نیز در سال 2019 پشت سر گذاشته است. با این حال، نرخ رشد عرضه شیائومی در سال گذشته تک رقمی بوده، چرا که تعداد دستگاه‌های فعال این شرکت در هند افزایش یافته و شیائومی با حضور گسترده در بازار، بخش عمده‌ای از تقاضای موجود را پاسخ گفته است. از این رو شیائومی در سال 2020 نیازمند راهبردهای ویژه‌ای است تا بتواند ضمن حفظ مشتریان فعلی، تعداد مصرف‌کنندگان محصولات خود را افزایش دهد.

Redmi Note 10

ویوو

شرکت چینی با تکیه بر عملکرد خوب گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه خود موفق به ثبت رشد سالانه 76 درصدی در کل سال 2019 و 132 درصدی در سه‌ماهه پایانی این سال شده است. ویوو با به‌کارگیری موفق کانال‌های فروش آنلاین و عرضه تهاجمی گوشی‌های سری S با ویژگی‌های جدید در بخش آفلاین، حضور خود را در بازه قیمتی 15 تا 20 هزار روپیه (250 تا 300 دلار) تثبیت کرده است. به همین سبب، ویوو توانسته برای نخستین بار در بازار اسمارت‌فون هند به جایگاه دوم دست یابد.

سامسونگ

عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سه‌ماهه چهارم 2019 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تغییر چندانی نداشته، اما عملکرد آن در کل سال 2019 در مقایسه با سال 2018 با افت 5 درصدی همراه بوده است. یکی از عوامل رشد کمپانی کره‌ای در فصل گذشته را می‌توان به ارتقای گوشی‌های سری‌ A و M این شرکت (M30s ،A30s ،A50s و A20s) مرتبط دانست. در واقع، این نخستین بار است که سامسونگ به طور کامل سبد جدیدی از محصولات را با هدف کانال‌های مختلف فروش ارائه می‌دهد؛ به این ترتیب که اسمارت‌فون‌های سری A را در کانال‌های آفلاین و سری M را در بخش آنلاین عرضه کرده است. البته این سیاست جدید نیازمند استحکام تعهدات و سرسختی بیشتر برای حفظ روند عرضه خواهد بود.

Samsung Galaxy A50s

اوپو

مطابق گزارش کانترپوینت، میزان عرضه محصولات اوپو در سه‌ماهه چهارم 2019 دو برابر شده است؛ رشدی که بیش از همه از تقاضای زیاد برای اسمارت‌فون A5s در بخش مقرون‌به‌صرفه و عملکرد مناسب گوشی‌های A9 2020 و A5 2020 (که به تازگی ارائه شده‌اند) در بخش آفلاین سرچشمه گرفته است. اوپو اینک با معرفی محصولات تازه‌ای از سری Reno، به صورت جدی خود را برای حضور در بازه‌های قیمتی بالاتر آماده می‌کند.

Realme

شرکت چینی در سال 2019 شاهد رشد 255 درصدی در بازار هند بوده است. رشد چشمگیر Realme در اثر استراتژی تهاجمی شرکت برای خلق مزایای رقابتی محقق شده و محصولاتی را با زبان طراحی نیرومند و مجهز به ویژگی‌هایی در بر می‌گیرد که برای نخستین بار در صنعت اسمارت‌فون به کار گرفته‌ شده‌اند. این مسأله بیش از همه در میان طیف مصرف‌کنندگان جوان‌تر با استقبال مواجه شده است که به دنبال تناسب بهای پرداختی با ارزش کالا هستند. Realme همچنین در میانه اکتبر سال گذشته میلادی، با معرفی نخستین اسمارت‌فون پرچمدار خود یعنی X2 Pro وارد بخش محصولات پیشرفته شده که در همان ابتدای کار فروش قدرتمندی را تجربه کرده است.

Realme X2 Pro

گروه Transsion

گروه Transsion (شامل Itel ،Infinix و Tecno)، در چهارمین فصل سال گذشته میلادی، به بالاترین سهم خود در بازار هند تاکنون دست یافته است. Transsion در شهرهای رده سوم و چهارم و مناطق روستایی هند عملکرد نیرومند خود را حفظ کرده است. در این میان، Itel برترین تولیدکننده اسمارت‌فون در پایین‌ترین سطح قیمتی یعنی زیر 4 هزار روپیه (معادل حدود 60 دلار) بوده است، در حالی که Tecno و Infinix، با ارائه ویژگی‌های جذابی همچون نمایشگرهای 6.6 اینچی، نسبت تصویر 20:9، باتری 5 هزار میلی‌آمپر‌ساعتی و موارد دیگر، رشد سالانه را در بازه قیمتی 6 تا 10 هزار روپیه (86 تا 142 دلار) تجربه کرده‌اند.

اپل

غول کوپرتینویی یکی از شرکت‌هایی بوده که در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019، سریع‌ترین رشد را در میان تولیدکنندگان اسمارت‌فون بازار هند تجربه کرده‌اند. این رشد در پی کاهش قیمت چندباره گوشی‌های آیفون XR به لطف تولید آنها درون مرزهای هند، حاصل شده است. به علاوه، در سال گذشته میلادی اسمارت‌فون‌های جدید اپل یعنی آیفون‌های سری 11 سریع‌تر از همیشه با قیمت‌‌گذاری تهاجمی و راهبرد مناسب فروش در بازار هند عرضه شدند. در واقع، سری جدید آیفون‌های اپل، به ویژه آیفون 11 با قیمت پایین‌تری نسبت به iPhone XR در سال 2018 معرفی شدند و به این ترتیب، اپل توانست در فصل جشن و دوره معرفی محصولات جدید‌، سهم بازار خود را ارتقاء بخشد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا