پیش‌بینی گارتنر از فروش جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 – رشد به بازار برمی‌گردد

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گارتنر Gartner ، نسل پنجم 5G
واحد خبر mobile.ir : در سال 2019، فروش جهانی اسمارت‌فون با 2 درصد افت مواجه شد؛ از سال 2008 این اولین بار بود که پس از 11 سال رشد، بازار چنین افتی را تجربه می‌کرد. اما ظاهرا 2020 سال خوش‌یمنی برای بازار جهانی اسمارت‌فون خواهد بود. مؤسسه تحقیقاتی گارتنر روز سه‌شنبه 28 ژانویه 2020 (8 بهمن 1398)، با انتشار گزارشی در وب‌سایت اصلی مؤسسه، پیش‌بینی خود را از فروش جهانی اسمارت‌فون در سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، انتظار می‌رود فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2020، با 3 درصد رشد نسبت به سال قبل، به 1.57 میلیارد دستگاه برسد. بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل این رشد، عرضه گسترده اسمارت‌فون‌های نسل پنجم در سال جاری میلادی خواهد بود.

شاید رشد سالانه 3 درصدی، موفقیت چندان بزرگی به نظر نرسد، اما پس از چند سال رکود و افتی که به دنبال آن حادث شد، یک پیروزی کوچک هم در چنین وضعیتی ارزشمند است. به گفته آنت زیمرمن (Annette Zimmermann)، معاون پژوهشی گارتنر، 2019 سال چالش‌برانگیزی برای فروشندگان اسمارت‌فون بود. مهم‌ترین علت این پدیده، عرضه بیش از حد اسمارت‌فون‌های رده‌بالا در بازارهای توسعه یافته و طولانی‌تر شدنِ چرخه جایگزینی در تمام رده‌های بازار است. اما انتظار می‌رود در سال 2020، با معرفی پوشش شبکه 5G در کشورهای بیشتر، جهش مجددی را در بازار شاهد باشیم. همچنین، پیش‌بینی می‌شود کاربرانی که خرید اسمارت‌فون خود را به امید کاهش قیمت‌ها، تا سال 2020 به تعویق انداخته بودند، امسال اقدام به خرید نمایند.

کاربران زیادی هستند که هنوز دیوایس‌های 4G قدیمی خود را ارتقا نداده‌اند زیرا منتظرند گوشی‌های 5G مقرون به صرفه وارد بازار شوند. به لطف تراشه‌های میان‌رده مجهز به 5G کوالکام –اسنپ‌دراگون‌های 765 و 765G – گوشی‌های نسل پنجم با قیمت‌های مناسب در راهند. به احتمال زیاد، پرچمدارهایی که در آینده نزدیک با اسنپ‌دراگون 865 وارد بازار می‌شوند، توانایی اتصال به شبکه‌های 5G را خواهند داشت.

طبق برآورد گارتنر، فروش گوشی‌های 5G در سال 2020 به 221 میلیون خواهد رسید؛ یعنی چیزی حدود 12 درصد از کل گوشی‌های به فروش رسیده. کارشناسان گارتنر بر این باورند که در سال 2021، فروش اسمارت‌فون‌های نسل پنجم با افزایش بیش از 2 برابری، به 489 میلیون دستگاه بالغ می‌شود. زیمرمن در این رابطه می‌گوید: «تجاری‌سازی گوشی‌های 5G در سال 2020 شتاب خواهد گرفت. گوشی‌های 5G با قیمت زیر 300 دلار معرفی شده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود طی این دوازده ماه، رشد فروش گوشی‌های 5G از گوشی‌های 4G هم فراتر رود.»

فروش اسمارت‌فون به کاربران نهایی در مناطق مختلف جغرافیایی در فاسله سال‌های 2019 تا 2021 (فروش به هزار عدد)

از منظر جغرافیایی، مناطقی چون خاور میانه و شمال آفریقا با 5.9 درصد، بازار توسعه یافته آسیا/اقیانوسیه با 5.7 درصد و بازار چین بزرگ (شامل چین، تایوان و هنگ‌کنگ) با 5.1 درصد، بیشترین میزان رشد فروش اسمارت‌فون را خواهند داشت.

تقاضای قدرتمند برای گوشی‌های 5G، در کنار انتظارات برای عرضه نخستین آیفون‌های نسل پنجمِ اپل، تقاضا برای خرید اسمارت‌فون را – به ویژه در بازارهای آسیا/اقیانوسیه و چین بزرگ – افزایش خواهد داد. از لحاظ میزان فروش، مناطقی نظیر چین بزرگ و بازار نوظهور آسیا/اقیانوسیه به ترتیب با فروش 432.3 میلیون و 376.8 میلیون دستگاه، رتبه‌های اول و دوم جهانی خود را در سال 2020 نیز حفظ خواهند کرد.

به گفته خانم زیمرمن، در کنگره جهانی موبایل امسال، دیوایس‌های 5G (چه ارزان و چه گران‌قیمت) در کانون توجهات خواهند بود که البته برخی از آنها پیش از این رویداد، معرفی می‌شوند. عمده تمرکز فروشندگان به این دو مورد مربوط خواهد شد: دسترسی به 5G و ارتقای تکنولوژی دوربین در دیوایس‌ها. ناگفته نماند، به اعتقاد برخی کارشناسان، ممکن است 5G یک راه‌حل موقت باشد، زیرا بدون تغییر اساسی در شکل و کارکرد گوشی‌ها، بعید است فروش اسمارت‌فون در سال‌های آینده با رشد چشمگیری همراه شود.

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا