معرفی سنسور 16 مگاپیکسلی جدید آمنی‌ویژن؛ مجهز به HDR زیگزاگی و PDAF

نمایش خبر

تاریخ : 1396/4/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، آمنی‌ویژن OmniVision ، دوربین Camera ، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز Phase Detection Auto Focus ، OmniVision OV16B10

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آمریکایی آمنی‌ویژن (OmniVision) از جمله شرکت‌های صاحب‌نام در عرصه طراحی و تولید محصولات و تکنولوژی‌های تصویربرداری است که محصولاتش در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها (از اسمارت‌فون و نت‌بوک گرفته تا دوربین‌های امنیتی و تجهیزات پزشکی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کمپانی در روز سه‌شنبه 27 ژوئن 2017 (6 تیر 1396) از تولید جدیدترین محصولش – که یک سنسور دوربین است – در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد. طبق ادعای شرکت سازنده، این سنسور قدرتمند – که OmniVision OV16B10 نام گرفته – دارای وضوح بالا بوده و برای استفاده در اسمارت‌فون‌های پرچمدار آینده طراحی شده است. در ادامه، جزییات بیشتری از مشخصات فنی و امکانات این سنسور جدید را ملاحظه می‌فرمایید.

Introducing OmniVision OV16B10 16MP Camera Sensor

سنسور جدید بر پایه نسل دوم معماری پیکسلی PureCel Plus-S – که تکنولوژی اختصاصی خود کمپانی است – ساخته شده و اندازه پیکسل‌های آن در حد 1.12 میکرون ذکر شده است. وضوح این سنسور 16 مگاپیکسل است و لذا برای استفاده در پرچمدارهایی که جایگزین اسمارت‌فون‌هایی با دوربین‌های 13 مگاپیکسلی خواهند شد، ایده‌آل به نظر می‌رسد. سنسور جدید آمنی‌ویژن به "فوکوس خودکار تشخیص فاز" – یا در اصطلاح PDAF – و همچنین تصویربرداری با حساسیت بالا مجهز شده و از این رو، می‌تواند هم در سیستم‌های 2 دوربینه به کار رود و هم در سیستم‌های تک‌دوربینه.

یکی از قابلیت‌های داخلی این سنسور آن است که می‌تواند فریم‌ها را همگام‌سازی کرده و در صورت استفاده در ماژول‌های 2 دوربینه، توانایی "سویچ کردن بین زمینه‌ها" – یا در اصطلاح context switching – را داراست. به علاوه، این سنسور از یک رابط ژیروسکوپی نیز بهره‌مند است که می‌تواند داده‌های حرکتی – که از ژیروسکوپ خارجی گرفته می‌شود – را همگام‌سازی نماید. این ویژگی باعث می‌شود سنسور OV16B10 در گرفتن عکس و ویدئو از قدرت تثبیت دقیقی برخوردار باشد.

همانطور که گفته شد، سنسور جدید آمنی‌ویژن به "فوکوس خودکار تشخیص فاز" (PDAF) مجهز است. در مقایسه با "فوکوس خودکار تشخیص کنتراست" – که در حال حاضر کمی قدیمی شده – PDAF نه تنها دقیق‌تر است، بلکه سرعت بالاتری نیز دارد. همچنین معماری PDAF جدید در این سنسور، در مقایسه با سنسورهای مشابه پیشین، بهبود یافته که در نتیجه این امر حساسیت آن بیشتر شده و امکان فوکوس خودکار با دقت بالا را در شرایط کم‌نور فراهم می‌کند.

Introducing OmniVision OV16B10 16MP Camera Sensor

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در سنسور OV16B10 پیش‌بینی شده، قابلیتی به نام zHDR است. zHDR کوتاه‌شده zigzag High Dynamic Range و به معنی "دامنه دینامیکی بالای زیگزاگی" بوده و در اثر نوردهی کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت در یک تک‌فریم به دست می‌آید. در مقایسه با HDR مبتنی بر فریم – که در سایر سنسورها شاهد آن هستیم – اضافه کردن zHDR به سنسور جدید آمنی‌ویژن، دامنه دینامیکی را افزایش داده و در عین حال اثر هاله – یا در اصطلاح ghosting – را به حداقل می‌رساند. در نتیجه، سنسور دوربین می‌تواند پیش‌نمایش‌های زنده گرفته و در حالت HDR فیلم‌برداری کند. به علاوه، می‌توان در حالت برداشت تک‌عکس (single-shot) بدون وقفه شاتر، عکس‌های HDR با رزولوشن کامل برداشت کرد.

سنسور جدید آمنی‌ویژن از چندین رزولوشن و فریم‌ریت‌ مختلف پشتیبانی می‌کند، از جمله:

• ویدئوی 16 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم در ثانیه و با استفاده از قابلیت zHDR

• ویدئوهای 4K (یا UHD) و 2K (یا QHD) با سرعت 60 فریم در ثانیه

• ویدئوی 1080p (یا FHD) با سرعت 120 فریم در ثانیه

• ویدئوی 720p (یا HD) با سرعت 120 فریم در ثانیه

در پایان گفتنی است سنسور OV16B10 در حال حاضر فقط به‌صورت آزمایشی در دسترس بوده و تولید انبوه آن از سه‌ماهه پایانی سال 2017 آغاز خواهد شد.  

منبع : OmniVision


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا