همکاری سامسونگ با Dolnsys برای تولید شیشه‌های فوق‌نازک خم‌شونده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/8/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Samsung Galaxy Fold ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : پس از تأخیر در عرضه گلکسی فولد سامسونگ، تردیدهایی درباره مقاومت نمایشگر این گوشی به وجود آمد. اما سرانجام این شرکت با انجام برخی اصلاحات، نخستین گوشی خم‌شونده خود را در ماه سپتامبر وارد بازار کرد که با فروش خوبی هم مواجه شد. اما این اواخر، شایعاتی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه سامسونگ قصد دارد در ساخت گوشی‌های خم‌شونده، به جای استفاده از کاورهای پلاستیکی از شیشه حرارت‌دیده واقعی استفاده کند. شاید با خود می‌گویید، شیشه نمی‌تواند خم شود. اما شیشه‌های فوق نازک و فوق بادوام از این قابلیت برخوردارند. در همین زمینه، سامسونگ از امضای قراردادی طولانی‌مدت و انحصاری با یک شرکت کره‌ای به نام Dolnsys خبر داد.

در گوشی هوشمند گلکسی فولد، لایه‌ای انعطاف‌پذیر از جنس پلی‌ایمید (PI) روی نمایشگر قرار گرفته است. این لایه مستعد نمایش خط و خش بوده و مثل شیشه شکیل نیست. به عبارت دقیق‌تر، این لایه جزئی از خود نمایشگر گوشی به حساب آمده و صرفا پوشش محافظ صفحه نیست، لذا اگر کسی اقدام به برداشتن این لایه نماید، در نهایت به نمایشگر آسیب جدی خواهد زد. به همین دلیل سامسونگ در نسخه تصحیح شده جدید گلکسی فولد آن را تا زیر فریم گوشی ادامه داد و همین موجب شد تا عرضه گلکسی فولد به تأخیر بیفتد. لازم به ذکر است، این لایه پلی‌ایمیدی محصول کمپانی ژاپنی "سومی‌تومو" (Sumitomo) بوده و با توجه به منازعات تجاری ادامه‌دار بین کره و ژاپن، صادرات آن به کره با محدودیت‌های شدیدی مواجه شده است. با توجه به اینکه این لایه پلی‌ایمید، بخش جدایی‌ناپذیری از نمایشگر گلکسی فولد محسوب می‌شود، تولید این گوشی خاص بدون آن با مشکل اساسی روبرو می‌شود.

برای حل این مشکل سامسونگ تصمیم گرفته تا لایه پلی‌ایمید را با شیشه جایگزین کند. در این میان، سامسونگ کمپانی کره‌ای Dolnsys را انتخاب کرده و با امضای قراردادی انحصاری، تمام تولیدات این کمپانی را از آن خود کرده است. این شرکت – که در سال 2010 تأسیس شد – به تولید شیشه های حرارت‌دیده فوق نازک (موسوم به UTG) پرداخته و در حال حاضر با ظرفیت تولید حدود 500 هزار واحد شیشه در ماه به کار خود ادامه می‌دهد؛ شیشه‌هایی که می‌توانند بدون شکستن خم شوند. به موجب این قرارداد، سامسونگ متعهد شده تا 12 میلیارد وان در این شرکت سرمایه‌گذاری کند. طبق برخی گفته‌ها، این سرمایه‌گذاری در آینده بیشتر خواهد شد تا Dolnsys بتواند با گسترش تأسیسات خود در کره و ساخت کارخانه‌های جدید در ویتنام، ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

در حال حاضر، تولید انبوه شیشه‌های فوق نازک توسط Dolnsys آغاز شده است. این شیشه‌ها ضخامتی کمتر از 100 میکرون داشته و طبق برخی گزارش‌ها، تکنولوژی Dolnsys به‌قدری پیشرفته است که می‌تواند آن را به 30 میکرون (یعنی کمتر از ضخامت تار موی انسان) نیز برساند. به این ترتیب، سامسونگ می‌تواند در تولید گوشی هوشمند خم‌شونده، لایه پلی‌ایمید را کنار گذاشته و با استفاده از این شیشه، دوام گوشی را تا حد چشم‌گیری بهبود ببخشد. لازم به ذکر است، نمایشگر تاشو گران‌قیمت‌ترین قطعه یک اسمارت‌فون خم‌شونده بوده و با توجه به انحصاری بودن تولیدات Dolnsys برای سامسونگ، این شرکت می‌تواند از شیشه‌های فوق‌نازک در تولید سایر محصولات خود (مثل لپ‌تاپ، تبلت و ...) نیز بهره بگیرد. ناگفته نماند، سامسونگ با امضای این قرارداد، خود را از شرکت‌های چینی مشغول در این زمینه، جلوتر نگه داشته است.

به گفته برخی کارشناسان، سامسونگ در سال آینده میلادی چیزی حدود 5 تا 6 میلیون گوشی هوشمند خم‌شونده را وارد بازار خواهد کرد. به احتمال فراوان، در ساخت گلکسی فولد 2 – که ظاهرا در بهار به بازار می‌آید – از شیشه‌های فوق‌نازک Dolnsys استفاده خواهد شد.

منبع : ETNews