پتنت سامسونگ برای اسمارت‌فونی با قابلیت خم شدن دوطرفه

نمایش خبر

تاریخ : 1398/6/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : عرضه نشدن گلکسی فولد سامسونگ و Mate X هواوی در زمان تعیین‌شده احتمالا باعث نومیدی بسیاری از دنبال‌کنندگان فناوری‌های نوآورانه در عرصه اسمارت‌‌فون شده است. گزارش‌ها از آن حکایت دارد که هواوی در نهایت بازه زمانی میان سپتامبر تا نوامبر 2019 را برای عرضه نخستین گوشی خم‌شونده خود تعیین کرده است. سامسونگ نیز ظاهرا گلکسی فولد را پس از برطرف کردن مشکلات سخت‌افزاری بالاخره در ماه آینده میلادی وارد بازار خواهد نمود. اما عرضه گلکسی فولد به معنای آن نیست که این کمپانی از ارائه پتنت‌ها و طرح‌های جدید برای اسمارت‌فون‌های خم‌شونده دست برداشته است، چرا که این شرکت قصد دارد بخت خود را در همه طراحی‌های ممکن بیازماید.

Samsung Vertically Folding Phone Patent

به تازگی تصاویری از اسمارت‌فونی خم‌شونده مجهز به نمایشگر 6.2 اینچی از کمپانی ژاپنی شارپ منتشر شده که در راستای محور افقی تا می‌شود. به علاوه، دنیای گوشی‌های هوشمند چندی است در انتظار احیای سری خاطره‌انگیر RAZR موتورولا، این بار با طراحی خم‌شونده، به سر می‌برد. گزارش‌های خبری حاکی از آن است که این اسمارت‌فون در حالت تاشده به شکل مربعی کوچک است و زمانی که باز می‌شود به دستگاهی با صفحه‌نمایش کشیده تبدیل می‌گردد.

رسانه‌های کره‌ای هم مدتی است گزارش‌هایی درباره گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش 6.7 اینچی منتشر می‌کنند که سامسونگ قصد دارد به عنوان نسل بعدی گوشی‌های خم‌شونده خود معرفی کند و مثل RAZR به طور افقی تا می‌شود. غول کره‌ای چند ماه پیش هم پتنت دیگری برای گوشی انعطاف‌پذیر با طراحی تاشو منتشر کرده بود و احتمال دارد کنگره جهانی موبایل 2020 را برای نمایش گوشی خم‌شونده جدید خود برگزیند.

Samsung Vertically Folding Phone Patent

گلکسی فولد نخستین گوشی خم‌شونده سامسونگ بود که در روز 20 فوریه سال جاری میلادی (1 اسفند 1397) از آن رونمایی شد. این اسمارت‌فون که به شکل کتاب طراحی شده، در حالت تبلت از نمایشگر 7.3 اینچی بهره می‌برد و پس از خم شدن به داخل، به گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش خارجی 4.6 اینچی تبدیل می‌شود. به تازگی پتنت جدیدی از بخش Samsung Display کمپانی سامسونگ با عنوان «دستگاهی خم‌شونده و روش‌هایی برای کنترل آن» خبرساز شده که به نظر می‌رسد به قصد رقابت با RAZR، اولین گوشی تاشونده موتورولا، طراحی شده است. این حق اختراع در روز 31 ژانویه 2019 به ثبت رسیده و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) آن را در روز 8 آگوست 2019 (17 مرداد 1398) منتشر کرده است. وب‌سایت هلندی LetsGoDigital نیز بر اساس این پتنت مجموعه‌ای از مدل‌های فرضی را ارائه کرده که نشان می‌دهد طراحی جدید احتمالا در واقعیت چگونه کار خواهد کرد.

پیش از هر چیز باید بدانید که پتنت جدید سامسونگ، نه حق ثبت اختراع طراحی بلکه یک پتنت ابزاری (utility patent) است، به این معنا که جنبه‌های مرتبط با طراحی آن می‌تواند تغییر کند. این اسمارت‌فون خم‌شونده دارای صفحه‌نمایشی کشیده و مکانیزم کشویی دوجهته است و صفحه‌نمایش آن به لطف بهره‌مندی از لولایی انعطاف‌پذیر، می‌تواند هم به داخل و هم به خارج خم شود. البته این محصول نخستین اسمارت‌فونی نخواهد بود که می‌تواند به دو طرف خم شود. در پتنت‌های اخیر کمپانی چینی شیائومی در زمینه گوشی خم‌شونده نیز چنین قابلیتی برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

Samsung Vertically Folding Phone Patent

نمایشگر کشیده این دستگاه برای خواندن کتاب یا مرور صفحات طولانی وب کاملا مناسب است. به علاوه، این صفحه‌نمایش از اجرای همزمان دو اپلیکیشن پشتیبانی می‌کند، به نحوی که یکی از برنامه‌ها در بخش بالایی نمایشگر و اپ دیگر در بخش پایینی اجرا می‌شود.

به‌کارگیری لولای گسترده در اسمارت‌فون توصیف‌شده امکان خم شدن آن را در چندین نقطه فراهم می‌سازد. در حالت عادی بخش جلویی و پشتی طول یکسانی دارند، اما به لطف ساختار کشویی دوجهته لولا، می‌توان طول بخش جلویی و پشتی را برای استفاده از دوربین و اسپیکرهای تعبیه‌شده تغییر داد. هنگامی که اسمارت‌فون در وضعیت خم‌شده قرار دارد، انجام کارهایی مانند پخش موزیک و مشاهده notificationها به کمک صفحه‌نمایشی کوچک با قطر یک اینچ امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین پس از خم شدن گوشی به خارج، دوربین اصلی می‌تواند نقش دوربین سلفی را هم بر عهده داشته باشد؛ راهکاری هوشمند که هزینه تولید کمتری نیز برای سامسونگ خواهد داشت. سیستم دوربین این دستگاه نیز در پشت گوشی قرار دارد. اگر چه در تصاویر منتشرشده تنها یک دوربین به چشم می‌خورد، اما بر اساس توضیحات پتنت، دستگاه می‌تواند مجهز به چند دوربین باشد.

گوشی‌های پرچمدار و حتی برخی اسمارت‌فون‌های میان‌رده سامسونگ، دست کم از سه دوربین بهره می‌برند. برای گلکسی فولد نیز 6 دوربین در نظر گرفته شده است که سه دوربین بخش پشتی به طور عمودی در راستای یکدیگر قرار دارند. از این رو، اگر این پتنت اجرایی شود می‌توان انتظار داشت که به بیش از یک دوربین مجهز باشد و شاید مشابه گلکسی S10 5G و گلکسی Note10+، چهار دوربین در ساختار آن به کار رود.

گوشی خم‌شونده آینده سامسونگ مجهز به قابلیت تشخیص حرکت کشویی است و رابط کاربری می‌تواند بر اساس نحوه خم شدن دستگاه به راحتی با وضعیت جدید سازگار گردد. نکته جالب آن که این اسمارت‌فون از قلم stylus نیز پشیتبانی خواهد کرد. به علاوه، اگر کاربر بخواهد گوشی را در جیب خود قرار دهد، برای جلوگیری از ضربه و خراشیدگی، می‌تواند آن را به نحوی خم کند که صفحه‌نمایش در بخش درونی دستگاه قرار گیرد.

مهم‌ترین نکته‌ای که دستگاه اشاره‌شده در این پتنت را از محصول آینده موتورولا متمایز می‌سازد، سازوکار خم شدن آن است که فضای بیشتری برای حرکت در اختیار لولا قرار می‌دهد. به این ترتیب نمایشگر اسمارت‌فون ظاهرا می‌تواند به سمت داخل و خارج، نیز خم شود.

Samsung Vertically Folding Phone Patent

با گذشت زمان، حق اختراع‌های ثبت‌شده برای گوشی‌های خم‌شونده پیچیده‌تر می‌شود. در پتنت‌های پیشین با دستگاه‌هایی روبه‌رو بودیم که صفحه‌نمایش آنها می‌توانست به داخل یا خارج تا شود اما استفاده از لولاهای انعطاف‌پذیر مزیت بزرگی در این عرصه است و سبب شده که اسمارت‌فون‌های خم‌شونده به هر دو طرف تا شوند.

این طرح مفهومی علاوه بر نوآورانه بودن هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد سامسونگ در حال کار کردن روی انواع فاکتور فرم‌های ممکن برای طراحی اسمارت‌فون‌های خم‌شونده است. گوشی‌هایی با نمایشگر خم‌شونده راهی به سوی آینده در این صنعت هستند؛ مسیری پر پیچ و خم که با وجود چندین بازیگر اصلی هنوز نمونه‌ای واقعی و بدون عیب را به بازار عرضه نکرده‌ است. البته در این خصوص نیز همچون همیشه نباید از یاد برد که این گواهی صرفا یک پتنت است و ضمانت اجرایی قطعی برای عملی شدن آن وجود ندارد. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا