سامسونگ نمونه اولیه اسمارت‌فون خم‌شونده خود را به نمایش گذاشت

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، گوشی تاشو Foldable Phone ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : سازندگان گوشی هوشمند چندین سال است که برای ساخت اسمارت‌فونی خم‌شونده با طراحی ارگونومیک تلاش می‌کنند. شاید بتوان سامسونگ را فعال‌ترین کمپانی در این زمینه دانست که مدت‌هاست در پی ساخت اسمارت‌فونی خم‌شونده است و چندین پتنت را در این زمینه به ثبت رسانده است. حال به نظر می‌رسد رویای دیرینه این کمپانی کره‌ای سرانجام محقق شده است. سامسونگ در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود موسوم به SDC 2018 که به تازگی در روز‌های هفتم و هشتم نوامبر 2018 (16 و 17 آبان 1397) در سان‌فرانسیسکو برگزار شد، از تولید و عرضه گوشی خم‌شونده در ماه‌های آینده خبر داده است.

Samsung Bendable Phone with Infinity Flex Display

مدیران سامسونگ سال‌هاست که از برنامه‌های خود برای ارائه اسمارت‌فون‌های انعطاف‌پذیر سخن می‌گویند و حق اختراع‌های متعددی را در این زمینه به ثبت رسانده‌اند. این شرکت حدود پنج سال پیش در CES 2013 صفحه‌نمایشی انعطاف‌پذیر را معرفی کرد که با فناوری OLED ساخته شده بود. معرفی این دستگاه جدید مجهز به صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر در شرایط خاصی صورت گرفته که میزان فروش گوشی‌های اپل و سامسونگ کاهش یافته و بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در دوره رکود به سر می‌برد. در سال 2015، درخواست پتنتی از سوی سامسونگ منتشر شد که در آن به راهکارهایی برای ساخت گوشی تاشو با قابلیت تبدیل به تبلت اشاره شده بود. همچنین منابع خبری از ساخت اسمارت‌فون تاشویی با نام رمز Project Valley توسط سامسونگ خبر داده بودند. به علاوه، این شرکت کره‌ای پتنت‌های مختلفی را درباره روش‌های تولید گوشی خم‌شونده ثبت کرده است که از میان آنها می‌توان به استفاده از پنل OLED انعطاف‌پذیر و طراحی لولاهای جدید اشاره کرد.

در اسمارت‌فون خم‌شونده سامسونگ از فناوری جدیدی برای نمایشگر استفاده شده کهInfinity Flex Display نام دارد و امکان باز و بسته شدن‌ مداوم، بدون خرابی گوشی را فراهم می‌کند. سامسونگ برای ساخت صفحه‌نمایش این گوشی از تکنولوژی پنل خمشی (panel bending) استفاده کرده است. این کمپانی با به‌کارگیری پلیمری پیشرفته، لایه محافظ جدیدی را ابداع کرده که در عین انعطاف‌پذیری، با دوام است. همچنین برای اطمینان از یکپارچه بودن و در کنار هم باقی ماندن نمایشگر گوشی در وضعیت‌های باز و بسته، از چسب قابل انعطاف مخصوصی استفاده شده است. گفته می‌شود که این صفحه‌نمایش بسیار نازک، با دوام و انعطاف‌پذیر است و در ساختار آن قطبنده‌های (polarizer) جدیدی به کار رفته است.

Samsung Bendable Phone with Infinity Flex Display

سامسونگ در این کنفرانس نمونه اولیه‌ای از نخستین گوشی خم‌شونده خود را به نمایش گذاشته که اندازه آن در نگاه اول قدری بزرگ به نظر می‌رسد؛ هر چند همچنان می‌توان آن را به راحتی در جیب جای داد. محصول جدید در هنگام بسته شدن، دقیقا مشابه یک اسمارت‌فون معمولی به نظر می‌رسد و پوشش روی آن موسوم به Cover Display اطلاعاتی از قبیل وضعیت آب و هوا و زمان را نشان می‌دهد. پس از باز شدن محصول، Cover Display خاموش شده و به رنگ مشکی در می‌آید و دستگاه به تبلت کوچکی با صفحه‌نمایش 7.3 اینچی و احتمالا نسبت تصویر 4.2:3 تبدیل می‌شود. همچنین منابع خبری اعلام کرده‌اند که قطر نمایشگر این گوشی در وضعیت بسته 4.58 اینچ با نسبت تصویر 21:9 است. به علاوه، وضوح نمایشگر این گوشی در حالت بسته 840x1960 پیکسل با تراکم 420dpi خواهد بود.

سامسونگ در این کنفرانس علاوه بر معرفی فناوری Infinity Flex Display، از رابط کاربری جدید خود با نام One UI هم رونمایی کرده است. این رابط کاربری بناست جایگزین Samsung Experience شود که همزمان با اسمارت‌فون‌های گلکسی S8 و S8 پلاس در مارس 2017 معرفی شده بود. رابط کاربری جدید سامسونگ با تغییر حالت دستگاه از صفحه‌نمایش کوچک‌ به نمایشگر بزرگ‌، بدون هیچ وقفه‌ای خود را با وضعیت جدید سازگار می‌کند. به علاوه، کاربر می‌تواند به طور همزمان سه اپلکیشن را روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر اجرا نماید. قابلیتی که از آن با عنوان پنجره فعال چندگانه یا Multi Active Window یاد شده است. به نظر می‌رسد غول کره‌ای قصد دارد به زودی نسخه بتای این رابط کاربری را برای گلکسی اس9 یا نوت9 ارائه نماید.

Samsung Bendable Phone with Infinity Flex Display

ناگفته نماند که سامسونگ در ماه‌های اخیر همکاری نزدیکی با گوگل و انجمن توسعه اندروید داشته است و دیو برک (Dave Burke)، معاون ارشد اندروید، نیز اخیرا اعلام کرده که این سیستم‌عامل از دستگاه‌های تاشو پشتیبانی خواهد کرد.

سامسونگ تنها شرکتی نیست که به دنبال تولید گوشی‌های خم‌شونده بوده است. کمپانی‌هایی همچون اپل، مایکروسافت، هواوی، موتورولا، سونی و همچنین ال‌جی نیز مدت‌هاست که در حال توسعه نمونه‌هایی از اسمارت‌فون تاشو هستند. به طور مثال، سونی در سال 2011، دستگاهی را با نام Tablet P به بازار عرضه کرد که تبلتی کتابی با دو صفحه‌نمایش بود، اما این محصول چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت.

اگر چه زمان دقیق عرضه اسمارت‌فونی مجهز به صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر از سوی سامسونگ دقیقا مشخص نیست، اما اکثر کارشناسان از اوایل سال آینده میلادی و حتی کنگره جهانی موبایل در فوریه 2019، به عنوان زمان ارائه اسمارت‌فون خم‌شونده این شرکت یاد کرده‌اند. البته مدیران سامسونگ از تولید انبوه نمایشگرهای Infinity Flex در ماه‌های آینده خبر داده‌اند.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا