کانترپوینت: رشد سالانه 808 درصدی Realme در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/8/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، ریل‌می Realme ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : شاید تاکنون درباره اسمارت‌فون‌های Realme چیزی به گوش‌تان نرسیده باشد، اما اکنون زمان آن است که توجه بیشتری به محصولات این شرکت داشته باشید. این کمپانی چینی که در کنار وان‌پلاس، اوپو و ویوو یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ بزرگ BBK Electronics به شمار می‌رود، به تازگی با معرفی یکی از جدیدترین محصولات خود در پایتخت اسپانیا، گام بلندی به سوی فروش گوشی‌های هوشمند در اروپا برداشته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، با وجود رکود جهانی بازار اسمارت‌فون، Realme با عرضه بیش از 10 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2019 توانسته رشد سالانه چشمگیر 808 درصدی را ثبت کند.

اگر چه از آغاز فعالیت Realme تنها 18 ماه می‌گذرد، اما رشد سریع شرکت چندان دور از انتظار نبوده است؛ چرا که محصولات این برند حالا علاوه بر چین و آسیای جنوب شرقی، در بازارهای جدیدی همچون روسیه، هند و کشورهای اروپایی به فروش می‌رسند و به همین جهت، به نظر نمی‌رسد عملکرد قدرتمند این برند در کوتاه مدت روند کاهشی داشته باشد. Realme ابتدا کار خود را به عنوان زیربرند اوپو آغاز کرد و پس از گذشت چند ماه به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد. این برند در حال حاضر روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد زیرا حدود دو هفته پیش نخستین پرچمدار واقعی خود یعنی X2 Pro را وارد بازار چین کرده و قصد دارد آن را در اوایل نوامبر به کشورهای اروپایی و سپس در ماه دسامبر به هند عرضه نماید.

رشد فروش محصولات Realme در حالی رقم خورده که بازار گوشی‌های هوشمند در بازه زمانی جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی، هفتمین افت پیاپی را تجربه کرده است. در همین راستا اغلب شرکت‌های بزرگ تولیدکننده اسمارت‌فون نیز با افت عرضه مواجه شده‌اند. با این حال، شماری از برندها از جمله شیائومی و Tecno شاهد رشد بوده‌اند و همان طور که اشاره شد، گل سرسبد این شرکت‌ها، Realme بوده که بیش از 800 درصد رشد را تجربه کرده است. به این ترتیب، این کمپانی توانسته عنوان تولیدکننده اسمارت‌فون با سریع‌ترین رشد را در جهان از آنِ خود سازد و برای نخستین بار در جایگاه هفتم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند قرار گیرد. این در حالی است که Realme در سه‌ماهه سوم 2018 از نظر میزان عرضه اسمارت‌فون، طبق برآورد Counterpoint به مکان 47 بازار جهانی بسنده کرده بود.

سهم‌ بازار و جایگاه Realme از سه‌ماهه سوم 2018 تا سه ماهه سوم 2019

در فهرست ارائه‌دهندگان برتر گوشی هوشمند در فصل گذشته، سامسونگ در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن به ترتیب هواوی و اپل رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داد‌ه‌اند. در ادامه شرکت‌های چینی شیائومی، اوپو و ویوو نیز در مکان‌های چهارم تا ششم جدول برترین عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند قرار گرفته‌اند و Realme مقام هفتم را به دست آورده است.

مطابق گزارش کانترپوینت، مهم‌ترین بازارهای Realme کشورهای هند و اندونزی هستند و بیش از هشتاد درصد محصولات این کمپانی چینی در این دو کشور عرضه شده‌ است. Realme در فصل اخیر با داشتن 16 درصد از بازار هند، رتبه چهارم را در اختیار داشته که بیشترین سهم بازار کمپانی تاکنون دراین کشور محسوب می‌شود. کارشناسان کانترپوینت عقیده دارند که راهبرد تهاجمی Realme در کانال‌های فروش آنلاین، مسیر دستیابی به این موفقیت را هموار ساخته است؛ چنان‌که شرکت در سه‌ماهه سوم، برترین عرضه‌کننده آنلاین در فروشگاه اینترنتی Flipkart و دومین عرضه‌کننده برتر در سراسر بازار آنلاین هند بوده است.

در اندونزی نیز Realme با رشدی سریع به عرضه یک میلیون واحد در سومین فصل 2019 دست یافته است. این میزان فروش که در پی فروش قدرتمند گوشی‌های Realme C2 و Realme 3 در این کشور به دست آمده، راه را بر حضور فراگیرتر Realme در دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی خواهد گشود.

افزون بر این، در حال حاضر محصولات Realme در بیش از 20 کشور آسیایی و اروپایی عرضه می‌شود و احتمالا به زودی شاهد ارائه اسمارت‌فونی مبتنی بر 5G از این شرکت خواهیم بود که از چیپ‌ست‌های آتی سری 7 کوالکام بهره می‌برد.

نقطه قوت اصلی برند چینی، در اجرای سریع فرایندهای عملیاتی نهفته است. Realme ثابت کرده که می‌تواند به سرعت ویژگی‌های پیشرفته را در گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه به کار گیرد. به عنوان نمونه، این شرکت از معدود برندهایی است که قابلیت‌هایی همچون دوربین چهارگانه، نمایشگر 90 هرتزی، فناوری شارژ 50 واتی، دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، طراحی بریدگی به شکل قطره آب در بالای نمایشگر و نیز دوربین سلفی جهنده یا pop-up را در گوشی‌هایی با بازه قیمتی 100 تا 250 دلار به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند. امری با بازتاب مطلوب به ویژه در میان مصرف‌کنندگان جوان‌تر که به دنبال به دست آوردن امکانات بیشتر با هزینه کمتر هستند.

در مجموع به نظر می‌رسد بازاریابی دهان به دهان (word-of-mouth marketing)، پویش‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با مصرف‌کنندگان جوان، رشد این کمپانی را تسریع کرده است. به علاوه، نباید از یاد برد که Realme بیش از همه بر رویدادهایی همچون جشنواره‌های دانشجویی تکیه دارد و از این طریق می‌کوشد با مشتریان اصلی خود ارتباط مستقیم برقرار کند. از سوی دیگر پرهیز از برگزاری و حضور در رویدادهای بزرگ بازاریابی، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های این شرکت شده است.

عملکرد قوی Realme نشان می‌دهد که بازار جهانی اسمارت‌فون، با وجود چندین دوره طولانی رکود، همچنان زمینه رشد را داراست و با هدف‌‌گذاری صحیح در بازارهای منطقه‌ای، کانال‌های فروش و مصرف‌کنندگان می‌توان به ارقام رشد بالایی دست یافت. البته نکته مهمی که نباید از آن غافل شد، ارزش محصولات در نسبت با پول پرداخته‌شده است که در دوران رکود اقتصادی در سطح جهان عامل تاثیر‌گذاری به حساب می‌آید.

منبع : Counterpoint