معرفی کمپانی BBK – غول ناشناخته چینی سازنده vivo ،Oppo و وان‌پلاس

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/8/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : آیا با گروه فولکس‌واگن آشنا هستید؟ گروه فولکس‌واگن یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروسازی در دنیا محسوب می‌شود. برخی از برندهای معروف خودرو – مثل آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، اشکودا و بسیاری دیگر – زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن هستند. البته این پدیده فقط در صنعت خودرو نیست، بلکه در دنیای اسمارت‌فون‌ها نیز مشابه آن را داریم: کمپانی BBK Electronics. این شرکت چینی چند سالی است که با 3 برند متفاوت با نام‌های vivo ،Oppo و OnePlus اقدام به تولید گوشی‌های هوشمند نموده و هم‌اکنون یکی از غول‌های صنعت اسمارت‌فون تلقی می‌شود، هرچند که در ایران و خیلی کشورهای دیگر هنوز ناشناخته است. لذا در این مقاله قصد داریم بیشتر با این کمپانی بزرگ آشنا شده و ضمن بیان تاریخچه شکل‌گیری، به اهداف و برنامه‌های آن نیز بپردازیم.

Introducing BBK the Worlds Third Largest Smartphone Manufacturer

کمپانی BBK در سال 1995 توسط دوان یونگ‌پینگ (Duan Yongping) تأسیس شد. نام این شرکت از یک عبارت چینی با تلفظ Bu Bu Gao (به معنی "بالاتر با هر قدم") گرفته شده است. BBK کار خود را با تولید تلفن‌های سیمی و سپس فیچرفون آغاز کرد. این شرکت بعدها اقدام به تولید دستگاه‌های پخش MP3 ،CD و DVD و دیگر لوازم خانگی – مثل دستگاه تولید شیر سویا، اجاق القایی و دستگاه‌های جیبی مخصوص آموزش زبان انگلیسی و چینی – نمود. البته وقتی گوشی‌های هوشمند بر بازار حاکم شدند، BBK با مشکل مواجه شد و حتی دوان در مقطعی فکر تعطیلی شرکت را نیز در سر داشت. اما تأسیس شرکت Oppo پاسخ بهتری به این چالش بود. دوان در این رابطه به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «تولید تلفن همراه تصمیم من نبود. اما فکر کردم می‌توانیم در این بازار موفق باشیم.»

جالب است بدانید دوان یونگ‌پینگ قبل از تأسیس کمپانی BBK، با تولید کنسول‌های بازی در شهر گوانگ‌دونگ در چین وارد دنیای الکترونیک شد. این کنسول Subor نام داشت و به سبک کنسول‌های نینتندو طراحی شده بود. بعد از اینکه دوان از فروش این محصولات بیش از یک میلیارد یوان درآمد کسب کرد، تصمیم گرفت BBK را تأسیس کند.

دوان سال‌های زیادی را در ایالات متحده زندگی کرده است. وی در سال 2001 تصمیم گرفت به کالیفرنیا نقل مکان کرده و مبلغ فراوانی را در اپل سرمایه‌گذاری کند. بد نیست بدانید دوان در حال حاضر در شهر پالو آلتو واقع در ایالت کالیفرنیا ساکن است که از آنجا تا مقر جدید اپل در کوپرتینو (که به شکل بشقاب پرنده ساخته شده) مسافت زیادی نیست.

شاید مقایسه دوان یونگ‌پینگ با بیل‌گیتس مایکروسافت چندان درست نباشد، ولی می‌توان او را با وارن بافت (Warren Buffet)، بنیان‌گذار کمپانی Berkshire Hathaway قیاس کرد. دوان شخصیت خاصی دارد. او علاقه زیادی به بودن در جمع نداشته و بیشتر وقت خود را در تنهایی به سر می‌برد. همچنین، به ندرت با شبکه‌های خبری مصاحبه می‌کند. خبرگزاری بلومبرگ پس از ده سال تلاش، سرانجام موفق شد برای نخستین بار مصاحبه‌ای را با وی ترتیب دهد. عنوان این مصاحبه – که در 20 مارچ 2017 (30 اسفند 1395) منتشر شد – بسیار جالب است: "میلیاردر مرموز رمز سرنگون کردن اپل در چین را فاش کرد".

البته این رمز چندان هم پیچیده نیست. کمپانی‌های Oppo و Vivo (زیرمجموعه‌های BBK) اسمارت‌فون‌های خود را با امکانات جدید و مشخصات بالا و از همه مهم‌تر به قیمت پایین وارد بازار کردند (مثل کاری که شیائومی انجام داد). این تکنیک به خوبی جواب داد و حکمرانی اپل در بازار چین را به اتمام رساند. لازم به ذکر است اپل یک بیزنس جهانی داشته و قیمت محصولاتش را به خاطر شرایط اقتصادی کشورهای ضعیف‌تر (مثل چین و هند) پایین نخواهد آورد.

Introducing BBK the Worlds Third Largest Smartphone Manufacturer

البته طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC، شرکت BBK موفق شد شیائومی را نیز – که در سال 2016 متحمل افت سالانه 36 درصدی شد – در چین پشت سر بگذارد. شیائومی توانست با فروش اینترنتی اسمارت‌فون به سرعت رشد کند. اما مدل کسب‌وکار Oppo و Vivo متفاوت است، چرا که این دو برند از طریق عرضه گوشی در هزاران فروشگاه خرده‌فروشی در چین توانستند شبکه توزیع قدرتمندی را شکل دهند. در حال حاضر BBK Electronics با داشتن کارخانه‌هایی به مساحت 10 هکتار و نیروی کار بیش از 17 هزار نفر، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های چین و دنیا بوده و طبق برخی گزارش‌ها، پس از سامسونگ دومین تولید‌کننده عمده اسمارت‌فون در جهان به شمار می‌رود. در ادامه بیشتر با زیرمجموعه‌های این کمپانی آشنا می‌شویم.

Oppo

کمپانی Oppo در سال 2004 توسط دوان و تونی چن (Tony Chen)، مدیر عامل فعلی این شرکت، تأسیس شد. Oppo ابتدا کار خود را با تولید دستگاه‌های پخش DVD و Blu-ray آغاز کرد (که همچنان ادامه دارد). اما در سال 2008 تصمیم گرفت به عرصه تولید اسمارت‌فون قدم بگذارد و ظرف مدت 5 سال موفق شد بین شرکت‌هایی چون ZTE، هواوی، لنوو و شیائومی، لقب دومین شرکت سودده چین را از آن خود کند. Oppo در سال 2010 کسب‌وکار خود را به کشورهای همسایه چون تایلند، ویتنام و اندونزی و بعدها به هند گسترش داد. در فوریه 2013 بود که اسمارت‌فون‌های Oppo رسما وارد بازار آمریکا شد.

Introducing BBK the Worlds Third Largest Smartphone Manufacturer

Vivo

دوان به همراه شن وی (Shen Wei) در سال 2009 شرکت Vivo را پایه‌گذاری کردند و شن وی هم‌اکنون مدیر عامل این شرکت است. Vivo در سال 2009 با تمرکز بر ارائه صدای باکیفیت در اسمارت‌فونی نازک، وارد عرصه تولید گوشی‌های هوشمند شد. سیستم عامل گوشی‌های Vivo، ورژنی انشعابی از اندروید با نام Funtouch OS است. این کمپانی هم مثل Oppo به سرعت محصولاتش را به کشورهای مجاور صادر نمود. گفتنی است Vivo برای معرفی اسمارت‌فون‌های خود از سلبریتی‌ها کمک گرفت تا محصولاتش بیشتر به چشم بیایند.

Introducing BBK the Worlds Third Largest Smartphone Manufacturer

وان‌پلاس

پیت لاو (Pete Lau)، معاون کمپانی Oppo و کارل پی (Carl Pei)، یکی دیگر از مؤسسین، در سال 2013 تصمیم گرفتند کمپانی دیگری را با نام OnePlus تأسیس کنند. بنابراین وان‌پلاس در حقیقت زیرمجموعه Oppo است، اما به هر حال باز هم نهایتا تحت تملک BBK محسوب می‌شود. وان‌پلاس اسمارت‌فون‌های پیشرفته‌ای را با قیمت‌های بسیار مناسب تولید و عرضه کرده و آنها را به شکل آنلاین و از طریق سایت‌هایی مثل آمازون به فروش می‌رساند. همین عامل سبب شده تا گوشی‌های وان‌پلاس به بازارهای اروپا و آمریکا هم وارد شوند. در واقع، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، وان‌پلاس را بیش از دو برند دیگر BBK می‌شناسند. وان‌پلاس در ابتدا از سیستم عامل CyanogenMod استفاده می‌کرد که بعدها آن را با Oxygen OS جایگزین کرد. هر دوی این سیستم عامل‌ها ورژنی از اندروید هستند.

OnePlus 5

imoo

imoo یک کمپانی جدید نیست، بلکه برند جدیدی از سوی BBK است. محصولاتی که با نام این برند تولید می‌شوند عبارتند از یک ساعت تلفنی یا phone-watch برای بچه‌ها – که والدین از طریق آن می‌تواند فرزندانشان را ردیابی کنند – و یک اسمارت‌فون مخصوص اهداف آموزشی. سیستم عامل زیر مجموعه اندروید این اسمارت‌فون StudyOS نام گرفته و در ساخت آن از تجارب BBK در ساخت دیوایس‌های قابل حمل آموزش زبان بهره گرفته شده است.

وقتی صحبت از اسمارت‌فون به میان می‌آید، BBK یکی از مدعیان اصلی به شمار می‌رود، اگرچه بیشتر مصرف‌کنندگان شاید حتی اسم آن را هم نشنیده باشند. برندهای Oppo و Vivo نه تنها در چین، بلکه در بازارهای بین‌المللی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. همانطور که گفته شد، این دو برند موفق شدند با مدل کسب‌وکار خود، شیائومی را در بازار چین پشت سر بگذارند. البته طبق گزارش مؤسسه Counterpoint (منتشرشده در آگوست 2017)، هواوی با در اختیار داشتن 20.2 درصد از بازار اسمارت‌فون چین، برند شماره یک این کشور محسوب شده و Oppo و Vivo به ترتیب با 18.8 و 17 درصد با اختلاف کمی در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. البته با در نظر گرفتن مجموع سهم این دو برند، BBK با تسلط بر 35.8 درصد از بازار چین، یکه‌تاز بلامنازع این بازار خواهد بود.

Introducing BBK the Worlds Third Largest Smartphone Manufacturer

وضعیت ارائه‌کننده‌گان گوشی‌های هوشمند در بازار چین در سه‌ماهه دوم سال 2017 و 2016

در بازار بین‌المللی نیز، BBK عملکرد تحسین‌برانگیزی داشته است. به گزارش گارتنر، طی سه‌ماهه نخست سال 2017، کمپانی‌های Oppo و Vivo به ترتیب 30.9 و 25.8 میلیون گوشی هوشمند را به بازارهای جهانی عرضه نموده‌اند که در مجموع برابر با 56.7 میلیون دستگاه خواهد بود. این در حالی است که در همین بازه زمانی، سامسونگ 78.6 میلیون و اپل 51.9 میلیون اسمارت‌فون را وارد بازار کردند. با این اوصاف، طی سه‌ماهه نخست، BBK با کنار زدن اپل، عنوان دومین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون را از آن خود می‌کند.

البته گزارش IDC در این موضوع، کمی با گارتنر اختلاف دارد. به گزارش IDC، طی سه‌ماهه نخست سال 2017، سامسونگ با در اختیار داشتن 23.3 درصد از بازار جهانی اسمارت‌فون اول بوده و بعد از آن اپل با 14.7 درصد و هواوی با 10 درصد در رتبه‌های دوم و سوم هستند. طبق گزارش IDC، سهم برندهای Oppo و Vivo از بازار جهانی طی این بازه زمانی به‌ترتیب 7.5 و 5.5 درصد عنوان شده که در مجموع بالغ بر 13 درصد شده و با اختلاف کمی نسبت به اپل، BBK را در رتبه سوم جهانی قرار می‌دهد. در هر حال، آنچه از این آمار و ارقام استنباط می‌شود آن است که اپل، BBK و هواوی رقابت تنگاتنگی برای تصاحب جایگاه دوم جهانی دارند.

Introducing BBK the Worlds Third Largest Smartphone Manufacturer

سهم بازار برندهای مختلف اسمارت‌فون در سطح جهانی

اینکه Oppo و Vivo می‌توانند در خارج از چین هم به تأمین‌کننده عمده اسمارت‌فون تبدیل شوند، هنوز مشخص نیست. البته BBK برای تأمین تقاضای بیشترِ بازار، قصد دارد تولید خود را افزایش دهد. این کمپانی در حال حاضر 2 میلیارد یوان (با نرخ تبدیل کنونی ارز، حدود 300 میلیون دلار) را برای ساخت مرکز تحقیق و توسعه Oppo هزینه کرده است. همچنین 2 میلیارد یوان نیز برای احداث یکی از کارخانه‌های جدید Vivo صرف شده که قرار است 90 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سال تولید کند. هر دوی این مجموعه‌ها در سال 2019 به بهره‌برداری می‌رسند. 750 میلیون یوان دیگر (معادل 109 میلیون دلار) نیز صرف ساخت کارخانه‌ای خواهد شد که به تولید محصولات الکترونیکی در حوزه آموزش می‌پردازد.

در پایان، بد نیست بدانید باورهای خرافی در مجموعه صنعتی پیشرفته‌ای چون BBK هم دیده می‌شود. با توجه به یک باور قدیمی چینی که عدد 4 را نحس می‌داند، در نامگذاری محصولات BBK از عدد 4 استفاده نمی‌شود! به عنوان مثال، بعد از اسمارت‌فون Vivo V3 شاهد تولید مدل Vivo V5 بودیم. همچنین وان‌پلاس 5 جایگزین مدل‌های قبلی وان پلاس 3 و 3T در مجموعه این شرکت شد.