گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2019 – کاهش رشد در فضایی پر تنش

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 31 جولای 2019 (9 مرداد 1398) جدیدترین گزارش را خود از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2019 منتشر کرد؛ مطابق این گزارش تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه در این فصل به 332.2 میلیون رسید که با کاهش سالیانه 2.3 درصدی روبرو شده است. مقایسه این آمار با سه‌ماهه اول سال جاری میلادی البته شرایط بهتری را نشان می‌دهد جایی‌که افزایشی 6.5 درصدی از نگاه IDC در فاصله این دو فصل، ثبت می‌شود. شرایط دشوار و چالش‌های پیش روی سازندگان در این سه‌ماهه بار دیگر افزایش یافت که از آن جمله باید به جنگ اقتصادی مابین آمریکا و چین و بالا گرفتن اختلاف‌ها مابین ژاپن و کره‌جنوبی اشاره کرد.

IDC Smartphone Market Report Q2 2019

اختلاف‌ها و چالش‌های پیش روی بازار موبایل به گفته IDC بیش از همه روی دو بازار چین و ایالات متحده آمریکا، تأثیرگذاری بوده تا جایی‌که بیشترین کاهش عرضه در سه‌ماهه دوم سال 2019 در این دو بازار رخ داده است؛ این روند کاهشی البته در چین در مقایسه با سه‌ماهه اول سال 2019 از شدت کمتری برخوردار بوده که می‌توان آن را نشانه مثبتی از آغاز روند احیای بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان دانست. منطقه آسیا/اقیانویسه (به جز چین و ژاپن) در این سه‌ماهه به رشد قدرتمند خود ادامه داده و میزان عرضه در آن با 3 درصد افزایش نسبت به سال 2018 روبرو شده است. IDC، این رشد را بیش از همه چیز به بازار هند و بسیاری از بازارهای جنوب شرقی آسیا مرتبط می‌داند.

در ماه می با قرار گرفتن هواوی در لیست تحریم وزارت بازارگانی آمریکا (Entity list) و کنار کشیدن شریان‌های حیاتی تولید یک موبایل هوشمند یعنی شرکت‌های گوگل و ARM از همکاری با هواوی، شرایط دشواری پیش روی این کمپانی قرار گرفت که موجودیت این برند را کاملا تهدید می‌کرد. این شرایط اما چندی بعد با توافق چین و آمریکا بر سر یک آتش‌بس تجاری حداقل به صورت موقتی بهبود پیدا کرده و حالا ظاهرا برخلاف پیش‌بینی‌ها، میزان عرضه اسمارت‌فون در این کمپانی نسبت به سال قبل با افزایش روبرو شده است هرچند روند این افزایش حالا کاملا کندتر از سال گذشته به نظر می‌رسد. ریان ریِث (Ryan Reith) معاونت برنامه شرکت IDC در این رابطه می‌گوید: «با وجود تردیدهای بسیار پیرامون هواوی، این کمپانی، جایگاه دوم خود در زمینه سهم بازار را حفظ و مدیریت کرده است.» وی ادامه داد: «وقتی که به سه شرکت برتر [در زمینه عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2019 یعنی] سامسونگ، هواوی و اپل نگاه کنید، هر شرکت تکه‌ای از سهم [بازار] از سه ماهه قبلی را از دست داده است و وقتی به پایین این لیست نگاه کنید، سه‌تای بعدی – شیائومی، اوپو و ویوو – همگی [در زمینه سهم بازار نسبت به سه‌ماهه قبلی] با ارتقاء روبرو شده‌اند. بخشی از این [پدیده] به زمان‌بندی ارائه محصولات وابسته است اما فرض اینکه این روند می‌تواند ادامه‌دار باشد، مشکل نیست.»

IDC Smartphone Market Report Q2 2019

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

دورنمای بازار موبایل از نگاه IDC به سمت قدرتمندتر شدن برندهای برتر از یک سو و مشکلات بیشتر برای کمپانی‌های محلی و نام‌های قدیمی و سابقا محبوب در حال حرکت است. در سه‌ماهه دوم پنج شرکت برتر، مجموعا 69 درصد و 10 برند اصلی، در مجموع 87 درصد از بازار موبایل را در اختیار دارند که این وضعیت میدان بازی فروشندگان در دنیای گوشی‌های هوشمند را بیش از بیش به بازار کامپیوترهای شخصی نزدیک می‌کند. IDC از 5G به عنوان چالش دیگری در این بازار یاد می‌کند که در آن با وجود افزایش روزافزون تعداد برندهای سازنده گوشی‌های نسل پنجمی، هنوز ذهنیت قدرتمندی برای کاربران در استفاده از این ابزار جدید شکل نگرفته است.

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر تحقیقاتی IDC بهبود عملکرد در سه‌ماهه دوم 2019 را با وجود ادامه کاهش عرضه، نشانه‌ای از آغاز افزایش تقاضا و بازگشت مجدد بازار گوشی‌های هوشمند به ثبات ارزیابی کرده و افزود: «یک محرک کلیدی در سه‌ماهه دوم، در دسترس قرار گرفتن دستگاه‌های کاملا بهبود یافته رده میانی با طراحی و ویژگی‌های پیشرفته بوده است که به صورت قابل ملاحظه‌ای [گوشی‌های] فوق پیشرفته را در قیمت به زیر کشیده‌اند.»

آمار تفکیکی پنج برند برتر بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2019 از نگاه مجموعه IDC به این شرح است:

1- سامسونگ

شرکت سامسونگ به گفته IDC در سه‌ماهه دوم سال 2019 با رشد سالیانه 5.5 درصدی موفق به ارائه 75.5 میلیون اسمارت‌فون به بازار شده و این در حالی‌ست که این شرکت با وجود جلب نظر خریداران در رده میانی و رو به پایین، همچنان در فروش اسمارت‌فون‌های پرچمدار خود در این سه‌ماهه موفق ظاهر نشده است.

Samsung Galaxy A70

Samsung Galaxy A70

مطابق گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم سال 2019، با وجود آنکه درآمد 25.86 تریلیون وانی این شرکت در این فاصله زمانی با 8 درصد افزایش روبرو شده اما در زمینه سود با تنها 1.56 تریلیون وان، کاهش چشمگیر 42 درصدی را تجربه کرده است. سامسونگ علت این ماجرا را به تمایل کمتر کاربران برای ارتقا دستگاه‌های خود به گوشی‌های پیشرفته و افزایش هزینه‌های بازاریابی در این سه‌ماهه مرتبط دانسته و ابراز امیدواری کرده که عرضه گلکسی Note 10 و گوشی تاشوی گلکسی Fold در سه‌ماهه سوم عاملی برای بهبود این شرایط باشد. به گفته IDC،‌ سری A محصولات سامسونگ در این سه‌ماهه، موفق ظاهر شده و بهترین عملکرد به دو گوشی Galaxy A50 و Galaxy A70 تعلق دارد.

2- هواوی

تعداد گوشی‌های عرضه شده هواوی در این نوبت به 58.7 میلیون عدد می‌رسد که با وجود آنکه در مقایسه با سه‌ماه گذشته به 0.6 درصد کاهش روبرو شده اما مقایسه آن با زمان مشابه در سال 2018، افزایش 8.3 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان رشد برای تثبیت جایگاه هواوی در مقام دوم (با اختلاف بسیار زیاد با سومین برند یعنی اپل) کافی بوده و سهم بازار این برند را نیز از 15.9 درصد سال گذشته به 17.6 درصد می‌رساند.

Huawei Nova 5i Pro

Huawei Nova 5i Pro

عملکرد هواوی با توجه به مشکلات پیش آمده برای این برند در اواسط سه‌ماهه دوم کاملا شایسته تقدیر است اما شاید اثرات تحریم‌های اخیر این کمپانی بیشتر از فصل دوم، در گزارش سه‌ماهه سوم منعکس شود. هواوی برای غلبه بر این مشکل بیش از پیش بر بازارهای داخلی چین تکیه کرده تا جایی‌که در این نوبت 62 درصد از گوشی‌های هواوی معادل 36.4 میلیون دستگاه در بازار چین عرضه شده است. به گفته IDC، بعد از عملیاتی شدن تحریم‌های آمریکا، بخش بزرگی از نیروهای انسانی هواوی با تمرکز بر مدیریت کانال‌های توزیع در شهرهای کوچک چین، به داخل این کشور منتقل شدند. فروش بالا و مقبولیت P30 و P30 Pro از دیگر عوامل موفقیت هواوی بر شمرده شده است. مطابق گزارش مالی هواوی از نیمه نخست 2019، این شرکت در این فاصله شش ماهه به درآمد 220.8 میلیارد یوانی در بخش کالای مصرفی (که موبایل را نیز شامل می‌شود) دست یافته و در این شش ماهه 118 میلیون دستگاه گوشی هوشمند (اعم از هواوی و آنر) به بازار عرضه کرده است.

3- اپل

تعداد گوشی‌‌های عرضه شده اپل در این سه‌ماهه تنها به 33.8 میلیون رسیده که مقایسه آن با 41.3 میلیون آیفونی که در فصل دوم 2018 عرضه شده بود از کاهش چشمگیر 18.2 درصدی خبر می‌دهد. این کاهش عرضه در سهم بازار اپل نیز تأثیر منفی به جا گذاشته و آن را از 12.1 درصد در سال پیش به تنها 10.1 درصد رسانده است. اپل البته در این سه‌ماهه در برنامه ارتقاء آیفون‌ و فروش گوشی‌های بازسازی شده یا اصطلاحا refurbished موفق عمل کرده و از این لحاظ در جایگاه متمایزی نسبت به سایر برندها قرار می‌گیرد. طبق گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019،‌ درآمد این کمپانی از راه فروش آیفون به 25.986 میلیارد دلار رسیده که این رقم برای اولین بار کمتر از 50 درصد کل درآمد این شرکت در سه ماهه دوم به حساب می‌آید. به گفته IDC فارغ از تعداد فروش گوشی‌های جدید در این مجموعه، آنچه ظاهرا در آینده برای اپل با اهمیت خواهد بود افزایش دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS است که به درآمدزایی نرم‌افزاری این برند کمک خواهند کرد.

4- شیائومی

تعداد گوشی‌های عرضه شده شیائومی در این فصل به 32.3 میلیون عدد می‌رسد که در مقایسه با 32.4 میلیون سال گذشته اختلاف اندکی را نشان می‌دهد. سهم بازار این برند اما اندکی افزایش یافته و از 9.5 به 9.7 درصد رسیده است. از جمله چالش‌های پیش روی شیائومی باید به دستیابی به رشد سالیانه مثبت در بازارهای داخلی چین اشاره کرد که با حضور رقیب سرسختی به نام هواوی کاملا با دشواری روبروست.

Xiaomi Mi A3

Xiaomi Mi A3

ماجرا در هند به عنوان بازار بزرگ شیائومی کاملا تفاوت دارد چرا که این شرکت طبق گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 با عرضه 10.3 میلیون گوشی هوشمند و سهم بازار 31 درصدی با اقتدار بر جایگاه نخست تکیه زده است. این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی شبکه فروش آفلاین خود را گسترش داده و تعداد خرده‌فروشی‌های خود را به 10 هزار عدد برساند.

5- اوپو

جایگاه پنجم این لیست به Oppo با عرضه 29.5 میلیونی و سهم بازار 8.9 درصدی تعلق دارد که هر دو نسبت به سال گذشته (با عرضه 29.4 میلیونی و سهم بازار 8.6 درصدی) با افزایش روبرو شده‌اند. بازار هند برای اوپو نیز همانند شیائومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است جایی‌که استحکام کانال‌های مشارکتی با حاشیه سودهای بسیار جذاب، از جمله مهم‌ترین محرک‌های موفقیت اوپو در این بازار به حساب می‌آیند.

Oppo Reno 10x Zoom

Oppo Reno 10x Zoom

شرکت اوپو که در سه‌ماهه دوم، گوشی‌های سری Reno خود را معرفی کرد با حریف سرسختی به نام سری P‌ هواوی روبرو شد اما در عوض گوشی ارزان‌قیمت A9 و مدل اختصاصی فضای آنلاین این برند یعنی Oppo K3 توانستند شرایط مثبتی را به‌خصوص در جریان فستیوال فروش آنلاین 618 از خود به نمایش بگذارند.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا