گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2019 – نایب‌قهرمانی هواوی در پایان فصل اول

نمایش خبر

تاریخ : 1398/2/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 30 آوریل 2019 (10 اردیبهشت 1398) گزارش خود از وضعیت عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2019 را منتشر کرد. ظاهرا چالش‌های بازار گوشی‌های هوشمند از همان فصل اول خود را نشان داده‌اند. به گزارش بخش فصلی بررسی بازار جهانی موبایل در مؤسسه IDC، طی سه‌ماهه نخست سال 2019، در مجموع 310.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار شده که در مقایسه با آمار عرضه در سه‌ماهه اول 2018 (یعنی 332.7 میلیون دستگاه) 6.6 درصد افت داشته است. به این ترتیب، این ششمین فصل افت متوالی‌ست که گریبان‌گیر بازار جهانی اسمارت‌فون می‌شود.

Huawei P30 Pro

Huawei P30 Pro

گزارش قبلی IDC نشان داد که میزان عرضه اسمارت‌فون در سال 2018، حدود 4.1 درصد نسبت به سال 2017 افت کرده بود. میزان افت عرضه جهانی در سه‌ماهه اول همان سال نیز تنها 2.9 درصد گزارش شده بود. لذا نتایج فصل اخیر، به وضوح نشان می‌دهد که سال 2019، سال افول عرضه گوشی‌های هوشمند خواهد بود. نکته امیدوارکننده در گزارش اخیر، کمپانی هواوی بود که علی‌رغم موانع بسیار، موفق شد میزان عرضه و همچنین سهم خود از بازار جهانی را ارتقا دهد.

در هر 4 فصل سال 2018، سامسونگ همواره در صدر عرضه‌کنندگان اسمارت‌فون بود و هواوی در سه‌ماهه دوم 2018 موفق شد برای اولین بار اپل را کنار زده، در جایگاه سوم بایستد و این رتبه را در فصل بعد نیز تکرار کند که البته در فصل چهارم، اپل مجددا به رده دوم بازگشت. حال، طبق گزارش اخیر IDC، جدال بین هواوی و اپل همچنان ادامه داشته و این بار نوبت هواوی‌ست که عنوان دومین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در جهان را از آن خود کند. برتری هواوی بر اپل در سایر گزارش‌ها (از جمله گزارش مؤسسه Strategy Analytics) نیز مشاهده می‌شود.

IDC Smartphone Market Report Q1 2019

شش کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه اول سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های موبایل IDC، واضح است که هواوی روز به روز اعتبار خود را در دنیای دیوایس‌های موبایل افزایش می‌دهد و در این بین، تولید گوشی‌های هوشمند مهم‌ترین نیروی محرکه این شرکت است. مجموع بازار اسمارت‌فون تقریبا در تمامی مناطق همچنان با چالش روبروست، اما در این شرایط هواوی با افزایش 50 درصدی عرضه گوشی‌های هوشمند خود، نه تنها جایگاه دوم را از اپل پس گرفت، بلکه فاصله خود با سامسونگ را نیز کمتر نمود. به اعتقاد رایان ریث، رتبه‌بندی کنونی جهانی (سامسونگ، هواوی، اپل) تا پایان سال 2019 به همین شکل خواهد ماند.

از لحاظ جغرافیایی، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود بازار چین تا پایان سال جاری میلادی پرچالش باشد، بدترین وضعیت در پایان سه‌ماهه نخست 2019، به بازار ایالات متحده مربوط می‌شود. طبق گزارش IDC، با توجه به ادامه کند شدن نرخ تعویض اسمارت‌فون از سوی کاربران، عرضه گوشی‌های هوشمند در آمریکا – که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای دنیا محسوب می‌شود – با افت سالانه 15 درصدی مواجه شده است. درست است که چالش‌های آیفون نقش به‌سزایی در سه‌ماهه ضعیفی که در آمریکا شاهد بودیم داشته، اما فراموش نکنیم که عرضه محصولات سامسونگ، ال‌جی و دیگر برندهای برتر نیز طی فصل اخیر، در آمریکا کاهش داشته است.

IDC Smartphone Market Report Q1 2019

سهم بازار شش کمپانی برتر تولید‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول سال 2019

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر تحقیقاتی IDC، وضعیت نه چندان مناسب بازار اسمارت‌فون آمریکا را به ادامه رکود در رده بالای بازار نسبت می‌دهد. به گفته وی، با توجه به اینکه مدل‌های جدیدتر و البته گران‌قیمت‌ترِ اسمارت‌فون، انگیزه چندانی را برای خرید در مشتریان ایجاد نمی‌کنند، کاربران ترجیح می‌دهند مدت طولانی‌تری را با گوشی‌های کنونی خود سر کنند. همچنین، با توجه به اینکه هنوز اسمارت‌فون‌های 5G در بازار جا نیفتاده‌اند، بسیاری از کاربران منتظر راه‌اندازی کامل شبکه‌های 5G و ورود دیوایس‌های مجهز به این فناوری به بازار خواهند ماند (که احتمالا این امر در سال 2020 محقق می‌شود).

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت برندهای برتر در فصلی که گذشت:

• سامسونگ

کمپانی سامسونگ در سه‌ماهه اخیر، 71.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازارهای جهانی عرضه کرد که در مقایسه با اسمارت‌فون‌های عرضه شده توسط این شرکت در سه‌ماهه نخست 2018 (یعنی 78.2 میلیون دستگاه) 8.1 درصد افت داشته است. اما با این حال، مثل فصل‌های قبل، این شرکت کره‌ای با در دست داشتن 23.1 درصد از سهم بازار جهانی، همچنان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود.

Samsung Galaxy S10 5G

Samsung Galaxy S10 5G

علی‌رغم کاهش درآمد سامسونگ از بخش فروش اسمارت‌فون، جدیدترین گزارش مالی سامسونگ نشان می‌دهد دیوایس‌های سری Galaxy S10 با فروش خوبی در سه‌ماهه اخیر همراه بوده‌اند. لازم به ذکر است، ورژن 5G گلکسی اس10 هم‌اکنون در کره جنوبی عرضه شده و سامسونگ قصد دارد در سال جاری میلادی، این مدل (و دیگر مدل‌های 5G) را به سایر بازارهای مهم نیز عرضه کند. البته همان‌قدر که بازار دیوایس‌های رده‌بالا برای سامسونگ اهمیت دارد، بازار گوشی‌های میان‌رده نیز حائز اهمیت بوده و این شرکت کره‌ای نمی‌خواهد تمرکز خود روی محصولات میان‌رده را از دست بدهد، زیرا این یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های سامسونگ برای مقابله با هواوی به شمار می‌رود.

• هواوی

کمپانی هواوی در فصلی که گذشت 59.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار کرد و با کسب 19 درصد از سهم بازار جهانی، همانطور که گفته شد، بار دیگر توانست با کنار زدن اپل، در جایگاه دوم جهان بایستد. جالب است بدانید این میزان از فاصله بین هواوی و اپل، بی‌سابقه است. هواوی به شکل موفقیت‌آمیزی انحصار دوگانه سامسونگ-اپل را در هم شکسته و این امر زمانی رخ می‌دهد که حتی پرچمداران P30 و P30 Pro هنوز یک فصل کامل عرضه را به اتمام نرسانده‌اند.

Huawei P30 and P30 Pro

بر خلاف سامسونگ، اپل و حتی شیائومی، نه تنها عرضه اسمارت‌فون هواوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت نداشته، بلکه با 50.3 درصد رشد سالانه همراه بوده است. در حال حاضر، فاصله هواوی با سامسونگ کمتر از قبل شده است. طی فصل اخیر، هواوی با عرضه انواع اسمارت‌فون در چین (از رده پایینی تا پرچمدار) ، شتاب مثبت خود در بازار داخلی را حفظ نمود. مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده هواوی در عملکرد نهایی شرکت از لحاظ عرضه، نقش حیاتی داشته‌اند.

• اپل

عرضه آیفون با افت سالانه 30.2 درصد، از 52.2 میلیون دستگاه در سه‌ماهه نخست 2018، به 36.4 میلیون دستگاه در سه‌ماهه نخست 2019 تنزل یافت و در حال حاضر، اپل با در اختیار داشتن 11.7 درصد از سهم بازار، سومین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در دنیا محسوب می‌شود. رقبا روز به روز، سهم بیشتری از بازار اپل را تصاحب کرده و آیفون در بیشتر بازارهای مهم، در جلب نظر مصرف‌کنندگان با مشکل روبرو بوده است. حتی اقداماتی مثل کاهش قیمت آیفون در سراسر چین و طرح‌های معاوضه آیفون در بسیاری از بازارها هم برای ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید این محصول کافی نبوده است. از طرفی، با توجه به اینکه اکثر رقبا در آینده نزدیک اقدام به عرضه اسمارت‌فون‌های 5G و مدل‌های تاشو می‌کنند، آیفون ممکن است تا پایان سال جاری میلادی در جذب مشتری با مشکل مواجه شود. با تمام این اوصاف، علی‌رغم این سه‌ماهه ناموفق، تعداد فراوان آیفون‌های فعال کنونی، در کنار توافق اخیر اپل با کوالکام، می‌تواند نویدبخش رشد اپل در سال 2020 باشد.

• شیائومی

سه‌ماهه نخست سال 2019 برای شیائومی نیز خوش‌یمن نبود و عرضه اسمارت‌فون‌های این کمپانی با 10.2 درصد افت، به 25 میلیون دستگاه رسید. به این ترتیب، شیائومی با کسب 8 درصد از بازار جهانی، چهارمین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در دنیا لقب می‌گیرد. به‌رغم پیشرفت ادامه‌دار شیائومی در اروپا و سایر نقاط، منطقه آسیا/اقیانوسیه (به جز ژاپن) مهم‌ترین بازار محصولات این برند بوده و عمده عرضه اسمارت‌فون‌های این برند در چین، هند و اندونزی محقق می‌شود. از بین این سه بازار حیاتی، هند تنها کشور منطقه آسیا/اقیانوسیه بود که عرضه گوشی‌های هوشمند شیائومی در آن، با رشد سالانه همراه شد. جالب است بدانید، نفوذ شیائومی در بازار هند از مناطق شهری فراتر رفته و روستانشینان هند نیز در بازار هدف شیائومی قرار دارند.

• Vivo و Oppo

طی فصل اخیر، کمپانی چینی Vivo موفق شد 23.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار کرده و 7.5 درصد از سهم بازار جهانی را به نام خود کند. دیگر برند چینی یعنی Oppo نیز در همین مدت، با عرضه 23.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و کسب 7.4 درصد از بازار جهانی، سایه‌به‌سایه Vivo پیش رفته است. با توجه به شباهت آمار مربوط به این دو برند و اینکه IDC اختلاف 0.1 درصد و کمتر از آن در سهم درآمد یا عرضه را به حساب نمی‌آورد، برندهای Vivo و Oppo مشترکا جایگاه پنجم دنیا را کسب کردند؛ با این تفاوت که در پایان سه‌ماهه نخست 2019، عرضه اسمارت‌فون‌های Vivo نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد نمود، اما Oppo افت سالانه 6 درصدی را تجربه کرد.

Oppo Reno and Reno 10x Zoom

Oppo Reno و Reno 10x Zoom

پس از چین، هند همچنان مهم‌ترین بازار Vivo بوده و این شرکت مبالغ هنگفتی را برای بازاریابی و تبلیغات در هند صرف نموده که تبلیغات در لیگ برتر کریکت هند، تنها یک نمونه از این سرمایه‌گذاری‌هاست. همچنین، معرفی اسمارت‌فون‌های پیشرفته سری Reno، یک بار دیگر Oppo را به عنوان برندی معتبر در زمینه نوآوری در اسمارت‌فون‌ها مطرح نمود. البته عمده گوشی‌های عرضه شده توسط Oppo به دیوایس‌های رده پایینی مثل اسمارت‌فون‌های سری A مربوط می‌شود.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا