گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارس 2019- افزایش درآمد سرویس‌ها، کاهش فروش آیفون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/2/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 30 آوریل (10 اردی‌بهشت 1398) گزارش مالی خود را از فصل نخست سال جاری میلادی (منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2019 این شرکت) منتشر کرد. بر اساس این گزارش، درآمد اپل در این بازه زمانی به 58 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5.1 درصد افت را نشان می‌دهد. سود تقلیل‌یافته هر سهم نیز 2.46 دلار بوده که آن هم حدود 10 درصد کاهش یافته است. نتایج به‌دست آمده در اولین فصل 2019 با پیش‌بینی این شرکت در پایان سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018 شباهت زیادی دارد؛ چرا که در آن گزارش نیز، درآمد اپل برای فصل بعدی مابین 55 تا 59 میلیارد دلار برآورد شده بود.

Apple Q2 2019 Financial Results

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص اپل در سه‌ماهه اخیر 37.6 درصد بوده که نسبت به 38.3 درصد در مدت مشابه سال گذشته با افت مواجه شده است. همچنین درآمد عملیاتی نیز با 15.6 درصد کاهش سالانه به 13.4 میلیارد دلار و درآمد خالص این شرکت هم با 16.3 درصد کاهش نسبت به فصل دوم سال 2018 به 11.56 میلیارد دلار رسیده است.

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر مالی اپل، در خصوص این گزارش می‌گوید: «ما در سه‌ماهه [منتهی به] مارس جریان نقدی عملیاتی 11.2 میلیاردی را ایجاد کرده‌ایم و به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در تمام زمینه‌های کسب‌وکارمان ادامه داده‌ایم. همچنین از طریق بازخرید سهم و سود سهام، بیش از 27 میلیارد دلار به سهامداران عایدی رسانده‌ایم.» او در ادامه با اشاره به آینده مطمئن اپل و ارزش بالای سهام این شرکت، از موافقت هیأت مدیره با تخصیص 75 میلیارد دلار اضافه برای بازخرید سهام خبر داده است. به گفته او اپل در فاصله زمانی کمتر از هفت سال برای هفتمین بار، درصد سود تقسیمی سه‌ماهه خود را افزایش داده است.

Apple Q2 2019 Financial Results

Luca Maestri مدیر مالی اپل

آمارها حاکی از آن است که حدود 61 درصد درآمد اپل در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019 حاصل از فروش‌های بین‌المللی بوده است. فروش خالص این شرکت در ایالات متحده آمریکا و ژاپن نسبت به سال گذشته اندکی رشد داشته، اما در اروپا، چین و منطقه آسیا-اقیانوسیه با کاهش روبه‌رو شده است.

مدیران اپل در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی (منطبق بر نخستین فصل مالی شرکت) تصمیم به اعلام نکردن آمار فروش سخت‌افزارهایی مانند آیفون‌، آی‌پد و کامپیوترهای مک در گزارش‌های مالی گرفته‌اند. بر همین اساس، اگر چه نمی‌توان تعداد دقیق آیفون‌های فروخته‌شده این کمپانی را در سه‌ماهه دوم سال 2019 محاسبه کرد، اما درآمد اپل از فروش آیفون در فصل منتهی به مارس 2019، حدود 31.05 میلیارد دلار اعلام شده است. رقمی که با وجود کاهش سالانه 17.3 درصدی، همچنان بزرگ‌ترین منبع درآمد این شرکت محسوب می‌شود. علاوه بر آیفون، فروش کامپیوترهای Mac نیز در سه‌ماهه گذشته کاهش یافته است. این افت اندک 4.5 درصدی ظاهرا به دلیل محدودیت‌هایی در زمینه پردازنده بوده و درآمد 5.5 میلیارد دلاری را نصیب اپل کرده است.

Apple iPhone XS and XS Max

iPhone XS و iPhone XS Max

درآمد اپل در بخش سرویس‌ها و خدمات (شامل App Store، سرویس موسیقی iTunes ،Apple Music، خدمات iCloud، پرداخت Apple Pay و چند بخش دیگر) با 16.2 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رکورد 11.5 میلیارد دلاری دست یافته است. تیم کوک، مدیر عامل اپل، اعلام کرده‌ است که تعداد دستگاه‌های فعال (یا installed base) این شرکت اینک از مرز 1.4 میلیارد واحد فراتر رفته است. با این حساب، اپل تنها در مدت سه ماه، از هر دستگاه حدود 8.18 دلار درآمد داشته است.

این شرکت در بخش پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی نیز با درآمدی نزدیک به 5.1 میلیارد دلار، رشد چشمگیر حدودا 30 درصدی را در نخستین فصل 2019 تجربه کرده است. اوضاع اپل در بخش iPad نیز چشم‌انداز روشنی دارد. درآمد این بخش که به مدت چند سال با افت‌های پی‌در‌پی فروش مواجه بود، در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، به حدود 4.9 میلیارد دلار رسیده است که از رشد 21.5 درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته خبر می‌دهد. سیاست اپل در این بخش، افزایش قیمت مدل‌های‌ Pro یعنی iPad Pro 11 و iPad Pro 12.9 در کنار کاهش قیمت آی‌پد ساده بوده است. به علاوه، کارشناسان احتمال می‌دهند که تخفیف 100 تا 200 دلاری برای خرید تبلت پرچمدار iPad Pro در خرده‌فروشی‌هایی مانند Best Buy نیز سبب افزایش فروش این محصول شده است.

Apple iPad Pro 11

Apple iPad Pro 11

کوک با اشاره به این که بخش آی‌پد در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، شاهد بیشترین رشد در طول شش سال گذشته بوده، از نوآوری‌های اپل در سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌ها ابراز شادمانی کرده است. او در ادامه اشاره کرده است که «مشتاقانه در انتظار هستیم تا در سی‌امین کنفرانس جهانی سالانه توسعه‌دهندگان در ماه ژوئن، محصولات جدیدتری را با توسعه‌دهندگان و مشتریان خود به اشتراک بگذاریم.»

مدیر عامل اپل در نخستین روزهای سال جاری میلادی و پیش از اعلام نتایج مالی فصل تعطیلات، با انتشار نامه‌ای به سهامداران از بازنگری نتایج مالی این شرکت و کاهش پیش‌بینی درآمد به 84 میلیارد دلار خبر داده بود. او چند عامل از جمله درآمد پایین‌تر از حد انتظار گوشی‌های آیفون (به ویژه در کشور چین) و کاهش تمایل کاربران به ارتقای آیفون‌های پیشین به مدل‌های پیشرفته‌تر را از جمله عوامل موثر در این کاهش درآمد عنوان کرده بود. البته اختصاص یارانه کمتر توسط اپراتورها، قیمت کاهش‌یافته برای تعویض باتری آیفون و نیز افزایش قیمت‌ها بر اساس قدرت دلار آمریکا (به خصوص در کشورهای در حال توسعه) را به عنوان دیگر فاکتورهای دخیل در کاهش درآمد اپل نباید از نظر دور داشت. کارشناسان بر این باورند که کاهش تمایل به تغییر گوشی به مدل بالاتر، نه تنها در خصوص آیفون‌های اپل، بلکه در مورد محصولات دیگر شرکت‌ها هم دیده می‌شود، چرا که اپراتورهای آمریکایی مانند Verizon و AT&T در سه‌ماهه گذشته از ثبت رکوردی جدید، در زمینه کاهش تمایل کاربران به ارتقای اسمارت‌فون‌های خود خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش تازه شرکت اپل، اعضای هیأت مدیره با پرداخت 0.77 دلار به عنوان سود سهام عمومی این شرکت به سهامداران موافقت کرده‌اند که از رشد 5 درصدی نسبت به سه‌ماهه پیشین حکایت دارد. این سود از روز 16 می به سهامداران پرداخت خواهد شد.

اپل همچون همیشه، پیش‌بینی خود را از نتایج مالی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (سه‌ماهه سوم سال مالی 2019 این شرکت) به شرح زیر اعلام کرده است:

- درآمد در حدود 52.5 تا 54.5 میلیارد دلار

- حاشیه سود ناخالص در حدود 37 تا 38 درصد

- هزینه‌های عملیاتی در حدود 8.7 تا 8.8 میلیارد دلار

- سایر درآمدها/(هزینه‌ها) در حدود 250 میلیون دلار

- نرخ مالیات در حدود 16.5 درصد

با توجه به رکوردشکنی بخش سرویس‌ها و خدمات، وال‌ استریت و سهامداران عمده توجه خود را به این بخش معطوف کرده‌اند. اپل حدود پنج هفته پیش، سرویس‌های جدید News Plus (برای دسترسی به حدود 300 نشریه با هزینه اشتراک ماهانه 9.99 دلار)، Apple Arcade (پلتفرم اشتراکِ بازی) و Apple TV Plus (سرویس جدید اشتراک ویدئو) را معرفی کرد که حوالی پاییز 2019 در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. به علاوه، مدل‌های تازه Airpod، آی‌پد Air، آی‌پد مینی و آی‌مک دسک‌تاپ را نیز باید در فهرست انتظار دوستداران محصولات این کمپانی قرار داد. از سوی دیگر، برند Beats اپل به زودی نخستین ایربادهای (earbud) بی‌سیم واقعی خود را با نام Powerbeats Pro به بازار معرفی خواهد کرد.

Apple TV Plus

به این ترتیب، می‌توان بر اساس گزارش اخیر چنین نتیجه گرفت که هرچند درآمد اپل در این فصل نسبت به سال گذشته کاهش یافته، اما برنامه‌های آتی شرکت، دست کم در این مقطع زمانی، روزهایی روشن را به سهامداران و علاقمندان نوید می‌دهد.  

منبع : Apple