گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه دوم سال 2019 – درآمد سرشار در سایه تهدیدها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : شرکت آلفابت کمپانی مادر غول جست‌وجوی گوگل، روز پنج‌شنبه 25 جولای 2019 (3 مرداد 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه دوم امسال، منتهی به 30 ژوئن 2019 را منتشر کرد. درآمد آلفابت در این بازه زمانی به 38.944 میلیارد دلار بالغ می‌شود که در مقایسه با سال گذشته با رشد 19 درصدی روبرو شده است. سود عملیاتی این شرکت نیز 9.180 میلیارد دلار اعلام شده که در این مورد نیز با افزایش 24 درصدی روبرو می‌شویم. آلفابت در حالی، این نتایج مثبت را رقم زده‌ که این شرکت اخیرا در زمینه‌های مختلفی از جمله تحقیقات ضد رقابتی از سوی وزارت دادگستری آمریکا، اعتراضات کارمندان این شرکت علیه افراطی‌گرایی در یوتیوب و برخی موارد دیگر تحت فشار بوده است.

Alphabet Q2 2019 Financial Results

این فشارها و نتایج مالی نچندان فوق‌العاده آلفابت در سه‌ماهه اول 2019، انتظارها از این کمپانی را کاهش داده تا جایی‌که تامسون رویترز درآمد 38.14 میلیارد دلاری و سود تقلیل یافته به ازای هر سهم 11.30 دلاری را در این سه‌ماهه برای این شرکت پیش‌بینی کرده بود. آلفابت اما با فائق آمدن بر مشکلات، فراتر از انتظارها ظاهر شده و درآمد 38.94 میلیارد دلاری و سود 14.21 دلاری به ازای هر سهم آن به خوبی گویای این مسئله است. اعلام این نتایج تأثیر مثبتی نیز بر بازار سهام داشته و در حالی‌که از 29 آوریل (9 اردیبهشت 1398) به این سو، سهام گوگل با افت 11 درصدی روبرو شده بود، این سهام تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج مالی جدید آلفابت در معاملات بعد از ساعت‌های اداری، به گفته منابع مختلف، افزایش 7 تا 9 درصدی را رقم زد.

ساندار پیچای (Sundar Pichai) مدیرعامل گوگل در این رابطه ضمن اشاره به تلاش مجموعه تحت هدایت وی به ساخت یک گوگل سودمند برای همگان در جهت فراهم آوردن فرصت‌های بی‌شماری برای کمک به کاربران، شرکا و مشتریان تجاری افزود: «از بهبودهای [صورت پذیرفته] در محصولات اطلاعاتی پایه مثل [سرویس] جست‌وجو، نقشه و گوگل اسیستنت تا پیشرفت‌های جدید در هوش مصنوعی و [سرویس] کلاد و سخت‌افزار رو به رشد ما، من از جنبش [ایجاد شده] در سرتاسر کسب و کارهای گوگل و ابتکاری که عامل رشد ما محسوب می‌شود، بی‌اندازه هیجان‌زده هستم.» پیجای همچنین از دو برابر شدن میزان فروش گوشی‌های پیکسل این شرکت در سه‌ماهه دوم سال 2019 در مقایسه با سال گذشته و ارائه گوشی ارزان‌قیمت‌تر Pixel 3A در ماه مِی به‌عنوان عامل اصلی این فروش بیشتر سخن گفت. پایان انحصار اپراتور Verizon در ارائه گوشی‌های گوگل، فاکتور تأثیرگذاری دیگری در بهبود فروش پیکسل‌های این کمپانی به حساب می‌آید جایی‌که علاوه بر این اپراتور، سایر سرویس‌دهنده‌های آمریکایی (به عنوان مهم‌ترین بازار فروش گوشی‌های گوگل) نظیر T-Mobile ،Spirint و US Cellular نیز همزمان با ارائه Pixel 3a، فروش Pixel 3 را آغاز نمودند.

Alphabet Q2 2019 Financial Results

Sundar Pichai مدیرعامل گوگل 

پیچای در جریان کنفرانس تلفنی با سرمایه‌گذاران این شرکت در پاسخ به سوالی در رابطه با تحقیقات اخیر از این کمپانی ضمن اعلام اطلاع از این مسئله، آن را نکته جدیدی برای گوگل ندانسته و وظیفه خود را تنها تمرکز بر ساخت محصولات سودمند برای کاربران دانست. در همین رابطه پنج‌شنبه گذشته وزارت دادگستری آمریکا از گشودن پرونده تحقیقاتی جدیدی برای شرکت گوگل در زمینه قوانین ضد رقابت (antitrust laws) خبر داد که البته برای این مجموعه، تازگی نداشته و پیش از این در سال 2013 نیز تحقیق مشابه‌ای علیه گوگل در نقض قانون ضد رقابت صورت پذیرفت که در جریان آن حکم برائت گوگل صادر شد.

درآمد آلفابت از بخش تبلیغات یعنی مهم‌ترین منبع درآمد این شرکت در سه‌ماهه دوم سال 2019 به 32.601 میلیارد دلار رسیده که مقایسه آن با درآمد 28.087 میلیارد دلاری سال گذشته از رشد 16 درصدی سخن می‌گوید. هزینه خرید ترافیک (TAC) در این سه‌ماهه به 7.238 میلیارد دلار بالغ می‌شود که با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با افزایش 12.7 درصدی روبرو شده اما این هزینه اینک 22 درصد از کل درآمد بخش تبلیغات گوگل را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی‌ست که هزینه خرید ترافیک 6.42‌ میلیارد دلاری سال گذشته، 23 درصد از کل درآمد تبلیغات گوگل به حساب می‌آمد. بدین‌ترتیب با کمتر شدن سهم TAC از درآمد تبلیغات، سود بیشتری در اختیار سهام‌داران آلفابت قرار می‌گیرد.

Alphabet Q2 2019 Financial Results

سرویس اشتراک ویدئوی YouTube همچون فصل‌های گذشته تأمین‌کننده بخش مهمی از درآمد آلفابت به حساب می‌آید؛ این سرویس در فصل گذشته با انتقادهای گسترده‌ای از سوی کارمندان گوگل روبرو شد که در آن به حذف نشدن ویدئوهایی که از سوی منتقدان، نژادپرستانه و افراطی تلقی می‌شد، اعتراض شده بود. در این رابطه Ruth Porat، مدیر مالی آلفابت و گوگل ضمن اشاره به تلاش این شرکت در جهت ایمن ساختن یوتیوب بر ضد موضوعات آزاردهنده‌ای از قبیل اطلاع‌رسانی غلط و افراطی‌گری از تأثیر کم حذف این ویدئوها بر درآمد یوتیوب خبر داد. به گفته پورات، یوتیوب، دومین منبع رشد درآمد برای آلفابت به حساب می‌آید.

Alphabet Q2 2019 Financial Results

Ruth Porat مدیر ارشد مالی آلفابت

مدیرعامل گوگل همچنین برای اولین بار اطلاعات مالی دقیقی را در رابطه با کسب و کار پر سود کلاد ارائه کرد؛ به گفته پیچای این زیر مجموعه آلفابت به درآمد سالیانه 8 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که از پیش‌بینی شرکت خدمات مالی مورگان استنلی که درآمد بخش کلاد گوگل در سال 2019 را 6 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود نیز کاملا فراتر می‌رود. برای فهم بیشتر میزان رشد در این بخش، کافی‌ست بدانید که درآمد کسب و کار کلاد گوگل در فوریه 2018 در هر فصل تنها 1 میلیارد دلار اعلام شده بود. بخش کلاد شرکت گوگل که همراه با تجهیزات سخت‌افزاری (از جمله گوشی‌های موبایل و اسپیکرهای هوشمند) و اپلیکیشن‌های موبایلی در زیر مجموعه other revenues یا درآمدهای دیگر این کمپانی قرار می‌گیرند در سه‌ماهه دوم سال 2019 به درآمد 6.181 میلیارد دلاری دست پیدا کرده و این در حالی‌ست که در زمان مشابه در سال گذشته، درآمد این بخش تنها 4.425 میلیارد دلار اعلام شده بود. به گفته مدیر مالی آلفابت و گوگل، بیشتر درآمد بخش other revenues به سرویس ابری گوگل تعلق داشته و این سرویس بعد از تبلیغات و یوتیوب، سومین منبع رشد درآمد آلفابت به حساب می‌آید.

Alphabet Q2 2019 Financial Results

بخش other bets یا درآمدهای غیر مرتبط با گوگل که از بخش‌های تحقیقاتی این شرکت محسوب شده و در سال‌های اخیر همواره با ضرر همراه بوده است در این سه‌ماهه نیز رویه پیشین خود را ادامه داده و با وجود درآمد 162 میلیون دلاری و رشد 11.7 درصدی نسبت به سال گذشته، ضرر عملیاتی 989 میلیون دلاری را رقم زده که 35 درصد ضرر بیشتری را نسبت به سه‌ماهه مشابه در سال قبل به آلفابت وارد کرده است. از جمله پروژه‌های فعال در این مجموعه می‌توان به کمپانی تولید اتومبیل‌های خودران Waymo و مجموعه بهداشتی، درمانی Verily اشاره کرد.  

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا