گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018 – افت 15 درصدی آیفون در بهترین فصل سال

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز سه‌شنبه 29 ژانویه 2019 (9 بهمن 1397) گزارش مالی خود از سه‌ماهه منتهی به پایان دسامبر 2019 (منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2019 این شرکت) را منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد اپل در این سه‌ماهه به 84.3 میلیارد دلار بالغ شده که نسبت به سال گذشته با 5 درصد کاهش روبرو شده است. اپل پیش از این درآمدی مابین 89 تا 93 میلیارد دلار برای این سه‌ماهه پیش‌بینی کرده بود اما اندکی بعد با بازنگری در پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه نخست 2019، درآمد این سه‌ماهه را به 84 میلیارد دلار کاهش داد. سود تقلیل یافته به ازای هر سهم در این سه‌ماهه، 4.18 دلار اعلام شده که افزایش سالیانه 7.5 درصدی را نشان می‌دهد.

Apple Q1 2019 Financial Results

طبق گزارش اپل نزدیک به 62 درصد از کل درآمد این شرکت از بازارهای بین‌المللی حاصل شده که نسبت به 65 درصد سال گذشته با کاهش روبرو شده است. درآمد و سود اپل در این سه‌ماهه به پائین‌ترین سطح خود در فصل تعطیلات کاهش یافته که از زمان رونمائی آیفون تا به امروز در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تیم کوک مدیرعامل اپل در این زمینه ضمن ابراز ناامیدی از دست نیافتن این شرکت به پیش‌بینی درآمدی خود برای این سه‌ماهه، سابقه طولانی مدیریتی اپل را دلیلی بر استحکام عمیق و گسترده کسب و کار این شرکت دانست. تیم‌کوک در ادامه افزود: «تعداد دیوایس‌های فعال به بالاترین سطح 1.4 میلیاردی در سه‌ماهه اول با رشد در هریک از بخش‌های جغرافیائی‌مان دست یافته است.» تیم کوک این موضوع را نشانه‌ای از تعهد و رضایت مشتریان اپل و عامل محرک کسب و کار سرویس‌های این شرکت و رسیدن آن به رکوردهای جدید دانسته است. نقش آیفون در این 1.4 میلیارد دستگاه به 900 میلیون عدد می‌رسد که همچنان بزرگ‌ترین منبع درآمد اپل را تشکیل می‌دهد.

Apple Q1 2019 Financial Results

تیم کوک مدیرعامل اپل

شرکت اپل از این سه‌ماهه روند معمول خود در ارائه تعداد دیوایس‌های به فروش رسیده در هر فصل را متوقف کرده و تنها به درآمد حاصل از هر کسب و کار بسنده می‌کند. لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی شرکت اپل در گزارش فصل قبلی اپل در این زمینه تعداد واحد‌های به فروش رفته در هر بازه 90 روزه را لزوما نشان دهنده قدرت بنیادین کسب و کار اپل ندانسته و تیم کوک نیز رشد دو رقمی دیوایس‌های فعال اپل را شاخص احتمالی بسیار برجسته‌تری برای شرکت از منظر فاکتورهائی همچون دیدگاه‌های یک اکوسیستم و وفاداری مشتریان توصیف کرد. بدین‌ترتیب از این گزارش به بعد آمار جزئی از تعداد دیوایس‌های به فروش رسیده در بخش‌های سخت‌افزاری اپل همچون آیفون، آی‌پد و کامپیوترهای مک در گزارش‌های مالی این شرکت ارائه نمی‌شود و به دیگر شاخص‌های مالی نظیر سود و درآمد بسنده خواهد شد.

بر همین منوال درآمد اپل از آیفون‌های این شرکت در این سه‌ماهه 51.982 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به 61.104 میلیارد دلار زمان مشابه در سال گذشته با نزدیک به 15 درصد کاهش روبرو شده است. این افت البته در سایر کسب و کارهای اپل چندان دیده نمی‌شود و برای نمونه بخش سرویس‌های این شرکت که بعد از آیفون دومین منبع درآمد اپل را تشکیل می‌دهد با 10.875 میلیارد دلار نسبت به 9.129 میلیارد دلار سال گذشته افزایش راضی‌کننده‌ای معادل 19 درصد را تجربه کرده است. درآمد اپل از بخش Mac و قسمت Home و لوازم جانبی نیز به رکورد دیگری دست یافته و با رشد به ترتیب 9 و 33 درصدی روبرو شده است. در نهایت بخش تبلت‌های iPad نیز با درآمد 6.729 میلیارد دلاری، رشد سالیانه‌ای نزدیک به 17 درصدی را در این سه‌ماهه ثبت کرده است.

Apple iPhone XS

Apple iPhone XS

بزرگ‌ترین عامل کاهش درآمد اپل در بخش آیفون را بیش از همه چیز به گفته این شرکت باید در آمار فروش کشور چین جست‌وجو کرد؛ اپل، درآمد این شرکت در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی در کشور چین را 13.17 میلیارد دلار اعلام کرده که در مقایسه با سال گذشته با 27 درصد کاهش روبرو شده است. حضور برندهای محلی تولید‌کننده موبایل با قیمت‌های بسیار پائین‌تر از محصولات اپل از یک سو و کاهش سرعت اقتصادی چین از سوی دیگر، فاکتورهای مهم تأثیرگذار بر این مسئله به حساب می‌آیند. اپل همچنین حساب ویژه‌ای بر کاهش هزینه‌های تولید به دلیل ساخت دستگاه‌های خود در چین باز کرده و اگر جنگ اقتصادی کنونی مابین چین و آمریکا به مرحله تازه‌ای وارد شود، تأثیر مهمی بر درآمدزائی اپل خواهد داشت. تیم‌کوک البته در گفت‌وگو با رویترز اوضاع تنش تجاری مابین آمریکا و چین را در ماه ژانویه در وضعیت بهتری نسبت به دسامبر توصیف کرده و با خوش‌بینی از بهبود نسبی در این ماه و بهتر شدن روابط دو کشور سخن گفته است. سهام اپل در طی ماه‌های جاری با کاهش شدیدی روبرو شده تا جائی‌که این سهم در مقایسه با رکورد ثبت شده در ماه اکتبر نزدیک به یک‌سوم ارزش خود را از دست داده است. اپل در گزارش خود به امکان «تنظیم قیمت‌گذاری آیفون» در کشورهائی که ارز خارجی ضعیف منجر به افزایش قیمت پیشنهادی خرده‌فروشی آیفون شده اشاره کرده که ممکن است در آینده به تفاوت قیمت گوشی‌های این شرکت در کشورهای مختلف منجر شود.

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی شرکت اپل در رابطه با این گزارش می‌‌گوید: « در طی سه‌ماهه [منتهی به] دسامبر ما جریان نقدی عملیاتی بسیار قدرتمند 26.7 میلیارد دلاری و یک رکورد بی‌سابقه عایدی به ازای هر سهم 4.18 دلاری را ایجاد کردیم. ما بیش از 13 میلیارد دلار در طی این سه‌ماهه از طریق سود سهام و بازخرید سهم به سهام‌داران این شرکت بازگردانده‌ایم.» به گفته مائستری موجودی نقدی خالص شرکت در این سه‌ماهه به 130 میلیارد دلار رسیده است.

اپل طبق معمول در پایان گزارش مالی خود پیش‌بینی این شرکت از نتایج مالی سه‌ماهه اول سال جاری میلادی منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2019 را به شرح زیر اعلام کرده است:

- درآمد مابین 55 تا 59 میلیارد دلار

- حاشیه سود ناخالص مابین 37 تا 38 درصد

- هزینه‌های عملیاتی مابین 8.5 تا 8.6 میلیارد دلار

- دیگر درآمدها/هزینه‌ها، 300 میلیون دلار

- نرخ مالیات، در حدود 17 درصد

طبق اعلام اعضای هیأت مدیره اپل، سود سهام 0.73 دلاری به ازای هر یک از سهام عادی این شرکت از تاریخ 14 فوریه 2019 به سهم‌داران اپل قابل پرداخت خواهد بود.  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا