گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 – خداحافظی با آمار فروش

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز 1 نوامبر 2018 (10 آبان 1397) گزارش مالی خود از سه‌ماهه منتهی به 20 سپتامبر 2018 (منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی این شرکت) را منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد اپل در این فصل به رقم 62.9 میلیارد دلار بالغ می‌شود که در مقایسه با سال گذشته با 20 درصد افزایش روبرو شده است. سود تقلیل یافته به ازای هر سهم در این سه‌ماهه، 2.91 دلار است که در این زمینه نیز با افزایش 41 درصدی روبرو می‌شویم. از مجموع درآمد اپل در این سه‌ماهه نزدیک به 61 درصد آن به فروش بین‌المللی محصولات این برند مربوط می‌شود که این رقم در سه‌ماهه گذشته 60 درصد و در زمان مشابه سال قبل، 62 درصد اعلام شده بود.

Apple Q4 2018 Financial Results

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل از این فصل به عنوان یک سه‌ماهه رکوردشکن در سال مالی 2018 که همزمان با دهمین سالگرد آغاز به کار فروشگاه App Store، تعداد دیوایس‌های iOS به 2 میلیارد عدد رسیده و قدرتمندترین درآمد تاریخ اپل نیز در آن رقم خورده است. تیم کوک می‌افزاید: «در طی دو ماه گذشته پیشرفت‌های عظیمی را از طریق نسخه‌های جدید آیفون، اپل واچ، آی‌پد، مک و همچنین چهار سیستم‌عامل‌مان برای مشتری‌های شرکت ارائه کردیم و با قدرتمندترین رده محصولات و سرویس‌ها تا به امروز به فصل تعطیلات وارد می‌شویم.»

Tim Cook and Luca Maestri

Tim Cook مدیرعامل در سمت چپ و Luca Maestri مدیرمالی اپل در سمت راست

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی شرکت اپل نیز فصل اخیر را بهترین فصل منتهی به سپتامبر در این شرکت توصیف کرده که در آن همه بخش‌ها با رشد دو رقمی روبرو شده‌اند. به گفته این مدیر اپل، جریان نقدی عملیاتی (operating cash flow) در این فصل به 19.5 میلیارد دلار رسیده و رقم 23 میلیارد دلار از طریق سود سهام و بازخرید سهم نیز به سهام‌داران این شرکت بازگردانده شده است. بدین‌ترتیب به گفته مائستری، کل سرمایه بازگشتی در سال مالی 2018 با احتساب سه‌‌ماهه اخیر به 90 میلیارد دلار می‌رسد.

یک نکته جالب دیگر در سخنان مائستری تصمیم اپل برای اعلام نکردن آمار فروش سخت‌افزارهای این شرکت در گزارش‌های فصلی بعدی‌ست؛ مائستری در این زمینه می‌افزاید: «...همانگونه که توسط عملکرد مالی ما در سال‌های اخیر نشان داده شده است، تعداد واحد‌های به فروش رفته در هر بازه 90 روزه لزوما نشان دهنده قدرت بنیادین کسب و کار ما نیست.» تیم کوک نیز در همین زمینه به رشد دو رقمی دیوایس‌های فعال اپل اشاره کرده و آن را شاخص احتمالی بسیار برجسته‌تری برای شرکت از منظر فاکتورهائی همچون دیدگاه‌های یک اکوسیستم و وفاداری مشتریان توصیف کرده است. در حالی‌که انتشار گزارش مالی اخیر اپل واکنش مثبتی را در بازار به جای نگذاشت و منجر به افت 4 درصدی سهام اپل شد در ادامه نیز واکنش منفی سهام‌داران به تصمیم اپل برای اعلام نکردن تعداد سخت‌افزارهای به فروش رسیده در گزارش‌های آینده نیز به این افت بار دیگر دامن زد به‌طوری‌که در معاملات پس از ساعات اداری، افت سهام اپل به 7 درصد رسید.

آیفون: ثابت ماندن تعداد افزایش چشمگیر درآمد

Apple iPhone XR and iPhone XS and iPhone XS Max

از چپ به راست آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS Max

در این سه‌ماهه نیز مثل همیشه بالاترین درآمد و سودآوری شرکت اپل به بخش گوشی‌های تلفن همراه آن تعلق دارد؛ اپل در این نوبت 46 میلیون و 889 هزار آیفون را به فروش رسانده که نسبت به 46.667 میلیون عدد سال قبل در چنین روزی تقریبا هیچ تغییری نکرده است. این البته به معنای ثابت بودن درآمد شرکت اپل نیز نبوده و به لطف افزایش سالیانه 28 درصدی قیمت فروش متوسط (ASP) آیفون و رسیدن آن به 793 دلار (که حتی از پیش‌بینی‌های تحلیلگران یعنی 750.78 نیز رقم بالاتری‌ست)، درآمد اپل از این بخش با پرشی 28.9 درصدی از 28 میلیارد و 846 میلیون دلار حالا به 37 میلیارد و 185 میلیون دلار رسیده است. این روند احتمالا در سه‌ماهه آینده منتهی به دسامبر 2018 نیز به لطف حضور موفق آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR ادامه پیدا خواهد کرد.

آی‌پد: کاهش تعداد، کاهش درآمد

Apple iPad Pro 11

Apple iPhone Pro 11

اوضاع در بخش آی‌پد تعریف چندانی ندارد و تعداد فروش نه‌تنها نسبت به سه‌ماهه گذشته بلکه در مقایسه با سال قبل نیز با کاهش مشخصی روبرو شده است. تعداد آی‌پدهای به فروش رسیده اپل در این نوبت به 9 میلیون 699 هزار عدد می‌رسد که این تعداد در سه‌ماهه پیشین، 11 میلیون و 553 عدد و در سه‌ماهه مشابه در سال قبل، 10 میلیون و 326 عدد بود. درآمد اپل از این راه نیز ظاهرا به دلیل استقبال بیشتر از تبلت ارزان‌قیمت iPad 9.7 با کاهش روبرو شده و از 4.831 میلیارد دلار به 4.089 میلیارد دلار رسیده است. می‌توان پیش‌بینی کرد که این رده نیز با حضور نسل جدید آی‌پدهای این شرکت یعنی iPad Pro 11 و iPad Pro 12.9 در سه‌ماهه آتی با رشد مناسبی روبرو شود.

Mac: ادامه درآمدزائی با افزایش قیمت

Apple Macbook Air 2018

Apple Macbook Air 2018

در بخش کامپیوترهای مک نیز با راه‌کاری مشابه آیفون روبرو می‌شویم که در آن با وجود کاهش تعداد دیوایس‌های به فروش رسیده، افزایش قیمت فروش متوسط (ASP) منجر به درآمدزائی برای این شرکت شده است؛ تعداد کامپیوترهای مک به فروش رسیده در این سه‌ماهه طبق آمار رسمی اپل، 5.299 میلیون عدد است که نسبت به 5.386 میلیون عدد در سال قبل کاهش یافته اما افزایش قیمت متوسط، درآمد این بخش را افزایش داده و از 7.170 میلیارد دلار به 7.411 میلیارد دلار رسانده است. معرفی مک‌بوک ایر جدید و نسخه تازه‌ای از مک مینی که هر دو با قیمت مناسبی معرفی شدند عامل محرک درآمدزائی در این قسمت در سه‌ماه آینده خواهد بود و می‌توان انتظار نتیجه بسیار بهتری را از اپل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018 داشت.

سرویس‌ها و خدمات: برگ برنده نرم‌افزاری اپل

بعد از آیفون، بالاترین درآمد مثل همیشه به بخش سرویس‌ها و خدمات اپل تعلق دارد که درآمدهای مربوط به App Store، سرویس ابری iCloud، سرویس موسیقی Apple Music و یکی دو مورد دیگر از جمله سرویس پرداخت Apple Pay در آن جای می‌گیرند. در آمد این بخش با رشد سالیانه 17.4 درصدی از 8.501 میلیارد دلار به 9.981 میلیارد دلار رسیده که با وجود اینکه اندکی پائین‌تر از پیش‌بینی 10.2 میلیارد دلاری وال‌استریت است اما برخی آمارها در آن از جمله پیشی گرفتن سرویس پرداخت Apple Pay از رقیب نام‌داری به نام PayPal در این سه‌ماهه، بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

سایر محصولات: درآمدزائی ناهمگون

Apple Watch Series 4

Apple Watch Series 4

بخش سایر محصولات یا Other Products شرکت اپل که فروش و درآمد کالاهائی چون Apple Watch، اسپیکر HomePod، مجموعه Beats، آی‌پاد، Apple TV و دیگر لوازم جانبی اپل در آن محاسبه می‌شود در این گزارش به درآمد 4.234 میلیارد دلار دست پیدا کرده که افزایشی 31 درصدی را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. اپل طبق معمول آمار جزئی فروش هریک از این محصولات حاضر در این بخش را ارائه نمی‌کند اما می‌توان حدس زد که عمده درآمده حاصله در این قسمت به اپل واچ تعلق داشته باشد. اپل واچ سری 4 که در اواسط سپتامبر معرفی شد و تنها 9 روز قبل از نهائی شدن این گزارش به بازار عرضه شد ظاهرا تأثیر چندانی در ارتقاء این آمار نداشته و تأثیر اصلی آن را باید در سه‌ماهه بعد جست‌وجو کرد.

اپل در انتهای گزارش خود مثل همیشه پیش‌بینی این شرکت از نتایج مالی سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2019 این شرکت را به شرح زیر اعلام کرده است:

- درآمد مابین 89 تا 93 میلیارد دلار

- حاشیه سود ناخالی مابین 38 تا 38.5 درصد

- هزینه‌های عملیاتی مابین 8.7 تا 8.8 میلیارد دلار

- دیگر درآمدها/هزینه‌ها، 300 میلیون دلار

- نرخ مالیات قبل از اعمال به آیتم‌های جداگانه، در حدود 16.5 درصد 

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا