گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه اول 2019 – حافظه سامسونگ کم آورد!

نمایش خبر

تاریخ : 1398/2/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز سه‌شنبه 30 آوریل 2019 (10 اردیبهشت 1398) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد سامسونگ در فصل اخیر 52.39 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 45.1 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با درآمد مدت مشابه سال گذشته (60.56 تریلیون وان) حدود 20 درصد افت داشته است. سود عملیاتی شرکت نیز با افت شدید 63 درصدی، به 6.23 تریلیون وان در سه‌ماهه اخیر کاهش یافته است. افت درآمد در کسب‌وکارهایی چون نیمه‌رساناها و اسمارت‌فون و زیان‌دهی کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر، از جمله عواملی بودند که عملکرد سامسونگ را تحت‌الشعاع قرار دادند.

Samsung Q1 2019 Financial Results

طی سال‌های اخیر، عمده رشد سامسونگ مدیون کسب‌وکار نیمه‌رساناهای این شرکت بوده است. با توجه به جایگاه جهانی برتر سامسونگ در عرصه تولید حافظه‌های DRAM، حتی در مقاطعی که کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های شرکت اوضاع خوبی نداشت، سامسونگ هر فصل به سودآوری بی‌سابقه خود ادامه می‌داد. اما ظاهرا در حال حاضر شرایط شرکت مثل قبل نبوده و سامسونگ پیش از این هشدار داده بود که نتایج مالی این فصل، به مراتب پایین‌تر خواهد بود. البته برخلاف گوگل، سامسونگ ناکامی این فصل را به اسمارت‌فون‌های گران‌قیمت خود نسبت نمی‌دهد.

Samsung Q1 2019 Financial Results

در ادامه جزییات بیشتری از عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ را با هم مرور می‌کنیم:

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

طی سه‌ماهه نخست سال 2019، درآمد بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه به 27.2 تریلیون وان بالغ شده که 2.27 تریلیون وان، سود عملیاتی آن بوده است. با توجه به ورود صنعت موبایل به دوره رکود فصلی، تقاضا برای خرید اسمارت‌فون نسبت به سه‌ماهه قبل کمتر بوده، اما طبق ادعای سامسونگ، فروش قدرتمند سری اسمارت‌فون‌های Galaxy S10 موجب شد تا درآمد سامسونگ در بخش موبایل نسبت به سه‌ماهه پایانی 2018 بالاتر باشد. گفتنی‌ست عرضه این پرچمدار ظاهرا در چین، کره جنوبی و آمریکا، در مقایسه با Galaxy S9 بهتر بوده است. همچنین، به گفته مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint، تصمیم سامسونگ برای تولید Galaxy S10e (ارزان‌ترین دیوایس در این سری از پرچمدارهای S10)، نقش به‌سزایی در ارتقای فروش پرچمدارهای S10 داشته و پرفروش‌ترین اسمارت‌فون در این سری نیز، همان S10e بوده است.

Samsung Galaxy S10 Plus Galaxy S10 and Galaxy S10e

ظاهرا عرضه یک پرچمدار در چندین مدل با قیمت‌های مختلف (segmentation strategy یا استراتژی تقسیم‌بندی) برای سری پرچمدارهای Galaxy S10 به‌خوبی جواب داده و احتمال دارد سامسونگ همین استراتژی را در تولید Galaxy Note نیز به کار گیرد. اما علی‌رغم فروش خوب پرچمدارهای سری S10، فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ در رده‌های میانی و پایینی چندان جالب نبود و همین امر، درآمد بخش موبایل در فصل اخیر را تحت تأثیر قرار داده است. اگر درآمد بخش موبایل را با مدت مشابه سال گذشته (28.45 تریلیون وان) مقایسه کنیم، متوجه کاهش درآمد خواهیم شد.

سامسونگ در رده‌های میانی و پایینی بازار با رقابت شدیدی از سوی تولیدکنندگان چینی مواجه است. از این رو، شرکت تصمیم گرفته تا استراتژی جدیدی را برای مقابله با این معضل در پیش بگیرد و آن چیزی نیست جز آوردن قابلیت‌های پیشرفته به گوشی‌های ارزان‌تر (مثل سری جدید گوشی‌های Galaxy A). سامسونگ از ارائه آمار دقیق تعداد دیوایس‌های عرضه شده خودداری نموده، اما طبق برخی منابع، این شرکت کره‌ای طی فصلی که گذشت، 78 میلیون گوشی و 5 میلیون تبلت را وارد بازارهای جهانی کرده است.

طبق برآورد سامسونگ، در نیمه دوم سال جاری میلادی – که Galaxy A80 نیز در آن مقطع به بازار خواهد آمد – تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند افزایش خواهد یافت. سامسونگ امیدوار است در نیمه دوم سال، با عرضه اسمارت‌فون‌های پیشرفته‌ای مثل Galaxy S10 5G، نوت‌10 و احتمالا Galaxy Fold، بتواند کاهش درآمد بخش موبایل در فصل اخیر را جبران کند.

Samsung Galaxy A80

Samsung Galaxy A80

اما یکی دیگر از فعالیت‌های سامسونگ در بخش IM، به کسب‌وکار شبکه مربوط می‌شود که به گفته شرکت، با توجه به راه‌اندازی ارتباطات نسل پنجم در کره جنوبی، کسب‌وکار شبکه سامسونگ سه‌ماهه خوبی را پشت سر گذاشته است. برنامه‌های سامسونگ برای نیمه دوم سال جاری میلادی عبارتند از ادامه گسترش شبکه‌های LTE در سراسر جهان و تأمین تجهیزات 5G برای بازارهایی مثل کره جنوبی و ایالات متحده.

• راه‌کارهای ابزاری (DS)

نتایج مالی کسب‌وکارهای "نیمه‌رسانا" و "پنل های نمایشگر" در شرکت سامسونگ، تحت عنوان Device Solutions یا راه‌کارهای ابزاری بیان می‌شوند. طی فصل اخیر، درآمد و سود عملیاتی سامسونگ در این بخش، به ترتیب برابر با 20.62 و 3.54 تریلیون وان ذکر شده است.

کسب‌وکار نیمه‌رسانای سامسونگ در فصلی که گذشت 14.47 تریلیون وان درآمد کسب کرد که 4.12 تریلیون وان از این مبلغ، سود عملیاتی بوده است. اوج درآمدزایی کسب‌وکار نیمه‌رسانای سامسونگ در سه سال گذشته به سه‌ماهه سوم 2018 برمی‌گردد که درآمدی معادل 24.77 تریلیون وان را برای شرکت در بر داشت. اما درآمد این بخش به یک‌باره از سه‌ماهه پایانی سال 2018 دچار افت شد و این روند هنوز هم ادامه دارد. بلاتکلیفی‌های اقتصاد کلان، نوسانات فصلی و تنظیم موجودی انبار از سوی شرکت‌های فعال در عرصه مراکز داده، مهم‌ترین عواملی‌ هستند که سامسونگ، کاهش تقاضا برای حافظه‌های NAND و DRAM را به آنها نسبت می‌دهد.

Samsung DRAM

در حوزه NAND، به گفته سامسونگ، انتظار می‌رود در سه‌ماهه دوم، تقاضا برای SSDهای چگال‌بالا در سرورها افزایش یابد. همچنین، عرضه اسمارت‌فون‌هایی که حافظه داخلی آنها 256 گیگابایت (و بیشتر) است تقاضا برای حافظه‌های NAND را در سه‌ماهه دوم پایدار نگه خواهد داشت. در حوزه DRAM، احتمالا در سه‌ماهه دوم تقاضا برای خرید حافظه‌های سرور از سوی مراکز داده‌ای که سطح موجودی پایینی دارند، بهبود خواهد یافت. به گفته سامسونگ، شرایط فصلی در نیمه دوم سال، تقاضا برای حافظه‌های DRAM را بالا خواهد برد.

با توجه به نوسانات فصلی و اوضاع نه چندان مساعد بازار جهانی اسمارت‌فون، تقاضا برای سنسورهای تصویری نیز پایین بوده، اما علی‌رغم این موضوع، درآمد کسب‌وکار System LSI در شرکت سامسونگ، به لطف افزایش عرضه پروسسورهای موبایلی و مودم‌ها، بهبود یافت و سامسونگ موفق شد نخستین راه‌کار 5G در زمینه چیپ‌ست در دنیا را به مرحله تجاری‌سازی برساند.

اما یکی از نقاط تاریک گزارش مالی سامسونگ، کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر بود. سامسونگ در این بخش به درآمدی معادل 6.12 تریلیون وان دست یافت، اما نکته اینجاست که این درآمد هیچ سودی را برای شرکت در پی نداشته و 0.56 تریلیون وان هم زیان به بار آورده است. سامسونگ این زیان‌دهی را ناشی از سوددهی ضعیفِ نمایشگرهای بزرگ و نمایشگرهای موبایل می‌داند. کاهش تقاضا و رقابت شدید با ال‌سی‌دی‌های LTPS گریبان‌گیر نمایشگرهای موبایل شده و ادامه افت قیمت پنل‌های ال‌سی‌دی نیز، فروش نمایشگرهای بزرگ سامسونگ را تحت‌الشعاع قرار داده است.

طبق پیش‌بینی‌ها، تقاضای ضعیف برای نمایشگرهای اتعطاف‌پذیر در سه‌ماهه دوم نیز ادامه داشته و لذا نمی‌توان بهبود چشم‌گیری در درآمد این بخش را انتظار داشت. تنها گزینه پیش روی سامسونگ آن است که با افزایش فروش OLEDهای معمولی و عرضه محصولاتی با تکنولوژی‌های جدید (مثل Infinity Display و حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر) بتواند درآمد این بخش را ارتقا دهد. همچنین انتظار می‌رود تقاضا برای محصولاتی مثل پنل‌های تلویزیونی بزرگ و با رزولوشن بالا، در سه‌ماهه دوم افزایش یابد.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

کسب‌وکارهای "نمایشگرهای تصویری" و "لوازم خانگی دیجیتال" – که بخش اقلام الکترونیکی مصرفی را در مجموعه سامسونگ تشکیل می‌دهند – طی فصل اخیر، درآمدی معادل 10.04 تریلیون وان و سود عملیاتی برابر با 0.54 تریلیون وان را نصیب شرکت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از رشد حکایت می‌کند.

Samsung QLED 8K TV

با ورود بازار جهانی تلویزیون به فصل رکود، درآمد بخش نمایشگرهای تصویری نسبت به سه‌ماهه پایانی 2018 افت نمود، اما با تولید زودهنگام مدل‌های جدید، نسبت به سه‌ماهه نخست 2018، افزایش داشت. البته انتظار می‌رود با توجه به کاهش تقاضا در بازارهای نوظهور، تقاضا برای خرید تلویزیون در سه‌ماهه دوم کمی افت کند. همچنین، از آنجا که رویداد ورزشی مهمی را در سال 2019 شاهد نیستیم، احتمالا فروش این بخش نسبت به سال قبل کمتر خواهد شد.

علی‌رغم کاهش تقاضای جهانی برای لوازم خانگی دیجیتال سامسونگ، رشد این محصولات در بازار داخلی کره قدرتمند توصیف شده است. به گفته سامسونگ، عمده این تقاضا به محصولاتی مربوط می‌شود که بر محور سبک زندگی جدید طراحی شده‌اند، از جمله دستگاه‌های مراقبت از لباس (با نام تجاری AirDresser) و دستگاه‌های تصفیه هوا. با توجه به در پیش بودن تابستان، سامسونگ قصد دارد در سه‌ماهه دوم، عملکرد شرکت را با تمرکز بر فروش دستگاه‌های تهویه هوا بهبود ببخشد.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا