گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم سال 2018 – کاهش درآمد موبایل،‌ شاهکار بخش حافظه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز چهارشنبه 31 اکتبر 2018 (9 آبان 1397) نتایج مالی خود از سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2018 را منتشر کرد؛ درآمد مجموع این کمپانی در سه‌ماهه مذکور به 65.46 تریلیون وان کره‌جنوبی (با نرخ فعلی تبدیل ارز 57.49 میلیارد دلار آمریکا) بالغ می‌شود که با رشد سالیانه 5.5 درصد روبرو شده است. سود عملیاتی سامسونگ در این سه‌ماهه نیز 17.57 تریلیون وان (15.43 میلیارد دلار) اعلام شده که 20.9 درصد افزایش سالیانه را نشان می‌دهد. سامسونگ عمده علت افزایش سود عملیاتی این شرکت را به عملکرد موفق کسب و کار حافظه مربوط می‌داند و فروش قدرتمند محصولات حافظه و پنل‌های OLED را در افزایش سالیانه و فصلی درآمد موثر دانسته است.

Samsung Q3 2018 Financial Results

نوسانات قیمت ارز در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی،‌ تغییرات مشهودی را در نتایج مالی این نوبت سامسونگ برجای گذاشته که از آن جمله باید به تضعیف وان کره جنوبی در مقایسه با دلار آمریکا اشاره کرد که تأثیر مثبتی نزدیک به 800 میلیارد وان در نتیجه مالی کسب و کار قطعات این شرکت برجای گذاشته است. این معادله البته در همه موارد هم به نفع سامسونگ نبوده چرا که برای نمونه تقویت واحد پول کره جنوبی، در برابر بسیاری از ارزهای نچندان قدرتمند و نوظهور، بر نتیجه کسب و کار دستگاه‌های سامسونگ (set businesses) تأثیری منفی برجای گذاشته است.

Samsung Q3 2018 Financial Results

نتایج مالی سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2018 به تفکیک بخش‌های مختلف این شرکت به شرح زیر است:

1- فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه

سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال 2018 در یکی از مهم‌ترین کسب و کارهای خود یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IT & Mobile Communications) به درآمدی معادل 24.91 تریلیون وان و سود عملیاتی 2.22 تریلیون وان (به ترتیب نزدیک به 21.88 و 1.95 میلیارد دلار آمریکا) دست پیدا کرده که هر دو نسبت به زمان مشابه سال گذشته به ترتیب با افت 10 و 32.5 درصدی روبرو شده‌اند؛ سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال 2017 یعنی زمان مشابه در سال قبل به درآمد و سود عملیاتی به ترتیب 27.69 و 3.29 تریلیون وان دست پیدا کرده بود.

به گفته سامسونگ با وجود فروش قدرتمند گوشی‌های پرچمدار این شرکت در سه‌ماهه مذکور، تعداد کل گوشی‌های عرضه شده توسط این کمپانی به علت افت عرضه در رده میانی و پائین، ثابت باقی مانده و سودآوری این کسب و کار نیز در سایه افزایش هزینه‌های تبلیغاتی (promotional costs) و تأثیر منفی نرخ تبادل ارز کاهش مشهودی را تجربه کرده است. سامسونگ در کسب و کار شبکه‌های موبایلی (Networks Business) نیز با مشکل درآمدزائی در سه‌ماهه سوم روبرو شده که علت این امر را طبق ادعای سامسونگ باید در تمرکز سرمایه‌گذاری اپراتورهای عمده خارجی روی شبکه‌های LTE در نیمه اول سال جاری جست‌وجو کرد.

Samsung Galaxy A9

سامسونگ Galaxy A9

سامسونگ برای این کسب و کار در سال 2019 رشد ملایمی را عمدتا به دلیل محصولات پیشرفته و گران‌قیمت پیش‌بینی می‌کند هرچند با انتقال ویژگی‌های کلیدی مدل‌های پیشرفته به دیوایس‌های رده میانی و حتی پائین بازار، رقابت در این کسب و کار به احتمال فراوان با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. سامسونگ در ادامه این گزارش از تلاش این شرکت برای گسترش فروش گوشی‌های پیشرفته با طرح‌های متمایز و رده‌بندی‌های متنوع سخن می‌گوید و ارائه جدیدترین فناوری‌های روز در تمامی دیوایس‌های رده Galaxy با تأکید بر سری A را عاملی برای حفظ جایگاه خود در این مارکت عنوان می‌کند. سامسونگ برای مستحکم‌تر کردن جنبه‌های رقابتی خود در میان‌مدت و طولانی‌مدت نیز از ابتکارات مدرنی نظیر رونمائی از گوشی‌های تاشو و مجهز به فناوری 5G بهره خواهد بود و سرویس‌های هوش مصنوعی مبتنی بر Bixby و اینترنت اشیا نیز در همین رابطه تقویت خواهند شد.

کسب و کار شبکه شرکت سامسونگ با نکیه بر تجربه تجاری‌سازی 5G در آمریکا و کره‌جنوبی به تقاضای در حال رشد در بازار 5G در سال 2019 پاسخ داده و دامنه حضور خود در این بیزینس را به دیگر بازارها گسترش می‌دهد.

2- اقلام الکتریکی مصرفی (CE)

واحد کالای الکترونیکی مصرفی یا Consumer Electronics Division که کسب و کارهای نمایشگر تصویری (Visual Display) و لوازم خانگی دیجیتال (Digital Appliances) را در بر می‌گیرد، در سه‌ماهه سوم سال 2018 به درآمد 10.18 تریلیون وان دست پیدا کرد که نسبت به درآمد 11.13 تریلیون وانی همین واحد در زمان مشابه در سال گذشته با افت 8.5 درصدی روبرو شده است. میزان سود عملیاتی این بخش اما با 56 میلیارد وان نسبت به 44 میلیارد وان سال قبل، رشدی معادل 27.2 درصد داشته است.

سامسونگ، ارتقاء درآمد فصلی و سالیانه در کسب و کار نمایشگر تصویری را به افزایش فروش محصولات پیشرفته‌ای نظیر تلویزیون‌های با صفحه‌نمایش بسیار بزرگ و UHD مرتبط می‌داند و در همین رابطه از سه‌ برابر شدن فروش تلویزیون‌های QLED به لطف بازخوردهای مثبت بازار در زمینه کیفیت تصویر و ویژگی‌های متمایزکننده‌ای نظیر Ambient Mode (نمایش اطلاعات و تصاویری متناسب با محیط در زمان استفاده نکردن از تلویزیون) و One Invisible Connection (یک کابل تکی باریک برای انتقال برق اطلاعات به تلویزیون) سخن می‌گوید. پیش‌بینی سامسونگ از سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، ارتقاء ملایم سالیانه در این کسب و کار است در سال 2019 نیز نیاز بازار به گفته این شرکت تغییر خاصی را نسبت به سال جاری تجربه نخواهد کرد.

Samsung Ambient Mode TV

قابلیت Ambient Mode در تلویزیون‌های سامسونگ برای تطبیق با محیط

درآمد سالیانه سامسونگ در کسب و کار لوازم خانگی دیجیتال با وجود افزایش فروش محصولات پیشرفته‌ای نظیر یخچال‌های سری Chef Collection و ظرفشوئی‌های Flex-Wash با کاهش ملایمی روبرو شده که سامسونگ علت این افت را به روند کند اقتصادی در بازارهای نوظهور نسبت می‌دهد. در سه‌ماهه چهارم سال 2019 با وجود کاهش احتمالی درخواست کالا در بازار به دلیل مشکلات تجارت جهانی و ریسک‌های ناشی از تبادل ارزهای خارجی در بازارهای نوظهور، شرکت سامسونگ در همکاری با توزیع‌کننده‌گان کالا، بر استحکام پیشنهادهای تشویقی در زمان‌های اوج تقاضا در بازارهای منطقه‌ای متمرکز شده و افزایش فروش محصولات پیشرفته نظیر ماشین‌های خشک‌کن بزرگ و تصفیه‌کننده‌های هوای Air Cube ادامه خواهد داد. تمرکز سامسونگ در سال 2019 برای این رده بر ارتقاء سودآوری از طریق ارائه محصولات پیشرفته ابتکاری، گسترش فروش آنلاین و استحکام کسب و کار بیزینس به بیزینس این شرکت خواهد بود.

3- بخش راه‌کارهای ابزاری (DS)

قسمت راه‌کارهای ابزاری یا Device Solutions در مجموعه سامسونگ که از دو قسمت نیمه‌هادی‌ها یا Semiconductors و پنل‌ نمایشگر (Display Panel یا DP) تشکیل شده، مثل سه‌ماهه گذشته بالاترین منبع درآمد سامسونگ به حساب می‌آید؛ درآمد این بخش در سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2018، رقم 34.76 تریلیون وان اعلام شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با درآمد 28.02 تریلیون وانی با بیش از 24 درصد افزایش روبرو شده است. این بخش که از فصل سوم سال 2016 تاکنون بالاترین سود عملیاتی را برای سامسونگ در بین تمامی کسب و کارهای این برند به همراه داشته در این فصل نیز با اختلاف بسیار بالا، بزرگ‌ترین عامل درآمدزائی سامسونگ به حساب می‌آید و با سود عملیاتی 14.56 تریلیون وانی نزدیک به 83 درصد از کل سود سامسونگ را تأمین می‌کند. سود عملیاتی این قسمت در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نیز با بیش از 34 درصد رشد روبرو شده است.

در بین دو کسب و کار حاضر در این بخش، نیمه‌هادی‌ها یا Semiconductors عاملی اصلی کسب درآمد و سود عملیاتی به حساب می‌آیند؛ درآمد این بخش با 24.4 درصد رشد سالیانه به 24.77 تریلیون وان رسیده و سود 13.65 تریلیون وانی آن نیز در مقایسه با سال قبل، 37 درصد رشد داشته است. در این واحد پر سود شرکت سامسونگ، کسب و کار حافظه یکی از بهترین عملکردها را به نام خود ثبت کرده که علت اصلی این موفقیت به افزایش کلی تقاضا به ویژه برای رده سرور و موبایل مرتبط دانسته شده است. در بخش حافظه‌های NAND، درآمد سامسونگ تحت تأثیر تقاضای بالا برای محصولات پرتراکم در موبایل و سرورها با افزایش روبرو شده و رشد فصلی قدرتمند در بخش حافظه‌های DRAM نیز از نگاه سامسونگ به افزایش تقاضا برای تمامی کاربردها به‌ویژه ارائه گوشی‌های موبایل جدید و رویکرد بازار به سمت اسمارت‌فون‌های با حافظه رم بالا مرتبط است.

Samsung Q3 2018 Financial Results

پیش‌بینی سامسونگ برای حافظه‌های NAND در سه‌ماهه چهارم سال جاری،‌ روند کاهش قیمت با وجود افزایش عرضه NANDهای سه‌بعدی 64 لایه‌ای خواهد بود و در سال 2019 نیز عمدتا به دلیل تقاضای رو به گسترش در بازار عمومی کلاد و افزایش حافظه‌های موبایل، شرایط عرضه در این رده با بهبود روبرو می‌شود. اوضاع حافظه‌های DRAM در سه‌ماهه چهارم امسال طبق پیش‌بینی سامسونگ با وجود تثبیت احتمالی قیمت‌ها، به سمت ثابت بودن تقاضا پیش می‌رود و در سال 2019 نیز به‌رغم کند شدن احتمالی این بازار در سه‌ماهه اول (به دلیل شرایط فصلی)، عرضه و تقاضا از سه‌ماهه دوم به بعد، عمدتا به دلیل افزایش تقاضا در رده سرور و موبایل، روند پویای تثبیت‌شده‌ای را آغاز می‌کند.

مجموع درآمد کسب و کار System LSI سامسونگ به دلیل رشد تقاضای سنسورهای تصویری در چین برای آی‌سی‌های درایور تصویر در پنل‌های اولد (OLED DDI) اسمارت‌فون‌های پرچمدار با بهبود روبرو شده است. در همین رابطه کسب و کار سنسورهای تصویری سامسونگ نیز با حضور گسترده دوربین‌های چندگانه و سنسورهای با رزولوشن بالا در بازار گوشی‌های هوشمند، رکورد قابل‌توجه‌ای را در کسب درآمد به نام خود ثبت کرده است. سامسونگ در این بخش برای سه‌ماهه چهارم با وجود افزایش تقاضا برای تأمین قطعات محصولات سال 2019، رشد تعدیل شده‌ای را به دلیل تقاضای ضعیف فصلی برای سنسورهای تصویری و DDIها پیش‌بینی می‌کند اما برای سال 2019 به دلیل افزایش تقاضا برای سنسورهای تصویری استفاده شده در دوربین‌های پیچیده‌‌تر، این بازار به روند رشد خود باز می‌گردد. سامسونگ از تنوع بخشیدن به مشتریان خود در آمریکا و چین با ارتقاء جنبه‌های رقابتی چیپ‌ست‌های موبایلی از طریق فناوری مودم 5G در سال 2019 سخن به میان آورده و بر ایجاد تنوع در محصولات این شرکت با کمک حسگرهای سه‌بعدی، سنسورهای اثر انگشت درون صفحه‌نمایش و چیپ‌ست‌های استفاده شده در اتوموبیل‌ها و دیوایس‌های اینترنت اشیاء تأکید کرده است.

در کسب و کار Foundry سامسونگ که ساخت پردازنده و پروسسورهای موبایلی در آن صورت می‌پذیرد، با وجود کاهش نیاز بازار برای چیپ‌های مخصوص ماین کردن ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrency) با توجه به افزایش تقاضا برای چیپ‌ست‌های موبایلی و سنسورهای تصویری، درآمد فصلی با افزایش روبرو شده است. سامسونگ در این بخش به توسعه و آغاز تولید محصولات مبتنی بر لیتوگرافی 7 نانومتری اشاره می‌کند.

Samsung Q3 2018 Financial Results

بخش پنل تصویری یا DP، دیگر زیر مجموعه راه‌کارهای ابزاری یا Device Solutionss سامسونگ است که در این سه‌ماهه با افزایش سالیانه 21.8 درصدی، به درامد 10.09 تریلیون وانی دست پیدا کرده است. این بیزینس در کسب سود نیز موفق بوده و سود 1.10 تریلیون وانی آن نیز نسبت به سال قبل بیش از 13 درصد رشد را نشان می‌دهد. سامسونگ موفقیت این رده را به افزایش عرضه پنل‌های OLED و LCD نسبت می‌دهد که در مورد OLED، افزایش تقاضا برای نمایشگرهای قابل انعطاف و در مورد LCD، افزایش عرضه محصولات با ارزش افزوده نظیر پنل‌های مورد استفاده در تلویزیون‌های بسیار بزرگ و با وضوح بالا عوامل این موفقیت بر شمرده شده‌اند.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا