گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه پایانی و کل سال 2018 – روزشماری برای عرضه Galaxy S10

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : سامسونگ در روز پنجشنبه 31 ژانویه 2018 (11 بهمن 1397)، ضمن ارائه گزارش مالی خود از سه‌ماهه پایانی سال 2018، نتایج مالی مربوط به کل سال 2018 را نیز منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد سامسونگ در سال 2018 برابر با 243.77 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 220 میلیارد دلار) بوده است. گزارشی که دقیقا یک سال پیش منتشر شد، درآمد این شرکت در سال 2017 را در مجموع 239.58 تریلیون وان (در آن مقطع، معادل 223.6 میلیارد دلار) اعلام کرده بود. لذا، اگر مبنا را وان کره قرار دهیم، درآمد سامسونگ در سال 2018 بیش از 4 تریلیون وان افزایش یافته است.

Samsung Q4 2018 Financial Results

سود عملیاتی سامسونگ در سال 2018 چیزی حدود 58.89 تریلیون وان (53 میلیارد دلار) گزارش شده است. با این حساب، این دومین سال پیاپی است که این شرکت کره‌ای در نتایج مالی خود رکوردزنی می‌کند. البته این بدان معنا نیست که سامسونگ سه‌ماهه کاملا موفقی را پشت سر گذاشته باشد. چند هفته پیش که سامسونگ برآورد خود از وضعیت عملکرد شرکت در سه‌ماهه چهارم را منتشر کرد، هشدار داده بود که عایدیِ شرکت در این سه‌ماهه افت شدیدی را تجربه خواهد کرد. از قرار معلوم، این پیش‌بینی درست بوده و سامسونگ فصل دشواری را پشت سر گذاشته است.

گزارش سامسونگ حاکی از آن است که درآمد سامسونگ در فصل اخیر با 10 درصد افت سالانه، به 59.27 تریلیون وان (53.4 میلیارد دلار) کاهش یافته است. به همین ترتیب، سود عملیاتی فصل اخیر نیز با 29 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، 10.8 تریلیون وان (9.7 میلیارد دلار) عنوان شده است. سامسونگ، افت درآمد و سود در سه‌ماهه پایانی را به کاهش تقاضا برای چیپ‌های حافظه (مورد استفاده در مراکز داده و گوشی‌های هوشمند) نسبت می‌دهد. نوسانات فصلی موجب شد تا کسب‌وکارهای System LSI و تراشه‌سازی نیز شاهد افت در سود باشند.

Samsung Q4 2018 Financial Results

در ادامه نگاهی داریم به جزییات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ در سه‌ماهه اخیر:

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

طی سه‌ماهه پایانی سال 2018، مجموع درآمد سامسونگ در بخش "فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه" 23.32 تریلیون وان (20.9 میلیارد دلار) اعلام شده که 1.51 تریلیون وان (1.3 میلیارد دلار) از این مبلغ، سود عملیاتی این بخش بوده که نسبت به سود فصل قبل (2.22 تریلیون وان) تا حد زیادی افت نموده است. به گفته سامسونگ این امر ناشی از حرکت کند بازار جهانی اسمارت‌فون است که موجب کاهش حجم گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده توسط سامسونگ و متعاقبا افت درآمد حاصل از آن نسبت به فصل سوم شده است.

اما علی‌رغم فروش نسبتا ضعیف دیوایس‌های موبایل سامسونگ در فصل اخیر، کسب‌وکار شبکه این شرکت عملکرد مناسبی داشته است. گسترش شبکه‌ LTE توسط سامسونگ برای مشتریان خارجی همزمان با آغاز به کار سامسونگ برای تأمین تجهیزات شبکه 5G برای آمریکا و کره جنوبی، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای سامسونگ در فصل اخیر به شمار می‌روند. گفتنی‌ست، ادامه تأمین تجهیزات برای نخستین بازارهای 5G در آمریکا و کره طی سال جاری میلادی، زمینه‌ساز رشد جهانی سامسونگ در این حوزه خواهد بود.

با توجه به کسادیِ فصلی پیش رو در بازار، انتظار می‌رود تقاضا برای اسمارت‌فون و PCهای تبلت‌مانند در سه‌ماهه نخست سال 2019 کاهش یابد. سامسونگ در تاریخ 20 فوریه (1 اسفند) طی رویداد Unpacked (واقع در سان فرانسیسکو) از جدیدترین پرچمدار خود Galaxy S10 رونمایی خواهد کرد. سامسونگ اظهار امیدواری کرده که ورود اسمارت‌فون‌های جدیدش به بازار، فروش و عملکرد کسب‌وکار این بخش را طی ماه‌های آتی بهبود ببخشد.

Alleged Samsung Galaxy S10 and S10 Plus

تصاویر احتمالی منتسب به گلکسی S10 و گلکسی S10 پلاس

البته به اذعان خود شرکت، به احتمال زیاد مجموع تعداد اسمارت‌فون‌هایی که قرار است در سه‌ماهه نخست 2019 توسط سامسونگ عرضه شود، نسبت به سه‌ماهه چهارم 2018 تفاوت چندانی نخواهد داشت، زیرا آن دسته از اسمارت‌فون‌های شرکت که به تولید انبوه می‌رسیدند، به دلیل سازمان‌دهی مجدد در این رده از محصولات، موقتا دچار افت در عرضه خواهند شد. به گفته سامسونگ، این سازماندهی مجدد برای پاسخگویی بهتر به گرایش‌های متغیر بازار و نیازهای مشتریان انجام می‌شود.

طبق برآورد سامسونگ در گزارش اخیر، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید گوشی هوشمند در سال 2019 در همان سطح از تقاضا که در سال 2018 وجود داشت، باقی بماند، اما متوسط قیمت فروش این محصول احتمالا بالاتر خواهد رفت. این امر به دلیل گرایش به خرید اسمارت‌فون با ویژگی‌های رده‌بالا (از جمله نمایشگرهای بزرگ، حافظه بیشتر و دوربین‌های چندگانه) به وجود خواهد آمد. البته با توجه به رشد کند بازار جهانی اسمارت‌فون و قیمت بالای مواد اولیه، شرایط کماکان چالش‌برانگیز باقی خواهد ماند.

سامسونگ در تلاش است تا با تولید محصولات متمایز و استراتژی‌های بازاریابی هدفمند، بر موانع موجود غلبه کند. تولید دیوایس‌های تاشو و مجهز به شبکه 5G از اهداف جدی سامسونگ در سال جاری میلادی خواهد بود. به‌علاوه، این کمپانی قصد دارد با گسترش دستیار دیجیتال Bixby به دیوایس‌های متنوع و ارتقای قابلیت‌های هوش مصنوعی، اتصال بین دستگاه‌ها را تقویت کرده و از این طریق کاربران خود را حفظ کند.

• Device Solutions

طی فصل اخیر، بخش Device Solutions – که از کسب‌وکار نیمه‌رساناها و پنل‌های نمایشگر تشکیل شده – در مجموع 27.76 تریلیون وان فروش کرد که از این میزان 8.50 تریلیون وان سود عملیاتی این بخش بوده است.

درآمد و سود عملیاتی کسب‌وکار نیمه‌رساناهای سامسونگ در فصل اخیر به ترتیب 18.75 و 7.77 تریلیون وان ذکر شده است. همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، ابهامات اقتصادی کلان و تنظیمات صورت گرفته در سطح موجودیِ مشتریان (یعنی مراکز داده و سازندگان اسمارت‌فون)، موجب شده تا تقاضا برای حافظه‌های NAND و DRAM در فصل گذشته پایین بیاید. مشتریان عمده حافظه‌های NAND به امید اینکه قیمت‌ها پایین خواهد آمد، هنوز برای خرید سفارش نداده‌اند و به این ترتیب تقاضا در مجموع کاهش پیدا کرده است. در رابطه با DRAM نیز باید گفت تقاضا برای استفاده از این نوع حافظه در سرورها، به دلیل اصلاحات موجودی از سوی مراکز داده، کاهش یافت. همچنین، علی‌رغم کاهش تقاضا برای DRAM از سوی سازندگان اسمارت‌فون (به دلیل فروش ضعیف گوشی‌های هوشمند جدید)، سفارش برای خرید حافظه‌های چگال‌تر (بالای 6 گیگابایت) با رشد همراه بود و توانست بخشی از کاستی‌ها را جبران کند.

Samsung eUFS 1TB

حافظه 1 ترابایتی eUFS جدید سامسونگ

با توجه به ورود بازار چین به فصل رکود و به تبع آن کاهش تقاضا برای سنسورهای تصویری، نتایج مالی کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ) در فصل اخیر افت کرد. کسب‌وکار تراشه‌سازی سامسونگ نیز با توجه به بازار نامناسب ارز دیجیتال، سفارش‌های کمتری برای تراشه‌های استخراج یا mining دریافت کرد.

بخش پنل‌های نمایشی (دیگر زیرمجموعه Device Solutions) در سه‌ماهه پایانی 2019 موفق شد 9.17 تریلیون وان درآمد و 0.97 تریلیون سود عملیاتی را نصیب شرکت نماید. علی‌رغم تقاضای بالا برای پنل‌های انعطاف‌پذیر OLED، مجموع عایدی بخش پنل‌های نمایشی به دلیل افت فروش نمایشگرهای مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها (در نتیجه رقابت فزاینده در حوزه پنل‌های ال‌سی‌دی از نوع LTPS) نسبت به فصل قبل از آن کمتر بوده است. ناگفته نماند، در نتیجه فروش بالای محصولاتی مثل پنل‌های تلویزیونی بسیار بزرگ و با رزولوشن بالا، عایدیِ حاصل از فروش نمایشگرهای بزرگ، در مقایسه با فصل قبل بهبود یافته است.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

طی فصلی که گذشت، رقم درآمد سامسونگ در بخش اقلام الکترونیکی مصرفی (که کسب‌وکارهایی مثل نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال را شامل می‌شود) 11.79 تریلیون وان اعلام شده و سود عملیاتی سامسونگ در این بخش 0.68 تریلیون وان بوده است.

در سه‌ماهه چهارم، بازار جهانی تلویزیون نسبت به سه‌ماهه قبل از آن با رشدی دورقمی همراه شد، اما تقاضای کمتر در بازارهای نوظهور، رشد سالانه این محصول را محدود کرد.

طبق گزارش سامسونگ، ارائه مشوق‌های خرید به مشتریان در فصل پایانی سال 2018 و بهبود ترکیب محصولات موجب شد تا فروش تلویزیون‌های QLED و تلویزیون‌های با صفحه بسیار بزرگ افزایش یافته و در نتیجه آن، نتایج مالی کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری (Visual Display Business)، هم نسبت به فصل قبل و هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد همراه شود. گفتنی‌ست، عرضه تلویزیون‌های QLED (با رزولوشن 8K) و تلویزیون‌های با صفحه بسیار بزرگ (75 اینچ و بالاتر) موجب تحکیم جایگاه ممتاز سامسونگ در بازار تلویزیون‌های پیشرفته شده است (تا جایی که فروش تلویزیون‌های QLED نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا 3 برابر شده است).

Samsung QLED 8K TV

افزایش قیمت لوازم خانگی (ناشی از نوسانات نرخ تبدیل ارز) و بازار راکد مسکن در ایالات متحده موجب شد تا رشد تقاضا برای خرید لوازم خانگی دیجیتال سامسونگ در سه‌ماهه چهارم 2018 کاهش یابد. تحت چنین شرایطی، تنها نقطه قوت سامسونگ در بخش لوازم خانگی، فروش قدرتمند محصولات پیشرفته‌ای از قبیل یخچال‌های Family Hub، خشک‌کن‌های با ظرفیت بالا و دستگاه‌های تصفیه هوای Cube بوده که باعث شده سود عملیاتی این بخش چه در مقایسه با فصل قبل و چه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کمی افزایش همراه شود.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا