گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه نخست 2018- چهارمین رکورد پیاپی در سود عملیاتی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/2/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز 26 آوریل سال جاری میلادی (6 اردیبهشت 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست 2018 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در دوره منتهی به مارس سال جاری، مجموع درآمد سامسونگ 60.56 تریلیون وان کره ( با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 56.1 میلیارد دلار آمریکا) بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی در حدود 20 درصد را نشان می‌دهد. سود عملیاتی این کمپانی نیز با افزایش 5.7 تریلیون وانی به 15.64 تریلیون وان کره (حدود 14.5 میلیارد دلار) رسیده است که رشد 58.03 درصدی را نسبت به فصل نخست 2017 نشان می‌دهد و بالاترین میزان سود عملیاتی سامسونگ تاکنون به شمار می‌رود. همچنین سود خالص سامسونگ در سه‌ماهه اخیر 11.69 تریلیون وان (حدود 10.8 میلیارد دلار) بوده است.

Samsung Q1 2018 Financial Results

گزارش مالی سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2018 فراتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بوده است. کارشناسان انتظار داشتند که سامسونگ در فصل اخیر، فروش 60 تریلیون وانی را در کنار سود 11 تریلیون وانی محقق سازد؛ اما عرضه زودهنگام گوشی‌های پرچمدار گلکسی اس9 و گلکسی اس9پلاس در ماه مارس سبب افزایش سودآوری این کمپانی در مقایسه با پیش‌بینی‌ها شده است. این در حالی است که مدل‌های پرچمدار سال گذشته این شرکت در آوریل 2017 عرضه شدند و به این ترتیب، فروش آنها در سه‌ماهه دوم 2017 مورد محاسبه قرار گرفته است. از این جهت تغییر زمان عرضه از سه‌ماهه دوم به فصل اول ممکن است سبب کاهش سود و میزان فروش سامسونگ در این مقطع زمانی شود.

مطابق اعلام سامسونگ، افزایش درآمد این شرکت در سه‌ماهه نخست، بیش از همه به لطف عملکرد چشمگیر کسب‌وکار نیمه‌رساناها و افزایش فروش اسمارت‌فون‌های پرچمدار این شرکت از جمله گلکسی اس9 و اس9پلاس بوده است.

Samsung Q1 2018 Financial Results

در گزارش سامسونگ الکترونیکس، جزئیات مربوط به نتایج مالی این شرکت در بخش‌های مختلف ارائه شده است که در ادامه نگاهی اجمالی به آن‌ها خواهیم داشت.

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

- در سه‌ماهه نخست 2018، سامسونگ در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه توانست به مجموع درآمد 28.45 تریلیون وان دست یابد که سود عملیاتی این بخش 3.77 تریلیون وان بوده است.

- در حالی که بازار با افت تقاضا برای گوشی‌ هوشمند و تبلت در فصل اخیر مواجه شده بود، عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ به دلیل ارائه زودهنگام گلکسی اس9 و اس9پلاس و فروش خوب گلکسی اس8 افزایش پیدا کرده و موجب افزایش قابل توجه درآمد شده است.

- درآمد حاصل از کسب‌وکار شبکه نیز به سبب سرمایه‌گذاری‌ شرکای بزرگ خارجی در حوزه LTE و گسترش راهکارهای جدید برای بهینه‌سازی عملیات شبکه افزایش یافته است.

- سامسونگ پیش‌بینی کرده است که درآمد کسب‌وکار موبایل این شرکت در سه‌ماهه دوم به دلیل کاهش فروش مدل‌های پرچمدار با توجه به تقاضای پایین و افزایش هزینه‌های بازاریابی کاهش یابد.

Samsung Galaxy S9 Plus

سامسونگ گلکسی S9 پلاس

- سامسونگ در پی آن است که با گسترش فروشگاه‌های تجربه‌محور، تقویت همکاری با شرکا و گسترش برنامه‌های تبلیغاتی، از جمله تعویض کالای نو با کارکرده (یا trade-in)، فروش مناسب گلکسی اس9 و اس9پلاس را حفظ کند. این شرکت در نیمه دوم سال جاری میلادی با عرضه یک مدل پرچمدار جدید و حفظ فروش‌ گلکسی اس9 و اس9پلاس و مدل‌های پرچمدار سال گذشته، به دنبال تقویت فروش خود در بازار محصولات رده‌ بالا است.

- سامسونگ در پی آن است که در بخش کلان، مدل‌های جدیدی را برای بازارهای خاص معرفی و کانال‌های فروش آنلاین و آفلاین خود را تقویت نماید.

- این شرکت قصد دارد به طور مستمر روی گسترش اکوسیستم باز Bixby 2.0 سرمایه‌گذاری کند تا تجربه‌ای یکپارچه چند دستگاهی را به مصرف‌کنندگان ارائه دهد.

- در بخش کسب‌وکار شبکه، سامسونگ افزایش درآمد فصلی را برای سه‌ماهه دوم 2018 پیش‌بینی کرده است و روی گسترش کسب‌وکار LTE تمرکز خواهد کرد و مصمم است که در زمینه تجاری‌سازی نسل پنجم شبکه‌های همراه در جهان پیشگام باشد.

کسب‌وکار نیمه‌رساناها

- در سه‌ماهه منتهی به مارس 2018، سامسونگ در بخش کسب‌وکار نیمه‌رساناها موفق شد به مجموع درآمد 20.78 تریلیون وان دست یابد که سود عملیاتی در این بخش 11.55 تریلیون وان بوده است.

- عملکرد چشمگیر کسب‌وکار نیمه‌رساناها و حافظه سامسونگ از تقاضای زیاد برای تراشه‌های حافظه، جهت استفاده در سرورهای با ارزش افزوده بالا و محصولات گرافیکی نشأت گرفته است.

- تقاضا برای حافظه NAND با توجه به گسترش زیرساخت ابری و ادامه گرایش به محصولاتی با تراکم بالاتر پایداری خود را حفظ کرده است.

- سامسونگ با تمرکز بر فروش حافظه‌های موبایل با ظرفیت بالاتر و راهکارهای ارزش افزوده شامل SSDهایی با ظرفیت بیش از 2 ترابایت برای مراکز داده و بیش از 8 ترابایت برای سازمان‌ها، با تکیه بر تولید تثبیت‌شده NAND سه‌بعدی 64 لایه‌ای در کارخانه این شرکت واقع در شهر Pyeongtaek، درآمد قابل توجهی به دست آورده است.

Samsung Nand Flash

- به لطف رشد محصولات گرافیکی و سرورها، تقاضا برای حافظه DRAM قوی بوده است و در خصوص حافظه سرور نیز به سبب گسترش مداوم زیرساخت مرکز داده، همچنان قابل توجه است. از سوی دیگر، با توجه به رشد محتوا در تمام بخش‌ها، تقاضا برای DRAM موبایل افزایش ثابتی داشته است؛ در حالی که در خصوص حافظه PC در راستای الگوهای فصلی شاهد رشد متوسطی بوده‌ایم. در زمینه گرافیک نیز تقاضای کلی افزایش یافته است؛ زیرا تقاضای قوی برای کارت‌های گرافیکی و کارت‌های استخراج ارز رمزپایه (crypto-currency mining) وجود داشته است.

- مطابق پیش‌بینی سامسونگ، در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، تقاضا برای NAND افزایش خواهد یافت. مراکز داده محرک کلیدی برای تقاضای SSD باقی خواهند ماند و پیش‌بینی شده است که تقاضا برای حافظه‌های موبایل با توجه به ادامه گرایش به ظرفیت بالا، افزایش یابد. سامسونگ به افزایش تأمین SSD با ظرفیت بالا برای سرورها ادامه خواهد داد و استراتژی‌هایی برای حافظه الکترونیکی (eStorage) در نظر خواهد گرفت.

- همچنین پیش‌بینی شده است که در نیمه دوم سال جاری میلادی، تقاضا برای حافظه‌های سرور و موبایل قوی باشد زیرا روند جایگزینی SSD به جای HDD تسریع خواهد شد و افزایش ظرفیت حافظه در بخش گوشی‌های هوشمند ادامه می‌یابد.

- سامسونگ در گزارش خود تصریح کرده است که روند مهاجرت به فناوری 64 لایه‌ای ادامه خواهد یافت و در عین تقویت این محصولات، قیمت رقابتی و ساخت محصولات نسل بعدی در زمان مناسب را نیز در دستور کار خود قرار خواهد داد.

- در کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ)، درآمدهای mobile DDI (آی‌سی درایور صفحه‌نمایش) به سبب تقاضای پایین برای پنل‌های OLED کاهش یافته است. با این حال درآمد کلی به خاطر تقاضای قوی برای پروسسورهای موبایلی و حسگرهای تصویر افزایش یافته است.

- در بخش ساخت نیمه‌رساناها (Foundry)، درآمد کلی به سبب افزایش تقاضا برای چیپ‌ست‌های HPC (کوتاه‌شده High Performance Computing) افزایش یافته است.

- پیش‌بینی شده است که در سه‌ماهه دوم، تقاضا برای اجزای گوشی‌های پیشرفته با افت مواجه شود و سامسونگ روی حفظ ثبات در تأمین پروسسورهای موبایلی و حسگر تصویر برای مدل‌های پرچمدار تمرکز نماید.

- پیش‌بینی شده است که در نیمه دوم سال، به دلیل گرایش بیشتر سازندگان به استفاده از دوربین دوگانه و حسگرهای سه‌لایه FRS (سنسورهای با خوانش سریع)، تقاضا برای حسگرهای تصویر افزایش یابد.

پنل‌های نمایشگر

- در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2018، کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر سامسونگ موفق به کسب مجموع درآمد 7.54 تریلیون وان و سود عملیاتی 0.41 تریلیون وان شده است.

- درآمد کسب‌وکار OLED در مقایسه با سه‌ماهه پیشین به سبب تقاضای پایین برای پنل‌های انعطاف‌پذیر OLED و رقابت شدید میان پنل‌های LTPS LCD و OLED غیر منعطف معمولی کاهش یافته است. متعادل نبودن عرضه و تقاضا در بازار LCD که به خاطر افزایش ظرفیت تولید رقبا است نیز بر میزان درآمد این بخش تأثیرگذار بوده است.

- از آنجا که سامسونگ تولیدکننده اصلی نمایشگر OLED برای آیفون 10 اپل است، تقاضای پایین‌تر از حد انتظار برای آیفون 10 سبب کاهش فروش پنل‌های OLED این شرکت شده است.

Apple iPhone X

اپل آیفون X

- در بخش LCD، علی‌رغم کاهش عرضه در اثر نوسانات فصلی و کاهش ادامه‌دار میانگین قیمت فروش پنل LCD، درآمد شرکت در این حوزه به لطف کاهش هزینه‌ها و گسترش سهم فروش در زمینه محصولات LCD ارزش افزوده ثابت مانده است. امری که به طور مشخص با افزایش فروش پنل‌های بزرگ و UHD محقق شده است.

- پیش‌بینی شده است که در سه‌ماهه دوم با توجه به تقاضا برای پنل‌های انعطاف‌پذیر OLED در بخش محصولات رده بالا، پنل‌های OLED در صنعت اسمارت‌فون از نظر تقاضا با جهش مواجه شود.

- پیش‌بینی شده است که سامسونگ در بخش LCD و در نیمه دوم سال، با توجه به عدم قطعیت در بازار، ناشی از افزایش رقابت و ظرفیت‌ها، ضمن همکاری استراتژیک با شرکای تجاری و ایجاد تمایز در محصولات ارزش افزوده خود، از جمله تلویزیون با اندازه بزرگ و وضوح بالا، تلاش خواهد کرد تا موقعیت خود را در بازار تقویت کند.

اقلام الکترونیکی مصرفی

- در سه‌ماهه نخست 2018، سامسونگ در بخش اقلام الکترونیکی مصرفی (شامل نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال) توانست به مجموع درآمد 9.74 تریلیون وان دست یابد که سود عملیاتی این بخش 0.28 تریلیون وان بوده است.

- بازار تلویزیون در مجموع نسبت به سه‌ماهه پیش افت داشته است. اما با توجه به افزایش تقاضا در بازارهای نوظهور مانند کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، خاور میانه و آمریکای لاتین از نظر سالانه با رشد مواجه شده است.

- سامسونگ پیش‌بینی کرده است که در سه‌ماهه دوم 2018، تقاضا در بازار تلویزیون که محرک عمده آن جام جهانی فوتبال است، باعث رشد سالانه این بخش شود. همچنین، این شرکت با عرضه تلویزیون‌هایی با وضوح 8K و Micro LED در نیمه دوم سال جاری، به دنبال تثبیت جایگاه خود به عنوان پیشتاز محصولات پیشرفته است.

- در کسب‌وکار لوازم خانگی دیجیتال، شاهد رشد متوسطی در سه‌ماهه نخست 2018 به دلیل افزایش تقاضا در بازارهای توسعه‌یافته و نوظهور بوده‌ایم. فروش قدرتمند محصولات رده بالای سامسونگ مانند ماشین لباسشویی FlexWash، دستگاه‌ تصفیه هوا Cube و سیستم‌های تهویه مطبوع موجب افزایش فروش سالانه سامسونگ شده است.

Samsung Cube Air Purifier

تصفیه هوای Samsung Cube

- درآمد حاصل از کسب‌وکار نمایشگر تصویری، پس از حذف برخی محصولات میان‌رده تا رده پایین، با کاهش سالانه مواجه شده است. این مسأله در کسب‌وکار لوازم خانگی دیجیتال هم دیده می‌شود؛ چرا که افزایش قیمت مواد خام و دیگر عوامل، بر سودآوری تأثیرگذار بوده‌اند.

مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای سامسونگ در سه‌ماهه نخست 8.6 تریلیون وان کره بوده است که حدود 7.2 تریلیون وان آن مربوط به کسب‌وکار نیمه‌رساناها و نزدیک به 0.8 تریلیون وان برای بخش پنل‌های نمایشگر در نظر گرفته شده است. برخی تحلیلگران معتقدند که روند رکوردشکنی‌های متوالی سامسونگ به زودی متوقف خواهد شد. به باور آنها، قیمت تراشه روند صعودی خود را ادامه نخواهد داد؛ به علاوه، افرادی که اسمارت‌فون‌های پرچمدار گران‌قیمت را خریداری می‌کنند اشتیاق چندانی برای ارتقای گوشی خود ندارند؛ چرا که از یک سو تغییرات گوشی‌های هوشمند به آن میزان نیست که آنان را به خرید اسمارت‌فون‌های جدیدتر ترغیب کند و از سوی دیگر ظاهرا اپراتورها کمک‌هزینه‌ در نظر گرفته‌شده برای فروش گوشی را قطع کرده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر آن که برخی منابع خبری از ارائه 8 میلیون واحد گلکسی اس9 و اس9پلاس در نخستین ماه عرضه این گوشی‌های هوشمند خبر داده‌اند که رقم قابل توجهی به نظر می‌رسد. البته برخی تحلیلگران همچون مهدی حسینی از Susquehanna به نقل از وال‌استریت ژورنال، پیش‌بینی کرده‌اند که تب فروش این اسمارت‌فون‌ها به زودی فروکش خواهد کرد؛ چرا که ظاهرا سامسونگ تولید گلکسی اس9 را از 40 میلیون واحد به حدود 32 تا 34 میلیون واحد کاهش داده است. سامسونگ علی‌رغم هزینه‌های بالاتر مواد اولیه، قیمتی مشابه گلکسی اس8 و اس8 پلاس برای گوشی‌های جدید خود در نظر گرفته است و از همین رو، کاهش عرضه این اسمارت‌فون‌ها طبیعتا باعث کاهش سود خواهد شد.  

منبع : Samsung