گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم 2018 – عرضه زودهنگام نوت 9 برای کنار زدن رقبا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/5/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز سه‌شنبه 31 جولای 2018 (9 مرداد 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2018 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد سامسونگ در فصل اخیر، 58.48 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 52.1 میلیارد دلار) بوده که نسبت به درآمد سه‌ماهه دوم 2017 (61 تریلیون وان)، 4 درصد کاهش داشته است. اما سود عملیاتی سامسونگ با 6 درصد رشد سالانه، از 14.07 تریلیون وان در q2 2017 به 14.87 تریلیون وان (13.3 میلیارد دلار) در فصلی که گذشت افزایش یافت. بیش از یک سال است که سامسونگ، رشدی به این کندی را در سود فصلی خود تجربه نکرده است. کساد بودن بازار جهانی اسمارت‌فون، یکی از علت‌های اصلی این پدیده برشمرده شده است.

Samsung Q2 2018 Financial Results

سامسونگ افت درآمد در سه‌ماهه دوم را به کاهش فروش اسمارت‌فون و پنل‌های نمایشگر نسبت می‌دهد. طی فصل اخیر، تقاضای جهانی برای تراشه‌های حافظه بالا بود، از این رو، بخش نیمه‌رساناها عملکرد قدرتمندی را از خود به نمایش گذاشت و در افزایش سود عملیاتی این فصل تأثیرگذار بود. لازم به ذکر است، نرخ بالاتر مالیات وضع‌شده بر درآمد، موجب شد تا سود خالص سامسونگ در قیاس با مدت مشابه سال قبل، تغییر چندانی نداشته باشد.

درآمد و سود عملیاتی سامسونگ در فصل اخیر، نسبت به فصل قبل کاهش پیدا کرده است. طی این مدت، ارزش وان کره در برابر دلار آمریکا پایین آمد، اما نسبت به یورو و چندین واحد پول کلیدی دیگر افزایش یافت. همین امر باعث شد سود عملیاتی سامسونگ در فصل اخیر، تأثیری منفی بالغ بر 400 میلیارد وان را نسبت به سه‌ماهه قبل از آن متحمل شود. ناگفته نماند، مناقشه تجاری چین و آمریکا، سامسونگ را هم مثل سایر کمپانی‌های بزرگ سازنده محصولات الکترونیک، با چالش‌هایی روبرو کرده، که از آن جمله می‌توان به کاهش قیمت برخی تراشه‌های حافظه و افزایش تعداد گوشی‌های چینی ارزان‌قیمت اشاره کرد.

Samsung Q2 2018 Financial Results

در ادامه نتایج مربوط به بخش‌های مختلف کمپانی سامسونگ، به تفکیک ارائه می‌شود:

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

طی فصل اخیر، بخش IM – که کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه را در بر می‌گیرد – به 24 تریلیون وان درآمد دست یافته که 2.67 تریلیون وان از این مبلغ، سود عملیاتی IM بوده است. آمار و ارقام حاکی از آنند که سود عملیاتی بخش موبایل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افت داشته است. مهم‌ترین اسمارت‌فون سامسونگ در سال 2018، یعنی گلکسی اس9، در اواخر فصل قبل وارد بازار شد، اما گویا سامسونگ تا به اینجا از فروش این محصول راضی نبوده است. اما کسب‌وکار شبکه‌های سامسونگ، به لطف افزایش سرمایه‌گذاری اپراتورهای خارجی در گسترش LTE، رشد فروش خوبی را تجربه کرد.

به دنبال رقابت سامسونگ با برندهای ارزان‌تر چینی مثل شیائومی و هواوی، این کمپانی کره‌ای بخشی از سهم خود از بازارهای چین و هند – که بزرگ‌ترین بازارهای اسمارت‌فون دنیا محسوب می‌شوند – را از دست داده است. اما طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، سامسونگ طی فصل اخیر، به لطف فروش گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه، مجددا نبض بازار هند را در دست گرفت.

Samsung Galaxy S9 and S9 Plus

به گفته سامسونگ، در شرایطی که بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته، کساد و فضای رقابتی شدید است، فروش کند پرچمدارهای گلکسی اس9 و اس9 پلاس در کنار توقف تولید مدل‌های پایین‌رده قدیمی‌تر، موجب شده تا عرضه اسمارت‌فون و درآمد حاصل از آن، نسبت به سه‌ماهه نخست کاهش یابد. گزارش Counterpoint Research در ماه جولای، نشان داد که آیفون 8، با کنار زدن گلکسی اس9 پلاس، عنوان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون دنیا را از آن خود کرده است. همچنین، چندی پیش تحلیلگران پیش‌بینی کردند که بعد از فروش نه چندان موفق گلکسی اس3 در سال 2012، گوشی گلکسی اس9 بدترین عملکرد را در زمینه فروش خواهد داشت.

در نیمه دوم سال جاری میلادی، همزمان با ورود بازار به دوره‌ای از نوسانات شدید فصلی، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید گوشی هوشمند و تبلت بالا رود، اما از طرفی با عرضه مدل‌های جدید اسمارت‌فون، رقابت نیز شدیدتر خواهد شد. در پاسخ به این مشکل، با توجه به استقبال ضعیف از سری پرچمدارهای گلکسی اس9، سامسونگ تصمیم گرفته تا گلکسی نوت 9 را پیش از موعد مقرر عرضه کند. قرار است این فبلت پیشرفته در 9 آگوست (18 مرداد) در نیویورک رونمایی شود. در صنعت موبایل، بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته بیشترین حاشیه سود را برای شرکت‌ها در بر دارد و سامسونگ نیز امیدوار است با معرفی زودهنگام نوت 9، بتواند فروش خود در این بخش را احیا کند. هنوز جزئیات زیادی درباره این پرچمدار فاش نشده، اما به گفته سامسونگ، قیمت این محصول منطقی خواهد بود. طبق برخی شنیده‌ها، قیمت پایه نوت 9 – مثل نوت 8 – از حدود 960 دلار آغاز می‌شود.

• Device Solutions

در گزارش مالی سامسونگ، بخش Device Solutions کسب‌وکار "نیمه‌رساناها" و "پنل‌های نمایشگر" را شامل می‌شود. بنا بر آنچه در گزارش اخیر آمده، درآمد و سود عملیاتی این بخش در سه‌ماهه دوم به ترتیب 27.70 و 11.69 تریلیون دلار بوده و با این حساب، بیشترین درآمد و سود سامسونگ از این بخش تأمین می‌شود.

کسب‌وکار نیمه‌رساناهای سامسونگ در فصل اخیر، درآمدی معادل 21.99 تریلیون وان کسب کرد که 11.61 تریلیون وان از این مبلغ، سود عملیاتی بوده است. علی‌رغم تغییرات فصلی ضعیف، کسب‌وکار حافظه – به لطف افزایش تقاضا برای استفاده در سرورهای مراکز داده – به نتایج قدرتمندی دست یافت.

ادامه گرایش صنعت اسمارت‌فون به استفاده از حافظه با چگالی بالاتر از یک سو و افزایش تقاضا برای درایوهای SSD سرورها (به منظور گسترش زیرساخت‌های سرویس‌های ابری) از سوی دیگر، باعث شد تا تقاضا برای حافظه NAND مثل گذشته قدرتمند باقی مانده و سامسونگ از این راه به درآمد قابل‌توجهی دست یابد.

Samsung SSD

در حوزه حافظه DRAM نیز شرایط کم‌وبیش مشابهی برقرار است، زیرا با توجه به ادامه گرایش به استفاده از حافظه‌های چگال‌تر در سرورها و توسعه زیرساخت مراکز داده، تقاضای قدرتمندی را برای حافظه DRAM شاهد بودیم. تقاضای روزافزون از سوی شرکت‌های مادر موجب شد تا تقاضا برای DRAMهای مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی نیز بالا رود. تقاضای قدرتمند در حوزه بازی نیز به فروش DRAMهای گرافیکی کمک نمود. به علاوه، برخلاف نگرانی‌های ناشی از کند شدن بازار اسمارت‌فون، افزایش محتوای حافظه به ازای هر دیوایس، همچنان ادامه داشته است.

تقاضای ضعیف برای پروسسورهای موبایل و DDI (آی‌سی درایور نمایشگر)، مجموع درآمد کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ)، را در سه‌ماهه اخیر پایین آورد، اما گرایش بیشتر شرکت‌های چینی به استفاده از دوربین‌های دوگانه در اسمارت‌فون‌های خود، تقاضا برای سنسورهای تصویری را همچنان بالا نگه داشت.

درآمد و سود عملیاتی کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر سامسونگ به ترتیب 5.67 و 0.14 تریلیون وان اعلام شده است. هر دوی این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته‌اند.

Samsung Jbreakable OLED Display

طی فصلی که گذشت، تقاضا برای پنل‌های انعطاف‌پذیر OLED (که در محصولاتی مثل آیفون X به کار می‌رود) از سوی مشتری‌های عمده سامسونگ همچنان پایین بود و به‌رغم بهبود بهره‌برداری از کارخانه جهت ساخت محصولات سخت و محکم، درآمد نسبت به سه‌ماهه نخست 2018 کاهش یافت. البته با توجه به برنامه اپل برای عرضه دو مدل آیفون جدید با نمایشگر OLED، سامسونگ انتظار دارد تقاضا برای این پنل‌ها در نیمه دوم سال 2018 افزایش یابد. همچنین، با توجه به ادامه کاهش عرضه و روند نزولی متوسط قیمت پنل‌های LCD، درآمد حاصل از فروش این نوع پنل نیز از فصل قبل، کمتر شد.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

10.4 تریلیون وان رقم درآمدی‌ست که سامسونگ در بخش اقلام الکترونیکی مصرفی کسب نموده است. طی فصل اخیر، کسب‌وکارهای "نمایشگرهای تصویری" و "لوازم خانگی دیجیتال" – که زیرمجموعه‌های بخش CE محسوب می‌شوند – 0.51 تریلیون وان برای شرکت سودآوری داشتند.

برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در فصل اخیر، تقاضای عمومی برای خرید تلویزیون را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالا برد. سامسونگ نیز از این موقعیت بی‌بهره نبوده و طبق گزارش اخیر، با فروش محصولات پیشرفته‌ای از جمله تلویزیون‌های QLED و تلویزیون‌هایی با صفحه‌های بسیار بزرگ (ultra-large screen)، درآمد خوبی را در این بخش کسب کرده است. تغییری که سامسونگ در ترکیب محصولاتش ایجاد کرد، این کمپانی را به یکی از پیشتازان بازار تلویزیون‌های پیشرفته مبدل نمود و طبق آنچه در این گزارش ادعا شده، موفق شد بیش از 50 درصد از سهم بازار تلویزیون‌های با صفحه بسیار بزرگ (75 اینچ و بالاتر) را در اختیار خود بگیرد.

samsung Ultra Large Screen TVs_06

بازار لوازم خانگی دیجیتال در بازارهای کشورهای توسعه‌یافته کمی نسبت به سال قبل رشد نمود، اما بی‌ثباتی در بازارهای نوظهور مهم‌ترین علت افت کلی بازار لوازم خانگی نسبت به سه‌ماهه دوم 2017 بود. طی فصل اخیر، سامسونگ فروش محصولات پیشرفته‌ای نظیر یخچال‌های Family Hub و دستگاه‌های تصفیه هوا با نام CUBE را ادامه داد، اما تقاضای ضعیف برای خرید دستگاه‌های تهویه هوا، موجب شد تا درآمد کسب‌وکار لوازم خانگی، کمی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کند.  

منبع : Samsung