نگاهی به دنیای اسمارت‌فون در سال 2018 – نوآوری، کلید راه آینده

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ایسوس Asus ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : سال 2018 در دنیای گوشی‌های هوشمند مملو از رویدادهای مختلفی‌ست که آن را به نمونه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته بدل می‌کند؛ نوآوری‌ها و ابداعات، کاستی‌ها و نقصان‌ها و بحران افزایش قیمت سه جنبه مهم بازار در یک سال گذشته به حساب می‌آیند ‌که به تحولی بنیادین در سمت و سوی این بازار منجر شده و نقشه راه روشنی را برای رویدادهای سال آینده پیش روی کاربران قرار داده‌اند. از سال 2018 همچنین به عنوان آخرین دوره موفقیت گوشی‌های هوشمند کلاسیک یاد می‌شود چرا که با حضور مفاهیم تازه‌ای نظیر گوشی‌های انعطاف‌پذیر، صفحه‌نمایش‌های کاملا بدون حاشیه و قابلیت ارتباطی 5G بسیاری از تعاریف معمول در این رده به زودی متحول خواهند شد.

Smartphones Market Trends in 2018 and Beyond

امسال نیز مثل هر سال دیگری، گوشی‌های جریان‌سازی از کمپانی‌‌های معتبری مثل سامسونگ، اپل و گوگل روانه بازار شدند که از همان فرمول همیشگی موفقیت یعنی یک صفحه‌نمایش بزرگ، یک دوربین با کیفیت با وضوح بالا و یک قیمت مناسب برخوردار بوده و مشکل چندانی نیز در راضی‌کردن مخاطبان عادی نداشتند؛ گلکسی S9، آیفون XR و پیکسل 3 از جمله این گوشی‌ها به حساب می‌آیند که نسبت به سال قبل از خود، نوآوری خاصی نداشته و تنها برخی موارد همچون پردازنده آنها به‌روز رسانی شده است.

Google Pixel 3

Google Pixel 3

استراتژی سودآوری برخی دیگر برندها در سال 2018 متفاوت از موارد اشاره شده بود که در صدر آنها باید به چینی‌های موفق بازار و اول از همه به هواوی اشاره کرد؛ P20 Pro هواوی در ابتدای سال جاری، ‌تعریف تازه‌ای از یک دوربین موبایلی ارائه کرد که با وجود رقبای متعددی که در ماه‌های بعد به بازار عرضه شدند، هنوز نیز با اختلاف عنوان بهترین دوربین موبایلی دنیا در لیست DxOMark را در اختیار دارد. هواوی این روند را در دومین پرچمدار جدید خود یعنی میت 20 پرو نیز ادامه داد و با تکیه بر گوشی‌های جریان‌ساز خود رکورد فوق‌العاده عرضه 200 میلیون گوشی هوشمند را در سال 2018 ثبت نمود.

Huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro

در حالی‌که هواوی در سال گذشته بیشتر از همه چیز روی ارتقاء سخت‌افزاری محصولات خود متمرکز بود، دیگر چینی‌های این بازار به خصوص Oppo و Vivo همراه با شیائومی نوآوری‌های تازه‌ای را در شکل ظاهری و طراحی گوشی‌های به‌کار گرفتند و آرام‌آرام برندهای جانبی دیگری نظیر ZTE و لنوو نیز در این تغییرات سهیم شدند. علاوه بر این طیف نوظهور گوشی‌های مخصوص بازی که از سال گذشته با نمونه‌هائی مثل Razer Phone معرفی شده بودند همچنان به روند رو به جلوی خود ادامه داده و علاوه بر معرفی Razer Phone 2، برندهای دیگری مثل شیائومی (با Black Shark و Black Shark Helo) و ایسوس (با ROG Phone) نیز به آن پیوستند.

Xiaomi Black Shark Helo

Xiaomi Black Shark Helo

گوشی‌های هوشمند معرفی شده در سال جاری با وجود آنکه طبق پیش‌بینی IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون تا سال 2022، امسال با افت 0.7 درصدی از لحاظ تعداد روبرو بوده‌اند اما ارتقاء کیفیت حتی در رده میانی رو به پائین نسل جدید اسمارت‌فون‌ها کاملا مشهود بوده و حتی در رده قیمتی کمتر از 300 دلار نیز می‌توان مشخصات سخت‌افزاری مناسب و دوربینی با کیفیت را سراغ گرفت. در جنبه‌ای دیگر رویه‌های فراگیری از جمله استفاده گسترده از شکاف یا notch بالای صفحه‌نمایش و حذف غالبا بدون علت جک 3.5 میلی‌متری هدست به تارضایتی کاربران دامن زد و حرکت مشترک سه برند اصلی بازار موبایل یعنی سامسونگ، هواوی و اپل برای تثبیت قیمت بسیار گزاف 1000 دلاری برای پرچمداران جدید خود، کاهش اقبال خریداران به این دسته و داغ شدن بیش از پیش بازار گوشی‌های رده میانی را در پی داشت.

در سال 2018 فروش موبایل در بازارهای اشباع‌شده‌ای نظیر آمریکا و چین با افت محسوسی روبرو شد به‌طوری‌که طبق گزارش Pew Research آمار دارندگان موبایل در آمریکا در مرز اشباع قرار گرفت و گزارش کانترپوینت از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند چین در نیمه دوم سال 2018 نیز از 13 درصد کاهش عرضه در سه‌ماهه سوم سال حکایت داشت. کاهش فروش در بازار بزرگی همچون ایالات متحده به اندازه‌ای با اهمیت و مهم ارزیابی می‌شود که طبق اطلاعات ارائه شده در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018، این شرکت از این پس آمار فروش محصولات خود را برخلاف تمامی سال‌های گذشته اعلام نخواهد کرد.

Apple iPhone XS and XS Max

Apple iPhone XS و iPhone XS Max

بدین‌ترتیب با نگاهی به فاکتورهای اشاره شده در بالا، سال 2018 را می‌توان منشاء اتفاق‌های مهمی در صنعت گوشی‌های هوشمند تلقی کرد؛ سالی‌که دستاوردهای آن مبنائی برای روزها و ماه‌های آینده خواهد بود. در ادامه برخی از دستاوردهای مهم سال 2018 را با هم مرور می‌کنیم.

- تحقق هرچه بیشتر رویای صفحه‌نمایش بدون حاشیه

از نزدیک به یکی دو سال گذشته با معرفی اولین صفحه‌نمایش‌های موبایلی با نسبت فراتر از 16:9، مسیر تازه‌ای برای حذف حاشیه‌های بخش روئی گوشی به خصوص بالا و پائین صفحه‌نمایش آغاز شد. این نسبت آرام‌آرام به 19:9 ارتقاء پیدا کرد و در سال 2018 صفحه‌نمایش‌های با نسبت 19.5:9 حتی در گوشی‌های رده پائین نیز مورد استفاده قرار گرفت. کاهش هرچه بیشتر حاشیه‌های عمودی به‌خصوص در بخش بالائی به ناچار مسلتزم یافتن راه‌کاری برای قرارگیری دوربین سلفی‌ست که جدا از راه‌حل‌های ابتکاری نظیر آنچه در Oppo Find X مشاهده شد، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها را به سمت ناچ یا شکاف بالای صفحه‌نمایش سوق داد؛ حرکتی که با انتقادهای فراوانی نیز روبرو شد.

Honor 10

Honor 10

تصمیم دوباره اپل برای استفاده دوباره از ناچ در آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR مجوز تازه‌ای را برای شرکت‌های کوچک‌تر برای ادامه این راه‌حل فراهم کرد اما در چند هفته گذشته و آخرین ماه سال 2018، راه‌کار تازه‌ای برای حل معمای جایگاه دوربین سلفی ارائه شد.

Apple iPhone XR

Apple iPhone XR

اولین جرقه برای حذف ناچ و جایگاه جدید دوربین سلفی توسط سامسونگ و ایده Infinity O این شرکت ارائه شد که در آن به جای در نظر گرفتن شکافی در بالاترین قسمت صفحه‌نمایش (حتی در حد یک ناچ قطره‌ای)، یک حفره دایره‌ای پانچ شده در میانه پنل به‌کار گرفته می‌شود که دورتادور آن را صفحه‌نمایش در بر گرفته و دوربین سلفی درون آن قرار می‌گیرد. این ترکیب تازه که نخستین بار در سامسونگ Galaxy A8s مورد استفاده قرار گرفت بلافاصله در دو محصول جدید هواوی یعنی Nova 4 و سپس Honor V20 نیز ظاهر شد و زمزمه‌هائی مبنی بر به‌کارگیری این شیوه در موتورولا P40 نیز به‌گوش می‌رسد. بدین‌ترتیب با حل شدن مسئله جایگاه دوربین سلفی، امکان افزایش هرچه بیشتر نسبت صفحه‌نمایش به بدنه فراهم می‌شود. این شیوه البته بدون مشکل نیز نبوده و ظاهرا اولین و البته بزرگ‌ترین مشکل آن به فناوری ساخت IPS LCD پنل باز می‌گردد.

Samsung Galaxy A8s

Samsung Galaxy A8s

برندهای چینی برای مشکل جایگاه دوربین سلفی از راه‌حل‌های دیگری در سال 2018 استفاده کردند که با وجود آنکه همه آنها راه‌حل دائمی و ایده‌آلی برای دیگر برندها به نظر نمی‌رسد اما در روزگار طرح‌های تکراری و یکسان گوشی‌های موبایل که در طی یک دهه گذشته تحول بزرگی را تجربه نکرده‌اند، تغییرات چشم‌نوازی را ارائه می‌کنند. Oppo Find X‌ و Vivo NEX اولین نمونه‌های این تغییر به حساب می‌آیند جائی‌که در هر دو مورد از یک مکانیزم موتوری برای حرکت بخش پشتی دستگاه یا دوربین سلفی رو به بالا استفاده شده بود.

Oppo Find X

Oppo Find X

شیائومی Mi Mix 3، آنر Magic 2 و لنوو Z5 Pro نسل دوم این گوشی‌ها با مکانیزم کشوئی دستی بودند که یادآور گوشی‌های اسلایدر سال‌های دور بوده و نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در آنها به راحتی از مقادیر بالای 90 درصد عبور می‌نمود.

Xiaomi Mi Mix 3

Xiaomi Mi Mix 3

ZTE Nubia X و پس از آن Vivo NEX Dual Display از جنبه‌ای دیگر به این ماجرا نگریسته و با در نظر گرفتن یک صفحه‌نمایش دوم در بخش پشتی، وظیفه دوربین سلفی حذف شده را به این صفحه‌نمایش دوم منتقل کردند.

Vivo NEX Dual Dispaly

Vivo NEX Dual Display

بدین‌ترتیب با تکیه بر تجربه‌های هیجان‌انگیز سال 2018 می‌توان در سال آینده به انتظار مشاهده صفحه‌نمایش‌های کاملا بدون حاشیه در قالب پرچمداران بزرگ بازار نشست

- به حقیقت پیوستن رویای اثر انگشت درون صفحه‌نمایش

سنسور اثر انگشت یکی دیگر از موانع ساخت اسمارت‌فونی با صفحه‌نمایش بدون حاشیه یا اصطلاحا edge-to-edge، است که در محصولات پیشین برندهائی نظیر اپل و سامسونگ، در حاشیه زیر صفحه‌نمایش جای داشت. این سنسور در گوشی‌های جدیدتر سامسونگ به پشت دستگاه منتقل شد و اپل نیز با حذف یک‌باره و جایگزینی آن با سیستم جدید تشخیص چهره، صورت مسئله را به طور کامل پاک نمود. از نزدیک به دو سال پیش اما ایده‌های جذابی برای انتقال این سنسور به درون صفحه‌نمایش مطرح شد که از آن جمله باید به اسکنر اثر انگشت اپتیکال FS9100 و Clear ID از سیناپتیکس و پس از آن حسگر اثر انگشت جدید کوالکام برای قرارگیری زیر شیشه صفحه‌نمایش اشاره کرد. ایده‌هائی از این دست اما در عمل با مشکلاتی روبرو بودند که به واقعیت پیوستن آنها عملا تا ابتدای سال جاری میلادی و زمان رونمائی Vivo X20 Plus UD به‌عنوان اولین اسمارت‌فون مجهز به سنسور اثر انگشت زیر لایه نمایشگر به تعویق افتاد.

Vivo X20 Plus UD

Vivo X20 Plus UD

پس از این مدل، گوشی‌های دیگری به این رویه پیوستند که از آن جمله باید به گوشی‌های متعددی از جمله هواوی Mate 20 Pro، شیائومی Mi 8 Pro، لنوو Z5 Pro، اوپو R17 و OnePlus 6T اشاره کردند که همگی در یک مورد یعنی کشور سازنده با هم اشتراک دارند؛ به بیان دیگر در حال حاضر تنها برندهای چینی سازنده گوشی‌های هوشمند از فناوری سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش بهره می‌برند. بخشی از علت این ماجرا و نپیوستن برندهای غیر چینی به این رویه را باید در فناوری اپتیکال این سنسورها جست‌وجو کرد که با تاباندن نور به سطح انگشت، تصویری از آن را تهیه کرده و با تصویر حاضر در حافظه خود مقایسه می‌کنند؛ این فناوری از دقت و سرعت چندان مطلوبی در مقایسه با سنسورهای خازنی معمول برخوردار نبوده و اکثر دیگر برندها، چشم به استفاده از فناوری‌های دیگر در این زمینه همچون فناوری التراسونیک کوالکام (که از صوت و انعکاس آن برای تشکیل دادن پستی و بلندی‌های روی سطح انگشت استفاده می‌کند) دوخته‌اند.

OnePlus 6T

OnePlus 6T

فارغ از نوع فناوری به کار گرفته شده در این زمینه،‌ نگفته پیداست که در سال 2019 تعداد بیشتری از گوشی‌های هوشمند با سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش ارائه شده و زمینه برای یک طراحی یک‌دست‌تر با حذف سنسور اثر انگشت (به صورت یک واحد مجزا) از پشت و روی گوشی فراهم می‌آید.

- گام بزرگی در راستای کیفیت دوربین

دوربین‌های موبایل تا قبل از سال 2018 نیز تغییرات انقلابی بزرگی را تجربه کرده و در اکثر گوشی‌های پرچمدار سال پیش از آن از گلکسی S8 و S8 پلاس گرفته تا Pixel 2 و Pixel 2 XL و آیفون X، کیفیتی کاملا فراتر از یک گوشی موبایل به چشم می‌خورد. این رویه اما در سال 2018 به خصوص با ارائه Huawei P20 Pro مجهز به سه دوربین 40، 20 و 8 مگاپیکسلی و سنسور اصلی 1/1.7 اینچی متحول شد و در سایر برندها نیز با به‌کارگیری سنسورهای جدید و مجموعه‌های نوری با کیفیت در ترکیب با هوش مصنوعی، شرایط متفاوت از همیشه بود.

Huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro

استاندارد دوربین‌های دوگانه در این سال حتی در رده میانی و گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز به‌کار گرفته شد و دوربین‌های سه‌گانه برای رده متوسط به بازار عرضه شد. برخی برندها از جمله سامسونگ به این تعداد نیز بسنده نکرده و در مدلی همچون Galaxy A9، از چهار دوربین در بخش پشتی دستگاه استفاده نمود. زمزمه‌هائی مبنی بر استفاده از چهار دوربین در نسل بعدی P20 Pro (با نام احتمالی P30 Pro) و تصاویر و رندهای تأیید نشده از Nokia N9 با پنج دوربین نیز آینده روشنی را در سال 2019 برای دوربین‌های موبایل به تصویر می‌کشد.

Samsung Galaxy A9

Samsung Galaxy A9

ارائه قابلیت‌هایی نظیر افکت بوکه و برداشت پرتره در حین فیلم‌برداری از جمله امکانات جدید مرتبط با هوش مصنوعی‌ست و ارائه اسلوموشن‌های با کیفیت با نرخ چند صد فریم در ثانیه نیز به این جذابیت خواهد افزود.

- دنیای جدید شارژرهای سریع

شارژ سریع در گوشی‌های هوشمند مسئله چندان جدیدی به حساب نمی‌آید و از چندین سال پیش با مطرح شدن ایده USB Power Delivery و Quick Charge شرکت کوالکام، روند شارژ باتری در گوشی‌های هوشمند با تغییر روبرو شد. استانداردهای مختلف در طی این سال‌ها، کیفیت شارژ سریع در گوشی‌های هوشمند را دستخوش تغییرات کوچک و بزرگی نمودند اما بزرگ‌ترین تغییرات مطمئنا در نزدیک به یک سال گذشته رخ داد؛ جائی‌که وان‌پلاس با فناوری Warp با توان 30 واتی، هواوی با نسل دوم سوپر چارج 40 واتی و اوپو با SuperVOOC با توان شارژدهی 50 واتی، استانداردهای تازه‌ای را در این کلاس تعریف نمودند. فناوری‌هائی از این دست به احتمال قوی به جز این برندهای چینی در دیگر گوشی‌های مدرن سال آینده نیز به‌کار گرفته شده و در زمینه شارژ سریع بی‌سیم نیز با تحولات مشابه‌ای روبرو خواهیم شد.

Oppo Super VOOC Charging Technology

- افزایش نسبی دوام باتری

مسئله دوام باتری همواره یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید و هر ساله همزمان با حجیم‌تر شدن باتری‌ها، معمولا اندازه صفحه‌نمایش‌ و تعداد دوربین‌ها نیز افزایش یافته و بدین‌ترتیب افزایش حجم باتری تأثیر محسوسی بر دوام آنها باقی نمی‌گذارد. در سال آینده اما این شرایط حداقل اندکی با بهبود روبرو می‌شود چرا که همزمان با ثابت ماندن نسبی اندازه صفحه‌نمایش (در حوالی 6 اینچ) و افزایش ظرفیت باتری‌های موبایلی، از توان مصرفی مورد نیاز در بخش پردازشی گوشی‌ها تا حدود زیادی کاسته می‌شود؛ علت این موضوع را باید در ارتقاء لیتوگرافی ساخت پردازنده‌ها در تمامی رده‌های بازار از پرچمداران مجهز به پروسسورهای 7 و 8 نانومتری گرفته تا رده میانی و ارزان‌قیمت با چیپ‌ست‌های 10 و 14 نانومتری جست‌وجو کرد.

Snapdragon 855 Kirin 980 and Exynos 9820

معرفی و تکمیل نوآوری‌های جذابی نظیر اسمارت‌فون‌های مجهز به صفحه‌نمایش‌های بدون حاشیه خم‌شونده، دوربین‌های چندگانه پیشرفته و پردازنده‌های پر قدرت کم‌مصرف در کنار شارژرهای فوق‌سریع و شبکه ارتباطی 5G، سال 2019 را آغازگر عصر تازه‌ای از ارتباطات موبایلی معرفی می‌کند که تحقق یک‌یک اهداف آن تا همین چند سال پیش دست کمی از یک رویای غیر قابل باور نداشت. موفقیت در این دنیای پر رقابت ظاهرا بیش از همه چیز به تحقیق و سرمایه‌گذاری روی ایده‌های جدید و جسارت به‌کارگیری طرح‌های مفهومی در دستگاه‌های واقعی وابسته است؛ امری‌که نشانه‌های آن را بیش از پیش در محصولات نوآورانه برندهای چینی بازار موبایل می‌توان جست‌وجو کرد.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا