Pew Research : آمار دارندگان موبایل در آمریکا در مرز اشباع

نمایش خبر

تاریخ : 1397/7/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمریکا USA

واحد خبر mobile.ir : بازار جهانی اسمارت‌فون در مقیاسی وسیع به سمت اشباع بی‌سابقه‌ای پیش می‌رود که فروش و عرضه موبایل را در اکثر کشورها با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است. چرخه خرید و تعویض مدل‌های جدید برای کاربران حاضر در کشورهای اروپای غربی،‌ ژاپن و آمریکای شمالی که از پیش گوشی‌‌های هوشمند پیشرفته‌ای در اختیار دارند حتی طولانی‌تر بوده و ادامه این روند چاره‌ای جز یافتن بازارهای نوظهوری همچون هند، خاورمیانه و چین برای سازندگان موبایل باقی نگذاشته ‌است. موسسه تحقیقاتی Pew Research در گزارش تازه‌ای در همین رابطه ضمن تأیید این رویکرد از اشباع شدن بازار موبایل آمریکا سخن می‌‌گوید.

Pew Research Center Internet and Cellphone Usage in the US 2018

به گفته Pew Research Center نزدیک به 99 درصد از کاربران آمریکائی بزرگ‌سال مابین 18 تا 49 سال در حال حاضر یک گوشی موبایل (اعم از هوشمند و غیر هوشمند) در اختیار دارند و 91 درصد از همین رده سنی نیز از یک اسمارت‌فون استفاده می‌کنند. در این میان 95 درصد از کل آمریکائی‌های بزرگ‌سال (در گروه‌های سنی مختلف) دارای گوشی موبایل هستند و نرخ استفاده از اینترنت نیز در کل این جمعیت به 89 درصد و در رده سنی 18 تا 49 سال به 97 درصد می‌رسد. با وجود آنکه طبق آمار ارائه شده در اکثر تکنولوژی‌های ارتباطی با درصد اشباع بالائی در بازار آمریکا روبرو می‌شویم اما شیوه‌های این دسترسی همواره در حال تغییر و رشد است به عنوان نمونه به گفته Pew تعداد افرادی که تنها از طریق گوشی موبایل به اینترنت دسترسی دارند (کاربرانی که در خانه کامپیوتر یا اینترنت پر سرعت ندارند و نیازهای اینترنتی خود را از طریق موبایل و دیتای آن رفع می‌کنند) لحظه‌ به لحظه در حال افزایش است و از 12 درصد در سال 2016 حالا به 20 درصد در سال جاری رسیده است. نکته جالب‌توجه دیگر در این آمار بدون تغییر ماندن اغلب آنها در طی دو سال گذشته یعنی از سال 2016 به این‌‌سو ست که نشان از اشباع این بازارها دارد. برخی از آمارها همچون نرخ پذیرش کامپیوترهای خانگی حتی با کاهش نیز روبرو شده و از 78 درصد در سال 2016 حالا به 73 درصد رسیده است.

Pew Research Center Internet and Cellphone Usage in the US 2018

درصد تغییر میزان استفاده از موبایل، گوشی هوشمند، اینترنت، کامپیوتر و تبلت تا سال 2018 در آمریکا

طبق این آمار درصد آمریکائی‌های بزرگ‌سال دارای اینترنت پهن‌باند در سال جاری به 65 درصد رسیده که مقایسه آن با تابستان سال 2015 با رقم 67 درصد از 2 درصد کاهش حکایت دارد. در زمینه مالکیت کامپیوترهای لپ‌تاپ و دسک‌تاپ نیز این حکایت ادامه پیدا کرده و از 78 درصد در سال 2016 حالا به 73 درصد رسیده است. به گفته Pew Research یک عامل قابل اشاره در این کند شدن روند رشد، اشباع شدن بخش بزرگی از جامعه در رابطه با برخی فناوری‌های‌ست و به‌سادگی طبق همین روال، دیگر کاربری برای ادامه رشد باقی نمانده است. برای مثل از از هر 10 آمریکائی بزرگ‌سال جوان‌تر از 50 سال 9 نفر یا بیشتر به فعالیت‌های آنلاین می‌پردازند و یا دارای یک اسمارت‌فون هستند و درصد مشابه‌ای از این گروه سنی با درآمد بالاتر در حال حاضر دارای لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ هستند.

Pew Research Center Internet and Cellphone Usage in the US 2018

درصد استفاده از موبایل، گوشی هوشمند، اینترنت، کامپیوتر و تبلت در سال 2018 براساس نوع کاربران

از نگاه این موسسه تحقیقاتی، محدودیت‌های مالی و قیمت تمام‌شده یکی از موانع پیش روی کاربران برای استفاده از فناوری‌های جدید است؛ به عنوان نمونه در سال 2015 نزدیک به 43 درصد از کاربرانی که در خانه از اینترنت پهن‌باند استفاده نمی‌کنند، علت این موضوع را قیمت تمام شده (اعم از قیمت کامپیوتر و اشتراک اینترنت) عنوان کرده‌اند. برای دیگر آمریکائی‌ها، در اختیار داشتن فناوری‌های جدید به محل زندگی آنها نیز بستگی دارد؛ طبق تحقیقی که در اوائل سال جاری میلادی انجام شده، از هر 10 آمریکائی ساکن در مناطق روستائی، 6 نفر دسترسی نداشتن به اینترنت پر سرعت را به عنوان مشکلی در جامعه محلی خود عنوان کرده‌اند و این در حالی‌ست که این رقم برای مناطق شهری، 43 درصد و برای حومه شهرها تنها 36 درصد است. ناتوانی در درک اهمیت آموزش و یادگیری فناوری‌های جدید یکی دیگر از نکات مورد توجه در این بررسی است که طبق آن 34 درصد از کاربرانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، علت این موضوع را نداشتن علاقه و اعتقاد به غیر مرتبط بودن اینترنت در زندگی‌ خود دانسته‌اند!

این البته پایان رشد همه فناوری‌های مدرن نیست و به گفته Pew برخی دیگر دستگاه‌ها در همین شرایط به رشد خود در سال‌های اخیر ادامه داده‌اند که از آن میان باید به دستگاه‌های پوشیدنی و Smart TVها اشاره کرد. دیوایس‌های مجهز به دستیارهای هوشمند صوتی یکی دیگر از جنبه‌های رشد فناوری محسوب می‌شوند و طبق آمار Pew نزدیک به 46 درصد آمریکائی‌ها از دستیارهای صوتی در گوشی‌های هوشمند و دیوایس‌های مشابه اسپیکر هوشمند Echo آمازون استفاده می‌کنند. طیف وسیعی از دیوایس‌های اینترنت اشیاء از لوازم خانگی هوشمند، دستگاه‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های امنیتی گرفته تا سیستم‌های حمل و نقل شهرهای هوشمند نیز از جمله دیگر کالاهای در حال ورود به بازار با درصد رشد مشخص در سال‌های آینده هستند.

Pew Research Center Internet and Cellphone Usage in the US 2018

موسسه تحقیقاتی Pew Research Center در انتهای گزارش خود به این نکته اشاره دارد که در آینده نزدیک شاید سوال در مورد استفاده افراد از اینترنت به دلیل دسترسی آن در همه جا چندان با اهمیت نباشد چرا که به زودی اینترنت همچون الکتریسیته نقشی عمیق و غیر قابل چشم‌پوشی اما ناپیدا و غیر محسوس در زندگی انسان‌ها خواهد داشت.  

منبع : Pew Research


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا