گزارش کانترپوینت از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند چین در نیمه دوم سال 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کانترپوینت Counterpoint ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی کانترپوینت در روز 30 نوامبر (9 آذر 1397)، گزارش خود را از وضعیت بازار چین در نیمه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. گزارش سرویس نبض بازار این موسسه نشان می‌دهد که فروش گوشی‌های هوشمند در چین هیچ نشانه‌ای از بهبود ندارد، کما این که در پایان فصل سوم 2018، شاهد 13 درصد افت سالانه بوده است. ظاهرا این روند به سبب چشم‌انداز تیره کلان اقتصادی و تصمیم به خرید ضعیف‌تر مشتریان، ادامه خواهد یافت. پنج سازنده برتر چینی در فصل سوم 2018، بیش از 78 درصد از سهم بازار خانگی را در اختیار داشته‌اند. در میان این شرکت‌ها، ویوو، هواوی و آنر توانسته‌اند بر خلاف روند کلی بازار، عملکرد سالانه مثبتی را از خود بر جای بگذارند.

Counterpoint China Mobile Market H2 2018

در سه‌ماهه اخیر، حجم فروش ویوو در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 2 درصد رشد داشته و این شرکت برای نخستین بار با پشت سر گذاشتن کمپانی اوپو و در اختیار گرفتن نزدیک به 20 درصد از سهم بازار چین، در جایگاه نخست قرار گیرد. اوپو در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018، سهم بازاری تقریبا یکسان با ویوو داشته، با این حال، حجم فروش این شرکت نسبت به سال گذشته، با 11 درصد افت مواجه شده است. هواوی و زیربرند آنر در فصل سوم 2018، در کنار یکدیگر شاهد بیشترین رشد سالانه به میزان 14 درصد بوده‌اند. این دو شرکت به طور مشترک، حدود 27 درصد از سهم بازار چین را به خود اختصاص داده‌اند و به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. شیائومی از نظر سهم بازار در فصل گذشته، در رتبه پنجم جای گرفته است. کارشناسان کانترپوینت از فروش پایین‌تر از حد انتظار اسمارت‌فون‌های سری پرچمدار Mi 8 به عنوان یکی از عوامل کاهش سالانه 15 درصدی سهم بازار شیائومی یاد کرده‌اند.

Counterpoint China Mobile Market H2 2018

فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2018 در چین

جایگاه ششم بازار چین در سه‌ماهه سوم متعلق به کمپانی اپل است. این شرکت نیز به سبب عملکرد اولیه ضعیف سری آیفون XS که در ماه سپتامبر عرضه شد، افت سالانه 17 درصدی را در این بازار تجربه کرده است. به نظر می‌رسد قیمت بالاتر و فقدان نوآوری محسوس در طراحی و قابلیت‌های محصولات جدید اپل در مقایسه با محصولات پیشین، اشتیاق کاربران چینی برای خرید آیفون‌های سری XS را کاهش داده است.

جیمز یان (James Yan)، یکی از مدیران تحقیقات کانترپوینت، در خصوص عملکرد برندها می‌گوید: «رشد ویوو، هواوی و آنر را می‌توان به توانایی این شرکت‌ها در نوآوری محصولات و مدیریت زنجیره تأمین نسبت داد. روندی که به آنها کمک کرده است تا امکانات [محصولات] خود را بهبود بخشند و ویژگی‌های پیشرفته‌ای مشابه با اسمارت‌فون‌های رده بالا، از جمله پردازنده‌های تقویت‌شده با هوش مصنوعی، نمایشگرهای بدون حاشیه، دوربین‌های دوگانه، قفل‌گشایی سریع‌تر صفحه‌نمایش و بدنه پشتی با رنگ‌آمیزی پلکانی را به مدل‌های جدید در بخش‌های میان‌رده تا مقرون‌به‌صرفه بیفزایند. به علاوه، تعطیلات تابستانی و فروش فصلی در زمان آغاز مجدد مدارس نیز در سه‌ماهه سوم باعث افزایش تقاضا در میان مصرف‌کنندگان چینی، به ویژه جوانان، شده‌ است. از این رو، مدل‌هایی با طراحی مد روز و قیمت مقرون‌به‌صرفه مانند ویوو Y83/Y85، ویوو Z1، هواوی Nova3/ Nova 3i، آنر 8X/8X MAX، آنر 9i، آنر Play و آنر Changwan 7A/7C در نهایت توانسته‌اند قلب‌های مشتریان چینی را فتح کنند و به بهترین آمار بازار در این دوره دست یابند.»

Huawei Nova 3

Huawei Nova 3

چشم‌انداز بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2018: از جنگ قیمت تا نبرد پرچمدار

با ورود به سه‌ماهه چهارم، رقابت در چین با ارائه اسمارت‌فون‌هایی همچون سری Mate 20 هواوی، آیفون‌های سری XR/XS اپل و آنر Magic 2 شدیدتر می‌شود. غول‌های بازار و مدل‌های پرچمدار آنها، به تازگی نخستین نبرد خود در فصل چهارم 2018 را در جریان فروش روز مجردها (11 نوامبر) در چین به پایان رسانده‌اند. بر اساس داده‌های به دست آمده از پلتفرم‌های تجارت‌ الکترونیک، آنر و اپل برندگان فروش روز مجردهای امسال در چین بوده‌اند. آنر در وب‌سایت JD.com هم از نظر حجم فروش و هم از نظر ارزش فروش در روز 11 نوامبر پیشتاز بوده است، در حالی که اپل در سایت Tmall.com از نظر ارزش فروش در جایگاه نخست قرار گرفته است. به لحاظ ارزش تجمیعی نیز از روز اول تا 11 نوامبر، آنر از جنبه حجم فروش در هر دو پلتفرم JD.com و Tmall پیشتاز بوده و اپل هم از نظر ارزش فروش، بهترین جایگاه را از آن خود ساخته است.

Honor Magic 2

Honor Magic 2

سه‌ماهه چهارم معمولا فصل فروش‌های فوق‌العاده پرچمداران و گوشی‌های پیشرفته در چین است که به طور مشترک توسط شرکت‌های مادر تولیدکننده اسمارت‌فون و شرکای کانال فروش آنها به منظور ارائه محصولات جدید و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی (مانند فروش روز مجردها در روز 11 نوامبر، فروش پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی در روز 12 دسامبر، تخفیف‌های پایان سال و مواردی از این دست) هدایت می‌شود. فلورا تانگ (Flora Tang)، تحلیلگر کانترپوینت، در خصوص چشم‌انداز رقابتی در فصل چهارم می‌گوید :« بازار چین احتمالا از جنگ قیمت در سه‌ماهه سوم به نبرد پرچمدار در سه‌ماهه چهارم حرکت می‌کند.» او در ادامه به این امر اشاره می‌کند که ارتقای تصویر برند برای گرفتن سهم بازار از اپل در بخش محصولات پیشرفته، مهم‌ترین چالش غول‌های اندرویدی چین در رویارویی با جدیدترین گوشی‌های آیفون خواهد بود. تانگ پیش‌بینی کرده است که شروع هیجان‌انگیزترین نبرد سال یعنی رقابت هواوی (با در نظر گرفتن آنر) به عنوان ستاره‌ای نوظهور، با اپل به عنوان حاکم قدرتمند و بلند‌مدت بازارِ محصولات پیشرفته در چین، سبب رشد این بازار خواهد شد.

طبق گزارش کانترپوینت، در سه‌ماهه سوم 2018 هواوی (با در نظر گرفتن زیربرند آنر) در بخش محصولات پیشرفته با قیمت 400 تا 600 دلار از اپل پیشی گرفته و 43 درصد از سهم بازار را به سبب محبوبیت اسمارت‌فون P20 و سری Honor Note 10 به خود اختصاص داده است. با این حال، اپل در بخش محصولات بسیار پیشرفته با قیمت بالای 600 دلار، با داشتن سهم بازار 65 درصدی پیشرو بوده است. این امر عمدتا به سبب پیشنهادات ویژه و جذاب کانال‌ها برای افزایش فروش آیفون 10 و آیفون 8 پلاس پیش از عرضه آیفون‌های جدید در ماه سپتامبر به وقوع پیوسته است. ناگفته نماند که سهم بازار هواوی در بخش محصولات بسیار پیشرفته هم به 20 درصد افزایش یافته که بیش از همه به محبوبیت اسمارت‌فون P20 Pro مرتبط است.

Counterpoint China Mobile Market H2 2018

بازار گوشی‌های پیشرفته چین برحسب برند در سه‌ماهه سوم سال‌های 2017 و 2018 - قیمت عمده به دلار آمریکا

پژوهشگران کانترپوینت پیش‌بینی کرده‌اند که هواوی (با در نظر گرفتن آنر) تا انتهای سال جاری میلادی، با ارائه جدیدترین مدل‌های پرچمدار خود یعنی Mate 20 و سری Honor Magic 2 در بازار محصولات پیشرفته چین، به پیشتازی خود ادامه دهد. در عین حال، به نظر می‌رسد Mate 20 Pro در بخش محصولات بسیار پیشرفته بتواند محصولات اپل را به چالش بکشد.

از سوی دیگر، حتی اگر حجم فروش آیفون XS و آیفون XS Max در مجموع صرفا برابر با درآمد حاصل از آیفون 10 به تنهایی در سال گذشته باشد، باز هم انتظار می‌رود که اپل با افزایش قیمت جدیدترین آیفون‌های خود در سال 2018، شاهد رشد درآمد سخت‌افزاری و سوددهی خود باشد.

بر اساس آمار مندرج در پایگاه داده مدل فروش کانترپوینت، فروش جدیدترین آیفون‌های اپل در نخستین ماه‌های پس از عرضه، در مقایسه با مدل‌های پیشین، چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد. البته ارائه تخفیف در قیمت‌ها توسط کانال‌های فروش و کاهش قیمت‌ها برای تحریک تقاضای بازار، فروش آیفون XS MAX را در مسیر افزایش قرار داد، اما فروش آیفون XS همچنان ضعیف باقی مانده است. بر اساس پیش‌بینی اپل، عرضه آیفون XR با قیمت پایین‌تر، می‌تواند به افزایش فروش این محصولات بینجامد؛ با این حال، به نظر می‌رسد این گوشی با توجه به امکانات کمتر (از جمله تک دوربینه بودن، صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی 6.1 اینچی و سازگار نبودن با فناوری ارتباطی Gigabit LTE) توسط رقبایی همچون هواوی Mate 20 Pro و Honor Magic 2 به چالش کشیده خواهد شد؛ دو اسمارت‌فونی که از نظر طراحی محصول و نوآوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اسمارت‌فون هواوی Mate 20 Pro با ساختار جذاب دوربین‌های سه‌گانه لایکا (شامل یک دوربین 40 مگاپیکسلی، یک دوربین 20 مگاپیکسلی و دوربینی 8 مگاپیکسل در زیر فلش LED) با چینش مربعی زیبا در پشت دستگاه توانسته است توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. همچنین آنر Magic 2 که دارای قابلیت‌هایی همچون گوشی‌های پرچمدار پیشرفته‌ای مانند Huawei Mate 20 و iPhone XS است، از دوربین اصلی سه‌گانه با امکانات هوش مصنوعی و دستیار دیجیتال هوشمند YoYo بهره می‌برد.

Apple iPhone XR

Apple iPhone XR

پژوهشگران کانترپوینت در پایان گزارش خود تأکید کرده‌اند که از گوشی‌های دیگر شرکت‌های چینی مانند شیائومی Mix 3، اوپو Find X و ویوو NEX نیز نباید غافل شد؛ محصولاتی که امکانات جذاب و متفاوتی را در اختیار مشتریان اسمارت‌فون‌ها در بخش پیشرفته بازار قرار می‌دهند. 

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا