معرفی Vivo X20 Plus UD – نخستین اسمارت‌فون با حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، حسگر Sensor ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : چند سالی بود که شایعات فراوانی درباره تلاش کمپانی‌هایی مثل اپل و سامسونگ برای یکپارچه کردن سنسور اثر انگشت در نمایشگر اسمارت‌فون، شنیده می‌شد. حتی اپل ایده‌هایی چون طراحی دکمه Home مجازی و تعبیه Touch ID در زیر نمایشگر را در قالب پتنت به نام خود ثبت کرد. از طرفی، در اواسط دسامبر 2017 بود که کمپانی آمریکایی Synaptics از تولید انبوه نخستین حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر، با نام Clear ID خبر داد. پس از انتشار این خبر، برخی مقامات Synaptics تلویحا به این نکته اشاره کردند که گلکسی اس9، نخستین اسمارت‌فونی خواهد بود که به این سنسور مجهز می‌شود. اما اخیرا خبردار شدیم که اولین شریک سخت‌افزاری Synaptics در این زمینه، کمپانی چینی Vivo است.

Introducing vivo X20 plus UD with Under Display Fingerprint Scanner

در نمایشگاه CES 2018، شرکت Vivo اسمارت‌فونی را به نمایش گذاشت که اسکنر اثر انگشت آن در زیر لایه نمایشگر قرار گرفته بود. در آن هنگام، Vivo نام این گوشی و جزییات دیگری مثل تاریخ عرضه یا قیمت آن را اعلام نکرد، اما اخیرا Vivo اطلاعات بیشتری از این گوشی را منتشر کرده است. این اسمارت‌فون، Vivo X20 Plus UD نام‌گذاری شده و همانطور که از اسمش پیداست، پس از X20 و X20 Plus، جدیدترین عضو سری X محسوب می‌شود. البته از لحاظ مشخصات، گوشی جدید Vivo شباهت زیادی به X20 Plus داشته و به نوعی می‌توان گفت، ورژن جدیدی از آن به شمار می‌آید.

Introducing vivo X20 plus UD with Under Display Fingerprint Scanner

X20 Plus UD در ابعاد 7.35×80.02×165.2 میلی‌متر طراحی شده و 183.1 گرم وزن دارد. Vivo در این گوشی هم (مثل X20 Plus) از نمایشگری با نسبت تصویر 18:9 استفاده کرده که با فناوری Super AMOLED ساخته شده است. رزولوشن نمایشگر هم بدون تغییر نسبت به مدل قبلی، فول اچ‌دی پلاس (2,160×1,080 پیکسل) عنوان شده که با توجه به قطر 6.43 اینچی نمایشگر، تراکم پیکسلی آن را به 375.5ppi می‌رساند. حاشیه نمایشگر در بالا و پایین دستگاه، نسبتا کم است.

بار پردازشی X20 Plus UD بر عهده چیپ‌ست میان‌رده اسنپ‌دراگون 660 گذاشته شده است. این چیپ‌ست 8 هسته‌ای، مشتمل بر 4 هسته پردازشی 2.2 گیگاهرتزی و 4 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی (همگی از نوع Kryo) بوده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 512 بهره می‌برد. 4 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی گوشی جدید Vivo اعلام شده که با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه، می‌توان آن را تا 256 گیگابایت دیگر نیز ارتقا داد. این در حالی‌ست که حافظه داخلی X20 Plus علاوه بر 128 گیگابایت در یک نسخه 64 گیگابایتی نیز ارائه می‌شود.

Introducing vivo X20 plus UD with Under Display Fingerprint Scanner

در پشت اسمارت‌فون X20 Plus UD، سیستمی متشکل از 2 دوربین 12 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد که گشودگی دیافراگم دوربین اصلی f/1.8 است (مقایسه کنید با دوربین‌های 12 و 5 مگاپیکسلی در X20 Plus). در جلوی دستگاه نیز، شاهد یک دوربین 12 مگاپیکسلی هستیم. گفتنی‌ست در این اسمارت‌فون، از یک DSP یا پردازنده سیگنال دیجیتال دو هسته‌ایِ 256 مگابایتی با نام تجاری vivo image Rubik’s Cube (ساخت خود شرکت Vivo) استفاده شده است.

Introducing vivo X20 plus UD with Under Display Fingerprint Scanner

پشتیبانی از دو سیمکارت نانو (به شکل هیبریدی)، نسخه 7.1 اندروید نوقا، بلوتوث نسخه 5، باتری 3,905 میلی‌آمپر ساعتی و قابلیت تشخیص چهره با نام Face Wake از دیگر مشخصات گوشی هوشمند جدید Vivo محسوب می‌شوند. اما بدون شک بارزترین ویژگی X20 Plus UD – همانطور که گفته شد – قرار گرفتن حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر این گوشی‌ست و پسوند UD در پایان نام آن هم به “under display” (زیر نمایشگر) اشاره دارد.

Introducing vivo X20 plus UD with Under Display Fingerprint Scanner

همزمان با گرایش طراحی اسمارت‌فون‌ها به سمت هرچه کمتر کردن حاشیه نمایشگر، تقاضا برای سنسورهای اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر نیز بیشتر شد. چرا که این کار، سهم به‌سزایی در کاهش حاشیه نمایشگرها دارد. البته برخی کمپانی‌ها – مثل سامسونگ و گوگل – برای افزایش سهم نمایشگر در جلوی دیوایس، اقدام به منتقل کردن حسگر به پشت دستگاه نمودند که البته ممکن است کار با گوشی را تا حدی سخت کند. اپل نیز برای حل این مشکل، شیوه تشخیص هویت کاربر را به طور کلی تغییر داد و در آیفون X سیستم Face ID را جایگزین حسگر اثر انگشت نمود.

به گفته شرکت سازنده، اسمارت‌فون Vivo X20 Plus UD در رنگ‌ طلایی مشکی (مشکی با نوار طلائی پیرامون لنز دوربین) روانه بازار خواهد شد، اما برخی منابع رنگ‌های دیگری چون طلایی، صورتی طلایی و مشکی مات را نیز ذکر کرده‌اند. این گوشی جدید 3,598 یوان چین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر با 569 دلار) قیمت گذاری شده است. ثبت پیش‌سفارش برای خرید این محصول، از 24 ژانویه (4 بهمن) آغاز شده و احتمالا از 1 فوریه (12 بهمن) وارد بازار خواهد شد. البته در حال حاضر، X20 Plus منحصر به بازار چین بوده و Vivo در رابطه با عرضه آن در سایر کشورها، حرفی به میان نیاورده است.

Introducing vivo X20 plus UD with Under Display Fingerprint Scanner

در پایان لازم به ذکر است که قیمت این اسمارت‌فون برای بازار چین، به هیچ وجه ارزان نبوده و مطمئنا برای وارد کردن آن به کشورهای دیگر نیز، 20 تا 30 درصد به مبلغ نهایی اضافه خواهد شد. البته باید توجه داشت که مشتریان فعلا X20 Plus UD را به دید یک گوشی منحصر به فرد می‌نگرند. اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم، 569 دلار برای اسمارت‌فونی که برای اولین بار در صنعت موبایل، به اسکنر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر مجهز شده، رقم چندان بالایی نخواهد بود.  

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا