Synaptics نخستین حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر را با نام تجاری Clear ID به تولید انبوه رساند

نمایش خبر

تاریخ : 1396/9/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حسگر Sensor ، Synaptics

واحد خبر mobile.ir : از جمله موضوعاتی که طی یکی دو سال اخیر در صنعت اسمارت‌فون توجه‌ها را به خود جلب کرده، قرار دادن حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر است. در ابتدا شایعه شده بود که پرچمدارهای گلکسی S8 و S8+ نخستین دیوایس‌های مجهز به این تکنولوژی خواهند بود. وقتی با رونمایی از این دو گوشی چنین امری تحقق نیافت، گلکسی نوت8 به عنوان گزینه احتمالی بعدی مطرح شد، ولی باز هم از اسکنر در زیر نمایشگر خبری نشد. شاید کمپانی اپل با ثبت پتنت‌های متعدد در این زمینه، بیش از دیگر شرکت‌ها داعیه این تکنولوژی را داشته باشد؛ طراحی دکمه home مجازی، تعبیه Touch ID در زیر نمایشگر و استفاده از تصویربرداری آکوستیک از جمله ایده‌های اپل در این زمینه به شمار می‌روند.

Synaptics Clear ID in Display Fingerprint Scanner

ثبت این پتنت‌ها، این شائبه را در ذهن‌ها انداخته بود که حسگر اثر انگشت آیفون X در زیر شیشه صفحه‌نمایش جای دارد، که در پایان مشخص شد که اپل هم نتوانسته به ایده‌های خود جامه عمل بپوشاند. اما اخیرا کمپانی آمریکایی Synaptics (فعال در عرصه تولید سنسور اثر انگشت، تاچ‌پد، ترک‌پد و محصولات مشابه) از تولید اسکنر اثر انگشتی خبر داده که با نمایشگر گوشی یکپارچه شده است. این اسکنر – که Clear ID FS9500 نام گرفته – با تکنولوژی امنیتی SentryPoint ساخته و برای گوشی‌هایی طراحی شده که صفحه نمایش‌های آنها تقریبا بی‌حاشیه باشد.

سازوکار حسگر Clear ID FS9500 با سنسورهایی که در حال حاضر در جلو یا پشت گوشی با آنها سروکار داریم فرق چندانی ندارد، بلکه تفاوت اساسی آن است که حسگر جدید، عمل احراز هویت را از زیر شیشه نمایشگر انجام می‌دهد. طبق ادعای شرکت سازنده، یکی دیگر از مزیت‌های Clear ID آن است که خیس، خشک یا سرد بودن انگشت کاربر تأثیری در عملکرد سنسور نخواهد داشت. به‌علاوه با توجه به اینکه این حسگر با شیشه پوشیده شده، دوام بیشتری داشته و ضدآب و ضدخش خواهد بود.

بسیاری از حسگرهای کنونی همیشه در حالت استندبای هستند، اما یکی از قابلیت‌های جالب Clear ID، آن است که کاربر به اختیار خود می‌تواند حسگر را فعال یا غیرفعال کند. لذا بر خلاف حسگرهای متعارف، زمانی که نیازی به Clear ID نیست، این حسگر فضایی را روی گوشی اشغال نمی‌کند. Synaptics مدعی شده که عملکرد سنسور Clear ID تا 2 برابر از تشخیص چهره سه‌بعدی سریع‌تر بوده و برای عمل کردن تنها به یک لمس نیاز دارد.

همانطور که گفته شد، حسگر Clear ID با تکنولوژی امنیتی جدیدی به نام SentryPoint ساخته می‌شود که به گفته Synaptics، در زمینه احراز هویت، امکانات منحصربه‌فرد و بسیار امنی را در اختیار کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون قرار می‌‌دهد، از جمله: PurePrint ،Quantum Matcher و SecureLink.

Synaptics Clear ID in Display Fingerprint Scanner

Quantum Matcher امکان احراز هویت و تطبیق دادن اثر انگشت را از طریق الگوهای تطبیقی فراهم می‌کند؛ تکنولوژی ضدجعل PurePrint تصاویر اثر انگشت را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی بررسی کرده و بدین وسیله می‌تواند انگشت حقیقی را از تصویر جعلی انگشت تشخیص دهد؛ SecureLink نیز از پروتکل TLS (امنیت لایه انتقال)، احراز هویت به شیوه ECC (رمزنگاری منحنی بیضوی یا Elliptic-curve cryptography) و استاندارد رمزنگاری پیشرفته یا AES پشتیبانی می‌کند.

لازم به ذکر است کمپانی Synaptics دقیقا یک سال قبل، از تولید یک اسکنر اثر انگشت نوری با نام FS9100 خبر داد و شایعه شده بود که این اسکنر در ساخت گلکسی اس8 مورد استفاده قرار می‌گیرد، که البته این اتفاق رخ نداد. اما این بار مسئولین Synaptics ضمن معرفی حسگر Clear ID FS9500، اعلام کردند که تولید انبوه این حسگر چندی‌ست که آغاز شده و یکی از بزرگ‌‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در این زمینه با آنها وارد همکاری شده است. البته هنوز نامی از این کمپانی برده نشده و Synaptics تنها به این نکته اشاره کرده که با یکی از پنج کمپانی برتر سازنده اسمارت‌فون، همکاری می‌کند.

کوین باربر (Kevin Barber)، معاون ارشد و مدیر داخلی کمپانی Synaptics در بخش دیوایس‌های موبایل، بر این باور است که مردم ترجیح می‌دهند حسگر اثر انگشت در جلوی گوشی باشد و با توجه به گرایش سریع صنعت به سمت نمایشگرهای بدون حاشیه OLED – موسوم به infinity – طبیعتا حسگر اثر انگشت بایستی در خود نمایشگر تعبیه شود. وی می‌گوید: «سنسورهای اثر انگشت Clear ID از ]روش‌هایِ[ زیست‌سنجی جایگزین، سریع‌تر، راحت‌تر و امن‌تر بوده و این فناوری نوری از یک تغییر نوآورانه و فرصتی بزرگ برای بازار اسمارت‌فون حکایت می‌کند.»

هرچند که Synaptics مستقیما از شریک سخت‌افزاری خود در تولید حسگر Clear ID نام نبرد، ولی اشاره کوین باربر به نمایشگرهای infinity – که احتمالا تصادفی هم نبوده – بیش از هر چیز، نام سامسونگ را تداعی می‌کند. با در نظر گرفتن مزایای تعبیه حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر، بعید نیست تا پایان سال 2018، شاهد به کارگیری سنسور Clear ID، در تمام انواع گوشی‌ها باشیم، اما با توجه به اشاره شرکت Synaptics به نمایشگرهای infinity، اگر گلکسی اس9 نخستین دیوایسی باشد که به این حسگر مجهز شود، جای تعجب نخواهد داشت.

Synaptics Clear ID in Display Fingerprint Scanner

به اعتقاد برخی کارشناسان، قرارگیری حسگر اثر انگشت گلکسی اس8 در پشت دستگاه، چندان مورد پسند کاربران واقع نشده است. این نکته، در کنار قول سامسونگ برای ارتقای اسکن عنبیه، می‌تواند نویدبخش حذف حسگر اثر انگشت فیزیکی در پرچمدار بعدی سامسونگ باشد. اما صرف‌نظر از اینکه، شریک Synaptics سامسونگ است یا خیر، مسلما یک کمپانی مطرح و صاحب‌نام به‌زودی در تولید مدلی از اسمارت‌فون‌هایش از حسگر Clear ID استفاده خواهد کرد و به نظر می‌رسد این اتفاق، برای همه یک پیروزی باشد.

در پایان بد نیست بدانید، کمپانی Synaptics قرار است حسگر اثر انگشت Clear ID را ماه آینده در CES 2018 به نمایش عموم بگذارد. انتظار می‌رود کمپانی کوالکام نیز در نخستین فصل از سال 2018، از تکنولوژی جدید خود برای جای دادن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر که پیش از این در ابتدای تابستان امسال معرفی شده بود، رونمایی کند.  

منبع : Synaptics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا