لنوو تقدیم می‌کند: Z5 Pro؛ تکامل فول‌اسکرین با ترفند کشویی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، Lenovo Z5 Pro ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : اگر اخبار دنیای فناوری را دنبال کرده باشید، احتمالا باخبرید که شرکت‌های چینی مجددا پای گوشی‌های کشویی را به بازار موبایل باز کرده‌اند، البته با کاربردی متفاوت از آنچه در گذشته مرسوم بود. به دنبال معرفی Mi Mix 3 (محصول شیائومی) و آنر مجیک 2 (از ساب‌برند هواوی)، باخبر شدیم یک کمپانی چینی دیگر – یعنی لنوو – نیز دست به تولید اسمارت‌فونی با طراحی کشویی زده است. لنوو در روز پنجشنبه 1 نوامبر 2018 (10 آبان 1397) از تولید جدیدترین گوشی هوشمند خود با نام Lenovo Z5 Pro با طراحی کشویی خبر داد. Z5 Pro مثل دیوایس‌های یادشده یک گوشی اندرویدی بدون ناچ و کشویی است، با این تفاوت که قیمت به مراتب پایین‌تری نسبت به آن دو دارد.

Introducing Lenovo Z5 Pro

Lenovo Z5 Pro – علی‌رغم داشتن مشخصاتی در حد یک پرچمدار – یک اسمارت‌فون میان‌رده با قیمتی بسیار مناسب در سری Z لنوو محسوب می‌شود. علت پایین بودن قیمت این گوشی نسبت به رقبای هم‌ردیفش، استفاده از چیپ‌ست میان‌رده اسنپ‌دراگون 710 است (البته لازم به ذکر است پس از اسنپ‌دراگون 845، این تراشه پیشرفته‌ترین پروسسور کوالکام به شمار می‌رود). شکی نیست که ساختار کشویی و به طبع آن نسبت بالای صفحه به بدنه، مهم‌ترین عواملی خواهند بود که کاربران را به سمت خرید Lenovo Z5 Pro سوق می‌دهند. شاید اگر لنوو به جای اسنپ‌دراگون 710 از اسنپ‌دراگون 845 استفاده می‌کرد، Z5 Pro یک پرچمدار استثنایی لقب می‌گرفت. در ادامه بیشتر با این دیوایس جدید آشنا می‌شویم.

طول و عرض و ضخامت این اسمارت‌فون جدید عبارتند از 9.3×73.04×155.12 میلی‌متر. با این حساب، هرچند Z5 Pro با عرض 73.04 میلی‌متر نسبت به Mi Mix 3 و آنر مجیک 2 باریک‌تر است، اما با ضخامت 9.3 میلی‌متری قطعا در مقایسه با دو گوشی کشویی یادشده، ضخیم‌تر است. وزن این مدل 210 گرم اعلام شده که مابین آنر مجیک 2 با وزن 206 گرمی و Mi Mix 3 با وزن 218 گرمی قرار می‌گیرد.

Introducing Lenovo Z5 Pro

با حذف بریدگی (یا ناچ) بالای صفحه، بزرگی نمایشگر این گوشی به 6.39 اینچ رسیده که با داشتن نسبت تصویر 19.5:9 برای تماشای محتوای ویدئویی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد. رزولوشن این نمایشگر، فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2340 پیکسل) است. جالب است بدانید لنوو در ساخت Z5 Pro از پنل‌های Super AMOLED سامسونگ استفاده کرده و لذا می‌توان تجربه بصری واضح و شفاف و زاویه دید خوبی را از آن انتظار داشت.

Introducing Lenovo Z5 Pro

اما بزرگ بودن صفحه نمایش، تنها مزیت آن محسوب نمی‌شود بلکه آنچه این گوشی را خاص می‌کند، آن است که لنوو با حذف ناچ و نازک کردن حاشیه‌ها (تا اندازه تنها 2.07 میلی‌متر) ظاهرا موفق شده به نسبت صفحه به بدنه 95.06 درصد دست یابد. لازم به ذکر است این درصد از نسبت صفحه به بدنه در صنعت اسمارت‌فون بی‌سابقه بوده و گوشی جدید لنوو در این زمینه حتی از Oppo Find X (با نسبت 93.8) و Mi Mix 3 (با نسبت 93.4 درصد) نیز پیشی گرفته است. ناگفته نماند، ظاهرا پوششی از جنس گوریلا گلس (نسخه نامعلوم) این نمایشگر را محافظت می‌کند.

همانطور که گفته شد لنوو در ساخت این گوشی هوشمند جدید از چیپ‌ست میان‌رده اسنپ‌درگون 710 استفاده کرده است. این تراشه 8 هسته‌ای از 2 هسته پردازشی 2.2 گیگاهرتزی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A75 – و 6 هسته پردازشی 1.7 گیگاهرتزی – منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A55 – تشکیل شده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 616 بهره می‌برد. Z5 Pro از 6 گیگابایت حافظه RAM برخوردار بوده و برای فضای ذخیره‌سازی، لنوو این گوشی را در دو مدل 64 و 128 گیگابایتی به تولید می‌رساند. درباره امکان ارتقای حافظه داخلی با استفاده از کارت حافظه، حرفی زده نشده است.

Introducing Lenovo Z5 Pro

یکی از اقدامات جالب لنوو در این گوشی جدید، تدارک دیدن حالت مخصوص بازی است. با انتخاب این حالت، سرعت‌های CPU تا 20 درصد، GPU تا 30 درصد و RAM تا 35 درصد افزایش یافته و کاربر می‌تواند بازی‌های سنگین را نیز به خوبی اجرا کند. ضمن اینکه با انتخاب این حالت، دستگاه به نوعی وارد حالت "مزاحم نشوید" شده و تماس‌های ورودی روند بازی را مختل نخواهند کرد.

می‌رسیم به بخش جذاب Z5 Pro، یعنی ساختار کشویی آن. لنوو برای تحقق یک نمایشگر تمام-صفحه، چند مورد از المان‌هایی که معمولا روی نمایشگر گوشی‌ها دیده می‌شود – از جمله خروجی صدای گوشی، دوربین‌های جلو و سنسورهای مربوطه – را به قسمت پشتی نمایشگر منتقل کرده است. این اجزا در قسمت بالایی پشت نمایشگر پنهان بوده و برای دیدن آنها بایستی نمایشگر را با مکانیسم کشویی به سمت پایین حرکت دهید. برای این منظور، لنوو 6 ریل لغزنده موازی – موسوم به دو پیچه‌ای (double helix) – را زیر نمایشگر کار گذاشته است. با پایین دادن مکانیکی نمایشگر، دوربین‌های جلو، خروجی صدای گوشی و مجموعه‌ای از سنسورها ظاهر می‌شوند.

Introducing Lenovo Z5 Pro

اینکه برای گرفتن سلفی و یا چت تصویری باید با این مکانیسم به دوربین جلو دسترسی پیدا کرد چندان نگران‌کننده نیست. اما با توجه به اینکه در حالت عادی، نمایشگر جلوی خروجی صدا را گرفته و مانع از رسیدن صدا به گوش کاربر می‌شود، به ناچار برای هر بار تماس بایستی به شکل مکانیکی نمایشگر را پایین بزنید و همین مسأله است که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. البته گفته می‌شود مکانیسم کشویی Z5 Pro حداقل تا 300 هزار بار دوام خواهد داشت.

Introducing Lenovo Z5 Pro

در پشت دستگاه یک دوربین دوگانه به چشم می‌خورد؛ دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی بوده و سنسور آن IMX519 محصول سونی‌ است که بزرگی پیکسل‌های آن 1.22 میکرون و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 ذکر شده است. دوربین ثانویه با سنسوری از نوع IMX576 (با پیکسل‌های 0.9 میکرونی و گشودگی دیافراگم f/1.8) رزولوشنی معادل 24 مگاپیکسل دارد. هوش مصنوعی این دوربین در حالت‌هایی که لنوو آنها را AI Super Night Scene و AI Super Video Shooting می‌نامد، با استفاده از تکنولوژی pixel binning (یا ترکیب پیکسل‌ها) هر 4 پیکسل را در یک پیکسل ادغام کرده و به این ترتیب با شبیه‌سازی پیکسل‌هایی به بزرگی 1.8 میکرون، روی کاغذ توانایی بالایی در عکاسی یا فیلم برداری در محیط‌های کم‌نور خواهد داشت. قابلیتی که لنوو از آن با تعبیر Dark Surprise (غافلگیری تاریک) یاد می‌کند. فوکوس خودکار تشخیص فاز، تصویربرداری HDR و فلش ال‌ای‌دی دورنگ از دیگر امکانات مجموعه دوربین ذکر شده‌اند. ناگفته نماند ضبط ویدئوی 4K نیز در لیست مشخصات دوربین دیده می‌شود، ولی امکان ضبط ویدئوی اسلوموشن وجود ندارد.

Introducing Lenovo Z5 Pro

وقتی نمایشگر را به وسیله مکانیسم کشویی پایین می‌آورید، علاوه بر سنسورهای نور و مجاورتی، فرستنده مادون قرمز و خروجی صدای گوشی، با دو دوربین نیز مواجه می‌شوید؛ یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/2.2) و یک دوربین مادون قرمز 8 مگاپیکسلی. این دوربین 8 مگاپیکسلی ظاهرا فقط برای تشخیص چهره به‌کار می‌رود. طبق ادعای لنوو، این دوربین مادون قرمز حتی در محیط‌های کاملا تاریک هم می‌تواند بدون هیچ مشکلی با شناسایی چهره، گوشی را قفل‌گشایی کند. اما این تنها گزینه امنیتی لنوو نیست، زیرا Z5 Pro به حسگر اثر انگشت (با نسل پنجم صفحه فوتوالکتریک) هم مجهز است. قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید این حسگر در زیر لایه نمایشگر کار گذاشته شده است. پرداخت آنلاین با امنیت 7 لایه‌ای را نیز به این لیست اضافه کنید. به این ترتیب می‌توان گفت لنوو به معنای واقعی کلمه در مقوله امنیت این گوشی سنگ تمام گذاشته است.

Introducing Lenovo Z5 Pro

لنوو تأکید دارد که با به کارگیری هوش مصنوعی در Z5 Pro، نویز در هنگام مکالمه را به شدت کاهش داده است. از طرفی، دو اسپیکر موجود در Z5 Pro با بهره‌گیری از تکنولوژی دالبی آتموس، صدایی فراگیر (یا در اصطلاح پانوراما) را پخش می‌کنند. البته اگر برای گوش دادن به موسیقی از هدفون‌های سیم‌دار استفاده می‌کنید باید بگوییم که با توجه به حذف جک 3.5 میلی‌متری، ناگزیر به استفاده از مبدل USB Type-C به هدفون خواهید بود.

Introducing Lenovo Z5 Pro

Lenovo Z5 Pro یک گوشی دو سیم‌کارته (از نوع نانو) است. سیم‌کارت موجود در هر یک از اسلات‌ها می‌تواند به عنوان سیم‌کارت پیش‌فرض انتخاب شود، اما امکان دسترسی هر دوی آنها به اینترنت فراهم نیست. لذا در صورتی که مثلا سیم‌کارت اول به عنوان سیم‌کارت شبکه انتخاب شود، سیم‌کارت دوم تنها امکان تماس را خواهد داشت. از دیگر امکانات ارتباطی گوشی می‌توان به وای-فای ac، بلوتوث نسخه 5 و NFC اشاره کرد. هر دو سامانه ناوبری GPS و GLONASS نیز در این دیوایس پشتیبانی می‌شوند. باتری دستگاه هم ظرفیتی برابر با 3,350 میلی‌آمپر ساعت دارد که به طور متوسط یک روز کامل را جوابگو خواهد بود. شرکت سازنده به وجود فناوری شارژ سریع یا شارژ بی‌سیم اشاره‌ای نکرده است.

سیستم‌عامل این گوشی جدید نسخه 8.1 اندروید اوریو است، اما ساختار منویی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی لنوو – یعنی ZUI 10 – توسعه یافته است. اینکه کاربران چه زمانی آپدیت به اندروید Pie را دریافت می‌کنند، هنوز مشخص نیست.

Introducing Lenovo Z5 Pro

اسمارت‌فون Lenovo Z5 Pro فقط در رنگ مشکی به تولید خواهد رسید. ثبت پیش‌سفارش برای خرید این گوشی از 1 نوامبر (10 آبان) آغاز شده و از 11 نوامبر (20 آبان) وارد بازار چین خواهد شد. ورود به بازارهای آسیا و اروپا دور از انتظار نیست اما بعید است این گوشی در آمریکا عرضه شود. نسخه 64 گیگابایتی Z5 Pro قیمتی برابر با 1,998 یوان چین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 290 دلار آمریکا) خواهد داشت. مدل 128 گیگابایتی نیز 2,298 یوان (330 دلار) قیمت‌گذاری شده است. با این اوصاف Z5 Pro یکی از ارزان‌قیمت‌ترین اسمارت‌فون‌های کشویی لقب می‌گیرد.  

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا