IFA 2018 – معرفی Axon 9 Pro؛ پرچمدار ZTE با پردازنده‌ اختصاصی برای نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، IFA ، زد تی ای ZTE

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی ZTE سال دشواری را پشت سر می‌گذارد. ایالات متحده این کمپانی را به دلیل برخی مشکلات ایجاد شده از خرید کالاهای آمریکایی (مثل پروسسورهای کوالکام) منع نمود و در نتیجه ZTE مجبور شد عمده فعالیت‌های عملیاتی خود را متوقف کند. البته با شرط پرداخت جریمه 1 میلیارد دلاری از سوی ZTE به دولت آمریکا و سپردن 400 هزار دلار دیگر در یک حساب امانی (escrow account)، این ممنوعیت پس از یک ماه برداشته شد. این امر تأثیر نامطلوبی بر فعالیت‌های شرکت داشت، اما ZTE امیدوار است با عرضه یک دیوایس مناسب، به روزهای اوج خود بازگردد. ظاهرا این دیوایس مناسب، پرچمداری به نام ZTE Axon 9 Pro است.

 ْIntroducing ZTE Axon 9 Pro

کمپانی ZTE در روز پنجشنبه 30 آگوست 2018 (8 شهریور 1397)، در جریان نمایشگاه IFA 2018 (واقع در برلین)، از جدیدترین پرچمدار خود با نام ZTE Axon 9 Pro رونمایی کرد. سال گذشته ZTE اسمارت‌فون Axon M را با 2 نمایشگر 5.2 اینچی – که روی هم قرار می‌گرفتند – به تولید رساند، اما اینکه آیا ZTE قصد بازگشت به این طراحی منحصربه‌فرد را دارد یا فقط یک بار برای همیشه آن را تجربه کرده، هنوز مشخص نیست. اما ظاهرا پرچمدار جدید ZTE، نسخه به‌روزرسانی شده Axon 7 (محصول سال 2016) است. وجود بهترین چیپ‌ست حال حاضر دنیای اسمارت‌فون، باتری قدرتمند، حافظه RAM فراوان، ظاهری زیبا و نمایشگری با تکنولوژی منحصربه‌فرد، هر آنچه از یک گوشی پرچمدار انتظار دارید را در Axon 9 Pro برای شما فراهم کرده است (البته با قیمتی بسیار پایین‌تر از سایر پرچمدارهای صاحب‌نام).

ْIntroducing ZTE Axon 9 Pro

Axon 9 Pro با داشتن ابعاد 7.9×74.5×156.5 میلی‌متر، اسمارت‌فون نسبتا بزرگی محسوب می‌شود. در ساخت بدنه، ZTE از ترکیب شیشه و فلز بهره گرفته و زیبایی را به ماندن اثر انگشت روی قاب شیشه‌ای پشت ترجیح داده است. شیشه استفاده شده در این قاب، 3 بعدی بوده و از نوع حرارت‌دیده است تا مقاومت بالایی داشته باشد. نمایشگر تمام صفحه با یک بریدگی (یا ناچ) در بالای آن نیز به زیبایی دستگاه می‌افزاید. اندازه این بریدگی متوسط است؛ نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک. در پایین نمایشگر هم یک چانه (یا در اصطلاح chin) نسبتا عریض قرار دارد. اما به جز این چانه و بریدگیِ بالای نمایشگر، بقیه حاشیه‌ها تقریبا نازک هستند. لوگوهای ZTE و AXON نیز در پشت دستگاه به چشم می‌خورند. حسگر اثر انگشت درست در بالای لوگوی AXON قرار گرفته است.

ْIntroducing ZTE Axon 9 Pro

نمایشگر AMOLED این گوشی جدید (با نسبت تصویر 18.7:9) قطری برابر با 6.21 اینچ داشته و رزولوشن آن فول اچ‌دی پلاس (معادل 2,248×1,080 پیکسل) عنوان شده است. یک شیشه خمیده 2.5 بعدی نیز از نمایشگر محافظت می‌کند. توانایی پخش ویدئو با استاندارد HDR10 نیز از امکانات این نمایشگر بر شمرده شده است.

اما بی‌تردید، آنچه Axon 9 Pro را از سایر گوشی‌های هم‌ردیفش در بازار متمایز می‌کند، وجود یک تراشه اختصاصی برای نمایشگر است (چیزی که ZTE از آن با عنوان تکنولوژی "Axon Vision" یاد می‌کند). مثل آنچه در تلویزیون‌های پیشرفته اتفاق می‌افتد، این پردازنده اختصاصی، قبل از آنکه داده‌های ویدئویی به نمایشگر برسند، به طور مصنوعی "سرعت انتقال تصویر" یا frame rate را به 60 فریم در ثانیه افزایش می‌دهد (فرقی نمی‌کند که این ویدئو، یک فایل در حافظه داخلی باشد، یا پخش آنلاین از یوتیوب و یا حتی بازی).

ْIntroducing ZTE Axon 9 Pro

البته همه ویدئوها برای دیده شدن با سرعت 60 فریم در ثانیه درست نشده‌اند. به عنوان مثال، سرعت فیلم‌های سینمایی یا محتواهای موجود در یوتیوب، بین 24 تا 30 فریم در ثانیه متغیر است. در این صورت، افزایش مصنوعی سرعت به frame rateهای بالاتر، کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما به اعتقاد برخی کارشناسان، این تکنولوژی بیش از همه در زمینه بازی‌ها کاربرد دارد. می‌توان گفت frame rate بالاتر در یک بازی، تقریبا همیشه کیفیت کار را بهبود می‌بخشد.

سرعت بازی‌هایی مثل Fortnite در موبایل به بیش از 30 فریم در ثانیه نمی‌رسد. این در حالی‌ست که کاربر در هنگام بازی همین گیم‌ها در PC، سرعت‌های بالایی (حتی تا 240 فریم در ثانیه) را تجربه می‌کند. در بازی‌ها، هرچه frame rate بالاتر باشد، زمان پاسخ (یا response time) نیز بالاتر خواهد رفت؛ چیزی که تقریبا هر گیمری به دنبال آن است.

البته تأکید می‌کنیم که اضافه کردن فریم‌های اضافه (در مقایسه با فریم‌هایی که به شکل واقعی خلق شده باشند) کمک چندان چشمگیری نخواهد کرد، ولی می‌تواند تجربه کاربری را به طور کلی بهبود ببخشد. شاید گیمرها دوست داشته باشند این قابلیت را امتحان کنند، ولی احتمالا اکثر مردم ترجیح می‌دهند ویدئوهای معمولی را با همان frame rate اصلی خود تماشا کنند. ناگفته نماند، اگر تمایلی به استفاده از تکنولوژی Axon Vision در گوشی جدید ZTE نداشته باشید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

ظاهرا ZTE با تولید Axon 9 Pro قصد دارد شانه به شانه با غول‌های بزرگ صنعت اسمارت‌فون حرکت کند، زیرا در تولید این پرچمدار از پیشرفته‌ترین چیپ‌ست صنعت موبایل – یعنی اسنپ‌دراگون 845 – استفاده کرده و در کنار 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت را نیز (البته بدون امکان ارتقاء) به حافظه داخلی آن اختصاص داده است.

مثل عمده اسمارت‌فون‌های روز بازار، 2 دوربین در پشت این گوشی تعبیه شده است. دوربین اصلی (با پیکسل‌هایی به بزرگی 1.4 میکرون و گشودگی دیافراگم f/1.75) وضوحی برابر 12 مگاپیکسل داشته و از لرزه‌گیر اپتیکال بهره می‌برد. دوربین ثانویه هم 20 مگاپیکسلی بوده و به یک لنز زاویه باز 130 درجه مجهز شده است. این 2 دوربین به شکل عمودی در پشت دستگاه جای گرفته و فلش ال‌ای‌دی نیز زیر آنها قرار دارد. ناگفته نماند دوربین جلو نیز 20 مگاپیکسلی بوده و در کنار گرفتن سلفی، نقش اسکن چهره را هم بر عهده دارد. طبق ادعای ZTE، علاوه بر حسگر اثر انگشت، می‌توان از قابلیت شناسایی چهره (Face Detection) نیز برای قفل‌گشایی استفاده کرد.

ْIntroducing ZTE Axon 9 Pro

باتری قدرتمند Axon 9 Pro ظرفیتی برابر با 4,000 میلی‌آمپر ساعت داشته و باتوجه به شیشه‌ای بودن قاب پشت گوشی، امکان شارژ بی‌سیم نیز برای آن فراهم شده است. در ساخت اسمارت‌فون جدیدِ ZTE، از اسپیکرهای دالبی آتموس استفاده شده و 3 میکروفن موجود در گوشی، می‌توانند صدا را به شکل فراگیر ضبط کنند. مقاومت در برابر آب و گرد و غبار (با درجه حفاظت IP68)، بلوتوث نسخه 5.0 و در نبود جک هدست، پورت USB Type-C نیز، امکانات این گوشی را کامل می‌کنند.

ْIntroducing ZTE Axon 9 Pro

سیستم عامل Axon 9 Pro نسخه 8.1 اندروید اوریو است. البته به گفته شرکت سازنده، آپدیت این گوشی به اندروید Pie یکی از اولویت‌های ZTE بوده و در آینده نزدیک در دستور کار شرکت قرار دارد. بد نیست بدانید، مثل خیلی از کمپانی‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی، ZTE نیز پوسته نرم‌افزاری خاص خود را برای این پلتفرم تدارک دیده است. این پوسته Stock Plus نام داشته و همانطور که از اسمش مشخص است، شباهت زیادی به اندروید خالص دارد، زیرا از طرفی تغییرات اعمال‌شده در رابط کاربری آن حداقلی بوده و از سوی دیگر عمده اپلیکیشن‌های اصلی گوگل به طور پیش‌فرض روی آن نصب هستند. شباهت این پوسته به اندروید خالص، تا حدی‌ست که با سوایپ کردن به سمت راست در صفحه هوم، فید خبری گوگل روی نمایشگر ظاهر می‌شود؛ قابلیتی که معمولا به گوشی‌های Pixel یا دیوایس‌های مجهز به Android One اختصاص داشت.

ْIntroducing ZTE Axon 9 Pro

از عکس‌های منتشر شده این طور برداشت می‌شود که احتمالا Axon 9 Pro صرفا در رنگ آبی به تولید می‌رسد. این گوشی در پایان سپتامبر با قیمت 649 یورو (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 757 دلار) وارد بازار آلمان خواهد شد. هنوز درباره عرضه این دیوایس در کشورهای دیگر، مطلبی عنوان نشده، اما بعید است که Axon 9 Pro به ایالات متحده وارد شود. افرادی که تمایل به خرید وان‌پلاس 6 داشتند اما از کمبود برخی امکانات در آن (مثل شارژ بی‌سیم یا مقاومت در برابر نفوذ آب) ناامید شدند، می‌توانند Axon 9 Pro را به جای آن تهیه کنند. همچنین، این گوشی برای افرادی که علاقه‌مند به داشتن یک پرچمدار بوده اما نمی‌خواهند هزار دلار (و یا حتی بیشتر) برای آن خرج کنند، گزینه مناسبی‌ خواهد بود.

در پایان ناگفته نماند، ZTE از تولید دیوایس‌های مجهز به شبکه ارتباطی 5G در آینده خبر داده است. البته این اظهار نظرها جنبه کلی‌گویی داشته و تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت آن است که احتمالا در نیمه دوم سال 2019، اسمارت‌فون‌های 5G شرکت ZTE را در بازار خواهیم دید.

منبع : ZTE


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا