معرفی اسنپ‌دراگون 845 – چیپ‌ست پرچمدار کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1396/9/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، پردازنده Processor ، کوییک چارج 4 Quick Charge 4.0 ، شارژ سریع Quick Charge ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)

واحد خبر mobile.ir : در کنار دعوی قضایی با اپل و احتمالا خرید شرکت NXP، کمپانی کوالکام این روزها یک دل‌مشغولی دیگر هم داشته و به‌تازگی دومین نشست سالانه موسوم به Snapdragon Technology Summit را در ایالت هاوایی آمریکا برگزار کرده است. طبق وعده قبلی، در دومین روز این نشست – که در تاریخ 6 دسامبر 2017 (15 آذر 1396) منعقد شد – کوالکام از جدیدترین چیپ‌ست (یا به قول شرکت سازنده "پلتفرم موبایلی") خود با نام اسنپ‌دراگون 845 رونمایی کرد. بازدهی این تراشه تا 30 درصد نسبت به اسنپ‌دراگون 835 بیشتر بوده و طبق ادعای کوالکام، هوشمندتر و سریع‌تر است. به گفته شرکت سازنده، اسنپ‌دراگون 845 در سه‌ماهه دوم سال 2018 وارد بازار خواهد شد. در ادامه، بیشتر با مشخصات این تراشه پرچمدار آشنا خواهیم شد.

Introducing Qualcomm Snapdragon 845 Mobile Platform

اسنپ‌دراگون 845 یک تراشه 8 هسته‌ای 64 بیتی،‌ مشتمل بر 8 هسته‌ پردازشی از نوع Kryo 385 با حداکثر سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز بوده و از حافظه دوکاناله LPDDR4x با سرعت 1866 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. بسته به نوع کاربرد، می‌توان انتظار داشت که سی‌پی‌یو جدید Kryo 385 از لحاظ عملکرد، 10 تا 20 درصد و از نظر بازدهی تا 30 درصد، بهبود یافته باشد. مثل اسنپ‌دراگون 835، اسنپ‌دراگون 845 نیز بر مبنای لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET سامسونگ ساخته شده است.

کوالکام در ساخت اسنپ‌دراگون 845 از نسل سوم DSPهای هگزاگون با نام Hexagon 685 استفاده کرده که طبق ادعای شرکت سازنده، در زمینه هوش مصنوعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بد نیست بدانید، کوالکام از سال 2016 با تولید اسنپ‌دراگون 820، به نیازهای توسعه‌دهندگان در زمینه یادگیری ماشینی توجه داشته است. پردازنده سیگنال دیجیتال یا DSP کوالکام – با نام تجاری "هگزاگون" – از بخشی به نام Hexagon Vector Extension (افزونه برداری هگزاگون) بهره‌مند است که می‌تواند معادلات پیچیده ریاضی مورد نیاز برای هوش مصنوعی را پردازش کند. طبق ادعای کوالکام، نسل سوم این DSP – که Hexagon 685 نام گرفته – تا 3 برابر از DSP به کار رفته در اسنپ‌دراگون 835 بهتر بوده و تجربه کار کردن با دوربین، بازی، صدا و XR (واقعیت توسعه‌یافته) را بهبود می‌بخشد.

در تراشه جدید کوالکام، بخشی به نام "زیرسیستم پردازش تصویری Adreno 630" – متشکل از GPU (واحد پردازش گرافیکی)، VPU (واحد پردازش تصویری) و DPU (واحد پردازش نمایشگر) – وجود دارد که طبق ادعای شرکت سازنده، عملکرد و بازدهی آن تا 30 درصد بهبود یافته است. یکی از راه‌های هوشمندانه‌ای که کوالکام از طریق آن بازدهی این بخش را افزایش داده، سیستمی‌ست موسوم به Tile-based Foveation، که با سیستم ردیاب چشمی اسنپ‌دراگون 845 کار می‌کند. این سیستم با ردیابی چشم انسان، متوجه می‌شود که کاربر در هر لحظه به کدام قسمت از نمایشگر نگاه می‌کند. لذا GPU با دانستن این موضوع، بخشی که در همان لحظه کاربر در حال نگاه کردن به آن است را – در مقایسه با بخش‌های دیگر نمایشگر – با جزییات بیشتری رندر می‌کند. این ویژگی، مصرف انرژی را کاهش داده و به حفظ "سرعت انتقال تصویر" یا frame rate در بازی‌های سنگین، کمک می‌کند. ناگفته نماند، Adreno 630 از 6 درجه آزادی (6DoF) در مقیاس اتاق و SLAM (نگاشت و متمرکز کردن همزمان) نیز پشتیبانی می‌کند.

Introducing Qualcomm Snapdragon 845 Mobile Platform

در زمینه امکانات تصویربرداری، اسنپ‌دراگون 845 به ISP (پردازنده سیگنال تصویری) جدیدی به نام Spectra 280 مجهز شده که در سیستم‌های 2 دوربینه تا رزولوشن 16 مگاپیکسل و در تک‌دوربین‌ها تا 32 مگاپیکسل را پشتیبانی کرده و به گفته شرکت سازنده، با برخورداری از امکاناتی چون فوکوس خودکار هیبریدی، تشخیص چهره سریع، کاهش نویز چند فریمی (MFNR) و تشخیص عمق فعال و ضبط ویدئوی HDR، عملکرد پیشرفته‌ای در زمینه دوربین و همچنین XR (واقعیت توسعه‌یافته) دارد.

کوالکام مدعی شده که Spectra 280، قابلیتی به نام برداشت Ultra HD Premium را ممکن می‌سازد؛ بدان معنا که اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه، می‌توانند ویدئوی 4K HDR را با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کند. به علاوه، به لطف این ISP جدید، امکان ضبط ویدئوی اسلوموشن با سرعت 480 فریم در ثانیه و کیفیت HD نیز فراهم شده است.

به گفته کوالکام، مودم جدید X20 LTE به کار رفته در اسنپ‌دراگون 845، حس کار کردن با سرعتی در حد فیبرهای نوری را به کاربر منتقل می‌کند. حداکثر سرعت دانلود با این مودم 1.2 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود 150 مگابیت بر ثانیه عنوان شده است. این مودم 20 درصد نسبت به مودم قبلی کوالکام (X16) سریع‌تر بوده و فراتر از سرعتی است که شبکه‌های کنونی می‌توانند در دنیای واقعی به آن برسند. کوالکام مدعی شده، این مودم انعطاف بیشتری داشته و لذا اپراتورهای بیشتری در سراسر دنیا می‌توانند سرویس‌ Gigabit LTE را ارائه کنند. وقتی اپراتورهایی چون AT&T ،T-Mobile و Verizon شبکه‌های سازگار با Gigabit LTE خود را به طور کامل فعال کنند، برتری مودم X20 کوالکام، بیشتر به چشم خواهد آمد. وای-فای نیز با ارائه سرعت‌های چند گیگابیتی با استاندارد جدید 802.11ad و 2×2 802.11ac، در این تراشه بهبود یافته است.

Introducing Qualcomm Snapdragon 845 Mobile Platform

اسنپ‌دراگون 845 تقریبا از هر نوع شیوه احراز هویت زیست‌سنجی (اسکن اثر انگشت، اسکن عنبیه، تشخیص صدا و تشخیص چهره) پشتیبانی می‌کند. این امکان، با استفاده از SPU (واحد پردازش امن) جدید کوالکام فراهم شده است. تکنولوژی Quick Charge 4+ نیز به گفته کوالکام می‌تواند تنها در 15 دقیقه، شارژ باتری را از 0 به 50 درصد برساند. با این اوصاف، حتی سنگین‌ترین اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند در تمام طول روز اجرا شوند. کُدک صوتی جدیدAudio Aqstic، پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5 و پشتیبانی از انواع سیستم‌های ناوبری جهانی (QZSS ،GLONASS ،Beidou ،Galileo ،GPS و SBAS) از دیگر امکانات تراشه جدید کوالکام محسوب می‌شوند.

Introducing Qualcomm Snapdragon 845 Mobile Platform

همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، اسنپ‌دراگون 845 در سه‌ماهه دوم سال 2018 عرضه شده و احتمالا Galaxy S9 نخستین اسمارت‌فونی خواهد بود که به این تراشه مجهز می‌شود. البته طی مراسم، لی جان (Lei Jun)، مدیر عامل شیائومی، در کنار کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، معاون ارشد اجرایی کوالکام، روی صحنه آمد و ضمن تأکید بر رابطه نزدیک شیائومی با کوالکام، اعلام کرد که پرچمدار بعدی شیائومی از اسنپ‌دراگون 845 برخوردار خواهد بود. 

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا