گزارش Kantar از سهم سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون طی سه‌ماهه دوم 2018 – نفوذ موفق هواوی به بازار بریتانیا

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سیستم عامل Operating System ، آی او اس iOS ، اندروید Android ، کانتار Kantar ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel در روز چهارشنبه 25 جولای 2018 (3 مرداد 1397) گزارش خود را از وضعیت بازار سیستم‌‌عامل‌های اسمارت‌فون طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. مثل همیشه، اندروید سیستم‌عامل غالب گوشی‌های هوشمند در دنیا بوده، اما طبق گزارش اخیر، عملکرد این پلتفرم در همه بازارها یکسان نیست. سهم اندروید در پنج بازار بزرگ اروپا (آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا، موسوم به کشورهای EU5) حدود 0.3 درصد افت داشته، ولی همچنان 79.3 درصد از این بازار، در دست اندروید است. اما جالب است بدانید، در مناطقی که Kantar به بررسی آن پرداخته، بازارهایی که iOS در آن رشد داشته بیش از بازارهایی بوده که اندروید در آن رشد نموده است.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Share Q2 2018

طبق گزارش اخیر مؤسسه Kantar، طی سه‌ماهه اخیر، سیستم‌‌عامل اندروید در ایتالیا، چین، بریتانیای کبیر و ژاپن با رشد سالانه همراه بوده، که در این میان گوشی‌های هواوی نقش مهمی را در این موفقیت ایفا کرده‌اند. دومینیک سانه‌بو (Diminic Sunnebo)، مدیر جهانی مؤسسه Kantar، در این زمینه می‌گوید: «هواوی طی سه سال اخیر رشد سریعی در اروپا داشته، اما عملکرد [این برند] در بریتانیای کبیر کم‌فروغ بوده است. برای مقابله با این [مشکل]، این تولیدکننده رویکردی دوجانبه را در پیش گرفته است.»

در این رویکرد، هواوی سطح پایین بازار را با اسمارت‌فون مقرون‌به‌صرفه P Smart هدف قرار داده و برای رده بالای بازار، گوشی پیشرفته P20 Pro را به کارزار فرستاده است. سری گوشی‌های پرچمدار P20 تأثیر به‌سزایی در بازار بریتانیا داشته و در افزایش سالانه سهم این برند (از 2.7 درصد به 13.7 درصد)، بی‌تأثیر نبوده است. همچنین، همکاری هواوی با خرده‌فروشی Argos هر دوی این کمپانی‌ها را به بازیگرانی موفق در بازار پرسود بریتانیا مبدل نموده است.

Huawei P Smart

هواوی P Smart

در آرژانتین 96.1 درصد از دارندگان اسمارت‌فون، گوشی اندرویدی دارند و لذا در بین کشورهایی که Kantar آنها را مورد مطالعه قرار داده، آرژانتینی‌ها بیشترین علاقه را به اندروید داشته‌اند. از دیگر کشورهایی که اندروید در آنها پرطرفدار است می‌توان به مکزیک (92.1 درصد)، اسپانیا (88.2 درصد)، ایتالیا (88 درصد) و آلمان (80.5 درصد) اشاره کرد.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Share Q2 2018

در رابطه با سیستم‌عامل iOS باید گفت، بهترین عملکرد این پلتفرم در آمریکا بوده است؛ جایی که سهم iOS با 5.9 درصد رشد، از 32.8 درصد (در سه‌ماهه دوم 2017) به 38.7 درصد (در سه‌ماهه دوم 2018) رسیده است. از دیگر کشورهایی که سهم iOS در اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در آنها افزایش پیدا کرده می‌توان به فرانسه، اسپانیا، آلمان، مکزیک و استرالیا اشاره کرد. اما اگر فکر می‌کنید آمریکایی‌ها بیشترین طرفداران آیفون هستند، اشتباه می‌کنید زیرا طبق گزارش Kantar، مردم ژاپن بیش از سایر کشورها به آیفون علاقه دارند، به طوری که طی سه‌ماهه اخیر، سهم iOS از اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در ژاپن 42.9 درصد بوده است. پس از ژاپن و آمریکا، بیشترین سهم iOS به کشورهای استرالیا، بریتانیا و فرانسه تعلق دارد.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Share Q2 2018

 

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Share Q2 2018

طی سه‌ماهه اخیر، آیفون‌ 8 و آیفون 8 پلاس پرفروش‌ترین گوشی‌های مجهز به iOS در ایالات متحده بوده‌اند، به طوری که یکی از هر 5 اسمارت‌فون فروخته‌شده اپل در این مدت، آیفون 8 یا 8 پلاس بوده است. آیفون X نیز چهارمین گوشی پرفروش آمریکا در این بازه زمانی لقب گرفته است. گفتنی‌ست، عملکرد قدرتمند اپل، هر دو کمپانی سامسونگ و ال‌جی را با وضعیت ناخوشایندی مواجه کرده و این دو برند طی یک سال گذشته، بخشی از سهم خود در بازار آمریکا را از دست داده‌اند.

Apple iPhone 8 Plus Product Red

اپل آیفون 8 پلاس

به گفته دومینیک سانه‌بو، طی سه‌ماهه اخیر، 8 مورد از 10 اسمارت‌فون پرفروش بازار آمریکا، گوشی‌های آیفون بوده‌اند و لذا اپل همچنان قدرت خود را در این بازار به رخ می‌کشد. در حال حاضر، طیف قیمتی بی‌سابقه‌ای در اسمارت‌فون‌های اپل وجود دارد که از آیفون SE ارزان‌قیمت شروع و به آیفون X هزار دلاری ختم می‌شود. همین امر موجب رشد مستمر iOS و کنار زدن سامسونگ و ال‌جی شده است.

پرچمدارهای سری نوت و گلکسی اس9 در رده بالای بازار موبایل آمریکا عملکرد درخشانی داشته و اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه سری گلکسی J نیز سامسونگ را در کورس رقابت با ال‌جی در ایالات متحده نگه داشته، جائی‌که کمبود عمق محصولات در اسمارت‌فون‌های رده میانی رو به بالا (mid-high) باعث شده تا اپل از این موقعیت استفاده کرده و مسیر جدیدی را برای رشد پیدا کند. ناگفته نماند، سهم سیستم عامل اندروید از بازار آمریکا، طی یک سال اخیر با افت سالانه 4.5 درصدی، از 65.5 درصد به 61 درصد کاهش یافته است. در بین بازارهایی که Kantar به بررسی آنها پرداخته، افت اندروید در آمریکا بیش از سایر مناطق بود است.

طی سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018، حدود 80.4 درصد از اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در بازار موبایل چین اندرویدی بوده که نشان از رشد سالانه 2 درصدی این پلتفرم در چین دارد. در مقابل سهم iOS با 2.1 درصد افت سالانه، به 19.4 درصد کاهش یافته است. اما با این وجود، آیفون X همچنان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند چین بوده و 5.3 درصد از کل اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در این کشور، آیفون X بوده است. جالب است بدانید از زمانی که آیفون X در نوامبر 2017 وارد بازار شد، این گوشی هر ماه در صدر جدول فروش اسمارت‌فون در چین قرار داشته است.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Share Q2 2018

لازم به ذکر است، برندهای مطرح اسمارت‌فون در چین، روز به روز فشار خود را بر سایر برندهای رقیب بیشتر می‌کنند. گواه این ادعا آنجاست که طی سه‌ماهه اخیر، 87 درصد از گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در چین به کمپانی‌های بزرگی چون هواوی، اپل، شیائومی و BBK Group (برندهای Oppo و Vivo) تعلق داشته، که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 80 درصد بوده است.

به اعتقاد دومینیک سانه‌بو، ضریب نفوذ اسمارت‌فون در بازار چین (در مناطق شهری) بیش از 90 درصد بوده و از طرفی، فروش گوشی هوشمند نیز به شکل قابل توجهی در این بازار کند شده است. با این اوصاف، ورود به بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون دنیا و موفقیت در آن، کار ساده‌ای نخواهد بود. قدرت و بودجه بازاریابی 4 برند اصلی اسمارت‌فون در چین، جایی را برای عرض اندام برندهای رقیب باقی نمی‌گذارد. اگر برندهای رقیب بخواهند در بازار چین موفق شوند، بایستی بخش خاصی از مصرف‌کنندگان را هدف قرار دهند زیرا رویکرد کلی و غیرهدفمند در این بازار، راه به جایی نخواهد برد.  

منبع : Kantar Worldpanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا