گزارش Kantar از سهم سیستم عامل‌های اسمارت‌فون طی سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2017 – گردوخاک اپل در چین

نمایش خبر

تاریخ : 1396/10/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel در روز چهارشنبه 10 ژانویه 2018 (20 دی 1396) گزارش خود را از وضعیت بازار سیستم عامل‌های اسمارت‌فون طی سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2017 منتشر کرد (توجه داشته باشید که این بازه زمانی، با سه‌ماهه‌های معمول، متفاوت است). در بیشتر بازارهای دنیا، سیستم عامل اندروید با رشد سالانه همراه بوده، اما پلتفرم iOS در مناطق مختلف، رفتارهای متفاوتی داشته، به طوری‌که مؤسسه Kantar، عملکرد آیفون X را در بسیاری از بازارهای دنیا "درخشان" توصیف نموده، اما در مجموع، بر این باور است که عملکرد کلی دیوایس‌های مجهز به iOS طی سه‌ماهه سپتامبر تا نوامبر 2017، پستی و بلندی‌های متعددی را به این شکل تجربه کرده است: کاهش سهم در بریتانیای کبیر، آمریکا، ژاپن و استرالیا و رشد چشمگیر در مناطق شهری چین.

Apple iPhone X

علی‌رغم عرضه آیفون‌های پرچمداری مثل آیفون X و آیفون 8، سهم iOS در کشورهای EU5 (پنج بازار بزرگ اروپا، شامل آلمان، فرانسه، بریتانیای کبیر، اسپانیا و ایتالیا) با 0.6 درصد افت به 23.9 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین، سهم iOS در آمریکا با افت 3.8 درصدی، به 39.8 درصد تنزل یافت.

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)، مدیر جهانی مؤسسه Kantar، آمار مربوط به سهم اپل از بازار اسمارت‌فون طی سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2017، روی کاغذ چنگی به دل نمی‌زند، اما با در نظر گرفتن عرضه مرحله به مرحله آیفون‌ X و آیفون 8، نقاط قوتی هم برای اپل دیده می‌شود. به عنوان مثال، در نوامبر 2017، سهم اپل از بازار اسمارت‌فون بریتانیای کبیر به 49.4 درصد رسید که این میزان، بالاترین حد خود در بیش از سه‌ سال اخیر بوده و اپل موفق شد رتبه نخست فروش اسمارت‌فون در این بازار را از سامسونگ پس بگیرد.

جالب است بدانید، در نوامبر 2017، حدود 14.4 درصد از فروش گوشی‌های هوشمند در بریتانیا مربوط به آیفون X بوده و این دیوایس پرفروش‌ترین اسمارت‌فون این ماه لقب گرفته است. البته، آیفون X در حال حاضر، گران‌قیمت‌ترین اسمارت‌فونی‌ست که به شکل انبوه در بازار موجود است و اینکه این دیوایس (با قیمت 999 پوندی در بازار بریتانیا) تا چه مدتی می‌تواند شتاب کنونی خود را حفظ کند، هنوز مشخص نیست.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending November 2017

در ایالات متحده، طی ماه نوامبر، فروش آیفون‌های 8 و 8 پلاس از آیفون X بیشتر بوده، اما لازم به ذکر است که آیفون X توانست در این ماه بین 3 اسمارت‌فون پرفروش آمریکا قرار گرفته و به راحتی از گلکسی اس8 (ششمین گوشی هوشمند پرفروش در آمریکا) سبقت بگیرد.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending November 2017

در ژاپن، سهم پلتفرم iOS در سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2017، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، 5.5 درصد افت کرد، ولی با این وجود، آیفون X در ماه نوامبر، 18.2 درصد از فروش اسمارت‌فون‌های این کشور را به خود اختصاص داد و توانست پرفروش‌ترین گوشی هوشمند ماه در ژآپن لقب بگیرد. بعد از این گوشی هم، آیفون 8 با در دست داشتن 17.2 درصد از سهم بازار، در رتبه دوم جای گرفت.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending November 2017

اما احتمالا نکته‌ای که بیش از همه، تحلیلگران Kantar را متعجب کرده، موفقیت اپل در بازار چین است. آیفون که چندی‌ست در بازار موبایل چین جان دوباره‌ای گرفته، همچنان به روند رو به رشد خود ادامه داده و طبق گزارش اخیر، طی سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2017، پلتفرم iOS در مناطق شهری چین با رشد سالانه 4.4 درصد همراه شده و در حال حاضر، 24.3 درصد از اسمارت‌فون‌های چین، آیفون هستند. نکته جالب آنجاست که اندروید طی همین مدت، 4.4 درصد افت سالانه را در چین تجربه کرده و سهم این سیستم عامل در بازار چین، به 75.5 درصد کاهش یافته است.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending November 2017

طبق گزارش Kantar، فروش آیفون X در چین (در بازه زمانی مذکور) فراتر از همه پیش‌بینی‌ها بوده است. واضح است که قبل از عرضه آیفون X، اپل کمی در بازار موبایل چین شتاب گرفته بود، اما با در نظر گرفتن قیمت بالای این دیوایس، چنین تقاضای بالایی برای خرید آیفون X در مناطق شهری چین شگفت‌آور است.

به گفته سانه‌بو، اپل در حال حاضر، جایگاه سابقش در بازار چین را پیدا کرده، به طوری که در ماه نوامبر، آیفون X با اختصاص 6 درصد از سهم بازار به خود، عنوان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون ماه را از گوشی‌های اندرویدی ربود. نکته قابل تأمل در آنجاست که برخلاف اروپا و آمریکا – که عمده خرید آیفون X از سوی آیفون‌دارها انجام می‌شود – در مناطق شهری چین، بخش قابل توجهی از خریداران آیفون X، از گوشی‌های هواوی، شیائومی یا سامسونگ به سوی اپل کوچ کرده‌اند.  

منبع : Kantar Worldpanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا