گزارش Kantar از سهم سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2017 – سود اندروید از تأخیر آیفون X

نمایش خبر

تاریخ : 1396/9/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانتار Kantar ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS

واحد خبر mobile.ir : اپل هر سال آیفون‌ پرچمدار خود را در اواخر سپتامبر به بازار می‌فرستاد، اما در سال 2017، این امر با تأخیر مواجه شد و آیفون X در نوامبر عرضه شد. برخی معتقدند این یک تصمیم استراتژیک بوده و برخی دیگر بر این باورند که مشکلات تولید باعث این اتفاق شده است. صرف‌نظر از اینکه کدام عامل تأثیرگذار بوده، اپل با این کار به ریسک بزرگی دست زد. چیزی که مسأله را پیچیده‌تر می‌کند، آن است که اپل آیفون‌ 8 و 8 پلاس را مثل گذشته در ماه سپتامبر وارد بازار نمود. در این میان، خیلی‌ها منتظر بودند تا ببینند نحوه واکنش مصرف‌کنندگان به این گزینه‌های غیرمعمول چیست. خرید آیفون 8 به محض ورود به بازار، یا انتظار برای عرضه آیفون X؟

Apple iPhone X

به گفته اپل، در حال حاضر آیفون X فروش خیلی خوبی داشته و شرکت برای تأمین تقاضای بازار، تولید این دستگاه را افزایش داده است. اما گزارش اخیر مؤسسه تحقیقاتی Kantar، نشان می‌دهد که تأخیر ورود آیفون X به بازار، موجب کاهش سهم iOS در مقابل اندروید شده است.

گزارش مؤسسه Kantar Worldpanel ComTech – که در روز سه‌شنبه 5 دسامبر 2017 (14 آذر 1396) منتشر شد – به بررسی سهم سیستم عامل‌ها در بازار جهانی اسمارت‌فون طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2017 می‌پردازد (توجه باشید که این بازه زمانی با سه‌ماهه‌های متعارف تفاوت دارد). طبق این گزارش، طی سه‌ماهه یادشده، سهم iOS در بسیاری از بازارهای کلیدی دنیا افت نمود که به گفته Kantar علت اصلی این پدیده آن است که به علت تأخیر در عرضه، مردم در ماه اکتبر امکان خرید آیفون X را نداشتند. این در حالی‌ست که همزمان با افت ویندوزفون، رشد سالانه سیستم عامل اندروید در بازارهای آمریکا، EU5 و ژاپن به ترتیب 8.2، 4.3 و 7.5 درصد گزارش شده است (منطقه EU5 بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را شامل می‌شود).

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending October 2017

طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2017، سیستم عامل iOS حدود 7.6 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون آمریکا را از دست داد و در مقابل، اندروید در همین مدت موفق شد 8.2 درصد به سهم خود از بازار آمریکا بیفزاید. به گزارش Kantar، طی بازه زمانی یادشده، 66.2 درصد از گوشی‌های فروخته‌شده در آمریکا اندرویدی بوده و سهم آیفون از اسمارت‌فون‌های به فروش رسیده، 32.9 درصد بوده است. بد نیست بدانید ویندوزفون 0.5 درصد و بلک‌بری تنها 0.3 درصد از این بازار را تشکیل می‌دهند.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending October 2017

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)، مدیر واحد کسب‌وکار مؤسسه Kantar، وقتی که به مدت یک ماه، فروش آیفون 8 (که با وجود آیفون X، دیگر پرچمدار محسوب نمی‌شود) با آیفون 7 مقایسه شد، بدیهی بود که سهم اپل از فروش اسمارت‌فون در بازار افت خواهد کرد. این افت، چشمگیر بوده و انتظارات را از آیفون X بالا می‌برد تا اپل، با فروش خوب این پرچمدار بتواند کاستی‌ها را جبران کند. با توجه به تغییرات بنیادینی که در آیفون X شاهد هستیم، بعید نیست که کاربران خرید خود را به تعویق بیندازند تا بتوانند آیفون X را امتحان کرده و تصمیم بگیرند که آیا قیمت بالاتر این دیوایس – در مقایسه با آیفون 8 – می‌ارزد یا خیر.

طبق گزارش Kantar، تا اکتبر 2017، حدود 35.3 درصد از کاربران آیفون در اروپا و آمریکا، عمر آیفون‌شان بیش از 2 سال بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 30.1 درصد افزایش داشته و از عطشی خفته برای خرید آیفون جدید در بین مخاطبین اپل حکایت دارد. به اعتقاد سانه‌بو، قیمت بالای آیفون X، به خوبی می‌تواند افت فروش آیفون‌های قدیمی‌تر را جبران کند. البته تقاضای بالا از سوی مصرف‌کنندگان چیزی نیست که موفقیت آیفون X را در کوتاه‌مدت تضمین کند، بلکه این موفقیت بسته به آن است که اپل با چه سرعتی می‌تواند تولید را افزایش داده تا این حجم از تقاضا را جوابگو باشد. اگر اپل نتواند در این فصل به اندازه کافی آیفون به بازار عرضه کند، احتمالا بخشی از فروش، در سه‌ماهه نخست سال آینده رقم خواهد خورد.

هرچند این نتیجه، ممکن است باعث ناامیدی برخی تحلیلگران شود، اما در درازمدت، نتیجه نهایی برای اپل فرق چندانی نخواهد داشت. به‌‌علاوه، حتی اگر اپل آیفون Xهای کمتری را به فروش برساند، قیمت بالای آنها می‌تواند هر گونه کاهش احتمالی درآمد در این فصل را جبران کند. نکته مثبت دیگر درباره اپل آن است که به گفته Kantar، طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2017، سهم iOS از بازار اسمارت‌فون چین، کمی افزایش پیدا کرده است. این اتفاق به چند دلیل حائز اهمیت است.

اولا به این نکته اشاره می‌کند که چرخش صورت پذیرفته در بازار چین که اپل در آخرین گزارش مالی خود به آن اشاره کرده بود ظاهرا در حال ادامه یافتن است. ثانیا، بازار لجام گسیخته اسمارت‌فون در چین، چند سالی‌ست که به شکل گسترده به سمت یکپارچگی و تثبیت حرکت کرده است. چند سال قبل، برندهای متعددی از سازندگان گوشی‌های اندرویدی در چین با اپل رقابت می‌کردند، اما در حال حاضر 5 برند برتر چین (هواوی، شیائومی، اپل، Vivo و Oppo) بیش از 91 درصد از بازار اسمارت‌فون چین را در اختیار دارند (مقایسه کنید با 79 درصد در سال گذشته).

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending October 2017

به گفته سانه‌بو، زمانی کسب‌وکار برخی برندهای چینی نظیر Meizu ،LeTV ،Coolpad ،ZTE و لنوو از رونق خاصی برخوردار بود (مثل وضعیت کنونی شیائومی)، اما شتاب حرکت این برندها ناگهان متوقف شد و اکنون بسیاری از آنها در پی آنند که سهم خود از بازار چین را به بیش از 1 درصد برسانند! حتی برندی چون سامسونگ – که قبلا نقش تعیین‌کننده‌ای را در بازار چین داشت – در حال حاضر تنها 2.2 درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده و وضعیت این برند در چین روز به روز بدتر می‌شود. لذا قرار گرفتن در بین 5 برند برتر اسمارت‌فون در چین، خود به منزله یک پیروزی بزرگ برای اپل محسوب می‌شود. ناگفته نماند، طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2017، حدود 82.3 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در بازار چین اندرویدی و 17.4 درصد آنها آیفون بوده است. سهم ویندوزفون و بلک‌بری نیز به ترتیب 0.3 و 0.1 درصد اعلام شده است.

Kantar Worldpanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending October 2017

همانطور گفته شد، طبق گزارش Kantar، سهم iOS از اسمارت‌فون‌های فروخته شده طی سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2017 در عمده بازارهای دنیا (از جمله EU5) کاهش یافته و در مقابل، فروش اسمارت‌فون‌های اندرویدی بیشتر شده است. اما در بین کشورهای EU5، اسپانیا تنها کشوری بود بر عکس این قاعده رفتار کرد؛ سهم اندروید از 91.7 درصد در سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016 به 87.7 درصد کاهش یافت ولی سهم iOS از 7.9 درصد به 12.3 درصد افزایش پیدا کرد. ناگفته نماند در آرژانتین سهم هر دو پلتفرم با رشد همراه شد.  

منبع : Kantar Worldpanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا