گزارش Kantar از سیستم ‌عامل‌های اسمارت‌فون در سه‌ماهه منتهی به می 2017 – بازگشت سامسونگ به رتبه نخست فروش در آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1396/5/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانتار Kantar ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS

واحد خبر mobile.ir :  مؤسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel ComTech در روز پنجشنبه 9 آگوست 2017 (19 مرداد 1396) گزارش خود را از سهم سیستم عامل‌های اسمارت‌فون در بازارهای جهانی منتشر کرد. گزارش اخیر، وضعیت آماری سیستم عامل‌ها را در بازه زمانی سه‌ماهه منتهی به می 2017 بررسی می‌کند (توجه داشته باشید که این بازه زمانی با سه‌ماهه‌های مرسوم متفاوت است). طی این مدت، iOS در بازارهای آمریکا، استرالیا و ژاپن عملکرد قدرتمندی داشته و در مقابل، بازارهایی مثل بریتانیا، آلمان و فرانسه شاهد رشد اندروید بوده‌اند. بازار موبایل چین هم، تغییر قابل ‌ملاحظه‌ای را تجربه نکرده است.

در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی آماری سیستم عامل‌ها در بازارهای مختلف می‌پردازیم.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending May 2017

• ایالات متحده

در پایان سه‌ماهه منتهی به می، اندروید با در اختیار داشتن 64.8 درصد از سهم بازار موبایل آمریکا همچنان پیشتاز است. در این میان عملکرد سامسونگ در بازه زمانی مذکور جای تأمل دارد. دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)، مدیر واحد کسب‌وکار مؤسسه Kantar، در این باره می‌گوید: «طی سه‌ماهه منتهی به می 2017، سهم بازار سامسونگ از 32.9 درصد در دوره قبلی، به 36.2 درصد افزایش یافت و سامسونگ توانست مجددا جایگاه نخست فروش در ایالات متحده را از آن خود کند.» البته باید توجه داشت که علی‌رغم این رشد فصلی، فروش سامسونگ در ایالات متحده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 1.1 درصد افت داشته است. در مقابل، اپل موفق شد طی این مدت فروش خود را 4.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داده و 34 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌های آمریکا را به سیستم عامل iOS اختصاص دهد.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending May 2017

بدون شک یکی از عواملی که سامسونگ را به جایگاه نخست خود در بازار آمریکا بازگرداند، عرضه گلکسی اس8 بوده، اما به اعتقاد سانه‌بو، انتظار می‌رفت عرضه پرچمدار تمام‌عیاری مثل گلکسی اس8، جهش بیشتری را در میزان فروش سامسونگ در ایالات متحده ایجاد کند. در حال حاضر، از 10 اسمارت‌فون پرفروش در ایالات متحده، 5 مورد به کمپانی اپل و 5 مورد به سامسونگ تعلق داشته و این دو شرکت همچنان به سیطره خود در این بازار ادامه می‌دهند. آیفون‌های 7 و 7 پلاس در صدر لیست پرفروش‌ها بوده و پس از آنها گلکسی اس7 و گلکسی اس8 به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم این لیست قرار دارند. گفتنی است، عرضه LG G6، پرچمدار ال‌جی، نتوانست تأثیر چشمگیری بر بازار آمریکا بگذارد، چرا که G6 در رتبه سیزدهم گوشی‌های پرفروش جای گرفته و سهم آن از بازار آمریکا تنها 1.3 درصد است.

Samsung Galaxy S7 vs Samsung Gakaxy S8

سامسونگ گلکسی S7 در سمت چپ و گلکسی S8 در سمت راست

البته نظریه دیگری نیز برای پیشی گرفتن اخیر سامسونگ از اپل در آمریکا مطرح است؛ اینکه سامسونگ همواره پرچمدارهای خود را در بهار عرضه می‌کند ولی اپل این کار را در پاییز همان سال انجام می‌دهد. پس می‌توان انتظار داشت که تا چند ماه دیگر، اوضاع برعکس شود.

ویندوزفون – که مایکروسافت رسما پشتیبانی خود را از آن متوقف کرده – در سه‌ماهه مذکور، 1.1 درصد از بازار اسمارت‌فون‌های ایالات متحده را تشکیل داده و سهم سیستم عامل بلک‌بری نیز تنها 0.1 درصد گزارش شده است.

• چین

در پایان سه‌ماهه منتهی به می 2017، حدود 80.5 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در مناطق شهری چین، اندرویدی بوده و این میزان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، تنها حدود 1 درصد رشد را برای این پلتفرم به همراه داشته است. در بین فروشندگان اندروید، هواوی با 2.9 درصد رشد سالانه در فروش، پیشتاز بوده و 28.3 درصد از بازار چین را به نام خود کرده است. پس از پشت سر گذاشتن چند ماه پرچالش، شیائومی نیز به لطف عرضه موفقیت‌آمیز Xiaomi Redmi Note 4X – که در سه‌ماهه یادشده چهارمین اسمارت‌فون پرفروش در چین بوده – توانست خود را آرام آرام به سطح بالای بازار نزدیک‌تر کند.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending May 2017

تامسین تیمپسون (Tamsin Timpson)، مدیر بینش استراتژیک Kantar در آسیا، بر این باور است که عرضه Redmi Note 4X تاحدی توانست شتاب از دست‌رفته شیائومی را به این کمپانی بازگرداند، اما این برند در فروش دیوایس‌های رده بالاتر خود، پیشرفت کندی دارد. به گفته تیمپسون، متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های شیائومی در بازه زمانی سه‌ماهه منتهی به می، 41 درصد پایین‌تر از متوسط قیمت فروش بازار چین (1,523 یوان) و 33 درصد کمتر از متوسط قیمت فروش برند Honor هواوی بوده است.

Xiaomi Redmi Note 4X

شیائومی Redmi Note 4X

گفتنی است، طی سه‌ماهه یادشده، سهم iOS از بازار موبایل چین، نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته و تنها با افتی 0.4 درصدی به 19.2 درصد رسیده است. البته سهم این سیستم عامل در قیاس با سه‌ماهه منتهی به آوریل سال جاری میلادی با سهم بازار 16.2 درصدی، رشد مشخصی را نشان می‌دهد. ویندوزفون نیز، به 0.2 درصد از بازار چین بسنده کرده است.

• EU5

طی سه‌ماهه منتهی به می 2017، حدود 79.5 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در منطقه EU5 (شامل بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) اندرویدی بوده که این میزان از فروش، حاکی از رشد سالانه 2.8 درصدی اندروید در این منطقه است. Kantar این رشد را حاصل فروش خوب گوشی‌های اندرویدی در بریتانیا، آلمان و فرانسه می‌داند. در کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و اسپانیا، iOS توانست سهم بازار خود را ارتقاء دهد، اما افت این سیستم‌عامل در بریتانیا و ایتالیا باعث شد iOS در منطقه EU5، تنها 0.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کند و سهم آن به 18.4 درصد برسد.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending May 2017

سانه‌بو عملکرد سامسونگ در فرانسه را طی سه‌ماهه منتهی به می، مناسب می‌داند. به گفته وی، سامسونگ با عرضه اسمارت‌فون‌های سری Galaxy J (در دو سطح پایین‌رده و میان‌رده) و همچنین گوشی‌های سری Galaxy A توانست به شکل مؤثری با محصولات شرکت فرانسوی Wiko و کمپانی هواوی (که یک چالش جهانی برای همه شرکت‌ها محسوب می‌شود) رقابت کند. البته سانه‌بو معتقد است که بیشتر رشد اندروید در منطقه EU5 طی سه‌ماهه منتهی به می، مدیون هواوی است که فروش دیوایس‌هایش در همه کشورهای این منطقه (به جز اسپانیا) موفقیت‌آمیز بوده است. علی‌رغم رشد فروش دیوایس‌های هواوی در کشورهای مذکور، پرچمدار این شرکت – یعنی P10 – نتوانست تأثیر به‌سزایی در رتبه‌بندی فروش داشته باشد و مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری نظیر P8 و P9 Lite با اقبال بیشتری روبرو شدند.

در پایان بد نیست بدانید طبق آمار ارائه شده از سوی Kantar، شاید مردم هیچ کشوری به اندازه ژاپن به آیفون علاقه‌مند نباشند.

Kantar WorldPanel Smartphone OS Market Report Three Months Ending May 2017

داده‌ها حاکی از آنند که طی سه‌ماهه منتهی به می 2017، سهم اندروید – به عنوان سیستم عامل پیشرو – در بازار ژاپن 50.9 درصد بوده و iOS با کنترل 48.4 درصد از بازار موبایل این کشور، با فاصله کمی، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که داده‌های مؤسسه Kantar تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای با برخی مؤسسات دیگر دارد. به عنوان مثال مؤسسه ComScore چند روز پیش اعلام کرد که در پایان سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2017، اپل با در اختیار داشتن 44.9 درصد از بازار موبایل آمریکا در رتبه نخست قرار داشته و پس از آن سامسونگ با 29.1 درصد در مکان دوم قرار می‌گیرد. هرچند بازه زمانی این مطالعه یک ماه جلوتر است، اما آمار آن با گزارش اخیر Kantar – که سهم اپل از بازار آمریکا را 34 درصد می‌داند – فاصله زیادی دارد.

منبع : Kantar WorldPanel


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا