گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین – افت سالانه 21 درصد

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، چین China ، کانالیز Canalys ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys در روز پنجشنبه 26 آوریل 2018 (6 اردیبهشت 1397) گزارشی را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه نخست سال 2018 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر حدود 91 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار چین عرضه شد. مقایسه این رقم با 114 میلیون دستگاه اسمارت‌فونی که در مدت مشابه سال گذشته وارد این بازار شده بود، نشان از کاهشی 21 درصدی دارد، که این بزرگ‌ترین افت بازار چین از ابتدای سال 2012 تا کنون محسوب می‌شود. بد نیست بدانید، تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در بازار چین، برای نخستین بار در چهارمین فصل سال 2013 از مرز 91 میلیون گذشت و حال پس از سپری شدن حدود 4 سال، مجددا به همان رقم تنزل یافته است.

Canalys Chinas Smartphone Market Report Q1 2018

8 برند از 10 برند برتر فروشنده اسمارت‌فون در چین، طی فصل اخیر با کاهش سالانه عرضه مواجه شدند که در این بین، عرضه گوشی‌های هوشمند سامسونگ، میزو و جیونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به کمتر از نصف کاهش یافت. اما رشد 2 درصدی عرضه گوشی‌های کمپانی قدرتمند هواوی (که زیربرند Honor را هم شامل می‌شود)، این شرکت را همچنان در رأس بازار چین حفظ کرد و سهم آن از بازار را به 24 درصد افزایش داد. تعداد اسمارت‌فون‌هایی که هواوی در فصل اخیر وارد بازار چین کرد، بیش از 21 میلیون دستگاه بوده است.

شرکت‌های Oppo و Vivo – که در رتبه‌های دوم و سوم بازار چین قرار می‌گیرند – بیش از سایرین تحت تأثیر این افت واقع شدند و عرضه اسمارت‌فون‌هایشان در بازار چین با تقریبا 10 درصد کاهش، به ترتیب به 18 و 15 میلیون دستگاه رسید. در این میان، شیائومی تنها شرکتی بود که بر خلاف سایرین، عرضه اسمارت‌فون‌های خود را با رشدی 37 درصدی به 12 میلیون دستگاه افزایش داد و عنوان چهارمین فروشنده بزرگ بازار چین را از اپل ربود.

Canalys Chinas Smartphone Market Report Q1 2018

پیش‌بینی عرضه اسمارت‌فون در چین از سه‌ماهه اول 2012 تا سه‌ماهه اول 2018

طی سه‌ماهه نخست سال 2018، هواوی، Vivo ،Oppo و شیائومی – که چهار فروشنده برتر بازار چین در این فصل به شمار می‌روند – بیش از 73 درصد از این بازار را در اختیار داشتند. اما علی‌رغم رقابت سالمی که بین این برندها وجود دارد، نوعی ضعف در بازار چین مشاهده می‌شود. مو جیا (Mo Jia)، تحلیلگر Canalys، در این باره می‌گوید: «سطح [بالای] رقابت، تمام فروشنده‌ها را وادار به آن کرده که سبد محصولات و استراتژی‌های ورود به بازار یکدیگر را تقلید کنند.» وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های بازاریابی و مدیریت کانال‌های فروش در کشوری به وسعت چین، تصریح کرد تنها فروشندگانی می‌توانند از پس این هزینه‌ها برآیند که کسب‌وکار خود را تا حد مشخصی گسترش داده و به شرکت نسبتا بزرگی تبدیل شده باشند.

درست است که کمپانی‌هایی مثل هواوی، Vivo ،Oppo و شیائومی مجبورند برای بقای خود در بازار رو به کوچک شدن چین مبارزه کنند، اما می‌توانند خود را با این موضوع دلگرمی دهند که اولا بازار چین به مستحکم شدن خود ادامه می‌دهد و ثانیا گستردگی کسب‌وکار این شرکت‌ها به آنها کمک می‌کند که بتوانند نسبت به سایر تولیدکنندگان کوچک‌تر، بیشتر ایستادگی کرده و زود تسلیم نشوند.

برند شیائومی در این فصل هم بر خلاف روند کلی بازار، موفق ظاهر شد که Canalys بخشی از آن را به عملکرد بی‌نظیرش در سال 2017 نسبت می‌دهد. با توجه به شتاب رشد این شرکت در خارج از کشور چین، رشد 37 درصدی شیائومی در سه‌ماه اخیر بسیار قابل توجه است. به گفته هاتی هی (Hattie He)، از تحلیلگران Canalys، در بین پنج برند برتر بازار چین، شیائومی تنها فروشنده‌ای‌ست که توجه ویژه‌ای به تولید اسمارت‌فون‌هایی با قیمت زیر هزار یوان (تقریبا 160 دلار) داشته و حدود 90 درصد از عرضه این محصولات به دیوایس‌های خانواده Redmi تعلق دارد. البته شیائومی در پی آن است تا ذهنیت غالب مردم در رابطه با ارزان بودن محصولاتش را از بین ببرد. عرضه Mi Mix 2S در پاریس و اخیرا Mi 6X در ووهان، به وضوح نشان می‌دهد که این کمپانی در تلاش است تا تصور قبلی مصرف‌کنندگان از برند شیائومی را، به ویژه در چین، تغییر دهد؛ جایی که شیائومی برای جلب مشتری باید افرادی که به دنبال برندهایی چون Oppo ،Honor و Vivo هستند را به خرید محصولات خود ترغیب کند.

Canalys Chinas Smartphone Market Report Q1 2018

سهم چهار برند موبایل در چین در سه‌ماهه اول 2017 و سه‌ماهه اول 2018

در سه‌ماهه نخست سال 2017، سهم سایر برندها – به جز 5 برند هواوی، Vivo ،Oppo، شیائومی و اپل – از بازار چین 34 درصد اعلام شده بود، اما این میزان در سه‌ماهه نخست سال 2018 به 19 درصد کاهش یافته که در این بین، جیونی بیش از سایرین متضرر شده، به طوری که عرضه اسمارت‌فون‌های این برند در چین، با افت سالانه 70 درصدی، به 1.6 میلیون دستگاه کاهش یافته است.

طی دو فصل اخیر، عرضه اسمارت‌فون در چین دو افت متوالی را تجربه کرد، اما این اتفاق را نباید به منزله یک سقوط آزاد تلقی کرد. به گفته Canalys، انتظار می‌رود با عرضه پرچمدارهای هواوی، Oppo و Vivo، هیجان دوباره به بازار بازگشته و در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، بازار چین مجددا با رشد همراه شود (البته با حاشیه نه چندان قابل توجه). مشکلاتی که شرکت‌های Oppo و Vivo در موجودی اسمارت‌فون‌های‌شان در سه‌ماهه چهارم سال 2017 و سه‌ماهه نخست سال 2018 با آن مواجه بودند، هم‌اکنون به پایان رسیده‌ است. گوشی‌های جدید قطعا مردم چین را به خرید وسوسه خواهد کرد، اما در عین حال، فروشندگان بیشتر از قبل مراقبند تا با خودداری از عرضه بیش از حد، کانال‌های فروش را اشباع نکنند. البته ممکن است به دنبال تمرکز مجدد فروشندگان روی تحقیق و توسعه، بازار چین دوره کوتاهی از رکود را تجربه کند. هدف از این کار آن است که به جای صرف هزینه‌های زیاد در بازاریابی و کانال‌های فروش، شرکت‌ها امکانات بیشتری را به محصولات خود اضافه کرده و به این شکل، مشتریان را جذب کنند.

در پایان، لازم به ذکر است، مؤسسه Counterpoint نیز با ارائه گزارشی مشابه، اعلام کرد که برای نخستین بار طی 5 سال اخیر، عرضه اسمارت‌فون در چین به زیر 100 میلیون دستگاه کاهش یافت. البته تفاوت اصلی گزارش Counterpoint با گزارش فوق در آن است که به گفته Counterpoint، طی فصل اخیر اپل و شیائومی به ترتیب به رشد سالانه 32 و 51 درصد رسیدند ولی هنوز اپل بالاتر از شیائومی است. تحلیلگران مؤسسه Counterpoint، موفقیت هواوی را مدیون فروش آنلاین دانسته و رشد بالای شیائومی را به محبوبیت رده گوشی‌های Redmi Note نسبت می‌دهد.  

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا