گزارش Canalys از عرضه اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه اخیر در چین- رشد 40 درصدی اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys در روز دوشنبه 30 اکتبر 2017 (8 آبان 1396) جدیدترین گزارش خود را از بازار گوشی‌های هوشمند در کشور چین در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، میزان عرضه تولیدکنندگان چینی اسمارت‌فون بار دیگر افت داشته و در سه‌ماهه اخیر با کاهشی 5 درصدی به 119 میلیون واحد رسیده است. در فصل سوم 2017، هواوی با داشتن 19 درصد، Oppo با 18 درصد و vivo با 17 درصد از سهم بازار به ترتیب سه برند برتر در چین بوده‌اند. شیائومی نیز ظاهرا قصد دارد به روزهای اوج خود باز گردد و در این فهرست، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. در نهایت، اپل نیز در مکان پنجم قرار گرفته است.

Canalys China Smartphone Market Report Q3 2017

مطابق این گزارش، هواوی با عرضه 22 میلیون دستگاه گوشی رشدی 23 درصدی را تجربه کرده است. اما Oppo در مقایسه با عملکرد درخشان سال گذشته خود، با اندکی افت مواجه شده و 21 میلیون واحد اسمارت‌فون به بازار عرضه نموده است. در همین حال، کمپانی vivo با رشد 26 درصدی بهترین عملکرد را در میان سه شرکت برتر چینی داشته و 20 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار کرده است.

اما نکته جالب توجه در این گزارش، پایان دوره رکود اپل در چین است. طبق گزارش Canalys، عرضه گوشی‌های آیفون در فصل سوم 2017، با رشد سالانه 40 درصدی از 8 میلیون به حدود 11 میلیون واحد رسیده است.‌ به بیان دقیق‌تر، این بیشترین رشد اپل در طی هشت فصل پیاپی به شمار می‌رود. مطابق آمارها پس از عرضه آیفون 6S، رشد عرضه و فروش محصولات این کمپانی در چین به نحوی چشمگیری کاهش یافت. تحلیلگران Canalys، بخشی از این رشد را به عرضه سری آیفون 8 نسبت می‌دهند. مطابق بررسی آنها، این نسخه از آیفون در مقایسه با سری آیفون 7 که سال گذشته ارائه شد، در مجموع بخش بزرگ‌تری از عرضه را به خود اختصاص داده است. البته گفتنی است که آیفون 8 و 8 پلاس، در اواخر این سه ماهه و از روز 22 سپتامبر (31 شهریور) وارد بازار شده‌اند.

Apple iPhone 8 iPhone 8 Plus iPhone X

از چپ به راست آیفون X، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس

این خبر برای اپل امیدوارکننده است، زیرا پیش از این بازار چین به عنوان موتور رشد محصولات این کمپانی به شمار می‌رفت. با این حال در دو سال گذشته، فروش محصولات این کمپانی آمریکایی در چین، با وجود سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اپل در این منطقه، با کاهش مواجه شده بود و تولیدکنندگان داخلی که عرضه‌کننده اسمارت‌فون‌های مبتنی بر اندروید هستند، بازار چین را تحت تسلط خود گرفته بودند.

با وجود عرضه سه آیفون جدید در سال جاری میلادی، کارشناسان Canalys نسبت به چشم‌انداز کلی رشد اپل در چین تردید دارند. به باور آنها رشد اپل موقتی است و وضعیت جدید این شرکت در چین نمی‌تواند دوام داشته باشد. از دید این تحلیلگران، عرضه آیفون‌های 8 و 8 پلاس به فروشگاه‌های بزرگ پاسخگوی نیاز غیر قابل مهار آن دسته از دارندگان آیفون شده است که در غیاب آیفون 10 قصد ارتقای گوشی خود را دارند. به علاوه، کاهش قیمت مدل‌های قدیمی‌تر پس از معرفی آیفون 8 هم باعث رشد کوتاه مدت بازار این کمپانی در چین شده است. به این ترتیب ظاهرا بعید است اپل بتواند این رشد را در سه‌ماهه چهارم حفظ کند.

Canalys China Smartphone Market Report Q3 2017

میزان عرضه گوشی‌های آیفون در چین از سه‌ماهه سوم 2015 تا سه‌ماهه سوم 2017

با این حال علی‌رغم اخبار منتشرشده درباره قیمت بالای آیفون 10، هیجان عمومی میان دوست‌داران اپل در چین، برای خرید این گوشی بالا گرفته است. اگر چه فروش این گوشی که از ابتدای نوامبر آغاز شده، در این گزارش منعکس نشده است، اما عرضه محدود و قیمت بالای آیفون 10 که بهای ارزان‌ترین نمونه آن از حدود 1,000 دلار آغاز می‌شود، می‌تواند به معنای آن باشد که این اسمارت‌فون، تجربه رشدی چشمگیر مشابه با عرضه سری آیفون 6 برای اپل در چین ایجاد نخواهد کرد.

با وجود آن که پنج تولیدکننده برتر حاضر در بازار چین در حال تقویت جایگاه خود هستند، کاهش عرضه‌ها دلیل اصلی نگرانی بسیاری از فروشندگان در این کشور است. بر اساس نظر تحلیلگران Canalys، در سه‌ماهه چهارم 2017 رقابت میان پنج فروشنده برتر چینی همچنان ادامه خواهد یافت، بی آنکه برنده مشخصی داشته باشد.

Canalys China Smartphone Market Report Q3 2017

عرضه اسمارت‌فون به بازارهای چین برجسب برند در سه‌ماهه سوم 2016 و سه‌ماهه سوم 2017

این پنج شرکت برتر از جولای تا پایان سپتامبر 2017، در مجموع 75 درصد از عرضه اسمارت‌فون در چین را از آن خود ساخته‌اند. تحلیلگران Canalys پیش‌بینی کرده‌اند که شیائومی به زودی در فهرست سه شرکت برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در این کشور قرار خواهد گرفت. این امر از دید آنها، به پیشینه عملکرد چشمگیر این شرکت در فستیوال خرید آنلاین 11 نوامبر در چین و همچنین خرده‌فروشی آفلاین این شرکت مرتبط است که ممکن است در سال جاری باعث غلبه بر شرکت‌‌های سه‌گانه هواوی-vivo-Oppo شود.

چین بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان محسوب می‌شود. با این حال، افت‌های اخیر در عرضه محصولات به این بازار به خوبی دلیل تمرکز بسیاری از شرکت‌‌ها روی بازارهایی با رشد سریع‌تر، مانند هند و جنوب شرقی آسیا را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه آن که مطابق برخی گزارش‌ها، میزان عرضه به بازار هند در سه‌ماهه سوم 2017 از آمریکا پیشی گرفته است. البته این مناطق فعلا با بازار چین قابل مقایسه نیستند، اما با وجود رقابت سخت و کوچک شدن بازار، فرصت‌های بیشتری را برای درآمدزایی نشان می‌دهند.  

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا