گزارش IDC از بازار گوشی‌های هوشمند چین در فصل چهارم و کل سال 2017- رشد چشمگیر شیائومی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/11/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : یافته‌های موسسات تحقیقاتی نشان می‌دهد که ظاهرا کاربران در سال گذشته میلادی، حتی در چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون، کمتر برای خرید گوشی‌های هوشمند اقدام کرده‌اند. بر اساس داده‌های اولیه بخش بررسی فصلی بازار جهانی گوشی‌های موبایل در موسسه پژوهشی IDC، بازار گوشی‌های هوشمند چین در سه‌ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال 2016 افت سالانه 15.7 درصدی و در کل سال 2017 کاهش 4.9 درصدی داشته‌ است. مطابق این گزارش که در روز سه‌شنبه 6 فوریه سال جاری میلادی (17 بهمن 1396) منتشر شد، تولیدکنندگان در فصل چهارم در مجموع 114.3 میلیون و در کل سال 2017 برابر با 444.3 دستگاه گوشی هوشمند به بازار چین عرضه کرده‌اند.

IDC China Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

طبق آمار منتشرشده IDC، پنج سازنده برتر در چین در مجموع 75.6 درصد از سهم بازار را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده‌اند. هواوی در بازار خانگی محبوب‌ترین برند در میان کاربران چینی بوده و با عرضه 90.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2017 معادل 20.4 درصد از سهم بازار را از آنِ خود ساخته است. پس از هواوی، OPPO با عرضه 80.5 میلیون اسمارت‌فون و سهم بازار 18.1 درصدی و Vivo با ارائه 68.6 میلیون گوشی هوشمند و سهم بازار 15.4 درصدی، مکان‌های دوم و سوم را اختیار دارند. شیائومی علاوه بر بازار جهانی، در چین هم شگفتی‌ساز بوده و با عرضه 55.1 میلیون واحد گوشی هوشمند 12.4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. جایگاه پنجم این فهرست متعلق به اپل است که 9.3 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند را در چین به خود اختصاص داده و 41.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون به بازار ارائه نموده است. نکته جالب و عجیب آن که سامسونگ با وجود حضور در صدر جدول جهانی عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند از دیدگاه IDC، در فهرست پنج فروشنده برتر اسمارت‌فون در کشور چین جایی ندارد.

IDC China Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند چین در سه‌ماهه چهارم سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)

تحلیلگران IDC دلیل افت کلی بازار چین در سال 2017 را ارتقای اندک در گوشی‌های سازندگان چینی می‌دانند. به گفته آنها بهبودهای صورت‌گرفته در اسمارت‌فون‌های تولیدی این شرکت‌ها آن اندازه نبوده که بتواند مصرف‌کنندگان را به خرید مدل‌های جدید ترغیب نماید. تای شیائوهان (Tay Xiaohan)، مدیر تحقیقاتی IDC در منطقه آسیا/اقیانوسیه، با اشاره به فشارهای وارده به فعالان کوچک‌تر این عرصه در کنار رشد پنج سازنده برتر، می‌افزاید که در سال جاری میلادی باید به چگونگی عملکرد پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون و استفاده آنها از محصولاتی با قیمت بیش از 200 دلار برای تشویق مصرف‌کنندگان توجه نمود.

IDC China Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند چین در سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)

کارشناسان IDC در ادامه به نکات کلیدی در مورد شرکت‌های اپل، هواوی، OPPO و Vivo و وضعیت آنها در بازار چین اشاره کرده‌اند:

اپل

اگر چه میزان عرضه سالانه گوشی‌های اپل در چین با کاهش مواجه شده است، اما یافته‌های موسسه IDC نشان می‌دهد که این کمپانی تنها شرکتی است که در بخش محصولات پیشرفته با قیمت بیش از 600 دلار در چین مسلط بوده است. اپل در سه‌ماهه چهارم 2017، به تنهایی، 85 درصد از کل عرضه‌ها را در این بخش به خود اختصاص داده است. ظاهرا عرضه حجمی بالا از محصولات با قیمت بالا برای سازندگان چینی اسمارت‌فون میسر نبوده، اما اپل به وضوح پیشتاز این فضا بوده است.

Apple iPhone X

اپل آیفون 10

کارشناسان IDC در ادامه گزارش خود اشاره می‌کنند که اگرچه آیفون 10 به طور محدودی در اوایل ماه نوامبر عرضه شد، اما این محدودیت تأمین تا پایان سه‌ماهه چهارم 2017 کاهش یافته است. متوسط قیمت فروش اپل در سه‌ماهه چهارم 2017 با 23.9 درصد رشد مواجه شده که عمدتا به سبب عرضه آیفون 10 بوده است. البته با آن که اپل در بخش محصولات با قیمت بالای 600 دلار عملکرد خوبی داشته، آیفون 10 عمدتا در شهرهای رده یک چین خوب عمل کرده است. اگر چه آیفون 10 به افزایش جذابیت آیفون کمک کرده، اما این مدل هنوز در دسترس اکثر مصرف‌کنندگان نیست. اگر اپل در سال جاری میلادی مدل‌های جدیدی عرضه کند که مشخصات و طراحی مشابه آیفون 10 داشته باشند و در قیمت پایین‌تری عرضه شوند، وضعیت خود را در بازار بهبود خواهد بخشید؛ امری که می‌تواند به افزایش سهم این شرکت در بخش محصولات با قیمت بالای 600 دلار نیز کمک کند.

هواوی

تحلیلگران IDC عقیده دارند که هواوی در پی آن است که در بخش محصولات پیشرفته با قیمت بالای 600 دلار با اپل رقابت کند. رشد هواوی در فصل چهارم 2017 عمدتا به دلیل عرضه قدرتمند اسمارت‌فون‌های این شرکت و نیز گوشی‌های زیربرند Honor در بخش محصولات با قیمت پایین‌تر از 200 دلار بوده است. به طور مشخص، مهم‌ترین نقطه قوت هواوی در حال حاضر داشتن سبد متنوعی از محصولات در تمام سطوح قیمتی شامل اسمارت‌فون‌های Honor، سری Nova و دیگر گوشی‌های هواوی است. همچنین فروش ویژه روز مجردها در چین (11 نوامبر) به حضور گوشی‌های زیربرند Honor این کمپانی در بازار کمک کرده است.

Huawei Mate 10

هواوی میت 10

با آن که سهم کلی هواوی در بخش محصولات پیشرفته با قیمت بالای 600 دلار همچنان پایین است، اما از 2 درصد در سه‌ماهه چهارم 2016 به 8 درصد در فصل چهارم 2017 رسیده است. تحلیلگران IDC پیش بینی کرده‌اند که محبوبیت اسمارت‌فون‌های Mate 10 و Mate 10 Pro در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی، هواوی را به رقیب بالقوه اپل در بخش محصولات رده‌بالا با قیمت بیش از 600 دلار در چین تبدیل خواهد کرد. با توجه به مشکلات سامسونگ در بازار چین، هواوی توانسته با موفقیت به فضای سازندگان گوشی‌های اندرویدی پیشرفته وارد شود. گفتنی است که هواوی سیاست قیمتی خود را به نحوی تنظیم کرده که قیمت پرچمداران این شرکت در هنگام عرضه پایین‌تر از قیمت گوشی‌های آیفون باشد.

OPPO و Vivo

شرکت‌های OPPO و Vivo تمرکز خود را روی بخش محصولات میان‌رده افزایش داده‌اند و سهم بالاتری از سبد محصولات آنها در مقایسه با سال 2016 به این بخش اختصاص یافته است. نکته قابل توجه آن است که کاهش تعداد مدل‌های OPPO و Vivo در بخش محصولات رده‌پایین باعث افت سالانه این دو شرکت در سه‌ماهه چهارم 2017 شده است. اگر چه توجه بیشتر به گوشی‌های میان‌رده به رشد عرضه کلی این دو شرکت آسیب زده، اما متوسط قیمت فروش محصولات OPPO و Vivo به طور سالانه افزایش یافته است. OPPO که در سه‌ماهه چهارم 2016 برترین فروشنده اسمارت‌فون در چین بوده است، اینک از نظر میزان درآمد، پس از اپل در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن، هواوی و Vivo در مکان‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. از این رو، با آن که میزان عرضه OPPO کاهش یافته، اما درآمد کلی این شرکت با افزایش مواجه شده است. 

منبع : IDC