Canalys اعلام کرد: کاهش عرضه سالانه اسمارت‌فون‌ در چین برای نخستین بار

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، کانالیز Canalys ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : ظاهرا داستان رشد روزافزون بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان یعنی چین به پایان خود رسیده چرا که برای نخستین بار در طول سال‌‌های اخیر میزان عرضه اسمارت‌‌فون در این کشور با 4 درصد افت سالانه به 459 میلیون واحد رسیده است. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Canalys، که در روز پنج‌شنبه 25 ژانویه سال جاری میلادی (5 بهمن 1396) منتشر شده، کاهش فروش سالانه بیش از همه متأثر از افت عرضه در سه‌ماهه چهارم 2017 بوده است. آمارهای موسسه سنگاپوری Canalys نشان می‌دهد که میزان اسمارت‌فون ارائه‌شده در سه‌ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته میلادی در کشور چین در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 با 14 درصد کاهش، 113 میلیون واحد بوده است.

Canalys Chinas Smartphone Market First Annual Decline 2017 Report

ترکیب عرضه‌کنندگان برتر در فصل چهارم 2017، تغییر چندانی نسبت به سه‌ماهه سوم نداشته است. طبق گزارش Canalys، شرکت‌های هواوی، Oppo و Vivo همچنان سه فروشنده اصلی بازار چین به شمار می‌روند و تنها مورد تغییریافته نسبت به فصل سوم 2017، به کمپانی اپل مربوط می‌شود که با کنار زدن شیائومی جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

با وجود روند نزولی بازار، تعداد اسمارت‌فون ارائه‌شده از سوی شرکت هواوی در سه‌ماهه پایانی 2017 با رشدی 9 درصدی به 24 میلیون واحد رسیده و جایگاه نخست عرضه را از آنِ این کمپانی ساخته است. شرکت‌های Oppo و Vivo، که هر دو از زیرمجموعه‌های BBK Electronics  به شمار می‌روند، با وجود فروش قدرتمند در بازارهای نوظهور آسیا با کاهش عرضه در کشور چین مواجه شده‌اند. Oppo در فصل چهارم 2017، با عرضه 19 میلیون و Vivo با ارائه 17 میلیون واحد گوشی هوشمند به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم میزان عرضه در چین قرار گرفته‌اند؛ ارقامی که نشان‌دهنده کاهش 16 درصدی برای Oppo و افت 7 درصدی برای Vivo در سه‌ماهه اخیر است. در فاصله زمانی اکتبر تا دسامبر 2017، ظاهرا اپل از عرضه آیفون 8 و آیفون 10 منتفع شده و جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. پس از اپل، شیائومی با ارائه 13 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در مکان پنجم عرضه گوشی‌ هوشمند در چین قرار گرفته‌ است.

Canalys Chinas Smartphone Market First Annual Decline 2017 Report

تخمین میزان عرضه اسمارت‌فون در بازار چین از سال 2009 تا سال 2017 - سبز میزان رشد و آبی میزان عرضه

نکته جالب در بازار پرتلاطم چین، درخشش هواوی در سه‌ماهه چهارم 2017 بوده است تا جایی که به عقیده کارشناسان Canalys، فصل اخیر بهترین سه‌ماهه این شرکت در بازار خانگی خود محسوب می‌شود. ارائه 24 میلیون اسمارت‌فون در آخرین فصل سال گذشته میلادی، میزان کل عرضه این شرکت را در سال 2017 به رقم کل 90 میلیون دستگاه رسانده است. به عقیده کارشناسان Canalys، ظاهرا فشار هواوی در شهرهای رده سه و چهار چین ثمربخش بوده است. به علاوه، گوشی‌های سری Nova و همچنین اسمارت‌فون‌های زیربرند Honor هم سهم بازار شرکت‌های کوچک‌تری همچون Meizu و Gionee را از آنِ خود ساخته‌اند. در واقع کارایی Honor تکمیل‌کننده موفقیت هواوی بوده، زیرا بیش از نیمی از کل عرضه‌های این شرکت مربوط به گوشی‌های این زیربرند بوده است. با این حال، رقابت میان محصولات خود هواوی و زیربرند Honor نگران‌کننده به نظر می‌رسد و احتمال دارد هواوی را با رقابتی درونی مابین محصولات این برند مواجه سازد که ظاهرا به نفع دیوایس‌های خود هواوی تمام نمی‌شود. این پدیده بر اساس تعاریف استراتژی بازاریابی، cannibalization یا خطای هم‌جنس‌خواری نامیده می‌شود و زمانی روی می‌دهد که فروش، میزان درآمد یا سهم بازار محصولی از یک شرکت در نتیجه معرفی محصولی جدید از سوی همان شرکت کاهش یابد.

هر دو شرکت Oppo و Vivo با وجود کاهش عرضه در سه‌ماهه چهارم 2017، شاهد رشد دو رقمی سالانه بوده‌اند. ظاهرا این دو شرکت فروشگاه‌هایی برای عرضه محصولات پرچمدار خود در شهرهای رده یک چین راه‌اندازی کرده‌اند تا سبب برندسازی و رشد ارزش نشان تجاری‌شان گردد. با این حال، مطابق پیش‌بینی کارشناسان Canalys، احتمال دارد تأسیس فروشگاه فیزیکی با توجه به تعداد خریداران با شکست مواجه شود؛ امری که موجب تهدید تحولات رو به رشد این دو کمپانی و بیهوده ساختن اقدامات آنها در این راستا خواهد شد.

Canalys Chinas Smartphone Market First Annual Decline 2017 Report

نکته مهم گزارش Canalys آن است که افت بازار چین اثر زیان‌باری بر آن دسته از سازندگان چینی خواهد داشت که به شدت به بازار خانگی تکیه دارند. شرکت‌هایی که از میان آنها می‌توان به Meizu و Gionee اشاره کرد. این امر با تأثیر بر جریان نقدینگی و سودآوری این شرکت‌ها، بقای آنها را در آینده در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد و همچنین باعث محدود شدن گسترش آنها در خارج از مرز‌های این کشور خواهد شد. این امر از آن رو اهمیت دارد که ظاهرا شرکت‌هایی همچون لنوو و ZTE بار دیگر توجه خود را به بازار خانگی چین معطوف داشته‌اند؛ مسأله‌ای که باعث تشدید رقابت میان سازندگانی به غیر از پنج شرکت برتر بر سر سهم بازاری اندک خواهد شد.

بازار گوشی‌های هوشمند در چین از سال 2009 تا سال 2016 همواره روندی رو به رشد داشته است. با وجود این، به نظر می‌رسد آهنگ کُند رشد در بازار اسمارت‌فون‌های این کشور باعث شده تولیدکنندگان بومی به خارج از مرزهای چین رو کنند تا جایی که بسیاری از سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند به سمت هند و بازار در حال رشد اندونزی متمایل شده‌اند. تحلیلگران Canalys با پیش‌بینی احتمال دگرگونی بزرگ بازار گوشی‌های هوشمند در چین، برآورد کرده‌اند که در سال 2018 سازندگان برتر این کشور برنامه‌های تهاجمی برای افزایش یا حفظ سهم بازار خود خواهند داشت. 

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا